Gå til innhold



Foto

Wastegate "klokke"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
63 replies to this topic

#21 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Glem dump ventil og popp off.....
Du må ha wastegateklokka, for det er den som styrer max trykk.
Det er avgassene fra motoren som driver turbinen og når max turbotrykk er oppnådd åpner vastegateklokka via stagget, et spjeld som slipper overskytende avgasser utenfor tubinenså trykket ikke stiger ytterligere... derav navnet wastegate.
Kan ikke erstattes av fjører eller andre remedier, og må monteres riktig.
Om du ikke forstår dette tror jeg du bør overlate skuingen til noen som vet. Feil fører bare til motor/turbohavri.

Dumpventil er en ventil som slipper ut overtrykk ved lukking av gassspjeld, som skåner turboen fra sjokkbølgen som oppstår da. Det er de som lager den coole lyden.

Popp off er en ventil som er laget for å beskytte motor ved overlading. Åpner ved ett gitt trykk forutbestemt av ei fjær. For eks om noe skjer med vastegateklokka så turboen lader uhemmet kan trykket sprenge intercollere og slanger(og motor)

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#22 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Forklar meg hvorfor det finnes turboer uten den klokka da, og hvordan trykket i den begrenses.

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#23 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Fordi en en turbo kan ved hjelp av wastegate dimmensjoneres mindre slik at mindre avgasser trengs for å oppnå turtall på turbin for å lage trykk. Dermed får en turbotrykk ved et lavere turtall som er gunstig for levetiden på motoren og for drivstofforbruk. Kaskje ikke minst for kjørbarheten på motoren da effektområdet blir bredere.

Turboer uten wastegate er dimmensjonert slik at at maks turbotrykk oppnås ved maksimalt avitte eksosmengde forhold til forbruk av luft.

Turboer uten wastegate er avlegs.

Mulig og wastegate blir avlegs når variabel nozzle area-turboene blir billige og holdbare nok.

user posted image


Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#24 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Hva monterer du turbo på forresten?
Bilder?

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#25 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Monterer en pajero-turbo på en hilux 2.2 Diesel. Montering av turbo var det enkleste. Litt større hull til boltene, så passer turboen rett på manifolden, og ett 240 turbo eksosanlegg passer rett på turboen.




Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#26 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Dumpventil funker ikke på diesel!
Poppoff viul gi hakkete gange.
Er turboen fra en 2,3 pajero m wg?
Få tak i en uten wg! 83/84 modellene har det tror jeg.

Tipper på 80 hk....
Lat som ingen ting ved vising. Hehe

Kan montere wg på toppen av motoren om du vil...

Ser ut som du har fått med deg litt men separat wg er en normalt større wg som er montert litt anderledes og er mer plasskrevende.
Integrert wg er en som er gjort mindere og bygd inn i selve turboen.

Om du bruker fjør vil jeg tro trykket kommer til å bygge seg opp sent og være ustabilt og temperaturavhengig.

Prøvde å legge ut noe som jeg har scannet men det gikk ikke.

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#27 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Er vel all verdens muligheter til wastegate der om en lager en brakett et passende sted og evt korter inn stagget litt?

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#28 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Skal prøve litt etterhvert, og se om jeg får plassert den ett eller annet sted, slik at den ikke tar borti karosseriet. Men lurer fortsatt på hvordan den andre fungerer...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#29 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Den andre?
Det er noen som har den oppfattningen at det er eksostrykket som åpner wastegatespjeldet men det er bare sprøyt!
Det er turbotrykket som presser på en belg i wastegateklokka som er festet i stagget til vastegateventilen.
Når ønsket trykk er oppnådd senkes det automatisk.
En wastegateturbo har en mindre turbin enn en uten wastegate det er ikke nødvendig å regulere trykket til en turbo som er dimmensjonert for motoren fordi motoren ikke klarer å produsere nok eksos til å produsere mer trykk en det som er bra. Men om en skal ha høyere trykk i en uten wg må en få motoren produsere mer eksos og det gjør en ved å gi motoren mer diesel.
Stenger du wg-ventilen på en wg-turbo vil den produsere alt for høyt turbotrykk (+1,6bar) og fører raskt til havari av et eller et annet slag.
Kan hende det fungerer på sett og vis fungerer med den fjæra funker men det vil ikke funke bra og trykket vil ikke være stabilt!!
Jeg har lest masse om dette og bygd turbo på flere biler og fikk da god hjelp fra GIK. Med wg kan du sette inn en ventil i bilen som gjør at du kan justere trykket opp eller ned etter behov.




Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#30 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Prøver meg på en oppsummering.

De uten wastegate: Der begrenses trykket av at eksoshuset og eksosen ikke er stor nok til å lage mer trykk en det motoren tåler.

Intern wastegate: Der holde wg lukket av spennet i fjæra/belgen inne i klokka, helt til trykket på "baksiden" av belgen blir så stort at den presser opp wg-spjeldet.

Ekstern wastegate: Samme som intern, bare mye større.

Hvis jeg tetter igjen wg vil trykket bli så stort som turboen+eksosen klarer å produsere. Med åpen wg, vil trykket være lik 0.



Her er det jeg tenkte:

Når du tilfører trykk inn i motoren, så vil du vel også øke trykket ut av eksosen. Hvis jeg setter på ei relativt slapp fjær, ville jeg tro at trykket fra eksosen ville klare å presse opp wg-spjeldet. Men er nok ikke umulig at det ville blitt ett ustabilt trykk..

En bedre løsning, kan da heller være å sette på en dump-ventil som slipper ut trykket som er over X bar?

