Gå til innhold



Foto

Svindler ved bruktbilkjøp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
82 replies to this topic

#1 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Noen som har en idè om ka æ skal gjør her?
Mora til ongen min va å kjøpte en Honda Accord 89 mod.
Bilen sto på autodb, og framsto som god stand.
Selgeren kommer med bilen, og dem ser på bilen ilag, ho har nu ikke så god greie på bil så ho syns nu bilen så grei ut, betalte og kjørte hjem.
Så skal ho ha mæ til å se på biln, og det første æ legg merke til e at det e lyd i ett hjullager, å lamdasonden e utkobla. Ho tar da å bestill time å skal få en tidligere eukontroll på bilen for å finne ut om det er noe meir.
Det vis sæ da at det må påkostes dela for over 13000,- på bilen.
Og selgeren er som sunket i jorden!
Sendte han flere SMSer, prøvde å ringe han men nei, så æ kontaktet mora til selger, å ho trur jo ho virkelig har greier på bil, ho mente at ho fikk den biln så billig at det spilte ingen rolle!
Æ syns ikke 15000,- e billig for en 89 Accord, da man for 92-93 modella for samme prisen i mye bedre stand.

Har snakket med forbrukerrådet, og dem sier at bilen kan repareres for selgers regning, men hva nytter vel det når selger er sporløst vekk?

Hvis noen kan gi meg en idè om hva jeg skal gjøre har det vært supert!



#2 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Har fått bekreftet nå at kjøpekontrakten ikke er gyldig, så vi får se hva som skjer nå.



#3 uffe

uffe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 446 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Ja du må ju gå på forrige eier ikke selger da,noen har ju solgt vogna for tidligere eier og da kan man heve kjøpet uansett hvem som har tatt imot penger ( Trur jeg ) Sjekk kjøpsloven ! De hadde et repotage på Tv2 Hjelper deg om akkurat dette i uken som var

EB - 74 Gul
EB - 74 Blå
EB - 74 Rød
Willys 51
Astro -92
Cj 5 -73

#4 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Borte nei, han e nu vel en plass men hvor vet ingen..
I vognkorte står mora hans som eier, biln e ikke omreg, å det e kun ho mora til ongen min som har salgsmelding å den e ikke innlevert, så vi har vel kanskje ett trumfkort der, eller?




#5 uffe

uffe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 446 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Selger er vel ikke borte for selgers navn står ju på vognkortet ! Forrige eier


EB - 74 Gul
EB - 74 Blå
EB - 74 Rød
Willys 51
Astro -92
Cj 5 -73

#6 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 24 October 2006 - 23:00

Jeg er spent på utfallet av denne saken, men har vanskelig for å tro at du kommer noen som helst vei, isåfall tør jeg nesten våge å påstå at det er noe galt med systemet. Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men hvis kjerra er nesten 20 år gammel og det er betalt 15000 for den, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor dere skulle komme noen som helst vei.

Jeg har ikke pleid å sjekke bilene jeg har kjøpt så nøye, og har av og til fått noen overraskelser, men stort sett har det gått fint. De gangene det har dukket opp noe feil, har jeg aldri vurdert å gå på selgeren. Da er det isåfall jeg som ikke gjorde jobben min med å sjekke bilen skikkelig (kjøper HAR undersøkelsesplikt). Hadde jeg ikke vært bilkyndig burde jeg isåfall fått en fagmann til å besiktige eller kjøpt en ny bil. DET er risken med å kjøpe en gammel brukt bil uansett. Solgte en bil for noen år siden hvor det ble masse helvete, med masse advokatbrev o.li. fra han som kjøpte bilen (jeg hadde solgt den, og bilen var over 20 år gammel og solgt for ca. 80" og hadde over 450" på telleverket). Jeg avviste samtlige krav, og resultatet ble at kjøperen ble sittende igjen med en enda dyrere bil pga. div. advokatsalærer. Jeg tilbakebetalte ikke fem øre, og ser ingen grunn til at jeg skulle gjøre det. Feilene som dukket opp var feil jeg ikke kjente til, jeg hadde nok funnet de hvis jeg hadde gjennomgått bilen skikkelig før salg, men der har kjøperen like mye ansvar (fikk dette bekreftet fra forbrukerrådet, som forøvrig har svært lite kunnskap om kjøp/salg av gamle biler). Hadde han som kjøpte bilen sjekket den bedre eller fått en fagmann til å besiktige den hadde nok disse tingene blitt avdekket på et tidligere tidspunkt.

