Gå til innhold



Foto

veiledning for bytte av varmapparat register 97-XJ


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 12 November 2006 - 00:00

Jeg fikk lekkasje i varmapp.reg på min 97. mod Cherokee 2,5td i høst. :(Etter en telefon til merkeforhandler med forespørsel på pris for jobb og register, der jeg fikk beskjed om at det ville jeg nok ikke, så bestemte jeg meg for å ta jobben selv. ( de anbefalte å prøve et radiator tettemiddel)fish.gif
Sist helg måtte jeg til bare komme i gang da det ikke var lett å kjøre uten varme i bilen lenger.
Her er en liten demonterings og rep veiledning.wink.gif Skulle hatt fler og bedre bilder, men siden jeg ble litt ivrig når jeg først kom i gang, så glemte jeg det noen ganger.

1.Start med å ta ut setene for å ha litt bedre plass.

2.Ta ut konsollen i midten.
Dekksler og gir-muffe er bare å vippe av. Det er skruer under deksel for lavserei + under armlene.++
Brekkvaier må kobbles fra undet bile for å kunne får brekkhåntaket nesten rett opp når du tar ut konsollen. Det er litt av et C-moment å tre den over gir og brekkhåntak, men det går. Jeg valgte å tre gir-muffa tilbake gjennom konsoll mens jeg tok den ut da girkula satt så godt at jeg ikke fikk av selve muffa.

3. Ta av dekksler som holdser teppe på passasjer side. Brett teppe til side slik at du ikke søler frostveske på det.

4. Fjern dekslene på dachborde(tror jeg det skrives). De fleste er bare å kneppe av. Noen er skrudd. Topp mot vindu er knepp. Sidene er skru osv. (Er litt redd for å si feil slik at noen ødlegger noe,men det gikk ganske greit å ta av dekkslene) Ikke ta av deksel over earbag. fjerne deksel rundt nedre rattdel. +++
Ta ut speedometert også. Det gir litt bedre plass. Sitter bare på tilkobl pluggene.



5. Skru av bryterdekksel for varmt og kaldt valg, løsne wire på høyre bryter for varm/kaldt valg.

6. Skru ut de to store skruene neders til høyre og venstre på dachborde. Skru ut de mindre skruene og mutterne i toppen av dachborde inn under frontrute.

Obs det lønner seg nå å ha en stropp tilgjenngelig slik at du kan henge opp dachborde i den. Jeg har varebil, slik at jeg hadde gittere bak å feste i.

7.Nå er det bare å ta tak i dachborde å løfte litt opp, vippe det så mot deg i bunn. Jeg hengte opp dachborde i en stropp opp mot gittere. Du vil nå se at det er behov for å kobble fra noen elektriske kontakter på høre side under der hvor hanskerommet var. To stk på høyre side, å en vakumkobblig inn mot midten.
SJEKK at jeg ikke har glemt noe eller noen kontakter ol før du går videre.
Stram dachborde opp mot gittere mens du løfter i det. Stram så høyt du tørr + litt til:blink:
OBS det lønner seg å være to stykker her. Det er mulig å ødlegge deksle/pusserbryte på rattstamme hvis du er uforsiktig.

Du ser nå hele varmapp.reg.kasse



8. Løsne først radiatorbeholderen på høyre inneskjerm. Så må du løsne 4 muttere fremme på torpedovegg i motorommet.(eller var det 5:blush:)
Den ene sitter vanskelig til bak motoren. (en liten lufttrekker fra Biltema reddet meg)



9. Nå kan hele kassa trekkes ut og frem under dachbord. Noen kontakter og ledninger på høre side ved sikkrinsboks gjør det litt tungt, men det var bare å trykke de til siden, å dra boksen frem.

Varmapp.reg.boksen på arbeidsborde


10. Fjern øvre vakumslange på pumpe venstre side.Så er det bare å skru fra hverandre boksen.

Boksen åpen


Nå er der bare å finne lekkasjen. Brukte et par "felgventiler holdere" til å ha i stussen på registeret, en med ventil, å en uten. Senket den ned i en bøtte med vann, for så å tilføre trykk på den felgventilen uten ventil.
Det viste seg å være lekkasje på en av "stavene" på registeret. Fjernet først kjøleribbene med Dremmel.


