Gå til innhold



Foto

Trimming av bil, og bli flådt av staten....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#1 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Ein kollega hadde hørt fra ein annen at biltilsynet hadde fått inn ei effekt-tralle og vil begjynne med å måle effekten på biler når dei har utekontroller får å avdekke eventuelle chip-trimming etc. som gjer at bilen har meir effekt enn hva som står oppført i vognkortet mad.gif og straffe dei med et gebyr på oppimot et 6 siffer beløp!!!!!!!!

JAHA...tenkte eg..kan virkeligt dette stemma, eller er dette bare pisspreik fra han?

Er jo klar øve at det ikke er lov å endra på effekten uten å oppgi dette til biltilsynet, men syns det er på kanten at di i tillegg skal ta med seg ei effektralle ut langs veien....mad.gifmad.gifmad.gif

Noen som vett meir om denne saken??

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Er jo klar øve at det ikke er lov å endra på effekten uten å oppgi dette til biltilsynet, men syns det er på kanten at di i tillegg skal ta med seg ei effektralle ut langs veien....mad.gifmad.gifmad.gif

Noen som vett meir om denne saken??

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm


Opprinnelig postet av Transam




Hvorfor er det på kanten da?

Hvordan kan man ellers kontrollere en ting hvis man ikke skal ha muligheten til å dra ut og sjekke?

Dette utføres jo allerede på både vektkontroll, kontroll mot avgiftsfri diesel. Også der må de jo ta med utstyr ut i felten.

Hva er forskjellen på det og ulovlig trimming?


sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#3 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Ja klart..forskjellen er den samme..begge er ulovligt. Får eg sjangs, så fylle eg grønn diesel uten å bry meg..betale nok avgifter i dette landet. Men når di komme til det steget at di skal måle motoreffekten og..då begjynner eg å lura litt!
Men nå er dette min meining da..

Sikker mange her som meg, som også har trimma bilen litt får å få litt mar futt i an..

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#4 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Er det ikke en bedre "service" at dem kan måle det ute?

Hvis dem nå har mistanke om ulovlig trimming nå, må du ble med til stasjonen. Mye mer tidkrevende det. Spesiellt hvis du ikke har gjort noe!

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Får eg sjangs, så fylle eg grønn diesel uten å bry meg..betale nok avgifter i dette landet. Men når di komme til det steget at di skal måle motoreffekten og..då begjynner eg å lura litt!
Men nå er dette min meining da..

Opprinnelig postet av Transam



ok, da er det jo på slike som deg disse kontrollene er tiltenkt for da...biggrin.gif:D:D

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#6 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

de har vel allerede hatt noen slike kontroller på lillestrøm eller deromkring der bileiere har fått med seg giroer hjem med store tall på. personelig fryter jeg det ikke da min bil på 35x12,5" sikkert ikke klarer og dra rundt rullene engang

#7 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Hehe..ja di har det med å stoppa amerikanske biler når di treffe åsse!

Men i bunn og grunn så lurte eg bare på om dette var tilfelle at di sko begjynna med sånt ute?!

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#8 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

ja de har vel allerede begynt så smått

#9 Muren Motorsport

Muren Motorsport

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

er effekten som er oppgitt i vognkortet målt på hjula eller på veiva? Kan jo fint tune motoren litt viss det er veiv-hk, de har gått utifra..

stian

#10 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kan nok ikke det, finnes omregningstabeller for å finne ut effekttap fra motor til drivhjul

#11 Muren Motorsport

Muren Motorsport

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kan nok ikke det, finnes omregningstabeller for å finne ut effekttap fra motor til drivhjul

Opprinnelig postet av Tom K



hmm.. men en bil som er levert som 2og4wd er oppgitt med samme effekt.. Så har 4wd'n "tapt" med en par å 20 hk f.eks. pg.a. svinn i drivverk. det samme gjelder AC å anna mikkmakk du kan bestille bilen med.. Fy f... kor vi stakkars billister blir herja med!

stian

#12 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

hehe dette landet er bare latterlig,hva f--n er problemet om bilen yter mere enn d den er oppgitt til?
er d ett problem for norske myndigheter med trimmede biler her i landet eller?
politikkerne skulle vert satt i gapestokk på torget å stått der til di kunne gitt et godt svar på hva problemet er
foruten mere kroner i statskassa

R.H

#13 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

merkelig hehe tror ikke det før jeg ser det.
men måler de mindre effekt enn oppgitt får vi jo penger igjen!! eller smile.gif:)hehe

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#14 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Staten har en buffer på + 15% effekt uten at de beregner tillegsavgift!!!
Dette gjelder på den opgitte effekten selvsagt....
Mvh

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Har du noen henvisning til dette? Jeg kan da trimme min til over 293hk uten avgift.

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#16 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

En kompis som vi bygde Turbo og IC på hans HiLux 96-mod ble godkjent med denne satsen da Wollamo på BT Trondheim mente denne satsen ikke ga mere enn 15% effektøkning. Dvs. bilen hadde blitt godkjent med mere effekt enn 15%, men toll og avgiftsdirektoratet skulle ha tillegsafgift på biler 96-mod. eller nyere dersom motorefekt overstiger 15% av oppgitt effekt i vognkort...
Hilux uten Turbo 2LII motor er oppgitt med 83hk og Turbomotoren 2LTII er oppgitt til 90hk!!!
Hadde motorefekt oversteget 15% hadde vi(kompisen) måtte søke toll og avgift OG betalt tillegsavgift før den ble godkjent og innskrevet i vognkort!!!
Effekttest på NAF ble utført før godkjenning. Motoreffekt samsvarte med 90hk der etter nedjustering og litt triksing.....
Mvh

#17 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Av og på bryter?

Ja takk, begge deler!

#18 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

En ting jeg lurer litt på da er hvor finner BT ut effekten i motoren hen??
I mange vognkort står jo ikke original effekt oppgitt..
Maskinisten i Forden min har 235 hk men det finnes en annen utgave som har 250 hk, vill det si at BT har registere over alle biler med alle typer motorer tilgjenngelig????
Da må di jo nødvendigvis gå inn å sjekke dette på chassi nummeret da.

Ikke for det, jeg frykter dem ikke jeg, min bil er registrert som lastebil og BT får ikke sagt en dritt om den så hadde hatt 1000 hk...

Å bli eldre er obligatorisk, å bli voksen er valgfritt...
http://video.google....045&q=motorhead
Garasje sider ja hmmm var det noen som sa www.bilbygging.no mon tro???

#19 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Nyere biler blir jo tollet inn og beregnet avgift i forhold til vekt, ccm2, og HK. Ikke stort problem å gå tilbake å se på KW som er betalt på en bil ved innføring/registrering!!!
Mvh

#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Hk oppgitt fra fabrikken som står i vognkortet, er det på hjulene da?

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy