Gå til innhold



Foto

Trenger råd ang bilstereo


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Skal bytte ut litt høtalere i bussen vår, de fikk litt medfart i sommer og er vel egentlig gått hedens..
Jeg skal ha noen nye 6x9 og kanskje en ny forsterker til disse, trenger noe skikkelig værsting utstyr for at det skal holde, er det noen som har noe råd...gjerne med linker

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no

#2 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
I bussen i dag har vi et stort annlegg med 1500W fortserker på 4 12" Subber
og en 500W? på 4 6/9 høytalere
Vi har i tillegg et frontsett og diskanter, frontsettet er koblet bort da det skurret veldig fort, og 6/9 høytalerene har fått så mye juling at disse også skurrer mye lettere enn før..
Jeg er ingen Bilstereo ekspert.. så vennligst ordlegg dere som om jeg var et 5 år gammelt barn;)wink.gif

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no


Opprinnelig postet av Tommy



Her er noen momenter å tenke på:

Sørg for at subwooferne ("basserne") er konstruert riktig! Det er ikke bra nok å bare lage ei trekasse....Kabinettene må ha riktig volum og evt porting (sånne hull som forsterker den laveste bassen ved å utbytte kabinettets resonanser).

Sørg for at 6x9-tommerne eller hva dere vil benytte er montert på en slik måte at volumet (i liter) bak de er i nærheten av hva produsenten anbefaler (husk at mange av disse egentlig skal sitte i ei hattehylle og ha hele bagasjerommet som resonanskasse. Er ikke dette mulig, vurder å montere høytalere som sitter i kabinetter (fx sånne høyttalere de benytter på fasaden på utesteder eller liknende).

Ikke se deg blind på hvor mange watt (effekt) forsterkerne leverer. Antall watt som skal ut til høytalerne skal også inn fra batteriene(+varmetap i forsterkeren). 1200 watt tilsvarer 100 ampere på 12 volt og dette er latterlig mye og ganske urealistisk!! Vurder minst doble batterier og som noen her nevnte, en kondensator (vi snakker her ikke om en slik liten kondensator som benyttes i delefiltere, men en svær sak på størrelse med en 1,5 liter brusflaske elller liknende. En kondensator har evnen til å oppbevare ladning og er i så måte som et ekstra batteri å regne og koples opp i paralell med de eksisterende batteriene. En kondensator har den evnen at den kan levere veldig mye strøm en liten periode, og den levererer den veldig raskt. I praksis betyr dette at når det kommer et øyeblikk i musikken som krever masse lyd (en transient kalles dette) så stepper kondensatoren inn og leverer "det lille ekstra" som batteriene ikke klarer). Dette narrer forsterkeren til å "tro" at batteriene er større enn de er, og i og med at batteriene i en bilstereo på en måte er en del av forsterkerne kan man også si at dette narrer høytalerne til å "tro" at forsterkerne er større enn de er.

Det er ofte en viss grad av "bassfiksering" blandt bilstereo-gutta, dette kommer nok delvis av at det er svært krevende å få nok og vellydende bass i en bil, grunnen til dette igjen er at bassen krever mest strøm og da er man inne på problemet beskrevet over. Det største problemet innen bilstereo er allikevel sprengte diskanter som følge av at forsterkerne eller batterisystemet ikke er kraftig nok... 80% av verdens "sprengte" høyttalere blir ødelagt av at forsterkeren er for liten. En forsterker som blir kjørt for hardt eller som ikke får nok strøm vil gi fra seg noe som kalles firkantpulser, det er dette vi opplever som "vrengt" lyd. Hvis man ser for seg at et musikksignal ble vist grafisk som en tidslinje som svingte opp og ned i takt med høytaleren vil denne svinge i myke, fine bevegelser. Firkantpulser gjør ikke det og enkelt forklart skader dette høytalere, diskanter er spesiellt utsatt.

Kopi av melding:
Du monterer en 200 (farad? lenge siden jeg jobbet med det) kondensator i serie med plussen på alle små høyttaler. Muligens 400. og en på ca 100 på 6x9 tommerne. Så slipper det lille settet å jobbe med dyp bass. Du vil da kunne spille høyere, og klarere...

selvbygg er velbygg... biggrin.gif


Opprinnelig postet av knixen



Kopi av melding:
Heisan... Dersom dere har 4 12tommere, er det bare å stille ned bassen på alle små-høytalere. Da vil de ikke skurre, og du kommer utrolig langt med billighøytalere.. Pass på at bare Subbene sørger for bassen... enkelt og greit...

