Gå til innhold



Foto

Lage tipp på tilhenger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Det er hydraulikk vi snakker om her ja.. Uten at jeg har peilig på hva dette koster, så har jeg på følelsen at det vil bli fryktelig dyrt? Hva vil du tro? Er det snakk om tusenlapper?

Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..

Bladfjærer-aka-rumperister

#22 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Artig tråd det her. Jeg monterte samme type tipp som knut e foreslo på min henger for noen år siden. Jeg har en Reko med utenpåliggende hjul og orginal kommer de med vipp for å kjøre snøscootere på. Monterte et nesehjul uten dekk og det fungerte topp, men problemet er dårlig tippvinkel. Var ikke mulig å få noe til å skli av med den, men enklere å losse et lass grus eller kjøre på ting og tang.
Til trådstarter så vil jeg si at din løsning vil ikke fungere uten at du forsterker kassa di kraftig siden at tippmomentet blir meget høyt i begynnelsen. Den må faktisk løfte mer en hva lasset og planet veier siden det sitter fast i bakant. I annleggsbransjen har vi et begrep som heter å "telte ramma" hvis tippramma er for svak i forhold til overlasset, kort fortalt sylinderen går opp mens framkant av tippen ligger trygt nede. Dette hender en del på biler med treveistipp der sjåføren har glemt å løsne låsene. Stabiliteten blir også dårlig og ramma og planet må kryssforsterkes eller så vrir alt sammen seg i stykker første gangen en tipper et lass.

Forslaget til Kenneth er genialt enkelt og har blitt brukt masse på enkle traktorhengere og små lastebiler før i tiden da det far problemer å få hydraulliksylindere å holde for høye trykk. Frontsylindere løfter aldri mer en halve vekta av lasset og er meget stabil ved tipping, det er derfor alle semitrailere med bakovertipp bruker dette prinsippet.
Jeg var med å hjalp en bekjent for noen år siden som skulle ha en tipp på lastebilen med underliggende sylinder som tålte å ha to tonn i framkant på planet som var spent fast mens han tippet resten av godset (skulle kjøre stykkgods på Sverige) Etter beregninger så måtte han skrinlegge planene for med alle kryssforsterkningene for å få dette til å holde ble nyttelasten ganske liten. Det er store krefter i sving ved tipping og en liten varehenger er overhode ikke beregnet for dette, den er ikke bygd for å tåle stort mer en det en kan laste på de uten en tipp.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#23 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Det er hydraulikk vi snakker om her ja.. Uten at jeg har peilig på hva dette koster, så har jeg på følelsen at det vil bli fryktelig dyrt? Hva vil du tro? Er det snakk om tusenlapper?

Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..

Bladfjærer-aka-rumperister

Opprinnelig postet av Navara01



Skal du ut og kjøpe delene nye, så koster det nok 10-15.000 å få dette opp og gå. Du ma gjøre som meg, samle litt skrot her og der, så har du nok snart tippen oppe og går. Kan hende du kan bygge om en lift-pumpe eller en boggi-løft-pumpe til 12 volt. Eller du finner en passe pumpe fra hekkaggregat eller trimflaps. Det gjør jo ikke noe om tippen bruker 2 minutter på å gå til topps. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#24 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Et lite tips ang hydraulikk pumpe.

"Rullestol drosjer" har som regel en el/hydr betjent lift. En del trygdebiler kan også være utrustet med lift / heis.
Dette skal jo vedlikeholdes, biler byttes og utstyr demonteres.

Sjekk opp i ditt nærområde hvilket verksted som utfører jobber på slike biler, og hør om de har en hydraulikkpumpe liggende å slenge.
...Kan ikke få noe værre enn et nei...


Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#25 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kjøp deg en 60" hiliftjekk istedet for tippsylinder. Billig og enkelt.

JAN jan.eggen@loqal.no
TLF-99455292

GALLERI http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 OFFROADFILMER HER http://video.google....391244486369992
Karer som danser er for grådige til å stå i baren!!!

#26 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 16 October 2006 - 23:00

Sliter du med 12 volts pumpe, men har funnet pumpe på 24 volt, så kan du gjøre følgende.

Anskaff deg 2 12volt batterier, ikke store, tenker motorsykkelbatterier er passe. Så lager du en oppkobling som gjør at batteriene får lading fra hengerkontakten, bruk diode for å hindre tilbakespenning.
Via rele lager du dette slik at du får 24 volt når du tipper, og at batteriene etterpå går tilbake til lademodus. Da kan du også tippe opp hengeren når bilen er frakoblet. Og dette koster ikke skjorta. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#27 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Nå må jeg bare si at vi kan ikke overdrive! =P Jeg tenkte jeg skulle finne en billig og enkel måte å lage tipp..

Og til ural: Hvis jeg sliter med å finne en 12volts pumpe? Jeg har ikke begynt å lete enda engang jeg! hehe.. Setter stor pris på kommentarer og ideèr! Men føler dette plutselig ble langt mer enn jeg er kar om!

Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..

Bladfjærer-aka-rumperister

#28 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

skal du ha de ordentlig. så kjøper du deg ett brukt plogløftanlegg. de er på 24 volt. ein kasse på sc 100 x 40 cm. oppi de er allt.. da kan du liksågodt lake tipp som på ein aldre traktorhenger. en sylinder uten utskudd. kan bruke en fra ei vedkløyve.. ha allt dette liggende eg. .

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#29 larsola

larsola

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Må si meg helt enig med med knut e her, dette er faktisk den beste løsningen etter hva jeg kan forstå,hvis du skal løfte et 3 meter langt plan med hengsler bakerst så må du ha ganske kraftige bjelker i både ramme og plan, tror også at hydraulikk sylindre aggregat/pumpe slanger etc. vil veie en god del. sjekk ut det knut har tegnet så tror jeg at du kan dra kjensel på patenten fra noen norske bilhengerprodusenter. dette blir selfølgelig en veldig lett løsning i forhold til Totalvekt/nyttelast. hvis vekt ikke er noe spørsmål kan vel den andre løsningen være den mest solide. lykke til smile.gif

#30 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 17 October 2006 - 23:00

Om du lager en tippkasse med faste sider, så kan dem være hovedbærende for kassen. Likeledes kan forveggen være hovedbærer for løftekrafta som kommer i midten. Da trenger du bare noen relativt enkle stivere på tvers, f.eks på hver halvmeter, under kassen. En slank sylinder foran vil ikke veie stort, og et lite aggregat heller ikke så mye. 3 liter hydrolikkolje vil være mer enn nok, og veier 2,4 kilo. Om du tipper en kasse rundt en aksel på midten, vil det ikke være rare tippen, mer en form for tilt for å kunne trille inn en greie på hjul. Bygger du tipp, så dimensjoner passe sterkt, få styrken der den trenges uten masse runtomkring. Gøy tråd, masse innspill. biggrin.gif

Eksempel på grei pumpe: http://www.finn.no/f...&tot=961&page=4

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#31 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Et lite tips ang hydraulikk pumpe.

"Rullestol drosjer" har som regel en el/hydr betjent lift. En del trygdebiler kan også være utrustet med lift / heis.
Dette skal jo vedlikeholdes, biler byttes og utstyr demonteres.

Sjekk opp i ditt nærområde hvilket verksted som utfører jobber på slike biler, og hør om de har en hydraulikkpumpe liggende å slenge.
...Kan ikke få noe værre enn et nei...


Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Opprinnelig postet av FrankWS



Dette er nok ikke sterkt nok. Disse pumpene har en maksbelastning på 250kg. Har et lass med slikt utstyr.. Har jobbet for hjelpemiddelsentralen..

Men har sett en løsning der man har et feste til et jernrør med trinse i topp, helt forran på henger, ca 3meter høyt, og bruker en båtvinsj til å dra vaier over trinsa. Kassa var forsterket med ei aluminiumsramme, og kunne tippe et lass på 7-800kg uten problemer. Jernrøret med trinse var delt i tre og plukket bort da ikke tippen ble brukt. biggrin.gif

Ut på tur aldri sur...

