Gå til innhold



Foto

Gule park/markeringslys foran


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Hei! Skal godkjenne en dodge ram i disse dager, men denne har jo som alt amerikansk gule park lys foran. Fikk beskjed på biltilsyn at disse måtte fjernes og hvite måtte settes på.
Det jeg da ikke er helt med på er at det går jo ørtenhundre biler/lastebiler rundt her med gule lys foran. Volvo FM12 har lys som svinger fremmenfra og rundt hjørnet, har sett mercedes actrosser med gule lys fremme, bmw 5 serie har jeg sett med den gule lys stripa som strekker seg fra foran på bilen og opp bakover langs siden. Og senest idag så observerte jeg en ny Golf med nye norske skilt (de med flagg) som hadde store gule parklys foran under hovedlyktene...
Er det kommet noen nye regler på dette??
TG

Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#2 vivjo

vivjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 28 December 2006 - 00:00

det er kun et skriv amcar har fått igjennom dirktoratet,står ikke under reglene,gjelder blant annet at setebelter penzilbeam hovedlykter pluss markeringslys er lovlig,godtar ikke trafikstarsjonene det får du tak i pappirene gjennom amcar

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 28 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
det er lov igjennom amcar hvis bilen er levert med det org,skrivet har de på trafikstasjonene sjekket senest i dag

Opprinnelig postet av vivjo



Hva mener du at det er lov "igjennom amcar"? De har jo ikke noen myndighet til å godkjenne biler, eller? Hos hvilken BT er det som har godkjent din bil med gule parklys foran? Det hadde hvert greit om du kunne fortelle oss hvilken paragraf som åpner for det så vi har noe å slå i bordet når vi blir stoppet i utekontroll. Er desverre ikke mye til argument å påstå at en kar på offroad.no hadde snakket med en kar på en trafikkstasjon et sted, å han sa det var greit tongue.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#4 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 28 December 2006 - 00:00

Datteren min blei stoppet med Chevy vanen med gule park lys foran av BT. Det var ingen bønn, sorry Mac de måtte skiftes til hvite lys foran. Dette var for et par mnd. siden.

Livet er ikke for amatører...

En pessimist er en optimist som har tenkt seg om...

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

I sin tid så fikk jeg beskjed på NAF Kløfta at de godkjente mine gule hjørnelys som markeringslys siden bilen var over 3.5t. Hadde den vært personbil kunne de ikke ha godkjent den på EU kontroll.

Har selv gjort meg opp tanker rundt de nye bilene som kommer med masse gule led lykter.... har tenkt at når europeerne kommer med de så blir de vel godkjent på amcar også.

Alt er greit bare det ikke er amcar som har det.....

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#6 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Alt er greit bare det ikke er amcar som har det.....

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Ja, merkelig ikke sant ??

BT er helt Nazi når det gjelder å drive med diskriminering.

Reine rasistene.....................

------------------------------

Mitt CB forum : http://www.hostingph...rum=privatradio

My Other Car is a Piece of s.h.i.t Too

http://www.gjelstenl...er/MOV07071.MPG

#7 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Ja det er lov med gule markeringslys på siden av bilen, og kun gule.
Gule parklys er ikke lov.
Med andre ord, det er kun lov med "hvite" lys i fronten på bilen. Om det er mange andre som modifiserer lysene i fronten, til all verdens farger osv, gjør det ikke mer lovlig av den grunn.

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#8 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Dvs min Tahoe -01 mod som er registret som lastebil er lovlig med lys i markeringslamper ute på hjørnene ( som er orginalt ) ? Disse har samme farge som en ser på nyere lastbiler som nevnt lenger opp . Jeg skal snart på eu-kontroll og var i tvil om jeg skulle fjerne disse ?

#9 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Dvs min Tahoe -01 mod som er registret som lastebil er lovlig med lys i markeringslamper ute på hjørnene ( som er orginalt ) ? Disse har samme farge som en ser på nyere lastbiler som nevnt lenger opp . Jeg skal snart på eu-kontroll og var i tvil om jeg skulle fjerne disse ?

Opprinnelig postet av firelude



Far min har ein 02 Tahoe og var nettopp på eukontroll på den lokale opel/chevy forhandleren her, og kontrolløren sette faktisk i pære i dei markeringslysa som du har nevnt ovenfor her! Så det er nok lov det:D

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#10 røinaas

røinaas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

på lastebiler er det lov med hjørnemarkering i gult/orange,,,, men langs siden skal de peke utover..forover og bakover skal det kun være hvitt/rødt...
og de nye led lampene lyser noe jævlig:D sikler på slike selv:)
sklei litt vekk fra tråden kanskje:)


user posted image
så jævlig møkkete så ikke markeringslya syns sad.gif


Må man,så må man

#11 vivjo

vivjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

har chevy van jeg m org park i blinklys framme lyser gult,godjent med det på biltilsynet,pga at det er org i usa,dermed er det greit her og

#12 Henrik

Henrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Trodde også at loven nå var at hvis bilen er produsert sånn, og godkjent i eu, eller usa så skal den godkjennes i norge. Leste i motor en eller gang for noen år siden om en med en Durango som fikk avslag på jessheim, men ble godkjent i oslo, fordi de der hadde gjort leksa si.

€ Henrik Nygaard €
www.hn-racing.net
Tlf:400 45 255

#13 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

gule (oransje) parklys framover er ikke lov i norge og har heller aldri vært lov. noen hevder det er lov på flyttegodsbiler, men det stemmer ikke.

sidemarkeringlys er lov (eu-regel) å ha. dem skal være gule. er dem en integrert del av baklyset er det lov med rød.

En kan selvfølgelig lure på hvordan f.eks. BMW fikk godkjent sine "sidemarkeringslys", som nesten er like god synlig framfra som fra siden!

ellers må på alle biler lyktene bygges om til "riktig" farge. selv biler som er godkjent etter "§15-amcar-EØS" regeln (hvor bilen skal være "original"!)sad.gif

Er bilen reg. før 1972 eller flyttegods import, kan du f.eks. ha kombinert blink-parklys framme, men det må være hvit. Så har du hvit glas, er det bare å bytte den gule pæra mot en hvit.
Fikk ingen anmerkning på EU-kontrol på den ene bilen min (91mod., flyttegods) med hvite blinklys framme (also hvit glas og hvit pære).biggrin.gif (trodde det skulle bli en stor afære med å slå opp regelverk....)

#14 vivjo

vivjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

jeg veit 100% at amerikanske biler som har org med markeringslysene i blinklys er godkjent,samt at bakre sidemarkeringslys kan lyse rødt,blinklys på baklyktene kan bli godkjent med blinkende rødt lys,dette er pga press fra amcar i tr heim,ser vi på regel på max 2 parklys fram,så har bmw 4 parklys,det er godkjent .volvo s 80 har røde markeringslys bak,og orange fram,så vi kan nok si at trafikkstarsjonene ikke er klar over alt

#15 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

akkja, er vel forskjellig fra plass til plass man viser bilen.. har hvertfall nå montert blanke lys på min slik at den hvertfall blir godkjent, så får man koble tilbake senereB)

Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#16 Affe

Affe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 27 December 2006 - 00:00

noen utdrag fra lovdata.:

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)
KURVE-/TÅKELYS 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

MARKERINGSLYS 4. Bil kan ha lykter på sidene, foran og/eller bak som gir hvitt markeringslys fremover og rødt markeringslys bakover.

SIDEMARKERINGSLYS 13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

BAKLYS 7. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys
trur di har endret parklysregelen, mener at for noen år siden stod d hvit eller gult. men men, så d er ikke lov med gult parklys foran...

#17 vivjo

vivjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 27 December 2006 - 00:00

det er lov igjennom amcar hvis bilen er levert med det org,skrivet har de på trafikstasjonene sjekket senest i dag

#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 28 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
det er kun et skriv amcar har fått igjennom dirktoratet,står ikke under reglene,gjelder blant annet at setebelter penzilbeam hovedlykter pluss markeringslys er lovlig,godtar ikke trafikstarsjonene det får du tak i pappirene gjennom amcar

Opprinnelig postet av vivjo



Kunne jo være greit å holde begrepene fra hverandre her. Det er jo stor forskjell på parklys og markeringslys, og at gule markeringslys er godkjent er det vel ikke så mange som diskuterer?

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#19 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 17 August 2007 - 20:42

Drar opp denne tråden...

Har gule pærer i parklysene på min Pathfinder, og der sa ikke politiet noen ting. Kjørte tåke/park en kveld og de sa at jeg måtte slå på kjørelysene. Sjekk av vognkort og slikt ble og tatt. Men paklysene fikk være gule de smile.gif

Ser slik ut:


Ser forresten at endel av Volvodrosjene har orginalt gule parklys i hjørnene akkurat som jeg har

#20 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 20 August 2007 - 21:06

QUOTE(Affe @ 27 Dec 2006, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
noen utdrag fra lovdata.:
SIDEMARKERINGSLYS 13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.


Hva med X-antall gul/orange dioder langs siden rofl.gif
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Servo,Chesterfield sofa og takluke