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

Opprinnelig postet av Jarlen



Her er gutta inne på noe veldig smart. Så lenge man har subwoofere(dvs "bassere") til å håndtere de lave frekvensene, kan man la de mindre 6x9 (eller hva dere ender med) leve et langt lettere liv ved å spare de for jobben med å spille bass. Dette kan man enten gjøre ved å bygge seg eller kjøpe et passivt delefilter (av spoler og kondensatorer), eller aller helst, benytte et aktivt delefilter som sørger for å mate bassfrekvensene inn i en egen bassforsterker, mens de restlige frekvensene mates inn i en egen forsterker til resten. Det er slik dette løses i proffe utleie/konsert/diskotek-anlegg.

www.partyfabrikken.no
KristianW. Johnsen

Mecedes 290 motor, anyone??

#3 Lundberg

Lundberg

    Él Grande Offroad'er

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1195 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

kjenne litt tel guttan på www.bilstereo.no
Di skaffe akkurat d du vil ha.

Å di har mye bra inne.

Di som har proppa KC'en min med utstyr
.



________________________________________
Volvo L-3304 1963'Modell
Toyota Land Cruiser 2005'Modell
Nissan King Cab 1986'Modell

#4 Holten

Holten

    Team Welt Medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 651 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Skal prøve å sette sammen en liste her tongue.gif

6x9 høytalere:


http://www.bilradios...ljer.php?id=611

Kopi av melding:
SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI
Effekt 300 Watt
Effekt RMS 150 Watt
Frekv.område 35Hz - 22kHz
Følsomhet (dB/SPL) 94 dB
Innfellingsdybde 118 mm


Forsterker:

http://www.bilradios...jer.php?id=1073

Kopi av melding:
SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI
Maks. effekt 1200 Watt
Effekt RMS 4 Ohm 2 x 150 Watt
Effekt RMS 2 Ohm 2 x 300 Watt
Effekt RMS brokoblet 1 x 600 Watt (4 Ohm)
Dimensjoner B x H x D 432 x 65 x 311 mm
Minimum anbefalt kabeltykkelse 16 mm2
Maks strømtrekk 78A



Disse kan jo være aktuelle? smile.gif


________________________________________
Jim Erlend Holten
Tlf: 40044799
Bor: Surnadal

#5 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Skal bytte ut litt høtalere i bussen vår, de fikk litt medfart i sommer og er vel egentlig gått hedens..
Jeg skal ha noen nye 6x9 og kanskje en ny forsterker til disse, trenger noe skikkelig værsting utstyr for at det skal holde, er det noen som har noe råd...gjerne med linker

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no


Opprinnelig postet av Tommy




Ta en titt innom www.dynabel.no greie produkter til ok priser

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#6 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Jeg skal ha noen nye 6x9

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no


Opprinnelig postet av Tommy



Hvorfor ikke gå for 7x10 når du først skal ha værsting utstyr? Er langt mere trøkk i dem enn i 6x9..


Http://www.offroadblog.no/Navara01

#7 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Jeg anbefaler også JBL decade 595, har de selv.

__________________________
Ante leiter videre......

#8 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

dynabel.... helt klart

Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250

#9 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg anbefaler også JBL decade 595, har de selv.

Opprinnelig postet av Ante



Enig, de tåler juling og er bygget på den gode gamle måten.



#10 4r4

4r4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 548 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

husk du får biilige 6x9 te en bilig penge vest du leita litt. dyreste e ikke de beste bestandi:)


god jul å godt nyttår offroadere! kjøpt ny bil:)

#11 4r4

4r4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 548 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg anbefaler også JBL decade 595, har de selv.

Opprinnelig postet av Ante



Enig, de tåler juling og er bygget på den gode gamle måten.



