Gå til innhold



Foto

Ja, jeg vet dette er diskutert før-men:


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
75 replies to this topic

#1 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Hvor går dette forumet?

Jeg har vært med her i mange år. Når jeg meldte meg inn var det under 1000 brukere. Det var så få brukere, at vi følte vel vi "kjente" hverandre, og det var til og med rom for å tøyse litt. Ja selv i seriøse tråder.
I garasjetrådene var taket høyt. Ja hver tråd utviklet seg til det brukeren ville.
Jeg og noen andre hadde bare tull og vas, men de var veldig populære.
Andre holdt ett høyt nivå og leserne kunne følge oppbygging av spennende prosjekter. Det var mye forskjellig, noen viste hva en kunne få til med svert begrenset budsjett mens andre bygget verstinger i mere romslige økonomiske verdener.
Ett flott mangfold.
Garasjene forsvandt. Det er diskutert opp og i mente, og jeg håper IKKE dere diskuterer det i denne tråden.
Grunnen til at de forsvand, ja det har jeg aldri forstått.
Men jeg vil tro att bildene tok så stor plass att serverplass ble for dyrt for dette frivillig privat drevne forumet.
Erstatningen Rigs ble bare møl (min mening) og den nystartede offroadblog likeså(min mening).

Nå har forumet mange tusen brukere, og det er imponerende at så mange med felles interesse er samlet på ett sted.
Men det er farlige skjær i sjøen.
Det sier seg selv att etter 4 år(?) er det ikke mye mere å spørre om.
Hvordan heve Rocky? Passer 33 toms hjul? Er Veng fjærer hevefjærer?

Det er lett og kritisere A&A. Men vi som brukere må ta oss i nakken selv. Det sier seg selv att vi som har vert her lenge er "leie" av de samme spørsmålene, men hvordan skal en ny bruker vite det?
"Søk" "Det er besvart mange ganger" "
Er det ikke bare å svare? Eller i det minste la være?

Når jeg begynte her svarte jeg en gang på ett seriøst spørsmål følgende: "Det vet ikke jeg"
Det går ikke nå. Nå er det så stort att det er viktig for alle og prøve å ikke å spore av.
Tenk dere om også FØR dere sporer av.
FX.: I Toyota emnet er det en interesang tråd om Verdal V8 Hiluxen. I den tråden går det paralelt en diskusjon om godkjenning. Hvordan skal en ny/gammel bruker kunne søke seg fram til "hvordan godkjenne V8 i Hilux" da?

Garasjene er borte om vi liker det eller ei. Det som nå er problemet, er att noen redaktører og ikke minst endel brukere(som jeg egentlig forstår godt) slår ned på alt som kan minne om de gamle garasjene.
Og så blir det slettet i hytt og pine.
Hvordan i all verden skal man kunne vise noe her uten att det "minner" om garasjene?
Jeg synes att om en vil vise i tekst og bilder hvordan han utfører ting med bilen, minner det IKKE om garasje. I garasjene var det i tillegg "chatt(?)"".

Og jeg mener att alle de trådene burde legges ut igjen. Ihvertfall siden det ikke gjelder alle trådene.

Med fare for å bli misforstått, for disse trådene vil JEG ha her, Walkyria tråden på Gerhølet & overnevnte Verdal V8 tråden- Hva er forskjellen på de og Lunbergs kanonvolvo tråd på Xmilitær?

Vi som brukere og ikke minst NOEN redaktører (jeg vet dette blir diskutert på red. forum) må gå i oss selv. Bestemme oss for HVORDAN vi vil ha det her.

Nå er det Diverse off topic som er mest populært, og annonsene.
Hvis noe burde forandres her, mener jeg att det må begynnes i annonse trådene. Bare rot, umulig å finne frem og alt for mange som bare er inne og "fjaser".

En annen ting er att brukerne av forumet snarest bør oppdateres på norsk offroad union. Ble det ikke noe av? Hva skjedde/har skjedd?
De som var skeptiske til prosjektet, som det er lov å være i ett demokrati, fikk de rett?

