Gå til innhold

Foto

Tips og råd til kjøp av brukt Wrangler

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 16 September 2006 - 23:00

Hei.

Leker med tanken på å gå fra ett leketøy til et annet, nemlig fra KFX 400 ATV til Jeep Wrangler. Har lenge hatt sansen for Jeep generelt og spesielt Wrangler (først sett i Macgyver) biggrin.gif

Jeg har lett litt rundt etter en Wrangler i 100.000 kr - klassen. Helst med 4L, gjerne fra midten av 90-tallet. Ikke er jeg mekaniker eller erfaren med å skru bil, men ser for meg at det blir både større hjul, heving og skjermbredding rimelig fort. Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på når jeg prøvekjører/titter på bil? Etter å ha lest litt rundt omkring her på forumet har jeg skjønt at dette er en hobby som kan komme til å koste mye penger etterhvert.. Men du verden så morro det ser ut smile.gif

Bilen skal primært brukes på vei, men lysten til å kjøre utenfor vei er helt klart tilstede. Bor i Trondheim, og har flere ganger vært i kjørefeltet til utkanten offroad. I tillegg blir det nok litt trekking av henger.

Har bl.a. kommet over denne:
http://www.autodb.no...l.pl?nr=1097495

Har også siklet på den CJ-7en som en her inne skal selge.. Men tror det blir litt i dyreste laget. Og jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en nyere bil. Men pen, det var den smile.gif

Ett siste spørsmål bare. Hvor mye vil en evt skjermbredding/heving/32" hjul komme seg på anslagsvis? Er ikke snakk om noe voldsomt, men kan jo ikke kjøre orginalt biggrin.gif

På forhånd takk,

Øyvind

#2 TESZJ

TESZJ

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 17 September 2006 - 23:00

Mener at 33x12.5x15 skal være greitt å få inn i vognkort. Det er noen som har fått skrevet inn 35" også, men tror dette krever "litt" mer papirarbeid og evnt oppgradering av bla bremser.

YJ (wrangler) har vel sinket karosseri og er lite utsatt for rust, mens CJ ikke har dette og rust er vel mer på besøk der ;-)
Correct me if I'm wrong anyone.....

Har vært og snakket med mannen på BT i dag, og må sende inn søknad med beskrivelse og dokumentasjon på hva jeg har tenkt å gjøre, slik at jeg kan få en "forhåndsgodkjenning" som han sa på BT.

Skriver vel denne og sender i dag tenker jeg !

mvh
Tor-Erik

1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)

#3 TESZJ

TESZJ

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Hey!

Ca priser er:
- heving ca 10-12 000 (2.5" OME eller 2.5/4.0" ProComp)
- skjermbreddere ca 5-6000
- dekk ca 16-1800 pr stk ca 6-7000 + evnt felger a ca 800 stk ( 3000 kr)raskt og gæli, totalt ca 25-27 000 NOK... Da selvsagt med deler som lar seg føre inn i vognkort(TÜV merket hevesett).

Holder på med samme jobb selv.....

mvh
Tor-Erik

1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)

#4 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Hei, og takk for svar. Det var da ikke ravgæli, men skjønner at det drar på seg når man etterhvert vil ha sperre, winch m.m. ja.. biggrin.gif

Har lest at flere har problemer med å få godkjent større dekk. Hvor store dekk satser du på å montere på? Og vil du få dette godkjent i vognkort?

Ellers vagler jeg mellom å se på en eldre, men bedre utstyrt wrangler/cj-7 (finnes bl.a. to for salg her på forumet) eller en nyere wrangler (den '95 modellen f.eks.) og begynne å koste på selv. Valgets kval... Morro blir det nok læll biggrin.gif

Er det noen opplagt "fare" i å handle gammel wrangler? Ruster disse noe hemningsløst, eller er det andre ting jeg bør være oppmerksom på?

Mvh,

Øyvind

#5 kath

kath

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Hei Ulyd, og velkommet hit på forumet.

Hvis du går for wrangler, så tror jeg du blir mest
fornøyd med en 4L. Det er mange her på forumet som kan dele erfaringene sine med deg og vise til hvordan de har bygd opp jeepene sine, men alle har forskjellig smak og har gjort forskjellige prioriteringer så det finnes inget fasit svar.
Det som er fint med wrangleren er at den har litt bedre kjøreegenskaper enn CJ'n og den er som Teszj skriver galvanisert og ikke like rask mottagelig for rust. Kjører du i salthelvete vinterstid går det fort nedover med en wrangler også, det er ikke det, men den har et litt annet utgangspunkt.

Prøvekjør begge deler og se hva du liker.

Kathrine

thats what I think

#6 kath

kath

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

http://www.finn.no/f...977&pos=4&tot=9

her har du en tøff jeep.... akkurat i prisklassen du letter i!

Kath

thats what I think

#7 Sætre

Sætre

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 18 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Har en wrangler TJ 97.mod. den har alu. karosseri så rust er ikke noe prob...

