Wastegate "klokke"
#41
Posted 19 December 2006 - 00:00
Her ser du hvor turbotrykket skal trykke på belgen i klokka for å åpne wastegaten (mangler slange mellom rørene)
Wastegaten slipper ut overtrykk etter turbinhjulet på eksossiden
Her ser du pop off mellom turbo og intercooler
Prøver du på en annen løsning (bortsett fra pop offen) så er jeg redd det blir dyrt.
#42
Posted 19 December 2006 - 00:00
Når det gjelder det Eivind sier om dumpventil så gjelder det på dieselmotorer med vaccumstyrt dieselpumpe. Disse er da etter det jeg har lest uten turbo og er problematiske å montere turbo som fungerer skikkelig på. Jeg vet det er ettermontert dumpventil på noen audier, men det er med masse leamikk. Men det sikkert heftig lyd!
Årsaken til at jeg anbefaler på det sterkeste å bruke wastegate er at jeg har endel erfaring med pajeroturbo på 2,3motor og hva den vil produsere i trykk. 2,2 er så mye mindere volum at det ikke vil utgjøre noe forskjell. Og skal en skru ned dieselmengden til turbotrykket er passe vil jeg tippe effekten nesten er mindere enn den er orginalt.
Og etter det jeg har erfart går det fort opp i 1,6 bar, men da blåste dolokket mitt.. hehe
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#43
Posted 19 December 2006 - 00:00
Her sees dolokker bak wg-klokka. Pajero 2,5td
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#44
Posted 19 December 2006 - 00:00
#45
Posted 20 December 2006 - 00:00
Dette er et forum for diskusjoner og for å dele meninger/erfaringer, MEN: Det er noen som påberoper seg å være guruer uten helt å være det og har litt "pussige" (les feil) oppfatninger av ting. Det er greit nok det, men IKKE skriv dem her å IKKE si at det er riktig.....
Det kan være en og annen person her som tror det er riktig....
Mvh
#46
Posted 20 December 2006 - 00:00
Jeg skrev innlegget mitt litt hastig, og presiserer kanskje litt for dårlig.
Har man plass til en wastegate er det det absolutt beste for å kontrollere ladetrykk. har man IKKE må man gå over til plan 2.
Når det gjelder turboer og deres beskaffenhet finnes det et uttall av varianter og virkemåter. Forholdet mellom turbinhus og eksoshus er ganske avgjørende for motortype og arbeidsområdet til motor. Det samme er konstruksjonen på viften og spoouphastighet ved avgitt luftmengde.
Jeg anser overhodet ikke meg selv som noen guru av noe slag, men har endel kjennskap til emnet både teoretisk og praktisk....
Vet ikke om det var meg du siktet til Roger, men ville gjerne presisere mitt innlegg likevel.....
Er veldig enig i at hvis en ikke har overhodet peilig på hva man snakker om....så gi for guds skyld ....ikke gi et råd!!
Skulle noe jeg ha skrevet være positivt feil, setter jeg gjerne pris på å bli korrigert....
#47
Posted 20 December 2006 - 00:00
jeg har også lært noe nytt her for jeg visste ikke at noen biler hadde turbo uten wg.
så det blir da litt og lære her da
#48
Posted 20 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
og når du drar av gassen eller skal gire vil det da dannes et overtrykk i røret mellom turbo og innsug....som vil bremse turbinen i turboen....(også kalt turbolagg) med det resultat at den må bygge opp nytt trykk ved pådrag. Opprinnelig postet av Eivind37
Lag'et kommer ikke før du gir på igjen
www.bilbygging.no
#49
Posted 20 December 2006 - 00:00
#50
Posted 20 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Nå er det like før jeg gir opp!!!!
Dette er et forum for diskusjoner og for å dele meninger/erfaringer, MEN: Det er noen som påberoper seg å være guruer uten helt å være det og har litt "pussige" (les feil) oppfatninger av ting. Det er greit nok det, men IKKE skriv dem her å IKKE si at det er riktig.....
Det kan være en og annen person her som tror det er riktig....
Mvh
Opprinnelig postet av Roger Myhre
Heisann!
Hva gjør deg til en person som kan irettesette og gjøre akkurat motsatte av det du sier er "riktig" å gjøre/skrive i en og samme melding?
Forstår din ytring men blir passe provosert av at du stiller deg som en besserwisser, uten egentlig å ha bidratt med noe!
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#51
Posted 20 December 2006 - 00:00
Jeg er ikke helt i humør i dag, men jeg skal prøve å ikke la det gå ut over deg:)
Jeg bli påkjørt av en traktor når jeg kjørte mopeden hjem fra jobb i dag, skal si det er rått parti. Heldigvis for meg kjørte han lovlig og hadde lasteren nede i støtfangerhøyde. 6 tonn over meg hadde jeg ikke tålt...
Mopeden er vrak og jeg er rundjult MEN JEG LEVER:)
Det er trykk i alle eksosanlegg! Spesiellt mellom ventiler og turbo. Jeg forstår ikke sammenhengen i å sette på en nippel og måle trykket i eksosen og hva du oppnår med det.
Og hva det har slags sammenheng med turbotrykk og fjør i wg-klokke?
WG ventiler lekker ikke om de er som de skal!!! Så responstiden blir nok ikke bedre av den grunn.
