de nye avgiftene...
#41
Posted 24 October 2006 - 23:00
Eller brukt de milliardene de sender til utlandet i norge...
Norge har da litt for høye avgifter forhold til stOOOre deler av verden. Å det er da andre land som er bra å bi i også...
Klart, man kan ikke fjerne avgiftene....men hallo?! Vist noen er for alle avgiftene å mener de MÅ være så høye for å drive landet....ja da er det noe galt med dere...
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring
Hilux 4x4 -84
#42
Posted 28 October 2006 - 23:00
Tror du tar feil der gitt, besin pris i f.eks 1972 var 4 nkr, gjennomsnittlig timelønn var 40 nkr, dvs at nå burde bensin ha kostet 20 nkr litern, uansett så er vi vel enige om at 2000 miliarder på bok kunne vel ha kommet oss til gode, og tenk på å ville sette unger i baksete på en f.eks suzuki ignis a gitt, det er fali det.....
2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer
[/quote]
Og uansett, så stemmer ikke regnestykket, Kr. 200,- pr time er IKKE en vanlig lønn i Norge i dag. Jobber du på butikk og er over 18 er tariffen noe sånt som Kr. 106,- pr time!
Tar jeg helt feil om jeg sier at da jeg var i militæret i 1997/98 kostet en liter bensin ca Kr. 6,50? Isåfall har prisen steget med ca 100% på under 10 år...
#43
Posted 26 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:Ja, se til Sverige, for eksempel... Der er det lavere skattepress, og mye billigere å både kjøpe og eie bil... Men kjører du inn i nord-Sverige f.ex så kan du kjøre i timesvis før du kommer til en by. Så er det mørke skoger igjen i time etter time igjen, så kommer det en ny by.
Norge har da litt for høye avgifter forhold til stOOOre deler av verden. Å det er da andre land som er bra å bi i også...
Klart, man kan ikke fjerne avgiftene....men hallo?! Vist noen er for alle avgiftene å mener de MÅ være så høye for å drive landet....ja da er det noe galt med dere...Opprinnelig postet av Rukus
Jeg sier ikke at det er riktig slik det er i Norge, men her har folk faktisk råd til å bo i distriktene. Norge ER et dyrt land å bo og leve i, for Norge er et dyrt land å drifte!!! DET resulterer selvfølgelig at JEG er nødt til å være med på å betale for fastlandsforbindelse til 250stk på Ibestad, men jeg ser at samfunnet i Norge faktisk har noe å tjene på at vi har et levende distrikt, og at vi "bona" slipper å bli tvunget til å flytte til de store byene fordi folk flest ikke ønsker å yte noe for fellesskapet.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#44
Posted 26 October 2006 - 23:00
Tror at hvis de avgiftene som er knyttet til det å kjøpe/eie/bruke bil her i landet ble brukt til trafikksituasjonens fordel, ville det blitt færre ulykker(pga bedre veier), færre skadde i trafikken(pga nyere bilpark, da bilene ville blitt billigere), færre bomveifinansierte prosjekter(som vi egentlig allerede HAR betalt for både to og tre ganger via avgifter.....). osv osv.....
Blir litt varm i trøya hver gang tankene streifer innom dette......
mvh
Tor-Erik
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L
#45
Posted 26 October 2006 - 23:00
-----------------------------------------------
Ja til plastflasker
#46
Posted 26 October 2006 - 23:00
Jaja - et sted må jo de holde hus også...
I
Nå uten skikkelig bil
#47
Posted 26 October 2006 - 23:00
Jepp, jeg er en ihuga FRP'r og er fornøyd med det. Men det skal også sies at jeg ikke er enig i ALT dem gjør(f.eks. at dem vil beholde bomringen i Oslo) Men er MYE mer uenig med de andre partiene.
Dette går utover oss med lite inntekt, unger, høye lån osv.
I tillegg er renta skyhøy i forhold til det jeg egentlig klarer å takle. I tillegg er strømmen grisedyr.
Skulle gjerne kjøpt meg en ny og sikker bil jeg, men å betale 4-500.000,- er ikke mulig. Blir ekstra frustrerende da man veit at staten tar bortimot 200.000,- i avgifter.
Biler med 5-7 seter er gjerne 50-100.000,- dyrere enn varebiler. Hvem rammer det ??? Jo, vi som har familie. Vi er taperne i samfunnet samma faen.
