Gå til innhold

Foto

Oljeskift på akslinger og motor Hilux 2,4d

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 15 October 2006 - 23:00

Da er tiden inne for og skifte ut oljer på motor i drivakslinger og lurer på hvilken type olje det skal være på bakaksel og fremaksel og hvilket nivå det skal være på de.

bilde nr 1 ( nederst)
På toppen til venstre .. er det luftingen til bakakselen? i midten på klokka ca , er det påfyllingen til oljen? og hel nede i bunn er det en skrue . er det avtappingen til oljen?

bilde 2 viser avtappingen til fremakselen. tror jeg ?? . noen som vet hvor man fyller på ny og hvor mye d skal være der?

Har ikke gjort dette før såå... jeg er helt grønn på området

bilde 2

1

#2 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

bilde 1 er nederst

#3 ralph

ralph

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

skruen i bunn på begge akselene er avtappinga, samme størrelse på påfyllingsskruen rund baut så vidt jeg husker. sitter vell nesten oppå framakselen
er vell egentlig bare og se etter den skruen som er stor nokk til og få noe større mengde olje igjennom. går vell ca 2 liter pr aksel.

Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#4 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

takker for svar, noe sier meg at det er litt mer trøbbel og fylle på olje på fremakslingen enn bak akslingen.,er det noen spess oljetype som brukes, eller vet de feks på bilextra hvilken type jeg trenger

#5 ralph

ralph

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

eneste og passe på er vell vist du har diffbrems i bakakselen da skal vell den ha spesial olje. (limited slipp tilsetninger eller noe sånt).
Men legg frem problemet dit hos bilexstra, mekonomen ol så pleier de og være veldig hjelpsomme.

#6 ralph

ralph

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

må vell ha ned den skliplata i plast foran for og komme til det er vell det hele trur jeg.

#7 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

ok. skal sjekke mer i morgen

#8 PT

PT

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

instuksjonsbok står d som regel påfyllingsmengder:)
der du kjøper olje finner di også ut hvor mye du skal ha å hvilken olje hvis du har brems i bakaksel.
har motoren vært kjørt med mineralolje før så ville ikke jeg gått for helsyntetisk:)

#9 Pompel

Pompel

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Skyter inn ett spørsmål her jeg ogsåtongue.gif, håper ikke det har noe å si:blush:
Hvor ofte skal oljen på akslingene byttes?

Hans Christian
Hilux 85mod, 3" bodylift, 33x12,5x15

#10 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Den bilen jeg har var fullstendig fri for både servicehefte og instruksjonsbok . Ikke mye dokumentasjon der i gården. Eneste heftet som fulgte med var et om en biltema cd spiller som ikke er der mer , tror ikke det står om olje mengder der

#11 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Er det forresten noen som har prøvd og tappe ut motorolja for og fylle på en 2 . 3 liter diesel istedet. bilen skal da startes og gå i ca 10 min før man tapper det ut og fyller på ny olje igjen,
Da blir motoren som ny invendig, får renset ut d meste da. Gjorde dette på en golf 1,6 bensin som hadde mye ventil tikking. etter noen runder med dette ble motoren heelt stille. Og når man så tok opp peilepinnen etter ca 300km så var oljen like blank og fin, ikke sort og jævlig som den ofte blir. men dette er sikkert ikke bra på motorer med turboer tenker jeg. de får vel kjølingen sin gjennom olja

#12 Roger Myhre

Roger Myhre

Sveiser

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Jeg har tatt motor-rens med diesel mange ganger, men aldri latt motoren gå i 1o-minutter?????
Prøv 10-sekunder på varm motor. gjenta prosessen en gang til, fyll så på billig olje og la den gå noen minutter. tapp av oljen og bytt olje og filter og du har en ren motor....
Mvh

#13 edgexman

edgexman

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

jeg hadde bilen 10 min i gang, d var en mekaniker av eldre garde som tipset meg om det. vet av fan, jeg gjorde dette på kald motor

#14 Krølle

Krølle

4 over krøn

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Kopi av melding:
Skyter inn ett spørsmål her jeg ogsåtongue.gif, håper ikke det har noe å si:blush:
Hvor ofte skal oljen på akslingene byttes?

Hans Christian
Hilux 85mod, 3" bodylift, 33x12,5x15

Opprinnelig postet av Pompel

Skift intervall på gir og aksler er 60000km ved normal bruk
7500km eller 1/2 år på motor (filter annenhver gang) på biler fra 98 å eldre

skogens lille grønne
BÅNNGASS (Nå bitte lille koksgrå)

#15 Pompel

Pompel

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip