Hvor mye lys har du råd til?
#21
Posted 11 December 2006 - 00:00
Ettermonterte bremselys er tillatt.
De skal lyse kontinuerlig når du bremser.
Blinkende bremselys eller bremselys som kan forstyrre andre trafikkanter er forbudt.
Chevy sub, kjører de ulovlig:P:P:P. hehe det er lov me så vidt der er me lys så du itte ser veien, men å sjå veien, ja det er ulovlig!.
på nye chevy finns det ikke nærlys, så der er det vel nesten slik at man MÅ ha 1000 metere... hehe
på lastebil kan man ha 4 1000 metre, hvis de itte overskrider 100, da må man ha vendebryter. hvis man summerer sammen. men det je itte skjønner er hvorfor dessa nazi bt er så jævli sure på Celis ringer??. noen som vet det?.
men det % regne stykke dems, vanlig lastebil hovedlampe har 25, (volvo i hvertfall). det blir 50%, så f.eks hella rally 3000 har 37,5. dvs 87,5% å da kan du itte ha mere enn 1, det er vel litt blo harry, me en i fronten. vi har kjøpt noen lykter på volvo i elverum, husker ikke fabrikat. de har 17,5 der kan man ha snaut 2 stk... så hvordan i helvette får dem til at man kan ha 4 ekstra på lastebil, for det finns vel ikke lykter med lite nokk % tall til at det går me 4, må vel ha vendebryter uansett??
#22
Posted 11 December 2006 - 00:00
På gamlejobben måtte dei bytte lykter/innsats får å få lastebilen gjennom EU...
#23
Posted 11 December 2006 - 00:00
#24
Posted 12 December 2006 - 00:00
Skal se om jeg ikke finner igjen tegninga, mener jeg sparte den.
Tror du det opplegget er lovlig? Egentlig så gir jeg faen. kjører med det jeg har på, og blir jeg stoppa så betaler jeg det som det koster.
#25
Posted 12 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
så hvordan i helvette får dem til at man kan ha 4 ekstra på lastebil, for det finns vel ikke lykter med lite nokk % tall til at det går me 4, må vel ha vendebryter uansett??
Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad
Du må ikke ha vendebryter men det er anbefalt
Det er ikke lov å bruke alle 4 ekstralysene samtidig,
kun 4 tilsammen inkl. de orginale dvs. at hvis de orginale gir
50% kan ekstralysene også være det parvis = 150 % tilsammen
Jari B
Strand
#26
Posted 12 December 2006 - 00:00
Dette er bare en latterlig regel i en mengde av mange som noen snart burde sette på dagsorden!
#27
Posted 12 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Ettermonterte bremselys:
Ettermonterte bremselys er tillatt.
De skal lyse kontinuerlig når du bremser.
Blinkende bremselys eller bremselys som kan forstyrre andre trafikkanter er forbudt.
Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad
betyr dette at det ikke er tillatt å pumpebremse? da vil jo også bremselysene blinke;)
neida, syns detta er dustete.
men det er jo ubehagelig å møte folk med mange ekstralys, når de ikke blender tidsnok vel og merke
Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.chiptuning.com/
jeeps are like tampons
every pu*sy needs one
#28
Posted 12 December 2006 - 00:00
Jeg har foreløbig gått klar bøter men ble stoppet i høst men da kunne jeg ikke noe gresk, hadde plutselig glemt alt jeg har lært av språk,
ble bare vinket videre. Helt utrolig at det er forbud mot lykter i et land som ikke har gatebelysning og alle gamle kjerringer går kledd i sort.
#29
Posted 12 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Ettersom jeg husker, så skal det ikke være ledninger til de lamper som ikke virker...
__________
GPS Fantom.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Opprinnelig postet av Bergum
alt fastmontert utstyr skan vel så vidt det er meg bekjent virke..
vet om noen som har gått utenom dette, men da ble det skrevet i vognkortet at lyktene ikke var tilkoblet..
men dette var ikke noen 4x4 da
#30
Posted 12 December 2006 - 00:00
dette er feli, det er kun lovlig med totalt 75 lumen(dette står på lykte glassene) og hvis lampen er der så skal den virke.
det hjelper ikke å ta ut pæren eller nappe ut kontakten.
Ford F-150 5,4L V8
If it aint broken let`s take it appart and find out why
#31
Posted 12 December 2006 - 00:00
#32
Posted 12 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
så hvordan i helvette får dem til at man kan ha 4 ekstra på lastebil, for det finns vel ikke lykter med lite nokk % tall til at det går me 4, må vel ha vendebryter uansett??
Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad
Du må ikke ha vendebryter men det er anbefalt
Det er ikke lov å bruke alle 4 ekstralysene samtidig,
kun 4 tilsammen inkl. de orginale dvs. at hvis de orginale gir
50% kan ekstralysene også være det parvis = 150 % tilsammen
Jari B
Strand
Opprinnelig postet av Chevy509
er du sikker?, har du noe regelverk elns. på husum er det ett x-antall biler som måtte skrudd av 1000 metra sine, for me 2 stk gikk de over grensa!.
men du kan ha 100% i tillegg til de org 50% fjærnlysa, dvs 4x 17.5 går fint?.
fint om du gav meg en link elns som det står på.