Og så til slutt. Brukere inkludert meg selv, legger ut linker til andre nett sider, butikker, andre forum og annet.
Hvorfor blir noe slettet og annet ikke?
Senest ble en link til mitt forum slettet da det vistnok var en konkurent til offroad.no. Det tror jeg alle som har vert på det forumet vil benekte. Og offroad.no har jo link til piates selv, det er VIRKELIG en konkurent.

Jeg tror ingen noengang vil få samlet så mange offroadere i norge på en plass som dere/vi har klart her.

Dette er noen av mine synspunkter. Kom gjerne med kommentarer, men ikke la det bli garasjetråd diskusjon nummer 2000. Det er ikke det jeg vil frem til.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#2 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 27 November 2006 - 00:00

Anders, direkte spørsmål til deg:
Hvorfor er dere allergiske mot prosjekttråder av god faglig kvalitet som kan minne om en garasje?

Vær snill å svare litt mer om hvorfor enn å bare henvise til bloggen.

I mitt og noen andre sitt hode er det en av to ting:

1. Det handler kun om prestisje
2. Det handler om penger. Dere har et merkelig håp om å tjene penger på offroadbloggen, og derfor vil dere ikke ha noe som minner om garasje på forumet.

Det er bare en av de to tingene som er mulige svar, da det er helt uforståelig at en offroadside bannlyser prosjektbeskrivelser. Det er jo over hele verden oppfattet som hele vitsen med et offroadforum.

Kan du forklare litt?

#3 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 27 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Dools: hvor har du prøvd å få hjelp? Titter i support systemet men har ingen ting der som ikke er blitt svart på.

Driving: Det med blog'en det er jo akkurat det brukerne ønsket i forumet. Admin rettigheter, flyt i garasjen med tanke på innlegg og mulighet å komentere akkurat der det er ønskelig. Pluss at du har galleri funksjonen som gjør at du kan legge ut bilder. Tro meg vi har lett etter andre måter å gjøre dette på men har ikke funnet noen andre gode løsninger.

.Anders

CJ7 '83 mod, 258cid, 33", ellers nesten orginal.
Se bilder på www.cj7.no bilens egen hjemmeside.

Opprinnelig postet av anders



Sendte ettpar mail med A Garmel, Men etter siste mailen, hvor jeg limte inn feilmedlinge jeg får hver gang jeg prøver å poste noe fikk jeg ikke noe svar.
Har forsøk andre Blogger og de fungerer fint, lett og enkelt. Jeg er da ikke helt Blond på data ??? eller..

Det jeg savner med å kunne lese/se garasjer er å kunne følge ett helt prosjekt fra begynnelse til slutt. Hvor det også kommer innspill fra (de andre) om råd tips ideer osv.
Å "dele" opp en oppbygning er litt tungvint. Jeg har 2 K5èr jeg har begynt på og det er mange som etterhvert har kjøpt K5, som er til oppussing/ombygning o.l. mange av disse hadde det vært kanon å kunne følge i EN enkelt tråd. selvom den da blir lang så lærer man jo alle av hverandre ?
Skjønner at admin ikke ønsker mer enn ett "topic" pr innlegg. Hvilket da vil si på en hel ombygning/prosjekt ca 7 div tråder på samme bil ? Se: motor, kasse, driverk/aksler, elektrisk, dekk/felg, karroseri og div ekstra. (hadde vært SÅÅÅ supert å kunne ha garasjetrådene igjen) blush.gif

Når det gjelder "offtopic o.l. så er det veldig mye piss og svada der som ikke hører hjemme på ett Offroadforum overhode. (OK, jeg har noen innlegg der jeg også da:blush:blush.gif, Så jeg er sikkert ikke bedre enn noen andre her inne. wink.gif

Til slutt. OM noen er villige til å hjelpe meg med denne Bloggen så hadde jeg blitt kjempeglad. Så kunne jeg jo alltids gi det en "ny" sjanse.

