Gå til innhold



Foto

Påbud om refleksvester i bil fra 2007


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Påbudt fra 1. mars 2007



(14.12.06) Aftenposten tirsdag 12. desember 2006 skriver følgende om påbud om refleksvest i biler. Fra 1.mars neste år må alle bileiere ha minst én refleksvest tilgjengelig i bilen. Vesten må ligge innen armlengdes avstand fra sjåføren.

Bakgrunnen for påbudet er at det hvert år skjer ulykker der personer blir påkjørt når de er i ferd med å sette opp varseltrekanten etter de har fått motorstopp. Seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet bekrefter overfor Aftenposten at påbudet om refleksvest vil bli innført i mars neste år. I utgangspunktet skulle påbudet innføres fra 1. januar, men vi har bestemt oss for å utsette det to måneder for å få bedre tid til å informere bileierne sier Amundsen.

Kravet innebærer at det skal være minst én refleksvest i hver bil og vesten skal ligge slik at føreren får tak i den fra førersetet i bilen. Vegdirektoratet anbefaler at vesten oppbevares i et av rommene i nærheten av rattet eller i dørlommen. Det vil derfor ikke bli akseptert at vesten ligger i bagasjerommet. Det er bevist at de fleste ulykkene skjer i det man er i ferd med å finne frem varseltrekanten og derfor er det viktig at man er godt synlig allerede i det man trår ut av bilen. Det er også verdt å merke seg at vesten skal brukes uansett om det er mørkt eller høylys dag.

I og med at det som regel bare er sjåføren som går ut med varseltrekanten, gjelder påbudet én vest i hver bil, men det kan være greit å ha flere vester i hver bil. Norge er blant de første landene ved siden av Spania, Portugal og Tyskland som innfører påbudet og Amundsen tror påbudet vil gjelde i alle europeiske land inne fem-seksår. Han utelukker ikke at påbudet vil komme som et EU/EØS-direktiv.



sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Bra jeg har en haug slike da biggrin.gif

------------------------------

Mitt CB forum : http://www.hostingph...rum=privatradio

My Other Car is a Piece of s.h.i.t Too

http://www.gjelstenl...er/MOV07071.MPG

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Hvor får en tak i slike, innepakket i plastboks med dobbeltsidig tape til?

__________
GPS Fantom.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#4 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Prøv biltema - og pakk den inn i en brødpose
wink.gif
Kopi av melding:
Hvor får en tak i slike, innepakket i plastboks med dobbeltsidig tape til?

Opprinnelig postet av Bergum



Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.sveinstiansen.com

-har du trialbil å selge?

-01 Jeep G.Cherokee 3,1tdi
-57 Willys CJ5 på 33' g/y mtr

#5 Chevy_350

Chevy_350

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Jaja, har no liggende en refleksvæst i kvær bil ifra før, så d blir ikje noka problem......
Du blir i allefall sett vis duh må stoppe mitt på veien å må ut av bilen, å d e jo en stor fordel....

No turbo sh*t,
Just real power!!

#6 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Det var et fornuftig påbud, faktisk.

Jeg har en skikkelig refleksvest liggende i Patrolen, men den ligger en plass bak i bilen, ett eller annet sted. Så nå må jeg bare kjøpe en til madammens bil.

Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Har en slik i en mitt førstehjelpsskrin...

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#8 SteinarHO

SteinarHO

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

På god gli til påbud med vest for alle fotgjengara.....!!!!!!!

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
På god gli til påbud med vest for alle fotgjengara.....!!!!!!!

Opprinnelig postet av SteinarHO



Word! Fan det er skummelt nå på denne årstiden. Holdt på å kjøre ned en neger sydhavsperson i dag. Mørkt ute, pissregn, billys imot, svart asfalt, svart person... Gikk heldigvis bra..

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Kjøpte en selv som jeg har liggende i bilen etter italia tur. Var påbudt der også. Trenger absolutt dette på norske mørke veier. Eneste gangen jeg har hatt behov for den var en mørk kveld i Østerdalen når jeg stoppet og hjelpe en med motorhavari. Bekmørkt og i sving.


sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

#11 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
På god gli til påbud med vest for alle fotgjengara.....!!!!!!!

Opprinnelig postet av SteinarHO



Word! Fan det er skummelt nå på denne årstiden. Holdt på å kjøre ned en neger i dag. Mørkt ute, pissregn, billys imot, svart asfalt, svart person... Gikk heldigvis bra..

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


Opprinnelig postet av wazzza



Sssshh... Neger er et negativt ladet ord...