Da tror jeg at du har en heeelt unik TJ.
Så vidt jeg vet, er det ikke levert alu.karosseri på Wrangler.
Har 98 TJ, og har ihvertfall ikke alu.karosseri, men er enig i at rust ikke er noe stort problem på TJ.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#8 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Den der var jo drittøff biggrin.gif

Men jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en bil jeg også kan bruke "til vanlig", dvs til/fra jobb m.m. og denne virker nesten litt vel voldsom smile.gif

Her i Trondheim er det desverre saltsørpe om vinteren og kaldt, så det spørs hvor ideell den er.

Men fyttegrøss så tøff cool.gif

Har avtalt å prøvekjøre en '95 mod 4L, hadde vært gøy å testet en CJ-7/5 også om noen i nærheten av Trondheim har en..

- Øyvind

#9 wranglerTJ

wranglerTJ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Kjøper du en 97 mod. får du rundt lykter..spørs jo hva du liker, men det er liksom den gode gamle stilen.. Har en wrangler TJ 97.mod. den har alu. karosseri så rust er ikke noe prob...

lykke til!

#10 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Jeg regner med "balje" da er betegnelse på karosseri? smile.gif
Spørs nok om det blir en TJ på meg gitt. Med saltsørpa om vinteren her i Trondheim er det en fordel å ikke måtte pusse rust hver sommer. I alle fall når jeg ikke har garasje å parkere i. Skjønt man kommer langt med en god vask hver dag.

Takk for alle tips så langt. Da gjenstår det bare å få solgt leketøyet (ATV'en) og finne den TJ'en jeg vil ha biggrin.gif

mvh,
Øyvind

#11 wranglerTJ

wranglerTJ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Da tar jeg nok feil..Beklager det. Ble fortalt at det var alu. når jeg kjøpte den. jaja, bilen er ihvertfall 100% rustfri og snart 10 år smile.gif

#12 jeepyj

jeepyj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Uansett hvilken wrangler du kjøper ,så er 4L å anbefale.

jeepyj

1995 YJ Sahara
1977 CJ-7 Golden Eagle 304

#13 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 25 September 2006 - 23:00

Etter å ha lett litt rundt har jeg funnet 2-3 potensielle biler. Er det stor forskjell på 4L og 4.2L motor? Valget står egentlig mellom en 90 4.2L Laredo ferdig hevet, 33" m.m., eller en 95mod 4L "normal" wrangler. Laredo'en er godkjent hevet, men ikke godkjenning på dekk. Trengs det mye papirarbeide for å få 33x12,5x15 inn i vognkortet?

Mvh,

Øyvind

#14 wrang

wrang

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Hei! Jeg kom deg nok i forkjøpet og handla YJ i Steinkjær.... :-)

#15 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Da var vi begge i alle fall enige om at det var en bra bil :-) Har du vært og sett på den som står i Børsa i Sør-Trøndelag?
Denne: http://www.motorbors...amsTypeOffset=0

Mener å ha lest at 4.2L bensin er vesentlig latere enn 4L, stemmer dette?

Mvh,
Øyvind

#16 wrang

wrang

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Joda,den virker grei så langt den jeg handla,noe småplukk,men ingen big deal. Ganske orginal da,31" er vel det eneste. Har ikke sett på den i Børsa nei,har vel kommet til nå i det siste den. Ringte på en i Bergen og en i Oslo,men valget ble Steinkjær. Har hørt det samme ang 4l vs 4,2,mener den bare har rundt 115-120 (?) hk. Tror valget hadde falt på 2,5l før 4,2 for min del. Men nå skal ikke jeg brife med for mange kunnskaper om wrangler enda da...tar litt tid og få en handel i boks værtfall,kryr ikke akkurat av de bilene. Men det er jo en del av sjarmen når kjøpet er gjort :-) Ser ut som om den i Børsa er ganske så ferdigpakka da. Sparer fort inn noen kr da.

#17 512TR

512TR

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Bilen i annonsen så fin ut.

4.2L er en forgassermotor på 112-115hk, mens 4.0L er innsprøytings motor på 180-190 hk så det er stor forskjell.

Dreimomentet på 4,2literen er bra, men det er lite sprut i mellom og toppregistret.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#18 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Og der kom svaret ja. Så stor forskjell altså? Hm... Da frister det ikke veldig med 4.2L. Men skal nå ut og prøvekjøre så får vi se. Det er vistnok gjort en del med motoren.. Weber gasser bl.a. Men at det nærmer seg 190hk har jeg lite tro på. Spørs om jeg må se meg litt rundt etter en "vanlig" 4L nå som du handla den i steinkjer da :-)

Mvh,
Øyvind

#19 ulyd

ulyd

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Bilen har vistnok gått i Mo i Rana før, noen som kjenner til den? Selger har kun eid den et halvt år, og hadde ikke all verden av kjennskap til hva som er gjort med den. Men det kan høres ut som den er drevet om m.m. Problemet er at den ikke starter. Så jeg får ikke prøvekjørt den helt med det første. Forhåpentligvis får han den i gang igjen snart. Er det noe spesielt jeg burde se etter når jeg skal avgårde og se på den? (det er da den 4.2L Laredo '90 mod som står i motorborsen.no)

Mvh,

Øyvind