Kjersti

Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them.

#4 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Jeg er enig med noen av de inleggene her som sier at sletteterskelen her er delvis for lav og delvis variabel, det er sikkert vanskelig og vurdere hva som må vekk og ikke, kansje noen kan se stort på ting, legge inn stor takhøyde?

Hilsen Lasse
Støtter et bedre forum

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS, OFFROADERS HORDALAND OG DORK
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#5 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

bra sagt jan terje. som jeg har sagt i en annen tråd her. det må kunne sees litt i mellom fingrende her..
Både verdal og hph luxene var insirerende for de fleste.
Det som overasker meg er att hph luxen fikk ligge her så lenge som den gjorde. Igår var det en som klarte å si att den minnet om en garasje å da ble den slettet. Jeg har ful respekt til det admin gjør, så dette er ikke kritikk til dem. Mener att vi som brukere må kunne ta seg sammen litt. Det handler ikke om å ha mest innlegg, selv om det virker litt sånn på enkelte.

Mvh Marius
1980 Hilux
www.ringerikeoffroadklubb.no
www.h4k.no
www.formulaoffroad.no

#6 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Mitt poeng er att det blir ett spesielt offroadforum om man ikke kan legge ut noe om offroad her.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#7 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Mitt poeng er att det blir ett spesielt offroadforum om man ikke kan legge ut noe om offroad her.
Opprinnelig postet av janterje



Ett slikt forum eksisterer alerede:

http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php



Til saken:

Lundbergs valp tråd er ett skoleeksempel på hvor galt det går.

Etter 3 INNLEGG blir han henvist til Blogg'en !!!!!

Denne tråden burde fått bestå, i likhet med flere andre.
Dette kunne vært en glimrende ide kilde for andre med samme tanke.
Redaktør for det spesifike forum kunne laget en "Nyttige Linker" emne, og ev. redigere bort tullprat i tråden.
Slik får man satt sammen flotte tekniske artikkler med innspill og synspunkter.
Jeg har gjort dette i Chevy forumet, og kan vel med hånden på hjertet si at folk der synes det er greit.


Oppgitt&lei....

Mvh. Sheriffen
DORK garasje
GARASJE
GAMMEL GARASJE
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...

#8 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Jeg forstår ikke helt hvorfor tråder blir slettet, de kunne jo heller stenges slik at folk kan lese de ihvertfall.

selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#9 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Det var jeg som kommenterte i HPH sin "Garsje" å det var pga av styret i Vidar sin tråd.. Sier det samme som jeg sa i går! virker som det bare skal bli diskutert det kuleste videoklippet under diverse off-topic på dette forumet..

Savner de gammle innspirerende trådene med bilder osv.. om det er server plassen som er problemet er det vel bare å la brukerne laste opp bildene andre plasser. Jeg har selv vært en del til vidar å sett oppbyggingen av den bilen, å det er meget inntresant. mange kreative løsninger der. hvorfor skal det ikke gå an å dele dette på et forum der det skal handle om oppbygging,godkjenning? Jeg selv har begynt med luxen igjen og blir mye forandringer der,men dere får vel ikke se det før den er klar.. Syns alle kan gå litt inni seg selv å tenke hva vil ha på dette forumet. A & A som har det siste ordet i denne evige diskusjinen kan også tenke seg om syns jeg!