Loddet dennne lekkasjen. Trykktestet igjen. Etter litt trykkkjøring så fikk jeg en lekkasje rett ovenfor den andre. Var bare å frese der også, for så å lodde igjen.


Så var det trykktesting igjen. Nå var den tett å fin.

Så var det å få det på plass i gjen. En må nesten være to stykker for å få tredd "varmapp.kassa" på plass igjen. Det er i tillegg til boltene på kassa, en dreneringsstuss med bøy på som skal ut av torpedoveggen. Her er det godt å være to stykker for å få litt veileding under veis.
Det er også godt å være to stykker når dachborde skal på plass. Da er det minst sjanse for å ødlegge noe.
Så er det bare å kobble på kontakter og vakumstyring.+ legge noen ledninger riktig ved sikkringsbokse, for så å skru fast dachbord og dekksler osv osv.
Da er det bare å ønske neste mann(kvinne;)) lykke til.
PS
Jeg anbefaler alikevell å finne en som har vært borti dette før. Det er slik at det er flere muligheter for å ødlegge en del ting under veis, hvis du ikke er forsiktig.
Jeg er tolmodig av natur, slik at jeg brukte fredag kveld + hele lørdag på å finne den letteste og minst skadlige metoden for å få det ut. Det ble litt prøving og feiling under veis, men ingen ting ble ødelagt.
OBS dette er en veiledning fra min side. Jeg tar ikke ansvar for om noen andre ødlegger noe under forsøk på å gjøre samme jobbenB).Det kan være at jeg har glemt noen "små" ting, men det groveste er med.laugh.giflaugh.gifsmile.gif

Det var det for denne gang.


Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#2 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 14 November 2006 - 00:00

Kjempebra dokumentasjon over jobben !!smile.gif

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#3 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 15 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kjempebra dokumentasjon over jobben !![smile.gif


Takk. Det er fordelen med å skrive montasjeprosedyrer på jobben. Har trent litt på det.biggrin.gif

Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#4 Fresh

Fresh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 22 September 2008 - 19:15

Tjah...
Min aller første mekke jobb ble da denne, og snakk om ilddåp!!!?
Har etter mye mekk fått ut "miniradiatoren", men har ennå ikke funnet lekkasjer!
Noen som har tips til hvor lekkasjen kan stamme fra hvis det ikke er i denne?
Slangene så helt tørre ut i motorrommet, men det kom damp av kjølveske i kupeen under kjøring før demontasjen!
Det kan da umulig være så mye annet som er lekk?
HAr ikke funnet en smart måte å sette trykk på saken, men jeg får tenke litt.
PS: Gruer som FAEN til å få alt på plass igjen! ohmy.gif biggrin.gif
PPS: JÆVLA bra writeup! Hadde ikke turt å begynne på prosjeket uten! All slags takk!

Edited by Fresh, 22 September 2008 - 19:23.


#5 ArnsteinS.K5

ArnsteinS.K5

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 521 Innlegg:

Posted 19 September 2009 - 17:39

QUOTE(Fresh @ 22 Sep 2008, 20:15) <{POST_SNAPBACK}>
Tjah...
Min aller første mekke jobb ble da denne, og snakk om ilddåp!!!?
Har etter mye mekk fått ut "miniradiatoren", men har ennå ikke funnet lekkasjer!
Noen som har tips til hvor lekkasjen kan stamme fra hvis det ikke er i denne?
Slangene så helt tørre ut i motorrommet, men det kom damp av kjølveske i kupeen under kjøring før demontasjen!
Det kan da umulig være så mye annet som er lekk?
HAr ikke funnet en smart måte å sette trykk på saken, men jeg får tenke litt.
PS: Gruer som FAEN til å få alt på plass igjen! ohmy.gif biggrin.gif
PPS: JÆVLA bra writeup! Hadde ikke turt å begynne på prosjeket uten! All slags takk!


Ikke dårlig!
Imponerende gjennomført tålmodighetsprøve!
Tror jeg hadde funnet fram hammer, brekkjern og knipetang i løpet av prossessen.
Bøyer meg i støvet for en slik prestasjon!
Brukær'n bare 2 liter på mila? Heldiggris!
Detta som likner på knekkebrød - er'e rust???
1987 Jeep Cherokee 4,0L
1986 Mercedes buss
1992 Ford Econoline
19?? MF 165 traktor
Pluss et par motorsykler og en snøfreser.
Arnstein Øverland Sanne