Gå til innhold



Foto

de nye avgiftene...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
106 replies to this topic

#21 beerman

beerman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

huff....

trur jeg får kjøpe meg en gaaaammel veteran og bygge om til generator drift.

så kan de rød-grønne kysse meg litt under der som korsryggen skifter navn.

Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.dte-syste...norwegisch.html

#22 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

har ikke ord:fish:, er bare sint:devil:




rigs http://offroad.no/?P...e=View&RID=1062
nofear http://www.2adept.co...topic.php?t=114
bilbygging http://www.bilbyggin...opic.php?t=1045

#23 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

Hvem kan vi skylde på....? Oss velgere....?

#24 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Igjen en stor takk til alle som stemte på de rød/grønne! Jeg håper dere skjemmes.
Opprinnelig postet av janterje



skjemmes??

men så klart, hvis det er bil avgifter og drivstoff priser som avgjør hva DU stemmer og hva DU mener er noe verdt i livet så skjønner jeg hva du stemte sist ihvertfall..

heldigvis er det mere fornuftige ting som avgjør hva fleste parten her i landet stemmte ved sist valg..HELDIGVIS

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#25 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 21 October 2006 - 23:00

kan noen bekrefte at avgiften på diesel skal opp (8000kr)?

#26 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

Det kommer i såfall ikke før i 2008. Men alt kan jo skje før den tid!
Dette vet vi ikke før om et år, når statsbudsjettet for 2008 skal vedtas!
Det ligger iallefall ikke i neste års budsjett.

#27 grizzly mannen

grizzly mannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

ja ikke sant fint med alt som er tilbakevirkende = gamle biler.
Sikkert mange som er for avgifter men kan ikke de betale frivillig så kan de som ikke vil få slippe .altså stemte du røød grøønt kan du få alle regningene mine og jeg kan kjøpe masse benzin etc.

#28 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

Jeg er ihvertfall glad for en ting, dette har IKKE jeg bidratt til.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#29 noclass

noclass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

Da er vi to Jan Terje

Stein Rui
Tlf: 90849036 eller 48106134
====>> Mad Max & Noclass Garage <<====

#30 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:



heldigvis er det mere fornuftige ting som avgjør hva fleste parten her i landet stemmte ved sist valg..HELDIGVIS

Opprinnelig postet av EvoMan



Som den nysgjerrige mannen jeg er så lurer jeg litt på hva det er????

#31 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

på hva som er mer fornuftig en drivstoff priser og avgift på biler?

livets verdier.....

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#32 Svenna25

Svenna25

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 486 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

mener styre og stellet i norge er en eneste STOR BARNEHAGE.
veteran avgifta stiger hvært år,drivstoffet har øka med ca,100% de siste 5åra. Tror det er på høy tid og få sparka ut rubb og rake fra detta GJ.... Stortinget og få inn orntlige arbeidsfolk som har en normal lønn og vet hvordan værden fungerer.
de som er der nå hever jo bare avgiftene noe som vi merker men de merker den ikke.Hvorfor? Hvem av oss dødlige har en årslønn på Ca,2-3millioner??? hadde det vært slikt at vi hadde slike summer så hadde vi ikke sagt ett ord.

Sett ned lønna til stortingent og stopp mesteparten av pengene som sendes ut av landet.
La landet bli levbart.

#33 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 24 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:


Begrunnelse:



Det hadde kanskje vært mere rettferdig om vi droppet alle særavgifter på bil, sukker, bensin, huskjøp+++++,droppet momsen og arbeidsgiveravgiften osv og bare lot ting i samfunnet koste det det koster rent kommersiellt. For å ta inn avgiftskronene AS Norge trenger kunne vi bare betalt inntektsskatt av lønna så det monner, 65-90% et sted hadde nok vært passe:blink:... Nøyaktig hvor mye kunne individvurderes hvert år i forbindelse med selvangivelsen, slik at de med vanskelg livssituasjon kunne betalt minde enn de som har så det monner. Sikkert et kjemperettferdig system, men....og det er et stort MEN:



Opprinnelig postet av Partypatrol




Dette er bare tull:)
Når budsjettene legges frem, hvem er det da som står og smiler? Stortsett de med høyesete inntekter i norge...
Hvorfor skal alt ramme barnefamilier, de som bor på bygda og de som har ei lønn på ca 300000 eller mindre i året?
Skal det ramme dieselbiler, skal det ramme bensinbiler også det er min mening...
Avgiftspolitikken på bil er helt på jordet, jeg bor midt på jordet, så jeg vet. Nye sikre biler er så avgiftsbelagt at kun et fåtall har råd til å kjøpe de, bedre med en eldre bil som ikke er likesikker, og som forurenser mer... I skader langs veiene er jeg sikker på at eldre biler påfører staten en ekstra kostnad (bla sykehusopphold fordi du blir most og kværka fodi du ikke har råd til en sikker bil). Det er noe å tenke på!

L200 min starter ikke den.... Jo, forresten......

#34 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
livets verdier.....


Hvis avgiftsøkningene det prates om blir gjennomført, er det jo nettopp livets verdier det går ut over for folk som MÅ ha bil for å komme seg på jobb og på butikken for å hente mat!
En økning i årsavgift med over 5000 kr vil jo si at en må kutte ut andre ting? Kommer det i tillegg økt drivstoffavgift, baller det jo på seg...
Man må prioritere bilen, og kutte ut andre verdier i livet. Kan ikke selge bilen, dermed la være å møte på jobb? Da blir jeg sagt opp!fish.gif
Men akkurat det er ikke fattbart for naive urbane SV'ere ala Kristin Halvorsen og Langeland og co:devil:
Menmen, det er jo noe usikkert hvordan dette vil bli. Vi får vente til stadsbudsjettet for 2008 er vedtatt. Foreløpig er dette bare planer, og vi får håpe det blir med det!

