Gå til innhold



Foto
- - - - -

Team Dahl`s Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#1 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 01 December 2003 - 00:00

I vinter skal bilen bygges om og forbedres på flere punkter ! Vi skal stille i Classic i 2004. Bilen skal få spiralfjærer og orbitrol styring.



Planen er også å senke høyden på buret, samt å korte inn lengden på buret og rammen med ytterligere 70 cm. Fra original Blazer er den nå snart 2 meter kortere. Vekten på bilen skal ned til et minimum for en Amerikaner :-)

Har noen tips om rørdim. og styrke på rør som kan brukes til K-Link ?

Bånd P. Dahl

Endret av - TJD on 23 des 2003 14:46:10

#2 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 02 December 2003 - 00:00

Jeg har tenkt å bruke en framre mellomaksel bak når jeg skal til å heve blazern!!
Da vil jo begge mellomakslene få greit med vinkling og så slipper jeg vinkle akslen!

Mercedes Unimog s404 1960
Chevrolet Blazer K-5 1984
Chevrolet Blazer K-5 1988


#3 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 02 December 2003 - 00:00

Har ikke bygd noe K-link eller 4-link før men kan tenke meg at Ø40x3 rør i vanlig st.52 stål burde vel holde.

På 6" fjærene mine så er det vinklede klosser nederst som vinkler opp bakakslen så vinkelen bak er ok men det var fram enden jeg var bekymret for, men jeg har etpar fram mellomaksler liggende så jeg tenkte jeg sku sveise inn det doble leddet fra en av de, og prøve om det går med slip-yoke'n.....

Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#4 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 02 December 2003 - 00:00

Vi tenkte lenge om vi skulle bruke en mellomaksel med dobbelt kryss i en ende. Vi valgte å korte inn original mellomsakel bak. ( P.S husk at Yokene i hver ende må stå på linje ! Tips

Bildet er tatt fra hjemmesiden til Arendal offroaders.

Sade but true - Vi har allerede en kjøper på hevesettet !

Har du kjennskap til styrke på stålrør som kan brukes til K-link ?

http://www.offroad.n...ode=View&RID=59

#5 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 02 December 2003 - 00:00

har dere dobbelt ledd framme på bakre mellomaksel ?
er det 4" bladfjærer ?
har dere fiksed yoke bak på fordelingskassa ??

Har planer om å korte inn ei subramme maksimalt, og da (i første omgang..) bruke 6" fjærer, så da er jo spørsmålet om jeg klarer meg med den orginale slip-yoke'en når mellomakselen blir så kort....

skal dere selge fjærene når dere bygger om til spiral ?

lykke til med ombyggingen.....

Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#6 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 21 February 2004 - 00:00

Takk til Knoll og Tott for støtdemperene.

Vi har ikke fått prøvd dem ennå, men de er lengre enn de vi har.

Det er jo helg så det blir noen timer i garagen.

Vi har nå begynt med spiraler foran, men det ser ut som det kan bli litt dålig plass til stag, fjærer og støtdempere innemellom dekk, ramme og motor.
Ingenting er umulig, det tar bare litt lengre tid:)

#7 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Nå har det vært stille i vår garasje lenge. Vi har ventet og ventet.

Kina har kjøpt nesten alt stålet i verden og vi har ventet i 7 lange på nye aksler. Endelig er ny aksler og solide kryss på plass. Nå står det kun 2 løp igjen i år - Gjerstad og Brumunddal. Da skal bilen til ny ombygging for å treffe evt nye regler. Vi sparer og sparer til ny ARB bak. Det er vel ingen som tilfellig har en ARB til GM 12 bolt liggenes?

Vi prøver også å få tak i en transferkasse i aluminium som passer.

Vi gleder oss nå til Sladden for å teste bilen:devil:

#8 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 06 January 2004 - 00:00

Sitat:

ser bra ut, men gjerne et bilde fra siden, ikke lett å se hva som er forkortet når jeg ser bilen forfra.



Da bilen er temmelig ribba har jeg fikset litt på et bilde, for å vise hvordan bilen kan bli.

FØR:


ETTER:


#9 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 06 January 2004 - 00:00

Sitat:

som sagt nå for andre gang, det kjøres etter det norske reglementet i Classic i finland



Jeg har litt tungt for det så nerme helga.

#10 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 04 January 2004 - 00:00

Etter flere nye timer i garagen, med prating, kaffepauser, og skruing er grov jobben gjort i fronten .

Nå blir`n lav og kort - Vi kan fjerne hele 85 cm i lengden



Brodern har fått på plass nye "styrepumpe"

#11 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 25 December 2003 - 00:00

Nissen kom med nye spiralfjærer i sekken.
Takk til både nissen og broder´n.
Gleder meg til monteringen

#12 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 03 January 2004 - 00:00

Sitat:

Det er riktig det, det er en Danfoss!




Da har du gjort et riktig valg, ikke bare på kvalitet med også på service`n du får når det er noe du lurer på og ringer til Danfoss..

Tron Rui 91846960

NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#13 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 03 January 2004 - 00:00

Det er riktig det, det er en Danfoss!

#14 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 21 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Det er kina og Brødrene dahl som står for stål innkjøpene i verden:D
Kan vel tenke litt på oss andre ogsåbiggrin.gif:D

Opprinnelig postet av knoll og tott



Tenke på dere? Dere har vel nok jern, det er jo flere tonn med jern i bilen deres:D

#15 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 06 January 2004 - 00:00

De norske reglene finner du nå på hjemmesiden til lightfoot :

http://home.chello.n...kn_biltrial.htm


Du kan lese dem på norsk og utale dem med finsk aksent!

" Addasatt claccico alles tillates"

#16 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Dana eier fabrikken til Spicer - Derfor finnes denne også på mange GM aksler. Spicer levere flere typer styrke på kryssene.

Vi har prøvd tre andre merker for standard kryss - disse holdt ikke

#17 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Toppers pusla litt mellom-aksel idag da så jeg at den ene org. slip-yoken plus etpar av kryssa var av merket "spicer".........

Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#18 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sender deg et tilbud på kryss fra jobben til brutter !

#19 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 03 January 2004 - 00:00

Er det en Danfoss ventil jeg ser på bilde der oppe???

Tron Rui 91846960

NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#20 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 03 January 2004 - 00:00

Det hadde vært gøy med en tur til Finland. Vi får se hva vi får til !

Hørt rykter om at Finske regler gjelder for Nordic i år - Hvor kan man finne disse reglene ?