Gå til innhold



Foto

Beste dekk framme eller bak?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 alma

alma

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Ser NAF har testa om dekka med best mønster bør sitja framme eller bak http://www.vg.no/pub...bs?artid=137863. Som det kjem fram er det eindel diskusjon mellom dekkprodusentar om dette.
Då eg fekk lagt på piggfrie vinterdekk på kort Vitara nyleg sette dekk-mannen dei beste bak. Høyres det fornuftig ut i høve til kva de veit om Suzuki og vinterkjøyring?wtf.gif Mvh Alma

#2 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Jeg setter alltid dekka med mest pigg fremme. Synes det er mere viktig med styre og bremseegenskaper enn godt feste på bakhjula. Gjorde det samme med piggfritt. De med mest mønster setter jeg fremme.
Kanskje ikke "riktig" men det er nå sånn jeg alltid har kjørt!


Bladfjærer-aka-rumperister

#3 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Veldig lite interresant korleis dokke føler det er med US-biler her inne i en suzukitråd.
Fint om dokke kjører denne diskusjoenen en anna plass.

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Opprinnelig postet av yakuza




ohmy.gif Zukinazi blink.gif

GP

ZJ-93 LTD, 4.0L

Opprinnelig postet av GP



drittslenger?


blink.gif

________________________________________
Sj416 Tintop
Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway


#4 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Enig med Navara01, bedre med sving og brems, og bedre at rumpa vil rett frem enn nesa

________________________________________
Sj416 Tintop
Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway


#5 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Setter alltid beste dekk framme. Som de foregående sier; bedre med best mulig brems og styring, så får heller rævva loggre litt.

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#6 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Jeg har lært at de beste hjulene bestandig skal sitte bak på både fram og bakhjulstrekk:blush:, men NAF kan vel teste biler....så dette ble ny lærdom:)

__________________________
Ante har funnet en, men den ble slaktet

#7 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

Setter altid de beste fremme jeg også.



#8 j0han5en

j0han5en

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 535 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

når jeg jobbet på et dekkverksted, fikk vi banket inn i hodet at de beste dekkene skal bak (michelin's ambefaling)...
Grunnen til dette var at man kjenner lettere om framhjulene slipper, enn bakhjulene...
dette stiller jeg meg litt spørrenede til på vinteren, men hvem vet??
Å dessuten, jeg kjenner jo hver minste glipp på bakhjulene på min bil...

hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

#9 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

jeg har alltid hatt de beste dekkene fremme på bilene jeg har hatt. Men det er jo noen som kansje ikke har kjørt så mye på vinterføre, eller folk som aldri har spunni en sleng, å de da ikke vet hva man skal gjøre om rompa slipper litt. Så det kommer vell litt ann på personen som sitter bak rattet ? Jeg føler meg isåfall mer fortapt om fronten på bilen sklir ut, en når rompa kommer ut.

#10 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

Vel jeg er ikke enig smile.gif de beste dekkene bak, da disse bilene våre er korte og slenger seg rundt på et blunk og da har en ikke kontroll. MEN dekkene til en 4x4 må alltid være tilnærmet like, da er det jo ikke et problem. smile.gif

Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

Hadde fryktelig dårlig tid før et julebord en gong og skulle hente dressen min hos bestemor mi. Må over en liten fjellovergang for å komme dit der det ofte ligger snå tidlig så la om vinterdekk foran på forhjulstrekt bil. Hadde sommer dekk bak og fikk sladden frå helvete oppå fjellet der og ved et lykketreff sklei eg baklengs ut på den einaste plassen med fin flat mark ved veien.

kjører aldri med ulike dekk igjen...

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#12 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 November 2006 - 00:00

Beste dekka skal på drivhjula! Best framkommlighet smile.gif hehe, men er enig i at beste dekk bør stå framme, pga bremselengde og styring,osv...