#35 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:

livets verdier.....
Opprinnelig postet av EvoMan



Aha så det er avgjørende ja men hva er så livets verdier/goder for mennesker som ønsker høyere avgifter på alle ting???

#36 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

sikkert ingen som ønsker det, men av flere onder så velger man vel de beste...

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#37 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 23 October 2006 - 23:00

Hater å innrømme det, for jeg synes mange norske avgifter er høl i hue, men sannheten er nok at det ikke finnes mange veier utenom...sleep.gif

Begrunnelse:

Vi trenger et visst anntall millioner pr år for å drifte det offentlige Norge. Disse pengene må betales av innbyggerne via skatter og avgifter. Det er sikkert mye man kunne gjøre for å minske utgiftene og dermed skattepresset, men det er ikke det vi diskuterer nå, vi diskuterer hvordan de utgiftene vi i dag har skal betales... OK, så mye håper jeg vi alle kan være enige om??

Det hadde kanskje vært mere rettferdig om vi droppet alle særavgifter på bil, sukker, bensin, huskjøp+++++,droppet momsen og arbeidsgiveravgiften osv og bare lot ting i samfunnet koste det det koster rent kommersiellt. For å ta inn avgiftskronene AS Norge trenger kunne vi bare betalt inntektsskatt av lønna så det monner, 65-90% et sted hadde nok vært passe:blink:... Nøyaktig hvor mye kunne individvurderes hvert år i forbindelse med selvangivelsen, slik at de med vanskelg livssituasjon kunne betalt minde enn de som har så det monner. Sikkert et kjemperettferdig system, men....og det er et stort MEN:

Noen som tror det hadde blitt litt svartarbeid, da, eller???

Hadde vært enormt mye å tjene på å arbeide svart og mange hadde garantert gjort det, så da hadde de ærlige sjelene fått enda mere å dra på av lasset...Skikkelig rettferdig... wink.gif Nei tvangstrøya av en avgiftskabal er utrolig irriterende og slår mange ganger urettferdig ut, og det er helt klart mange ting som kunne vært skattet annerledes, men alt i alt tror jeg ikke det er så mange andre gode alternativer...sleep.gif

#38 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 October 2006 - 23:00

helt enig med L200man her.. skatter og avgifter og da ikke minst bilavgiftene i norge treffer så galt de bare kan..

det var tatt et eksempel på radio i forbindelse med skattelistene for et par år siden, der en av de større finansmennene vi har her i landet hadde betalt et høyt millionbeløp i skatt, noe som i seg selv er svært mye, men utregnet i forhold til oppgitt inntekt og formue endte skatteprosenten hans på 3 %..

det er da rettferdig i forhold til oss som må slite og spare og betale 25-35% skatt ettersom inntekt osv...




#39 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 24 October 2006 - 23:00

Partypatrol:
Du har rett og feil på en gang.

Om du har en intekt som skal dekke dine utgifter, kan ikke du bare si at din arbeidsgiver skal heve din lønn fordi at dine utgifter er blitt for høye.
Du må sette deg ned og vurdere hvordan utgiftene kan senkes slik at pengene du har strekker til.
Det er problemet med Norge, INGEN tør å kutte i noen av Norges utgifter. Derfor må alle skatter og avgifter økes hele tiden.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#40 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 24 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Partypatrol:
Du har rett og feil på en gang.

Om du har en intekt som skal dekke dine utgifter, kan ikke du bare si at din arbeidsgiver skal heve din lønn fordi at dine utgifter er blitt for høye.
Du må sette deg ned og vurdere hvordan utgiftene kan senkes slik at pengene du har strekker til.
Det er problemet med Norge, INGEN tør å kutte i noen av Norges utgifter. Derfor må alle skatter og avgifter økes hele tiden.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

Opprinnelig postet av janterje



Helt enig, men da streifer vi egentlig inn på en annen debatt (som jeg nevte i innlegget). Basert på at vi skal dekke de utgiftene vi har må pengene tas fra et sted. Helt klart at vi kunne redusert utgiftene og dermed skattetrykket.

Poenget er at det er allikevel mere rettferdig å beskatte litt over alt enn å legge alt på en post (som fx inntekstskatt eller moms på sinnsykt mange %). Grunnen til dette er som nevnt at det blir vanskeligere å snike seg unna på den måten.

Jeg synes også det hadde vært en god ide om trafikksikre og miljøvennlige biler hadde vært beskattet slik at det stimulerte til nyere bilpark, men folk går jo i fistel hver gang det er snakk om å legge noe av avgiftspresset over på gamle biler (var slik denne tråden startet).... I Norge er det veldig dyrt å eie en bil (les: kjøpe en ny bil og holde den registrert og kjøre den lite er uforholdsmessig dyrt selv om du påfører samfunnet lite skade eller kostnader så lenge bilen er parkert i garasjen). La oss få ned kostnadene med å eie bil, fx ved å senke nybilavgiftene og fjerne årsavgiften. En løsning for å ta inn noen av disse pengene hadde vært å bake inn flere av bilavgiftene i bensinprisen. Dette er avgifter som snikepelsene ikke ville klare å vri seg unna, og for de som bor slik at de har veldig store transportbehov og dårlig økonomi kunne det totale avgiftstrykket minskes ved at inntektskatten ble minsket for å kompansere. De rikeste i samfunnet ville selvfølgelig ikke være berettiget et slikt skattelette (Les: Direktøren som med god margin har god nok råd til å dundre rundt Børskvartalet i en bensinsluker får bare finne seg at drivstoffet koster litt).