En annen ting som GIK fortalte meg var at enhver sveising på turbo og grenrør måtte sjekkes for sveiseslagg og sveiseperler som kunne løsne og føre til umiddelbart turbohavari.
Og veising i nærheten av turbinen er FYFY! Jeg her sårt erfart to slike havarier.
Tror vi ikke trenger å diskutere hvordan WG virker og hva det betyr, for det er vi da skjønt enige om. Jeg har gjort alle tenkelige feil når det gjelder turbokonvertering, og har lært masse gjennom å prøve og feile. Og lest masse.
Men en ting tenkte jeg skulle spørre deg om: Telwin invertere og hvordan er disse aparatene til å bruke til TIG?
Litt alu, mest stål og litt rustfritt er det jeg sveiser!
Hva kreves av aparatet og hva kreves av meg? Har sveist lite seinere år men har et års valgfag m sveising.
Hilsen Kverrulant:)
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#52
Posted 20 December 2006 - 00:00
#53
Posted 20 December 2006 - 00:00
http://www.tigerspee...ukt&productid=5
#54
Posted 20 December 2006 - 00:00
Når det gjelder Telwin invertere har jeg ingen erfaring!! Jeg har en Kemppi Mastertig ACDC2000. Det er et Vekselstrøms/Likestrøms-apparat på 200Amp. som også er en iverter, dvs. ikke en trafo-maskin på 80-kilo, men en diodestyrt ny/effektiv maskin på 20-kilo..
Du kan sveise stål/rustfritt med en DC-maskin. (likestrøm) Men skal du sveise Alu, trenger du en AC-Maskin (vekselstrøm)
Skal du ha en AC-maskin, bør du kjøpe en med HF-tenning. (Høyfrekvent). det betyr at du ikke trenger ripe Wolfram elektroden i sveisepistolen ned i godset dui skal sveise i for å tenne lysbuen. (noe du må gjøre med en uten HF.) Uten HF. blir Wolframen butt og må slipes/spisses for nesten hver tenning!!!
Skal du sveise Alu/Rustfritt med TIG. (Tungsten Innert Gas) må du bruke ren Argon som dekkgass, med svartstål vet jeg faktisk ikke, men har brukt Argon med bra resultat. (sveiser omtrent ikke svartstål med TIG)
Størrelsen på apparatet er avhengig av tykkelsen/mengden på det du sveiser, men IKKE kjøp for lite selv om det er billigere. (lettere å knerte en inverter om du presser den enn hva en trafo-maskin tåler)
Husk at Argon brukes fordi det er den reneste gassen som finnes, det er fordi det MÅ være rent!!!
Ved ALU-sveising, brenner du vekk oksyd-hinna før du tilsetter tilsatstråd eller sliper den vekk først med stålbørste/sliper..
Bruk riktig tilsattstråd til de forskjellige materialer, det finnes mange typer legeringer til allt!!!
Jeg har både fjernkontroll og fotpedal til TIG`en min. Det er SVÆRT fornuftig når du begynner å sveise/lærer deg maskinen og blir kjent med de forskjellige materialer, da du kontrollerer smeltebadet/tempraturene mye bedre!!!
Kjøp en maskin med muligheten for fjærnkontroll......
Spør gjerne videre eller PM.. Lykke til!!!!!!
Mvh
#55
Posted 21 December 2006 - 00:00
Jeg er enig i det RM har skrevet om eksostrykk.
Det du skriver om fjøra er sant nok det, men ting er dimmensjonert litt anderledes på diesel kontra bensin når det gjelder WG-klokke.
Linken du hadde med gjelder først og fremst bensinmotorer. Det er ikke slike voldsomme temperaturer på diesel som på bensin, og sprekkproblemet er heller sjelden på diesel.
Det er heller ikke samme legeringer i turboene til diesel som til bensin. Og turboene fra diesel er ikke å anbefale brukt på bensin siden de ikke er konstruert for slike vanvittige temperaturer.
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#56
Posted 21 December 2006 - 00:00
Ellers er jeg veldig imponert over hvor stor kunnskap enkelte sitter på her på forumet. Det er en veldig berikelse av forumet generelt. En stor honnør til de kunnskapsrike menneskene som deler av sin kunnskap og erfaring her inne! Veldig lærerikt for de som vil, og ikke kan så mye...
#57
Posted 21 December 2006 - 00:00
Fikk bare kjørt litt ute på plassen, ettersom jeg mangler skilt, plan++, og må kappe litt for å få inn 4wd.
Hadde en liten oljelekasje på tilførselslangen på oljen til turboen, men det var bare å stramme litt, så ordnet det seg. Da er det bare å få satt på slanger fra turbo til innsug.. og så blir det turbotrykk testing.
Mvh
Muzaki
Garasje
E-Post
#58
Posted 21 December 2006 - 00:00
#59
Posted 21 December 2006 - 00:00
Har en skrapmotor å prøve dette på, men orker ikke skru like mye nå som før..
Skal bli artig å høre hvor mye sprekere bilen din blir.
Har sett noen papirer på Hilux/Taro 2,4 på 76hk uten turbo som skulle ha 103hk m turbo og 113hk med intercooler.
Dreiemomentet var da 155 orginalt og 220 med turbo og 250 m intercooler.
Vil tippe på at turbotrykket da er 0,7-1,0bar et sted
Anbefalt å ha oljekjøler..
Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm
#60
Posted 21 December 2006 - 00:00
Mvh
Muzaki
Garasje
E-Post