Lage tipp på tilhenger
#21
Posted 16 October 2006 - 23:00
Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..
Bladfjærer-aka-rumperister
#22
Posted 16 October 2006 - 23:00
Til trådstarter så vil jeg si at din løsning vil ikke fungere uten at du forsterker kassa di kraftig siden at tippmomentet blir meget høyt i begynnelsen. Den må faktisk løfte mer en hva lasset og planet veier siden det sitter fast i bakant. I annleggsbransjen har vi et begrep som heter å "telte ramma" hvis tippramma er for svak i forhold til overlasset, kort fortalt sylinderen går opp mens framkant av tippen ligger trygt nede. Dette hender en del på biler med treveistipp der sjåføren har glemt å løsne låsene. Stabiliteten blir også dårlig og ramma og planet må kryssforsterkes eller så vrir alt sammen seg i stykker første gangen en tipper et lass.
Forslaget til Kenneth er genialt enkelt og har blitt brukt masse på enkle traktorhengere og små lastebiler før i tiden da det far problemer å få hydraulliksylindere å holde for høye trykk. Frontsylindere løfter aldri mer en halve vekta av lasset og er meget stabil ved tipping, det er derfor alle semitrailere med bakovertipp bruker dette prinsippet.
Jeg var med å hjalp en bekjent for noen år siden som skulle ha en tipp på lastebilen med underliggende sylinder som tålte å ha to tonn i framkant på planet som var spent fast mens han tippet resten av godset (skulle kjøre stykkgods på Sverige) Etter beregninger så måtte han skrinlegge planene for med alle kryssforsterkningene for å få dette til å holde ble nyttelasten ganske liten. Det er store krefter i sving ved tipping og en liten varehenger er overhode ikke beregnet for dette, den er ikke bygd for å tåle stort mer en det en kan laste på de uten en tipp.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#23 Guest_Ural 375D_*
Posted 16 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Det er hydraulikk vi snakker om her ja.. Uten at jeg har peilig på hva dette koster, så har jeg på følelsen at det vil bli fryktelig dyrt? Hva vil du tro? Er det snakk om tusenlapper?
Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..
Bladfjærer-aka-rumperister
Opprinnelig postet av Navara01
Skal du ut og kjøpe delene nye, så koster det nok 10-15.000 å få dette opp og gå. Du ma gjøre som meg, samle litt skrot her og der, så har du nok snart tippen oppe og går. Kan hende du kan bygge om en lift-pumpe eller en boggi-løft-pumpe til 12 volt. Eller du finner en passe pumpe fra hekkaggregat eller trimflaps. Det gjør jo ikke noe om tippen bruker 2 minutter på å gå til topps.
Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!
Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
#24
Posted 16 October 2006 - 23:00
"Rullestol drosjer" har som regel en el/hydr betjent lift. En del trygdebiler kan også være utrustet med lift / heis.
Dette skal jo vedlikeholdes, biler byttes og utstyr demonteres.
Sjekk opp i ditt nærområde hvilket verksted som utfører jobber på slike biler, og hør om de har en hydraulikkpumpe liggende å slenge.
...Kan ikke få noe værre enn et nei...
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#25
Posted 16 October 2006 - 23:00
JAN jan.eggen@loqal.no
TLF-99455292
GALLERI http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 OFFROADFILMER HER http://video.google....391244486369992
Karer som danser er for grådige til å stå i baren!!!
#26 Guest_Ural 375D_*
Posted 16 October 2006 - 23:00
Anskaff deg 2 12volt batterier, ikke store, tenker motorsykkelbatterier er passe. Så lager du en oppkobling som gjør at batteriene får lading fra hengerkontakten, bruk diode for å hindre tilbakespenning.
Via rele lager du dette slik at du får 24 volt når du tipper, og at batteriene etterpå går tilbake til lademodus. Da kan du også tippe opp hengeren når bilen er frakoblet. Og dette koster ikke skjorta.
Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!
Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
#27
Posted 16 October 2006 - 23:00
Og til ural: Hvis jeg sliter med å finne en 12volts pumpe? Jeg har ikke begynt å lete enda engang jeg! hehe.. Setter stor pris på kommentarer og ideèr! Men føler dette plutselig ble langt mer enn jeg er kar om!
Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..
Bladfjærer-aka-rumperister
#28
Posted 17 October 2006 - 23:00
- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -
#29
Posted 17 October 2006 - 23:00
#30 Guest_Ural 375D_*
Posted 17 October 2006 - 23:00
Eksempel på grei pumpe: http://www.finn.no/f...&tot=961&page=4
Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!
Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
#31
Posted 17 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Et lite tips ang hydraulikk pumpe.
"Rullestol drosjer" har som regel en el/hydr betjent lift. En del trygdebiler kan også være utrustet med lift / heis.
Dette skal jo vedlikeholdes, biler byttes og utstyr demonteres.
Sjekk opp i ditt nærområde hvilket verksted som utfører jobber på slike biler, og hør om de har en hydraulikkpumpe liggende å slenge.
...Kan ikke få noe værre enn et nei...
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
Opprinnelig postet av FrankWS
Dette er nok ikke sterkt nok. Disse pumpene har en maksbelastning på 250kg. Har et lass med slikt utstyr.. Har jobbet for hjelpemiddelsentralen..
Men har sett en løsning der man har et feste til et jernrør med trinse i topp, helt forran på henger, ca 3meter høyt, og bruker en båtvinsj til å dra vaier over trinsa. Kassa var forsterket med ei aluminiumsramme, og kunne tippe et lass på 7-800kg uten problemer. Jernrøret med trinse var delt i tre og plukket bort da ikke tippen ble brukt.
Ut på tur aldri sur...
#32
Posted 17 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:Dette er nok en god og billig løsning basert på patenten til Ural... Hva med å bare ha et jernstag med trinse som står i stedet for en hydraulikksylinder, og i verstefall bare ha en handwinch stående i forkant til du tar deg råd til en el-winch... Evt. med etpar trinser, for hver trinse øker jo krafta med 2...
Men har sett en løsning der man har et feste til et jernrør med trinse i topp, helt forran på henger, ca 3meter høyt, og bruker en båtvinsj til å dra vaier over trinsa. Kassa var forsterket med ei aluminiumsramme, og kunne tippe et lass på 7-800kg uten problemer. Jernrøret med trinse var delt i tre og plukket bort da ikke tippen ble brukt.
Ut på tur aldri sur...
Opprinnelig postet av ktveide
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#33
Posted 17 October 2006 - 23:00
Ved å montere ett stag i jekken, som dytter planet opp..
Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..
Bladfjærer-aka-rumperister
#34
Posted 17 October 2006 - 23:00
Må eventuelt ha staget til jekken så langt fram at du vil ikke få nok utslag, platten vil ikke gå høyt nok.
Bruk den løsningen som kenneth foreslår, med håndvinsj, evt. med en ekstra talje for å redusere påkjenninga på vinsjen. Dette er relativt enkelt og billig.
Personlig ville jeg konstruert dette så solid at man kan losse et gruslass, først da ser jeg den store fordelen med og ha tipp.
Lykke til!
#35
Posted 17 October 2006 - 23:00
Jeg kommer ikke til å kjøre noe særlig med sand, har aldri gjort det før, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Hengeren blir stort sett brukt til å kjøre ved og søppel.
Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..
Bladfjærer-aka-rumperister
#36
Posted 17 October 2006 - 23:00
------------------------------
Det er i motebakke det går oppover
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#37
Posted 17 October 2006 - 23:00
Det meste er laga av folk!
#38
Posted 17 October 2006 - 23:00
rwe
#39
Posted 19 October 2006 - 23:00
eller så ville jeg heller ha brukt en liten sylinder av noen slag, evt et karosserijekkesett og en litt lenger sylinder.