
Sist helg måtte jeg til bare komme i gang da det ikke var lett å kjøre uten varme i bilen lenger.
Her er en liten demonterings og rep veiledning.

1.Start med å ta ut setene for å ha litt bedre plass.
2.Ta ut konsollen i midten.
Dekksler og gir-muffe er bare å vippe av. Det er skruer under deksel for lavserei + under armlene.++
Brekkvaier må kobbles fra undet bile for å kunne får brekkhåntaket nesten rett opp når du tar ut konsollen. Det er litt av et C-moment å tre den over gir og brekkhåntak, men det går. Jeg valgte å tre gir-muffa tilbake gjennom konsoll mens jeg tok den ut da girkula satt så godt at jeg ikke fikk av selve muffa.
3. Ta av dekksler som holdser teppe på passasjer side. Brett teppe til side slik at du ikke søler frostveske på det.
4. Fjern dekslene på dachborde(tror jeg det skrives). De fleste er bare å kneppe av. Noen er skrudd. Topp mot vindu er knepp. Sidene er skru osv. (Er litt redd for å si feil slik at noen ødlegger noe,men det gikk ganske greit å ta av dekkslene) Ikke ta av deksel over earbag. fjerne deksel rundt nedre rattdel. +++
Ta ut speedometert også. Det gir litt bedre plass. Sitter bare på tilkobl pluggene.

5. Skru av bryterdekksel for varmt og kaldt valg, løsne wire på høyre bryter for varm/kaldt valg.
6. Skru ut de to store skruene neders til høyre og venstre på dachborde. Skru ut de mindre skruene og mutterne i toppen av dachborde inn under frontrute.
Obs det lønner seg nå å ha en stropp tilgjenngelig slik at du kan henge opp dachborde i den. Jeg har varebil, slik at jeg hadde gittere bak å feste i.
7.Nå er det bare å ta tak i dachborde å løfte litt opp, vippe det så mot deg i bunn. Jeg hengte opp dachborde i en stropp opp mot gittere. Du vil nå se at det er behov for å kobble fra noen elektriske kontakter på høre side under der hvor hanskerommet var. To stk på høyre side, å en vakumkobblig inn mot midten.
SJEKK at jeg ikke har glemt noe eller noen kontakter ol før du går videre.
Stram dachborde opp mot gittere mens du løfter i det. Stram så høyt du tørr + litt til:blink:
OBS det lønner seg å være to stykker her. Det er mulig å ødlegge deksle/pusserbryte på rattstamme hvis du er uforsiktig.
Du ser nå hele varmapp.reg.kasse

8. Løsne først radiatorbeholderen på høyre inneskjerm. Så må du løsne 4 muttere fremme på torpedovegg i motorommet.(eller var det 5:blush:)
Den ene sitter vanskelig til bak motoren. (en liten lufttrekker fra Biltema reddet meg)

9. Nå kan hele kassa trekkes ut og frem under dachbord. Noen kontakter og ledninger på høre side ved sikkrinsboks gjør det litt tungt, men det var bare å trykke de til siden, å dra boksen frem.
Varmapp.reg.boksen på arbeidsborde

10. Fjern øvre vakumslange på pumpe venstre side.Så er det bare å skru fra hverandre boksen.
Boksen åpen

Nå er der bare å finne lekkasjen. Brukte et par "felgventiler holdere" til å ha i stussen på registeret, en med ventil, å en uten. Senket den ned i en bøtte med vann, for så å tilføre trykk på den felgventilen uten ventil.
Det viste seg å være lekkasje på en av "stavene" på registeret. Fjernet først kjøleribbene med Dremmel.

Loddet dennne lekkasjen. Trykktestet igjen. Etter litt trykkkjøring så fikk jeg en lekkasje rett ovenfor den andre. Var bare å frese der også, for så å lodde igjen.

Så var det trykktesting igjen. Nå var den tett å fin.
Så var det å få det på plass i gjen. En må nesten være to stykker for å få tredd "varmapp.kassa" på plass igjen. Det er i tillegg til boltene på kassa, en dreneringsstuss med bøy på som skal ut av torpedoveggen. Her er det godt å være to stykker for å få litt veileding under veis.
Det er også godt å være to stykker når dachborde skal på plass. Da er det minst sjanse for å ødlegge noe.
Så er det bare å kobble på kontakter og vakumstyring.+ legge noen ledninger riktig ved sikkringsbokse, for så å skru fast dachbord og dekksler osv osv.
Da er det bare å ønske neste mann(kvinne;)) lykke til.
PS
Jeg anbefaler alikevell å finne en som har vært borti dette før. Det er slik at det er flere muligheter for å ødlegge en del ting under veis, hvis du ikke er forsiktig.
Jeg er tolmodig av natur, slik at jeg brukte fredag kveld + hele lørdag på å finne den letteste og minst skadlige metoden for å få det ut. Det ble litt prøving og feiling under veis, men ingen ting ble ødelagt.
OBS dette er en veiledning fra min side. Jeg tar ikke ansvar for om noen andre ødlegger noe under forsøk på å gjøre samme jobbenB).Det kan være at jeg har glemt noen "små" ting, men det groveste er med.



Det var det for denne gang.
Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.