Når det gjelder bilavgiftene så er det bortimot 20 mrd. som dem ikke klarer å redegjøre for hvor det har blitt av. Vi har så mye faenskap hjemme her som må ordnes opp i, og staten fortsetter å sende så mange mrd. ut av landet. Fy faen, jeg blir så helvetes provosert.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
www.bruktbildeler.com
#48
Posted 27 October 2006 - 23:00
Det har vel aldri hvert meningen at bilavgiften kun skal gå til å dekke utgifter til veier og kostnader i forbindelse med bilbruk? Hallooo, hvor opplyste er dere? Importavgifter, drivstoffavgifter og lignende er fiskale skatter, dvs de går i det store hullet.
Det er faktisk på tide at FRP får regjeringsmakt synes jeg, da er det nok mange av deres kjernevelgere som får noen illusjoner knust. En ting er å sitte å syte og klage, for deretter å fortelle hvor fint det hadde blitt hvis de fikk styre. Noe annet er å måtte finne inndekning i budsjettene til alle de gode formålene. Et første tegn er jo hva som skjer i Oslo i disse dager, der FRP sitter i posisjon. Der vil de jo gå i mot sitt eget partiprogram og beholde bompenger i 20 år til.
Vi må nok forstå at politikere er horer enten de er røde, grønne, blå eller brune. De tuter øra på oss velgere med hva vi vil høre, og etterpå gjør de akkurat hva de vil i 3,5 år for deretter å smiske i de siste seks månedene frem til neste valg.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#49
Posted 27 October 2006 - 23:00
johnny storbukt. d va jo fan ikke min feil at d blei over last, bilen hadde jo fan ikke nok seter!
#50
Posted 27 October 2006 - 23:00
Og ikke glem at Sverige har statsgjeld så det holder!
Bilavgiftene er jeg enig i at ikke er rettferdige slik de er i dag, men det er jo naivt å tro at bilskattene kun skal brukes på bilrelaterte områder: Hvor mye avgift skulle det da være på barnehage og skole for å forsvare bruken av skattepenger, hvis det var slik man skulle regne??
Grunnen til at noe av skattetrykket flyttes over på alt mulig rart i form av særavgifter er jo a). for å forsøke å spre deler av skattetrykket over på kjøp og bruk av fx luksusvarer og . unngå at hele skattetrykket ligger på inteksskatt og moms, dette for å gjøre svart arbeid mindre lukrativt.
#51
Posted 27 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Det har vel aldri hvert meningen at bilavgiften kun skal gå til å dekke utgifter til veier og kostnader i forbindelse med bilbruk? Hallooo, hvor opplyste er dere? Importavgifter, drivstoffavgifter og lignende er fiskale skatter, dvs de går i det store hullet.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Opprinnelig postet av RamDodge
Liksom litt av poenget mitt da.....
mvh
Tor-Erik
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L
#52
Posted 27 October 2006 - 23:00
Det som ikke går med fart går med mer fart...
#53
Posted 27 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
mener styre og stellet i norge er en eneste STOR BARNEHAGE.
veteran avgifta stiger hvært år,drivstoffet har øka med ca,100% de siste 5åra. Tror det er på høy tid og få sparka ut rubb og rake fra detta GJ.... Stortinget og få inn orntlige arbeidsfolk som har en normal lønn og vet hvordan værden fungerer.
de som er der nå hever jo bare avgiftene noe som vi merker men de merker den ikke.Hvorfor? Hvem av oss dødlige har en årslønn på Ca,2-3millioner??? hadde det vært slikt at vi hadde slike summer så hadde vi ikke sagt ett ord.
Sett ned lønna til stortingent og stopp mesteparten av pengene som sendes ut av landet.
La landet bli levbart.
Opprinnelig postet av Svenna25
Tror du tar feil der gitt, besin pris i f.eks 1972 var 4 nkr, gjennomsnittlig timelønn var 40 nkr, dvs at nå burde bensin ha kostet 20 nkr litern, uansett så er vi vel enige om at 2000 miliarder på bok kunne vel ha kommet oss til gode, og tenk på å ville sette unger i baksete på en f.eks suzuki ignis a gitt, det er fali det.....
2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer
#54
Posted 27 October 2006 - 23:00
Jeg fikk lappen i 1987 og kjørte da rundt i en Chevy van og hadde et bensinbudsjett på 100 kroner dagen..
Mener å huske at jeg fylte litt over 18 liter suppe for den hundre lappen og da blir litersprisen noe over 5 kroner.
Har litt vondt for å tro at bensinprisen ikke steg med mere en 1 krone på 15 år.
Men jeg har tatt feil før jeg:D
Stein Rui
Tlf: 90849036 eller 48106134
====>> Mad Max & Noclass Garage <<====
#55
Posted 27 October 2006 - 23:00
I steden for å sylte ned alle oljepengene så burde de vært invistert i veier, skoler, sykehus, sykehjem osv..
Det som skjer nå er at dårlig vedlikehomd på det lille vi har vil koste mye mere i framtiden....
Eks: fylkessykehusene her i agder hadde nettopp en gjennomgang av bygningsmassen på sykehusene i Arendal og Kristiansand og det som trengs bare for å bringe bygningene opp i den stand man forventer på et sykehus så ville det koste 1,4 milliarder kr...
Grunne var enkel, kun sporadisk vedlikehold siden 1984...
på en ny veistubb her nede på E-18 veien var umoderne når den ble bygget og etter få år ble den bygget om fra 2 til 3 filer... ferdig i høst.. allerede nå snakkes det om enda et byggetrinn.. da skal den jaggu få 4 felt.. verden går framover..
Ambulanser er så dårlige at de stopper under utrykkning.. kjøpes nye?? nei. For her kommer vi til kjernen av spørsmålet... bruker staten oljepenger så er det kostnadsdrivende og vil ha en negativ innvirkning på rente og inflasjon...
Hva med å f.eks kjøpe tjenester og varer i utlandet da.. det kan da umulig være kostnadsdrivende...
Og hvorfor er ikke et Operahus til 3.3 Milliarder (budsjett, blir sikkert store overskridelser som alltid med statsbygg) Kostnads og infalsjonsdrivende...
Og hvorfor er ikke 5 milliarder i gjeldssanering til gerdermobanen kostnadsdrivende???
Det som virkelig er et av de store problemene i Norge er et enormt byråkrati og antallet mennesker som jobber i offentlig sektor..
I dag jobber nær en million mennesker i offentlig sektor.. den største offentlige sektor i verden i forhold til folketallet (om vi ser bort fra Cuba og Nord Korea)..
Sosialisme har spilt falitt i hele verden.. det er på tide å begrave den i Norge også...
Norge er et godt land å bo i, kanskje et av verdens beste... men det vannstyres til de grader...
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no
#56
Posted 27 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
mener styre og stellet i norge er en eneste STOR BARNEHAGE.
veteran avgifta stiger hvært år,drivstoffet har øka med ca,100% de siste 5åra. Tror det er på høy tid og få sparka ut rubb og rake fra detta GJ.... Stortinget og få inn orntlige arbeidsfolk som har en normal lønn og vet hvordan værden fungerer.
de som er der nå hever jo bare avgiftene noe som vi merker men de merker den ikke.Hvorfor? Hvem av oss dødlige har en årslønn på Ca,2-3millioner??? hadde det vært slikt at vi hadde slike summer så hadde vi ikke sagt ett ord.
Sett ned lønna til stortingent og stopp mesteparten av pengene som sendes ut av landet.
La landet bli levbart.
Opprinnelig postet av Svenna25
Tror du tar feil der gitt, besin pris i f.eks 1972 var 4 nkr, gjennomsnittlig timelønn var 40 nkr, dvs at nå burde bensin ha kostet 20 nkr litern, uansett så er vi vel enige om at 2000 miliarder på bok kunne vel ha kommet oss til gode, og tenk på å ville sette unger i baksete på en f.eks suzuki ignis a gitt, det er fali det.....
2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer
Opprinnelig postet av kjettro
Greit å holde seg sånn noenlunde til fakta..
Prisen på bensin i 1974 var 2,05 (var ganske høy i og med oljekrise)
Det tilsvarer en pris i dag på like under 10 kroner literen om man sammenligner med lønn nå og da........
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no
#57
Posted 28 October 2006 - 23:00
Det som ikke går med fart går med mer fart...
#58
Posted 28 October 2006 - 23:00
Regjeringens intensjon er en diffrensiering av årsavgiften der dieselbiler kommer dårligere ut.. når og hvordan er det ingen som vet...
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no
#59
Posted 28 October 2006 - 23:00
Det som ikke går med fart går med mer fart...
#60
Posted 28 October 2006 - 23:00
Men om det kommer på årsavgiften blir det nok alle biler... uansett alder..
Din er jo snaty veteran... 0 i avgift
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no