#32 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Men har sett en løsning der man har et feste til et jernrør med trinse i topp, helt forran på henger, ca 3meter høyt, og bruker en båtvinsj til å dra vaier over trinsa. Kassa var forsterket med ei aluminiumsramme, og kunne tippe et lass på 7-800kg uten problemer. Jernrøret med trinse var delt i tre og plukket bort da ikke tippen ble brukt. biggrin.gif

Ut på tur aldri sur...

Opprinnelig postet av ktveide

Dette er nok en god og billig løsning basert på patenten til Ural... Hva med å bare ha et jernstag med trinse som står i stedet for en hydraulikksylinder, og i verstefall bare ha en handwinch stående i forkant til du tar deg råd til en el-winch... Evt. med etpar trinser, for hver trinse øker jo krafta med 2...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#33 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Hva hvis jeg "snur" jekken? Mens jekken trekker seg sammen, så går planet opp? Da blir den være helt "utstrakt" når planet er nede, og i starten av løftet som er den tyngste delen.
Ved å montere ett stag i jekken, som dytter planet opp..


Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..

Bladfjærer-aka-rumperister

#34 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Mannen mister ikke trua for saksejekk gitt.

Må eventuelt ha staget til jekken så langt fram at du vil ikke få nok utslag, platten vil ikke gå høyt nok.

Bruk den løsningen som kenneth foreslår, med håndvinsj, evt. med en ekstra talje for å redusere påkjenninga på vinsjen. Dette er relativt enkelt og billig.

Personlig ville jeg konstruert dette så solid at man kan losse et gruslass, først da ser jeg den store fordelen med og ha tipp.

Lykke til!

#35 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Når jeg har en ide som folk er litt skeptiske til, så er jeg nødt til å prøve å få det til å fungere. Sånn er det bare! Tror jeg har arvet det av fattern..

Jeg kommer ikke til å kjøre noe særlig med sand, har aldri gjort det før, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Hengeren blir stort sett brukt til å kjøre ved og søppel.

Skulle ønske jeg var en gullfisk! Tenk å gå rundt i sitt eget hjem å hele tiden bli kjent med nye mennesker..

Bladfjærer-aka-rumperister

#36 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Legg ut bilder da........ hvis du fullfører prosjektet............................... smile.gif

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#37 Gromskyss

Gromskyss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Det er bra folk har trua! Det er slik man finner ut nye ting! Men jeg tror nok heller ikke at dette blir særlig bra. Men at du kommer med ideen om å snu saksejekken viser jo at du har tenke utstyret med deg. Men hva med en liten kombinasjon av alle disse ideene? Om du feks bruker tårnet foran, men ikke hydraulisk. Si at du tar en 3 delt stang som nevnt tidligere, og bruker en vinsj fra claes ohlson/gebe/etc (alle disse er like, trekker ca 900 kg og koster det samme el litt mindre enn den opprinnelige saksejekken, ca 600,-) Da har du elektrisk tipp. Må kanskje regne med å kjøpe relè attåt, ca 350-400 kr. Bygginga blir ikke noe vanskeligere, og i tillegg har du vinsj som kan brukes til mye mer hvis du feks lager hurtig koblinger på den. For inspirasjon kan du evt kikke på div atv hengere, der er det forskjellig. Kan til og med brukes til å dra lass opp i hengeren også!??! Bare en tanke til å tenke på...

Det meste er laga av folk!

#38 r-w-e

r-w-e

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 505 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

hei jeg har 2 stk sylindere og en stk 12v pumpe til ditt formål hvis du er int og noen slanger og koplinger det kan du få for 3000.- 41337427

rwe

#39 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

hva med en 12v elmotor som drift på hiliften:D

eller så ville jeg heller ha brukt en liten sylinder av noen slag, evt et karosserijekkesett og en litt lenger sylinder.