Slimjim

G-Wagen 460 300GD STT
Toyota Landcruiser LJ70
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650
http://www.offroad.n...e=View&RID=2071

#12 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Jepp, kan ikke si neger , du holdt på å kjøre på en Hottentott

#13 Henrik

Henrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

"sydhavsperson"

€ Henrik Nygaard €
www.hn-racing.net
Tlf:400 45 255

#14 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Skulle vel ABSOULTT hvert påbudt på forgjengere og syklister, har sjøl ett par liggende i subben og bilen til frugan. Koster lite og er jo en "forsikring" for en sjøl.

tongue.gif Big Are Beautiful tongue.gif
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway


#15 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Skulle vel ABSOULTT hvert påbudt på forgjengere og syklister, har sjøl ett par liggende i subben og bilen til frugan. Koster lite og er jo en "forsikring" for en sjøl.

tongue.gif Big Are Beautiful tongue.gif
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway


Opprinnelig postet av tigger



Hadde vært supert om alle som rusler gatelangs hadde slike på seg.
Men så har det nesten en bakside å da. På vei til jobben i dag holdt je på å kjøre ned en jævel med vest. midt i en sving og kom trailer i møte så jeg måtte dimme ned lysa. og ble blendet av lysene hans. Problemet er at med en gang noen tar på seg refleks eller vest så er det jo synlige for ALLE. hvertfall tror de det, og derfor tar enda større sjnser. "Alle ser meg jo"!!! Også valser de midt i veien uten å flytte seg en cm.
bruker alltid vest når jeg er ute å lufter hunda. og hunda har på seg vester. Men passer allikalev på å trekke meg godt inn til kanten og stå stille.

Men. Påbudet er flott. Så var det bare å huske å legge en i hver bil da.cool.gif

Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them.

#16 Gammelerik

Gammelerik

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Liker ikke refleksvest, jeg.. Mye bedre med en god, gammeldags dingle-refleks i knehøyde. Det er jo bare såvidt man skimter refleksvesten når man kjører på nærlys.. Det beste er selvfølgelig både og.. Evt refleksbånd bå buksene i tillegg..
Snakket med en som lurte på hvorfor i all verden bilene bestandig blinket med lyshornene etter at de hadde blendet ned når hun gikk med refleksvest.. Det er nettopp pga at når man blender ned for en fotgjenger med vest, blir fotgjengeren usynlig for bilisten, inntil man er nærme nok til at nærlysene kommer opp til liv-høyde. Og da kan det være for sent, hvis fotgjengeren har endret posisjon. Denne effekten blir forsterket hvis du samtidig har møtende trafikk..
Så hvis det er enten-eller, holder jeg en knapp på den gamle brikken.
At det blir et påbud om å ha vest i bil, er ikkee det dummeste jeg har hørt da, for man er ganske usynlig, f.x hvis man sitter og legger på reservedekk, eller fyller reservekanna på bilen..



At d itj går kjæm ajlder t å bli nå grojnn t itj å prøv...biggrin.gif:DTrø på litt te.. Hejnde de jælpe..devil.gifdevil.gif

#17 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Tull, litt i hvertfall.
Det bør jo også være krav om at refleksvesten har god refleks, ikke fra 80-tallet. Noen setter på seg refleksvest og mener de er sååå synlig. En ser fargen på vesten før refleksen på den...
Hvorfor ikke krav om at varselstrekanten skal oppbevares nær sjåføren også? Så slipper han lete i bagasjerommet etter den...wink.gif Krav om blinkende vest osv... Blinkende lysdioder ses godt i trafikken.
Staten kan jo sende ut en gratis vest til alle med bil, sparer sikkert mange liv.
Er ikke imot å ha vest i bilen, har faktisk hatt det i mange år. Men det løser ikke alt.
Er det påbud om førstehjelpsputer i bil?



L200 min starter ikke den.... Jo, forresten......

#18 Gammelerik

Gammelerik

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Hva er det som er litt tull, mener du?

#19 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Holdt på på å kjøre ned en politimann som trodde at refleksene gjorde at jeg ville se at han plutselig skulle løpe over veien dagen før nyttårsaften.. måtte faktisk et godt stykke ut i motgående felt for å unngå ham...

nei, helt ærlig er det mye falsk trygghet i en slik vest... og blir du nedkjørt mens du går ut av bilen eller mens du setter ut varseltrekanten kan du bare takke deg selv mener nå jeg.. en slik vest kan ikke på noen måte erstatte å bruke hue!!!

men likevel er en SKIKKELIG refleksvest en god sikkerhet når man beveger seg langs veien, eller om man må sitte på utsiden av bilen for å skifte hjul eller liknende, så man bør ha en i bilen.. men framme i kupeen???


hører også til historien at bilen min ble stoppa i promillekontroll på det samme stedet en time etterpå, og da tok vedkommede politimann seg GOD tid til å sjekke alt av lys osv... isteden for å plukke inn han som kom tre biler etter som kanskje kjørte i fylla:angry:




#20 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Hva er det som er litt tull, mener du?

Opprinnelig postet av Gammelerik



Var ikke retta til deg. Påbudet er tull, litt i hvertfall.
Nå følger jeg ganske godt med, tror jeg, på nyheter. Hender at jeg går glipp av noen sendinger... Det om refleksvesten fikk jeg høre gjennom en bekjent.. De kunne godt opplyst om dette på en bedre måte, så alle får det med seg.

L200 min starter ikke den.... Jo, forresten......