Opprinnelig postet av Geared



jbl e noe dritt, d kan æ skrive under på!! aldri mer sir æ bare..

god jul å godt nyttår offroadere! kjøpt ny bil:)

#12 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

I bussen i dag har vi et stort annlegg med 1500W fortserker på 4 12" Subber
og en 500W? på 4 6/9 høytalere
Vi har i tillegg et frontsett og diskanter, frontsettet er koblet bort da det skurret veldig fort, og 6/9 høytalerene har fått så mye juling at disse også skurrer mye lettere enn før..
Jeg er ingen Bilstereo ekspert.. så vennligst ordlegg dere som om jeg var et 5 år gammelt barn;)wink.gif

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no

#13 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

6x9 er ikke kjent for gode lyden, men klart.. mange tåler litt.

enkleste måten å herpe på er egentlig å ha for liten forsterker.. de 500wattene, er det rms, og i hvilken last? 2x250w rms @ 4ohm f.eks. er imponerende. men de fleste "500w" er sjelden så mye wink.gif

#14 Street-Racer

Street-Racer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Her har du link til en sub som du får utrolig mye for pengene for ihvertfall. Skal ha tre sånne i hydroliften min jeg. De er helt råe. http://lydibilen.com...15ab838471e4d59
Men glem den. Du skulle ha er værstingannlegg ikke sant? Skjekk denne listen.

Det du trenger er:
2stk- http://www.elutstyr....products_id=938
4stk- http://www.elutstyr....products_id=659
2stk- http://www.elutstyr....products_id=618
1stk- http://www.elutstyr....products_id=951
2stk- http://www.elutstyr....products_id=862
1stk- http://www.elutstyr....roducts_id=1092
1stk- http://www.elutstyr....roducts_id=1097
2stk- http://www.elutstyr....roducts_id=1118

I tillegg bør du beregne rundt 10 lapper til kondensatorer, delefilter, batterier, sikringer, kabler ol.

Hvis ikke dette er rått nok kan du kontakte meg på mail, så skal jeg skaffe deg en SINNSYKT heftig pakke.
Utstyret over er bra, men ikke High-end. Er det bare Forsterker og 6x9" høytalere du skal ha skaffer jeg deg gjerne forsterker til 100.000 og hytalere til 15.000 pr stk.

#15 Sheba

Sheba

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 611 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

hvis du bare skal bytte de 6x9 og har en 500 w forsterker til å drive de så gå for cerwin-vega sine.
de er tungdrevene men det burde holde med den du har, men de orker mye for pengene smile.gif og tåler mye juling.

**** hva skjedde ???

#16 Hotti

Hotti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 666 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

www.netthandelen.no

#17 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Heisan... Dersom dere har 4 12tommere, er det bare å stille ned bassen på alle små-høytalere. Da vil de ikke skurre, og du kommer utrolig langt med billighøytalere.. Pass på at bare Subbene sørger for bassen... enkelt og greit...

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#18 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Du monterer en 200 (farad? lenge siden jeg jobbet med det) kondensator i serie med plussen på alle små høyttaler. Muligens 400. og en på ca 100 på 6x9 tommerne. Så slipper det lille settet å jobbe med dyp bass. Du vil da kunne spille høyere, og klarere...

selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#19 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
I bussen i dag har vi et stort annlegg med 1500W fortserker på 4 12" Subber
og en 500W? på 4 6/9 høytalere
Vi har i tillegg et frontsett og diskanter, frontsettet er koblet bort da det skurret veldig fort, og 6/9 høytalerene har fått så mye juling at disse også skurrer mye lettere enn før..
Jeg er ingen Bilstereo ekspert.. så vennligst ordlegg dere som om jeg var et 5 år gammelt barn;)wink.gif

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no

En ting som er4 greit å tenke på er jo å ikke kjøre så mye bass på 6*9 når dere har flere subber!!! har bygd noen biloer nå å har selv funnet ut at det er kunn Pioneer som holder for min del.... Får og alt til pioneer til innkjøptspris så hjelper det og... tongue.gif


Opprinnelig postet av Tommy



Ford F250 2002 +Volvo v70 2,5td

#20 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:

jbl e noe dritt, d kan æ skrive under på!! aldri mer sir æ bare..

Opprinnelig postet av 4r4



Hvorfor det, du kan godt utdype det litt.

__________________________
Ante leiter videre......