Gå til innhold



Foto

Lyktebøyle og forhold til staten


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 BrattBakke

BrattBakke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Har bestillt meg en Cobra lyktebøyle til min Suzuki Jimny. Denne skal komme med alt av TUV papirer og være ok med tanke på nye regler.

Spørsmålet er om jeg må få den skrevet inn i vognkortet? Har kikket på linker hos BGNOR uten å skjønne noe som helst.

Vil helst slippe å betale for nytt vognkort osv. Kan jeg bare ha TUV papirene liggende til gestapistene event. stopper meg og lager bråk? Eller risikerer jeg da å overskride en eller annen amnestifrist og så få problemer?


Slenger samtidig på et spørsmål til som er litt OT her men jeg tar sjansen...

Skal montere lykter på enne bøylen. Finnes det ekstralysfester for montering på 60mm rør?

#2 ulyd

ulyd

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Regelen nå er vel at alle Lyktebøyler montert etter 25.august skal føres inn i vognkortet såvidt meg bekjent. Er det ikke gjort vil du få mangel ved første eu-kontroll og må vise den og betale. Så jeg ville nok tatt meg bryet og fått det inn i vognkortet først som sist. Tviler på at du får noen problemer når du blir stoppet bortsett fra at du får beskjed om å vise den for BT.

Mvh,

Øyvind

#3 BrattBakke

BrattBakke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Hmm..men hvem kan vite om jeg monterte den før 25. august?

#4 mud_chaser

mud_chaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hmm..men hvem kan vite om jeg monterte den før 25. august?

Opprinnelig postet av BrattBakke



Godt spørsmål, men om bt vil vet de vel det de vil vite..... Mener lyktebøyle/kufanger skal stå i vognkortet uansett når det ble montert.. Dersom du som du sier har alt av papirer er det verdt de pengene et nytt vognkort koster, dersom det skulle hende noe og noen begynner å krangle på ulovlig fanger...

BIg Boys, Big Toys

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Er det ikke ca 550 penger det koster å få det skrevet inn i vognkort da tro?

Jeg ville tatt turen til BT å fått den inn i vognkortet først som sist.



#6 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Trafikkstasjonen/Biltilsynet kan kreve å få se kjøpsdokumentasjonen, altså kvitteringen, for at du skal dokumentere når du har kjøpt den.

BG nor kan også levere ekstralysfester i 60mm.

#7 BrattBakke

BrattBakke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Ok! Får vel ta turen til biltilsynet når jeg har fått den montert.

#8 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 04 November 2006 - 00:00

Ble stoppet i teknisk kontroll her for litt siden! å han gamlingen som inspiserte min bil sa ingenting om min hjemme lagde lyktebøyle! men alt annet klagde han på! alt for masse lys, har seks, men har kun lov til å ha 2, velte bøyle manglet gitter mot vinduet og jeg hadde feil farge på blinklys! men ingenting lysbøylen fremme. Han fyren hos BT sa heller ingen ting, så de kan jo ikke ta så nøye på det når 2 stk har sett den!

Marius

#9 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Og husk på at hvis du spidder en sykkelist kan du bli bli økonomisk ansvarlig.. Var en sak for et par år siden der en ble drept av en hjemmelaga spoiler (BMW), og fikk servert
6 000 000kr i regresskrav fra forsikringsselskapet... Hvet ikke hvordan det gikk, men i forsikringspapirene står det at de ikke har ansvar for skade som skyldes ikke-godkjent utstyr.. Men det er jo evt. en sjangs man må ta... Husk at hvis du bestiller time på BT (må betale for kontrollen + nytt vognkort), og du ikke får godkjent fangeren, får du mangelapp, og må bestille ny kontroll... Hjelper ikke å si at den skal plukkes av igjen...

Ut på tur aldri sur...

#10 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 04 November 2006 - 00:00

Det er nok stor forskjell fra distrikt til distrikt, selv om det i praksis skal behandles likt alle steder.

#11 BrattBakke

BrattBakke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Men det skal ikke være noen problemer med en slik Cobra bøyle hos BT?

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Alle endringer du gjør på kjøretøyet som berører endring av vognkortets parmetre skal innføres. Når jeg fikk innskrevet min frontguard ble bilen rund 15-18 cm lengre. Ny lengde ble innført i vognkortet.

