Hva mener du med intern oljekjøler?
Jeg har ikke noe info om 2LT motoren. Var den 2,2 liter?
Siden motoren har 90 hk orginalt ville jeg ha prøvd først med max 0,5bar så det ikke skjer noe uforutsett med topp og toppakning.
Ingen umulighet at den yter 120hk alerede da... 0,5 bar vil kunne gi 20-40% effektøkning
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
Wastegate "klokke"
Started by
Muzaki
, Dec 08 2006 00:00
63 replies to this topic
#61
Posted 21 December 2006 - 00:00
#62
Posted 21 December 2006 - 00:00
2LT motor er en 2,4l Turbo.
Det er vel på en måte vannavkjølt oljekjøler. Er noen plater som overfører varmen innvendig i motoren på ene siden. Men det er også mulig å sette på ekstern kjøler.
Om den interne fungerer bra, vet jeg ikke. Er vel sikkert det samme som på turbo. Er vel egentlig ikke vannavkjølt turbo... det er turbooppvarmet vann...
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Det er vel på en måte vannavkjølt oljekjøler. Er noen plater som overfører varmen innvendig i motoren på ene siden. Men det er også mulig å sette på ekstern kjøler.
Om den interne fungerer bra, vet jeg ikke. Er vel sikkert det samme som på turbo. Er vel egentlig ikke vannavkjølt turbo... det er turbooppvarmet vann...
Mvh
Muzaki
Garasje
E-Post
#63
Posted 21 December 2006 - 00:00
Litt off topic, men siden temaet effekt er tatt opp henger jeg meg på....
Det hotteste fremover tror jeg blir propan injection på turbodiesel. 20% effektøkning....og settet koster fra USA rett over 5000kr!
Det er billige hester!!
Dette er stort i US, og prinsippet er følgende:
Det monteres en solenoidbryter som er justerbar på mengde....og virker på enten egen bryter, eller et visst turbotrykk...samt selvfølgelig tenning.Den monteres på røret mellom turbo og innsug .Propanen tenner noen grader etter diesel, og brenner lengre enn diesel. En vanlig sugediesel har i gjennomsnitt 75% forbrenning. Med Propan injection får du renere forbrenning da propanen antenner restgassene. Etter målingen gjordt i USA stiger forbrenningen til hele 98%. Propanen er i seg selv kald...dvs mer plass til brennstoff....og antenner i motsetning til lystgass. Målinger utført viser 20% mer effekt, høyere dreiemoment, lavere drivstofforbruk...og renere olje....da sot og restgasser brenner opp!
Settet koster i overkant av 5000kr levert i Norge....da selvfølgelig uten propantank. Propantank fra en propantruck skulle vel være å oppdrive...
Har prøvd å finne ut om noen her på berget har montert et slikt sett...men har ikke hørt om noen...
Synes dette er veldig spennende, og kommer nok til å montere et slikt sett!
Utfordringen ligger i å gi riktig mengde propan til motoren. For mye...og du har stikkflamme en halv meter ut av eksosrøret...og motoren er skrapmetall!!! Spennede!!
Det hotteste fremover tror jeg blir propan injection på turbodiesel. 20% effektøkning....og settet koster fra USA rett over 5000kr!
Det er billige hester!!
Dette er stort i US, og prinsippet er følgende:
Det monteres en solenoidbryter som er justerbar på mengde....og virker på enten egen bryter, eller et visst turbotrykk...samt selvfølgelig tenning.Den monteres på røret mellom turbo og innsug .Propanen tenner noen grader etter diesel, og brenner lengre enn diesel. En vanlig sugediesel har i gjennomsnitt 75% forbrenning. Med Propan injection får du renere forbrenning da propanen antenner restgassene. Etter målingen gjordt i USA stiger forbrenningen til hele 98%. Propanen er i seg selv kald...dvs mer plass til brennstoff....og antenner i motsetning til lystgass. Målinger utført viser 20% mer effekt, høyere dreiemoment, lavere drivstofforbruk...og renere olje....da sot og restgasser brenner opp!
Settet koster i overkant av 5000kr levert i Norge....da selvfølgelig uten propantank. Propantank fra en propantruck skulle vel være å oppdrive...
Har prøvd å finne ut om noen her på berget har montert et slikt sett...men har ikke hørt om noen...
Synes dette er veldig spennende, og kommer nok til å montere et slikt sett!
Utfordringen ligger i å gi riktig mengde propan til motoren. For mye...og du har stikkflamme en halv meter ut av eksosrøret...og motoren er skrapmetall!!! Spennede!!
#64
Posted 21 December 2006 - 00:00