Det blir spennende å se hvor langt dere kommer, jeg har i hvertfall lite tro på dette prosjektet, men hvis det er feil selgeren kjente til og hadde forsøkt å skjule, så er det kanskje håp om noen kroner reduksjon, men isåfall kun en liten sum. Hold oss oppdatert!

#7 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

Hva er d som må fikses da Remi?
Du skulle vel vært med og sett på bilen, før hun handlet. En bil til 15000 er jo en billig bil da...




www.verdal4x4.no

Vidar, kun Vidar !

#8 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Hehe... Kjøpsloven sier nok ikke at du kan levere bilen tilbake til hvilken som helst tidl eier... Den har et punkt om springende regress, dvs du kan gjøre en reklamasjon gjeldende mot hvilket som helst profesjonelt salgs ledd. Men dette er i all hovedsak snakk om innenfor de første fem åra.

Når du kjøper en gammel bil til en lav pris (15.000,- er ikke mye penger for en bil) har du store krav til hvor mye du må sjekke selv. Det kommer også an på yrke eller peiling selger har. Dvs det kommer an på hva han burde vite.

Har litt vanskelig for å tro at forbrukerrådet har sagt at det bare er å få bilen reparert for selgers regning. For det første uttaler de seg bare på generelt grunnlag inntil de har begge versjoner. Dessuten er det urimelig å forvente at en bil til 15k skal være i 100% stand.

Men dersom selger har sagt at bilen er super, og her er mangler som han helt klart viste om, har hun en grei mulighet til å få hevet handelen.

Dersom man ikke har peiling på bil er det russisk rulett å kjøpe gamle biler uten å få de sjekket på et verksted, evt NAF...

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#9 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Så du mener jeg er en løgner da? Snakket med forbrukerrådet i går og hun henviste til paragraf 19 i kjøpsloven, der hun sa at vi kan få bilen reparert for selgers regning hvis han ikke hadde opplyst om disse feilene, noe som han ikke gjorde. Hvis du mener jeg lyver så kan du jo ringe dem selv.
Han sa til henne at det var kun bremseklossene forran som var dårlig, ellers var bilen helt OK! Kan ikke påstå at bilen er ok når man må koste på den 13000,- bare i deler! Desutten var bremseklossene bra, det er hjullageret forran på venstreside som er gåent, og det lager såpass mye lyd at jeg regner med at spindelen og må skiftes, og den er ikke en gang tatt med i regnestykket.
Men bare det at selger hverken svarer på SMS eller tar telefonen når man ringer, viser jo bare ka slags kar dette er, så det er vel bare en ting å gjøre skal man få dette ut av verden...



#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Påstår ikke at du lyver:) Men jeg har en viss erfaring med dette, og de uttaler seg alltid på generelt grunnlag før det blir en sak ut av det. Da ser de på begge versjoner og kommer med en vurdering.
Men jeg kan ikke helt forstå at forbrukerrådet mente at det bare er å få absolutt alle mangler på en bil til 15k reparert for selgers regning..

Denne saken kommer det mye an på hva han sa, hvor mye han viste, og hvor mye han burde vite.Er han foreksempel bilmekaniker er kravet til hva han burde vite og hva han skulle informere om, svært stort....

Man må innse at å få en strøken bil til 15.000,- er uhyre skjeldent, og dermed er plikten til å undersøke det man kjøper stor.

Tror du må satse på å få tak i selger, og kreve kjøpet hevet, evt deler av summen tilbake.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#11 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Nei, hadde ikke ventet at bilen skulle være 100% strøken heller da, men heller ikke at man må koste på bilen en så stor sum bare for å få bilen eu ok.

Får dra og prøve og oppsøke han i dag, vet hvor han jobber så en mulighet er jo å oppsøke han på jobb, men han vil vel ikke diskutere denne saken, så en politianmeldelse er vel neste punkt antagelig.



#12 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Derfor er det viktig med god kjøpskontrakt,muntlige info er vanskelig å bevise.

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#13 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Har du vært å oppsøkt mannen?

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#14 4r4

4r4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 548 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

d kalles "sjultefeil".. står d i kontrakten at bilen ble solgt i tipp topp stand? veldi vikti d..!

johnny storbukt. d va jo fan ikke min feil at d blei over last, bilen hadde jo fan ikke nok seter!

#15 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Nei det står i kontrakten at "bilen selges som den står"
Skal oppsøke han i ettermiddag/kveld på jobb, vil tippe han vil syns det blir ubehagelig å diskutere noe slikt på en bensinstasjon.
Men nu si ho som kjøpte bilen at kontrakten ble ikke fylt ut helt, hverken med navn eller adresse, bare underskriftene, biltype og di standard kryssene som man fyller ut i en kontrakt.



#16 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Nei det står i kontrakten at "bilen selges som den står"
Skal oppsøke han i ettermiddag/kveld på jobb, vil tippe han vil syns det blir ubehagelig å diskutere noe slikt på en bensinstasjon.
Men nu si ho som kjøpte bilen at kontrakten ble ikke fylt ut helt, hverken med navn eller adresse, bare underskriftene, biltype og di standard kryssene som man fyller ut i en kontrakt.



Opprinnelig postet av Vikingen



Det "tingen solgt som den er" - altså en såkalt "as is" klausul. Kjl. § 19

Dette er ei (sterk) oppfordring for kjøper til forundersøkelse (og særlig her ved bruktbil salg)...

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.



Bonus pater familias

#17 4r4

4r4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 548 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

nei lever tilbake bilen eller krev noen penger til bake..e d pajeroen du har solgt te anders?

johnny storbukt. d va jo fan ikke min feil at d blei over last, bilen hadde jo fan ikke nok seter!

#18 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

Vi har klart å kommet i dialog med farn t han som solgte bilen, så han kommer hit i dag.
Ja han Anders kjøpte han Pajero.

#19 2tall2hide

2tall2hide

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

Kjøper en del bruktbiler selv. Har fått mange goe biler til under 15000.-

Først bil, så verksted håndbok!

#20 Tortilla

Tortilla

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

At et verksted takserer reparasjon til en viss sum kan jo lukte overprising lang vei. Har selv ALDRI levert noen bil til under 50 000 til noe verksted (utenom store oprettinger) og grunnen til det er at 99% av jobbene kan man gjøre selv til brøkdelen av prisen. Kjøper man billigbil for å spare penger så MÅ man alliere seg med en hjemmemekker eller annen kyndig person som kan bruke noen timer gratis eller mot en ramme Ringnes.

Grundig besiktigelse er selvsagt også viktig ved billigbilkjøp, kjør minimum etpar timer og sørg for å ha med noen som er kyndig på bil, så slipper man kjipe overraskelser som dette. Opp på bukk er seff.

Selv om man får hevet kjøpet så er jo hele prosessen rimelig slitsom, masse tid går bort og irritasjonsmomentet er noe man helst vil unnvære.

Det finnes gode sjekklister og guider for bruktbilkjøp som nok kan brukes av selv ukyndige....

Men viktigst av alt: skal du drive med noe du ikke har greie på så finn noen som kan sakene.

Tor