#10 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

helt enig med att de kunne låst dem i stedet for å slette tråden.
Hph sin var jo ikke en garasje men en mimre seanse. Takket være han så for folk kanskje godkjent luxer med v8.. Men men

Mvh Marius
1980 Hilux
www.ringerikeoffroadklubb.no
www.h4k.no
www.formulaoffroad.no

#11 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Og så til slutt. Brukere inkludert meg selv, legger ut linker til andre nett sider, butikker, andre forum og annet.
Hvorfor blir noe slettet og annet ikke?
Senest ble en link til mitt forum slettet da det vistnok var en konkurent til offroad.no. Det tror jeg alle som har vert på det forumet vil benekte. Og offroad.no har jo link til piates selv, det er VIRKELIG en konkurent.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

Opprinnelig postet av janterje



Her forenkler du saken noen hakk, Jan Terje.
Dersom linker blir slettet er det pga at noen bruker forumet for å selge varer komersielt, uten at de har reklame avtale med offroad.no. Blant annet BG-nor har slik avtale, og det gir de rett til å reklamere for sine varer i forumet. Dersom ikke slik sletting ble gjort, ville det være meningsløst for offroad.no sine sponsorer å bruke penger på det.

Andre grunner til sletting kan være at noen reklamerer for tjenester på andre forum, som helt klart konkurrerer med offroad.no sin egne tjenester. Jeg vil tro at de fleste forstår at Volvo hadde reagert dersom noen fra Mekonomen står inne i volvo sine lokaler og selger service til Volvo eiere?

Men linker til andre sider har vel ingen reagert på? Du har jo to linker i signaturen din, og mange har bilbygging eller andre i signaturen..

At det blir gjort forskjell rundt om i forumet vill være naturlig, det er svært stor forskjell på aktivitetsnivået til både redaktørene og de forskjellige merkene. Det er ikke mulig å rekke over alt..

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#12 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Frode, her tar du feil. Det FINNES IKKE GARASJER her, alt som ligner blir slettet-hvordan kan du da kalle ett forum som bare er tøys og tull men har garasjer for enn konkurent??????

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#13 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Jeg håper virkelig ikke at Frode er fornøyd med offroad.no slik som det er i dag. Er nesten ikke noe offroad stoff jo (utenom linker til filmer å div ting som selges)
Hadde det ikke vært mer interesant å kunne gå inn på en tråd som f.eks gjalt en bil som ble bygget om, å kunne lese å lære for å kunne gjøre en slik ombygging selv?
Har vært med i ganske mange år jeg å, men synes offroad.no har tapt seg i det siste sad.gif

Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -84 Allpro

#14 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg håper virkelig ikke at Frode er fornøyd med offroad.no slik som det er i dag.


Kan ikke helt se hva mitt svar har med om jeg er fornøyd med offroad.no eller å gjøre? Jeg prøver bare å forklare hvorfor noen linker til andre sider kan bli slettet. Omfanget er nok veldig lite også.

Men om du lurer på hva jeg mener om forumet, så synes jeg det er blitt utvannet. Men det er vel ikke helt unaturlig med 10.000 medlemmer. Så mange aktive offroadere er det ikke i Norge.
Det var mye lettere før å slenge ut et spørmål og få et gjennomtenkt svar fra noen med peiling. Men de med peiling er vel lei av å få de samme spørsmålene. Og med så mange medlemmer er det større mulighet for sleivete svar og råtne epler i kurven. Dermed mer krangling..

Jeg også likte de gamle garasjene og savner det sosiale i det, men jeg er heller ikke uenig i Anders og Anders sine argument om at med dagens brukermasse ville det kostet altfor mye i leie av linjer å fortsette slik de var. Etter det jeg har sett av bloggen mener jeg den burde kunne fungere som erstatning for min bruk av garasjer. De bør bli mer integrert i forumet, men det har jo admnin lovt skal skje når den nye layouten for forumet er på plass.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#15 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Et lite spm. selv om jeg ser at A&A ikke er med i diskusjonen her.

Frode du sier at linjekapasiteten ble begrenset og at dette er årsaken.
Av ren nysgjerrighet, hvor stor kapasitet ble tatt (målinger) når det var garasjer med mer her inne samt var dette målt eller kun estimert.
Hvilken hastighet sitter offroad.no på idag ? Noen som kan gi svar på det ?