#33
Posted 12 December 2006 - 00:00
http://www.vegvesen....9&ssbinary=true
lykter montert etter 1.1.94 max 75%
lykter montert før 1.1.94 100%
paradise by the dashboard light - TOYOTA
#34
Posted 13 December 2006 - 00:00
Er det noen som har tenkt på hvorfor lysreglene er som de er??
I USA, som det er en menneskerett å kjøre bil er det ikke tillatt med ett eneste ekstra fjernlys. Til nød så kan man montere tåkelys. Ser politiet deg med ekstra fjernlys så blir det både bøter og et besøk hos dommeren, ingen kjære mor. Du kan ha to Offroad lys, men de skal monteres på helt egen bryter så de ikke følger noen av de andre lysene og skal være tildekket på offentlig vei.
Til dere som har kjekke løsninger med vendebrytere, tildekkede lys, arbeidslys, avklippede ledninger eller utmonterte lyspærer. Alle lys SKAL fungere og etter regelverket. Blir dere stoppet med mere en det så vær så snill å slutt å suttre for det, dere bryter loven og da bør dere være voksne nok til å innse at dere tar en sjangse og hva konsekvensene er.
Nei, bilen min er nok heller ikke helt etter boka, men det er en kalkulert risiko.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#35
Posted 13 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:hmm snakket akkurat med en hos vegdirektoratet ang. % verdiene for biler etter -94 , de har lettet på kravene så det er lov med 100% på alle biler, de har bare ikke rukket å oppdatere regelverket.
her er kontrollveiledning for eu-kontroll , lys er under pkt.4
http://www.vegvesen....9&ssbinary=true
lykter montert etter 1.1.94 max 75%
lykter montert før 1.1.94 100%
paradise by the dashboard light - TOYOTA
Opprinnelig postet av jansol
paradise by the dashboard light - TOYOTA
#36
Posted 13 December 2006 - 00:00
Synes at lovverket er greit, men muligens litt for strengt. Det burde være mulig å ha gode lys på bilen.
selvbygg er velbygg...
#37
Posted 13 December 2006 - 00:00
-------------
Mvh
Rikard Olsen
#38
Posted 13 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
men du kan ha 100% i tillegg til de org 50% fjærnlysa, dvs 4x 17.5 går fint?.
fint om du gav meg en link elns som det står på.
Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad
Desverre har ingen link men har et skriv fra biltilsynet hvor det står at det skal oppdateres
i neste utgave av kjøretøyforskriften men de henger jo litt etter for det er et par år gammelt
For fjernlys vil det nå på N3-kjøretøy dvs. lastebil med tillatt totalvekt over 12000 kg bli
anledning til å montere inntil 4 lykter ekstra slik at det totale antall inklusive bilens
originalmonterte blir 6 stk. Tillatt lysstyrke fra de lykter som parvis kan lyse samtidig må
ikke overstige 480 lux. Det er tillatt med vendebryter dvs. at bryteren tvangsstyrer
vekseltenning av lyktepar som f.eks er montert i forskjellige høydenivåer på bilen
hvis bilen har 50 kan du i tillegg ha 4x25
Rodin & Co har Britax 1000m på 25 hvis det er inntresangt
Jari B
Strand
#39
Posted 14 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Er det noen som faktisk _vet_ hvordan reglene rundt arbeidslys er? Har 4 Jumbo 220 (mener de heter det) som skal på taket, planen er å ha disse på en helt egen bryter. Kan ikke jeg hevde at det da er kun arbeidslys? Kan vel komme med et eventyr om at jeg driver en del med mye skogsbruk og at det er greit å ha bilen til arbeidslys nå når vi har så korte dager? Har uansett 3 Rallye 3000 i fronten, så kontrolløren får jo gleden av å skrive seg en bot..
-------------
Mvh
Rikard Olsen
Opprinnelig postet av Eilien
Et arbeidslys skal kobles på egen bryter med kontrollampe, skal kun fungere sammen med parklys. Skal ha et meget bredt og kort lysmønster/bilde (spredere er faktisk ikke godkjent) og skal være montert så lampen enkelt kan vrides i alle retninger.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#40
Posted 14 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er det noen som faktisk _vet_ hvordan reglene rundt arbeidslys er? Har 4 Jumbo 220 (mener de heter det) som skal på taket, planen er å ha disse på en helt egen bryter. Kan ikke jeg hevde at det da er kun arbeidslys? Kan vel komme med et eventyr om at jeg driver en del med mye skogsbruk og at det er greit å ha bilen til arbeidslys nå når vi har så korte dager? Har uansett 3 Rallye 3000 i fronten, så kontrolløren får jo gleden av å skrive seg en bot..
-------------
Mvh
Rikard Olsen
Opprinnelig postet av Eilien
Et arbeidslys skal kobles på egen bryter med kontrollampe, skal kun fungere sammen med parklys. Skal ha et meget bredt og kort lysmønster/bilde (spredere er faktisk ikke godkjent) og skal være montert så lampen enkelt kan vrides i alle retninger.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Opprinnelig postet av RamDodge
Tror nok spredere kan brukes som arbeidslys. Står ingenting i kravene om at det må være spesielle lykter, annet enn at de må ha god spredning. I tillegg kan de godt lyse sammen med andre lys om du ønsker, men aldri helt alene. Med andre ord minimum sammen med parklys.
Sakset fra kjøretøyforskriften:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.
Menn er barn, bare i større målestokk.