Gå til innhold



Foto

Påbud om refleksvester i bil fra 2007


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 grizzly mannen

grizzly mannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

det er da like viktig og kun bruke parklys og ev nødblink hvis du må ut av bilen i mørket etc. men det dumme med mange nye biler så kan du ikke skru av nærlyset når motorn går.

#22 Trefellern

Trefellern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 14:55

Bare husk at den skal være E-merket.. 471 tror jeg det var... Og ja det kommer med i EU-kont, akk som varseltrekant...
Trefellern

Hvorfor kjøre rundt når man kan kjøre over..


http://www.street-garage.piczo.com

#23 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 17:48

Den skal være CE merket, men E merking går vel også bra?. Jeg husker ikke godkjenningsnummeret i farta.
De fleste "G-sport" refleksvester er ikke merket i det hele tatt.
Roar, Lightfoot Racing

#24 Coff

Coff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 20:46

Det er jo egentlig ikke tull å pålegge folk å ha med seg sikkerhetsutstyr i bil? Det er jo opp til enhver om man bruker det eller ei. I suzukien kommer vesten til å bli liggende under førersetet, der er det god plass, og jeg kan nå den når/hvis det skulle bli aktuelt.
Jeg vil selvsagt bruke refleksvest hvis jeg må bytte dekk eller gjøre noe annet langs veien... jeg har lagt på kjettinger på førersiden på lastebil mange nok ganger til at jeg vet hvor skummelt det er med 50-tonnere som suser forbi i 90 km/t, 1/2 meter fra rørleggersprekken...

#25 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 19:58

QUOTE(grizzly mannen @ 3 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
det er da like viktig og kun bruke parklys og ev nødblink hvis du må ut av bilen i mørket etc. men det dumme med mange nye biler så kan du ikke skru av nærlyset når motorn går.


Hmm, det var rart, sist jeg kikket etter var det krav til at parklys kan aktiveres selv om motoren går, dvs dim lys må kunne slukkes.

Hentet fra kjøretøy foreskriften: Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.


Men skulle gjerne sluppet den regelen, mye lettere å ettermontere automatiske kjørelys da.

Men det var litt offtopic, syntes refleksvest er et fornuftig påbud, men syntes også det har vært for dårlig info om dette, fikk vite om det gjennom en liten notis i lokal avisa.
Rune Rydningen
TLF: 90 53 62 64
post@gpschallenge.info

#26 TomN

TomN

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 72 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 20:01

PÅ min tahoe funker kun bryteren hvis føleren i ruten føler at det er lyst ute. biggrin.gif Hvis det er mørkt er eneste måten å ha startet motoren med brekket på.. irriterende egentlig.
Sorry off-topic

Kjøpte refleksvest idag. Greit å ha påbud eller ikke.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Skal det være, så skal det være!
Ære være V8 :D

#27 Muren Motorsport

Muren Motorsport

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 18:04

noe for offroad.no å få i webshoppen? med offroad.no logo på? det hadde blitt tøft!

æææ! hvor faen ER shoppen??

Edited by Muren Motorsport, 27 February 2007 - 18:09.

stian

#28 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 18:14

Fant den ikke selv jeg, skulle se etter strimeren men fant ingenting.

#29 Muren Motorsport

Muren Motorsport

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 18:20

skal se de har glemt den!!
stian

#30 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 11:08

Vesten trenger ikke være E merket eller ce merket lenger.. Det ble trukket tilbake, siden bare halvparten av vestene var godkjent. Alle typer vester kan brukes.

#31 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 12:10

QUOTE(ktveide @ 5 Mar 2007, 11:08) <{POST_SNAPBACK}>
Vesten trenger ikke være E merket eller ce merket lenger.. Det ble trukket tilbake, siden bare halvparten av vestene var godkjent. Alle typer vester kan brukes.


Ja, de klarte t.o.m å kludre til dette også tongue.gif Finnes ikke noe mer ubrukelige folk enn de som sitter å bestemmer slikt.
Tlf: 98883546