Men først sjekke om jeg får montert den klokka, men hittill ser det ut til at den da må stå farlig nær eksosen, og det er vel heller ikke helt bra?

Kan begynne med neste spørsmål som kommer også.. Denne skal innom BT engang, og de er jo så redde for at det blir for sprekt... Det er 65HK i bilen uten turbo. Hvis trykket er 0,5bar, hvor mange hester er det i motoren da?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#31 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

http://www.offroad.n...lien/19-12-2006 15;28;22.bmp


Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#32 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Prøv igjen...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#33 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Turboen er med wg ja... Får se hva jeg finner på... Først og fremst prøve å få startet motoren uten noe trykk i det hele tatt...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#34 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Ser ut som arbeidet med turbo og eksosrør er bra gjort. Regner med at du har sett hvordan turboen er montert orginalt.
Veldig spennende å se hva en får til.

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#35 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Hvor sitter spjeldet nå? hvor mye har du å gå på i cm mellom turbo og karosseri?


Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#36 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Sendte deg en mail på tvs@offroad.no.

Har en ide om å skjære av armen til spjeldet å sveise det på igjen sånn at stagget kan dras fremover på undersiden av turboen og klokka monteres på undersiden av kompressordel og innsugsslangen.
Går da ut fra at armen til spjeldet er på undersiden av turbo.
På denne måten kan du unngå plass og varmeproblem

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#37 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Skartlien og Roger Myhre har mest rett i det dem skriver her. Hadde jeg vært deg Muzaki hadde jeg prøvd uten wastegate ventil...eller lukket spjeldet og la den lade det den klarer...så fremt du ikke har en diger racingturbo med hurtig spoolup. Monter en turbotrykksmåler så nærme innsuget som mulig for å få korrekt trykk....og prøv...og se hvor mye den lader. Lader den over 1 bars trykk er det litt mye...skru ned dieselmengden...og prøv igjen. For guds skyld...husk å fjerne røret til veivhusventilasjonen fra innsuget...og blend denne...ellers sender du turbotrykk ned i veivhuset, med det resultat at returolja til turboen returnerer i turboen og sender motorolja ut i eksos!!
Folk her blander wastegate og dumpventil...to helt vidt forskjellige saker.
Skartlien her har fått med seg en god del....riktig deet at dumpvalve og popoff ikke er det samme....Popoff ble brukt faktisk på gamle Poscher...og ser ut som et dolokk....ellers stememr funksjonen som beskrevet ovenfor.
At dumpventil ikke fungerer på diesel er jeg ikke enig i.Noen dieseler har spjeld og vakumstyring...og når du drar av gassen eller skal gire vil det da dannes et overtrykk i røret mellom turbo og innsug....som vil bremse turbinen i turboen....(også kalt turbolagg) med det resultat at den må bygge opp nytt trykk ved pådrag.

#38 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hvor sitter spjeldet nå? hvor mye har du å gå på i cm mellom turbo og karosseri?


Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

Opprinnelig postet av Skartlien



Spjeldet sitter på innsiden, under, altså mellom eksosanlegg og motorblokk. Har ikke målt helt, men på øyemål, er den eneste løsningen å lage en brakett som jeg skrur fast i skruene som holder eksosanlegget på plass, og plassere klokka rett under eksos-anlegget.

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#39 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Sendte deg en mail på tvs@offroad.no.

Har en ide om å skjære av armen til spjeldet å sveise det på igjen sånn at stagget kan dras fremover på undersiden av turboen og klokka monteres på undersiden av kompressordel og innsugsslangen.
Går da ut fra at armen til spjeldet er på undersiden av turbo.
På denne måten kan du unngå plass og varmeproblem

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

Opprinnelig postet av Skartlien



For å stenge spjeldet, må jeg dra den mot høyre framhjul, rett ut fra blokka. Så du har nok rett i at staget til spjeldet må modifiseres litt for å få ser til å dra fremover... Men er trangt der også pga manifolden, oljekjøler, oljefilter o.l

Den mailen tror jeg ikke fungerer. send heller til tvs@nld.no

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#40 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Skartlien og Roger Myhre har mest rett i det dem skriver her. Hadde jeg vært deg Muzaki hadde jeg prøvd uten wastegate ventil...eller lukket spjeldet og la den lade det den klarer...så fremt du ikke har en diger racingturbo med hurtig spoolup. Monter en turbotrykksmåler så nærme innsuget som mulig for å få korrekt trykk....og prøv...og se hvor mye den lader. Lader den over 1 bars trykk er det litt mye...skru ned dieselmengden...og prøv igjen. For guds skyld...husk å fjerne røret til veivhusventilasjonen fra innsuget...og blend denne...ellers sender du turbotrykk ned i veivhuset, med det resultat at returolja til turboen returnerer i turboen og sender motorolja ut i eksos!!
Folk her blander wastegate og dumpventil...to helt vidt forskjellige saker.
Skartlien her har fått med seg en god del....riktig deet at dumpvalve og popoff ikke er det samme....Popoff ble brukt faktisk på gamle Poscher...og ser ut som et dolokk....ellers stememr funksjonen som beskrevet ovenfor.
At dumpventil ikke fungerer på diesel er jeg ikke enig i.Noen dieseler har spjeld og vakumstyring...og når du drar av gassen eller skal gire vil det da dannes et overtrykk i røret mellom turbo og innsug....som vil bremse turbinen i turboen....(også kalt turbolagg) med det resultat at den må bygge opp nytt trykk ved pådrag.


Opprinnelig postet av Eivind37



Den slangen til veivhuset var den første jeg fjernet for ca ett halvt år siden... Tenkte jeg skulle unngå å gjøre den tabben ja..biggrin.gif

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post