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Og husk på at hvis du spidder en sykkelist kan du bli bli økonomisk ansvarlig.. Var en sak for et par år siden der en ble drept av en hjemmelaga spoiler (BMW), og fikk servert
6 000 000kr i regresskrav fra forsikringsselskapet... Hvet ikke hvordan det gikk, men i forsikringspapirene står det at de ikke har ansvar for skade som skyldes ikke-godkjent utstyr..
Opprinnelig postet av ktveide

Hmmm... Du vet ikke noe mer om denne saken? hvor det hendte, når, linker til saken mm?

Denne problemstillinga er veldig reell, veldig mange som synser og mener (meg inkludert) men ingen som kan vise til "hard facts" når det gjelder avkorting med ombygget bil...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#14 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Jeg har en Cobra fanger med tuv papirer, 2stk Rally3000 lykter, monterte "støttestag" på lyktene i dag.. Er det noe mer jeg må ordne før jeg kan dra ut og få skrevet fangeren inn i vognkortet?


Bladfjærer-aka-rumperister

#15 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 21 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hmm..men hvem kan vite om jeg monterte den før 25. august?

Opprinnelig postet av BrattBakke



Godt spørsmål, men om bt vil vet de vel det de vil vite..... Mener lyktebøyle/kufanger skal stå i vognkortet uansett når det ble montert.. Dersom du som du sier har alt av papirer er det verdt de pengene et nytt vognkort koster, dersom det skulle hende noe og noen begynner å krangle på ulovlig fanger...

BIg Boys, Big Toys

Opprinnelig postet av mud_chaser



Bøylene skal inn i vognkortet. Godkjente bøyler kan innføres frem til 25.05-07 på biler som var reg. før 25/11-06. Har ingenting med når bøylen var montert.
Cobra (SOR) bøylene har dok. her http://www.cobra-sor.com/

#16 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 12 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg har en Cobra fanger med tuv papirer, 2stk Rally3000 lykter, monterte "støttestag" på lyktene i dag.. Er det noe mer jeg må ordne før jeg kan dra ut og få skrevet fangeren inn i vognkortet?


Bladfjærer-aka-rumperister

Opprinnelig postet av Navara01



Nix, bortsett fra og passe på lysmengden foran på bilen.

#17 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 12 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har en Cobra fanger med tuv papirer, 2stk Rally3000 lykter, monterte "støttestag" på lyktene i dag.. Er det noe mer jeg må ordne før jeg kan dra ut og få skrevet fangeren inn i vognkortet?


Bladfjærer-aka-rumperister

Opprinnelig postet av Navara01



Nix, bortsett fra og passe på lysmengden foran på bilen.

Opprinnelig postet av Stig



Jeg har 100W pærer i ekstralyktene nå, men setter inn 55W pærer før jeg skal vise den. Da burde det gå bra da? Med 2stk 55w pærer som er E-merket?

Bladfjærer-aka-rumperister

#18 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 27 November 2006 - 00:00

Vi hos BG nor as, har laget et rundskriv som vi har sendt til alle bilforhandlere, bilutstyrsforretninger og en del verksteder etter at vi sendte en kopi til Vegdirektoratet for verifisering av vår tolkning.

Vi har ikke fått noen innsigelser mot denne.

Du finner rundskrivet, samt alle aktuelle regler på norsk under denne linken: http://www.4x4butikk...ivEU2005-66.doc

#19 BrattBakke

BrattBakke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 27 November 2006 - 00:00

Hadde ingen problemer med å få min cobra bøyle skrevet inn. Viste bare tyske TUV papirer og når han endelig fant klistremerke på bøylen med riktig nr på den var alt ok. Dumt om man har kjørt en stund og dette merket er fallt av. Kostet 550 for kontroll og nytt vognkort skal komme i posten.

#20 kenstrom

kenstrom

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 02 December 2006 - 00:00

Til Navara01

100w eller 55 w er ikke det avgjørende her. Det går på LUX(100prosent totalt), og det skal stå ett tall på glasset på lyktene. Hella 3000 har 37,5 pr lykt normalt(er ikke sikker på om det finnes en 17,5 versjon av denne). Tallene på lyktene (ekstra + bilens lys) skal ikke overstige 100 prosent. Dette overstiger du nok sikkert hvis det står 37,5prosent på ekstralyktene dine.
Så tipset er (hvis du ikke har fått den godkjent ennå) ta av lyktene og få bøylen registrert i vognkortet. Deretter monterer du lyktene igjen. Biltilsynet vil stort sett reagere på dette ved visning, men ved kontroller ute tror jeg ikke problemet er like stort
mvh
Ken