Hvis man leier plass hos en ISP (colocation osv) så vil man i teorien få en ubegrenset nett tilgang da deres linjer er noe personer og vanlige firmaer kan drømme om. Dette er selvfølgelig et økonomisk spm og men vi snakker om mindre enn 5000 i måneden da gjerne ifra 2000.

Offroad.no bloggen er ikke dum men vil aldri bli like integrert eller på samme måte som det gamle garasjeforumet. En blogg er tross alt en blogg..... (blogg fungerer da gjerne som et alternativ til et forum bare i mer enklerer adskilt form som da gjerne først og fremst leses og kanskje ikke diskuteres).

http://forum.m4x4cn.com
http://www.m4x4cn.com
http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250

#16 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Frode du sier at linjekapasiteten ble begrenset og at dette er årsaken.
Opprinnelig postet av Driving



Nei, ikke kapasiteten.. Men forumet betaler for trafikken, og de gamle garasjene genererte svært mye trafikk og medførte store datamengder
hver gang noen gikk inn på en tråd. Siden forumet ikke er noe overskudsforetak, så ble dette i følge A&A for dyrt. Med dagens medlemsmasse ville det vert enda verre.

Det er vel ikke noe mål at bloggen skal være mest mulig lik de gamle garasjene, netopp pga det jeg skriver over her..

Men A&A har sikkert mye å tilføre her....

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#17 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

IGJEN: Kan du Frode eller noen andre forklare hvorfor en garasje på ett annet forum kan være en konkurent til garasjer som ikke finnes her?
Tror en skobutikk ville få problemer med å overbevise konkuransetilsynet om at en fiskeforedlingsindustri bedrift konkurer med deres sko.
Om jeg får være litt flåsete.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#18 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
IGJEN: Kan du Frode eller noen andre forklare hvorfor en garasje på ett annet forum kan være en konkurent til garasjer som ikke finnes her?
Tror en skobutikk ville få problemer med å overbevise konkuransetilsynet om at en fiskeforedlingsindustri bedrift konkurer med deres sko.
Om jeg får være litt flåsete.

Opprinnelig postet av janterje



Igjen: Kan du Jan Terje ta kontakt med Anders eller Anders om denne saken. Har bedt deg 6 ganger om å ta saken den veien..

For å ta eksempelet ditt.. Vil tro at skobutikken ville reagert svært sterkt om fiskebutikken stod inne i skobutikken og reklamerte uten å ha spurt om lov. Tenk bare på fiskelukta.
smile.gif
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#19 janterje

janterje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

De svarer aldri på PM, og de kan vel ta diskusjonen her? dette opptar ikke bare meg.

http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php

#20 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Nei, ikke kapasiteten.. Men forumet betaler for trafikken, og de gamle garasjene genererte svært mye trafikk og medførte store datamengder
hver gang noen gikk inn på en tråd. Siden forumet ikke er noe overskudsforetak, så ble dette i følge A&A for dyrt. Med dagens medlemsmasse ville det vert enda verre.


Det forklarer jo saken litt mer.
Men jeg må si at å drive et forum med en så bilde og skrivekåt tilhengermasse som offroad.no, så vi det jo være selvskudd å betale for forbruk eller for overbruk(forbruk over en viss grense). Dette da alternativer finnes med både fri linjekapasitet mm. Evt. fri bruk mindre linjehastighet...blink.gif

Bare så det er sagt så skjønner jeg at A&A driver dette som en hobby(og kanskje en håpfull fremtidig gullgruve ?) og at det ikke er en uhemmet kritikk av dem men litt mer i undrende form på hvordan forholdene er idag. Som sagt offroad.no er fortsatt knall og A&A skal ha mye av æren for nettopp dette. smile.gif

PS... Ser at ISPHuset Nordic AS i drammen antagelig er host for offroad.no og at eventuelle trafikkmengder og rammeavtaler med disse begrenser.

PS... var det over 250 gig. trafikk i måneden ?

http://forum.m4x4cn.com
http://www.m4x4cn.com
http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250