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe ))

#13 beerman

beerman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 09 November 2006 - 00:00

det er mest gøy med slitte, brede sommerdekk bak og nye smale piggdekk foran;)

Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.chiptuning.com/
jeeps are like tampons
every pu*sy needs one

#14 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 09 November 2006 - 00:00

Når jeg leser disse innlegga. er jeg glad at jeg kjører Tahoe. For det er etter hva jeg ser, en del som vil ha de dårligste dekkene foran, noen for at det er verst for dem når bakhjulene mister veigrepet. Hva med når fremhjula mister grepet? sad.gif Kan hende dette er en av årsakene til disse "Kom over i feil kjørebane" -ulykkene. Mange ganger får ikke disse individene mer enn en sjanse, spesielt når det er en trailer som er den uheldige motpart. Tahoe'n vil også komme relativt greit ut av en slik situasjon, mener man har 4 ganger bedre sjans da mot en vanlig bil. Selv kjører jeg alltid med gode dekk, både foran og bak, bytter ofte hver høst, og har da dekkene til neste høst. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#15 kaholen

kaholen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 09 November 2006 - 00:00

Var om dette på p4 her om dagen. Det var intervju med en representant fra et dekkfirma, som mente at det var best med de beste dekkene bak. Han påsto at det var letter og hente inn en bil som mistet grepet foran, enn en som mistet grepet bak. Han sa samtidig at biler tålte bedre en kolisjon i front, enn i siden. Siste påstand kan jeg godt forstå, men jeg vil nå helst rette opp en sladd. Liker ikke så godt å fortsette rett fram. Men sikkert en smaksak.
Jeg setter fortsatt de beste dekka foran, uansett i hvilken ende bilen spoler!

#16 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 09 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Vel jeg er ikke enig smile.gif de beste dekkene bak, da disse bilene våre er korte og slenger seg rundt på et blunk og da har en ikke kontroll. MEN dekkene til en 4x4 må alltid være tilnærmet like, da er det jo ikke et problem. smile.gif

Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway


Opprinnelig postet av vidar



Stiller meg undrende til dine kjøreferdigheter, kan det være dette har sammenheng med ditt yrke, blåmann. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#17 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 09 November 2006 - 00:00

Har etterhvert fått inntrykk av at det er mange idioter i denne verden, men vil ikke utdype dette i detalj, for ikke å virke støtende på enkelte. Enhver får selv finne sin plass på veien, så lenge denne plassen ikke er rett foran min Tahoe. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#18 Sven Arne

Sven Arne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 10 November 2006 - 00:00

De beste dekkene bak. Av den enkle grunn at bakhjulene ikke skal låse seg før forhjulene når man bremser. Låser forhjulene seg først, sklir bilen rett frem. Da treffer man evt bare det som står rett foran deg. Låser bakhjulene seg først, slenger bilen, og du har ihvertfall ingen kontroll. En enkel måte å bevise det for seg selv er å prøve følgende: Ta en Matchbox bil. Tape forhjulene med isolasjonstape og send den bortover stuebordet. Etterpå gjør du det samme med bakhjulene. Da ser du forskjell på hvordan de oppfører seg. Om bilen sklir, vil jeg heller være i en bil som sklir rett frem enn en som snurrer rundt. Mange vil ha gode dekk fremme for fremkommelighet, men det er vel å klare å stoppe som er det vekitgste?

Sven Arne

#19 GP

GP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 10 November 2006 - 00:00

Jeg vil ihvertfall aldrig sette de mest slitte dekkene foran på en nesetung amerikaner, sier seg selv dette her. Trenger vel ikke utspill fra NAF for å forstå dette, med drift på alle hjul vil vel også muligheten for å rette opp en sladd være større om man har best grep foran.

GP

ZJ-93 LTD, 4.0L

#20 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 10 November 2006 - 00:00

Ifølge regelverk skal en bil ha tilnærmet samme mønster på alle hjul, så eksempelet med nedslitte dekk er ikke relevant i det hele tatt. Og til dem som absolutt skal ha best mønster bak: Tut og kjør. En tulling til og fra spiller ikke så stor rolle, man må alikevel passe seg for biler på avveie, til enhver tid. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine