Gå til innhold



Foto

Mister oljetrykk i venstresivnger!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#21 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Oljen skal være på det øvre merket på Peilepinnen ved kald motor.
Kan være oljepumpen som er slitt å gjør at du mister oljetrykket.
Hvis du har en bil som har blitt skrudd en del på av garasje amatører så her jeg ingen problemer med å tro at olje pickupen kan være løs i bunnpanna.
Mange sier skrudd og reparert, men ofte er det desverre det motsatte som skjer slik som skrudd i hjel.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

Opprinnelig postet av fra-norm



Motore har stått i en ambulanse frem til jeg satte den i min, så jeg tviler på at så mange har fiklet med den. Skal ut å peile nå, kald motor..

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#22 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Er det ikke disse motorene som plages med at sylinderforingene synker ned i? har vel ikke noe med dine symptomer det da. Er du sikker på at peilepinnen ikke går for langt ned. Hylsa til pinnen har sklidd ned av en eller annen grunn.

-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no

#23 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Er det ikke disse motorene som plages med at sylinderforingene synker ned i? har vel ikke noe med dine symptomer det da. Er du sikker på at peilepinnen ikke går for langt ned. Hylsa til pinnen har sklidd ned av en eller annen grunn.

-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no


Opprinnelig postet av massey



Hvis du bruker motoren normalt er ikke sylinderforingene noe problem. Det som skjer (og som skjedde med en av mine motorer) er at papir(les: PAPIR!) shimsene som skal shimse opp foringene forvitrer pga. varme tror jeg. Da risikerer du at motoren begynner å bruke vann...

Skal sjekke peilepinnen nå...

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#24 gpw44

gpw44

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

probleme skru av bunnpanen og ta ut sila i olje suge rens alle små hullene har hatt samme problem tetter seg på en side med olje slam
eller tror jeg du kan fylle olje til norsjøen er tom uten at det hjelper:)

#25 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
probleme skru av bunnpanen og ta ut sila i olje suge rens alle små hullene har hatt samme problem tetter seg på en side med olje slam
eller tror jeg du kan fylle olje til norsjøen er tom uten at det hjelper:)

Opprinnelig postet av gpw44



Tror ikke det er noe slam eller avleiringer. Har hatt av toppdekslene ved et par anledninger. Ingen antydning til avleiringer der...

Nå er jeg nesten på maks-merket. Trykket faller ikke nå når jeg kjører...


----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#26 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Man kan si mye rart om franske biler, men dette tar kaka! Var ute å kjørte på et par kompiser i dag. Skulle ut på E6. Da er det en lang temmelig krapp venstresving. Kan ha ca. 50 i den svingen. Plutselig kommer oljelampa på! WTF. tenker jeg og stopper. Med en gang bilen stopper (står på tomgang) spretter trykket opp til 6 bar igjen. Det samme skjedde da jeg aksellerte opp til 90. Trøkte på ganske bra for å få opp farten før en trailer. Med en gang jeg da slapp gassen kom trykket igjen.

Jeg har ikke oppdaget dette fenomenet i høyresvinger.

Til info: Motoren er en B27E fra en 265 ambulanse, gått 150K. Jeg har temmelig ny olje og Volvo oljefilter. Oljepumpa sitter fremme til venstre på motoren, og oljetrykksbryteren og føleren (separat bryter og føler) sitter på høre side av motoren. Peila olje nå når jeg kom hjem. Plenty...


Hva fan er det som skjer? HAr tidligere merket at oljetrykket faller ved ardt gasspådrag, men ikke så mye at oljelampa lyser. Den slo ut på under 1 bar.




----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


Opprinnelig postet av wazzza



Ja franske biler ja, jeg diagnostiserte en Volvo 340 (renault 17 (B172K)) her om torsdagen, og kjørte derfor endel mil, på E6,
veldig hardt, er ikke dette prøveskilter er til da? Og å "PRØVE"?,
fant ingen ting på de første timene som tillsa, hvorfor bilen ikke ville gå skikkelig, og hvorfor motor ikke reagerte på c/o-justering,
sjekka tenningsystemer, fant ingen ting galt, kompressjon, ingen ting galt, innsug, ingen ting galt, tilsynelatende ingen ting galt, "AT ALL" men bilen ville ikke gå rent, alle "syns-seg-påere" sier
Kopi av melding:
"juster tenning", hva med akselerasjonspumpe "membran"
, tilogmed Volvo Bilia, mente at karburatoren var slitt, "etter 135 mil?", etter min utregning utfra modellen, har denne derfor gått ca overkant av 7 mil i året,
faen, alle som har peil, vet at en sånnen motor ikke HAR justering av tenning, da den er elektronisk justert,
ujevn tenning, daua ved pådrag av gass, "HODEPINE",
bilen gav meg mer spørsmål enn jeg hadde svar på.
og fant ut at når jeg vrengte bilen mot venstre, daua motoren,
ikke mot høyre, bilen rusler på tomgang, når jeg gir pedal,
ikke brått, soft, til den kommer opp med ca 200 rpm til ca 1000 rpm, daua motoren igjen,
jeg fant faktis ut det, til slutt, etter mange timer, da jeg ville sjekke pakningen til fordeleren,
at motorens toppdeksel var røket ved utgangen til fordeler,
der hvor simringen sitter, støpen mellom der, og toppdeksel,
mistet derfor overtrykk i ventilkammer, som gjorde at det ble mangel på vakum til tenning, derfor ugangen i motoren, og mangel på pådraget,
som derfor igjen er årsak til at verkstedet ikke fikk utlesning i henhold til c/o når de prøvde og justere denne, til ett normalt nivå.

Så derfor gikk denne ikke igjennom e/u-kontrollen, dette og hengsle i v. dør forran.

Kaster ikke bilen på fyllinga da, når denne ikke har gått lengre enn 135 mil.


Jeg hater monopolisme,
jeg hater scannernytt.

#27 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Man kan si mye rart om franske biler, men dette tar kaka! Var ute å kjørte med et par kompiser i dag. Skulle ut på E6. Da er det en lang temmelig krapp venstresving. Kan ha ca. 50 i den svingen. Plutselig kommer oljelampa på !(?) WTF. tenker jeg og stopper. Med en gang bilen stopper (står på tomgang) spretter trykket opp til 6 bar igjen. Det samme skjedde da jeg aksellerte opp til 90. Trøkte på ganske bra for å få opp farten før en trailer. Med en gang jeg da slapp gassen kom trykket igjen.

Jeg har ikke oppdaget dette fenomenet i høyresvinger.

Til info: Motoren er en B27E (2.7(?))fra en 265 ambulanse, gått 150K. Jeg har temmelig ny olje og Volvo oljefilter. Oljepumpa sitter fremme til venstre på motoren, og oljetrykksbryteren og føleren (separat bryter og føler) sitter på høre side av motoren. Peila olje nå når jeg kom hjem. Plenty...


Hva fan er det som skjer? Har tidligere merket at oljetrykket faller ved hardt gasspådrag, men ikke så mye at oljelampa lyser. Den slo ut på under 1 bar.




----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


Opprinnelig postet av wazzza



Kopi av melding:

Med bakgrunn av min observasjon, sjekk toppdeksel eller lekasje i topp/bunndeksel/topp-pakning, kjøp kompresjonstester på biltema, ikke dyrt, mister du overtrykket, mister du vakum, som igjen gir mangel på vakum til tennigs-justering, som igjen regulerer trurtallet ditt og pådragstrykket. Merk, på svinghjulet er det også en føler som måler turtallet, og regulerer tenning i forhold til avlesningen. Motstaden der er viktig, (pleier og være rundt 220 ohm +/- 60 ohm, min målte der, ca 226 ohm, denne går rett innpå tenningsregulatoren, er det feil motstand der, blir tenningen feil.

for det jeg merket var noe av det samme. Oljetrykket falt, lampa slo seg på, motor daua når jeg ga gass.
Detter er en B172K (Renault 17).


Jeg har i hvertfall erfart dette, og jeg har jobbet med bil i mange år nå.

Jeg hater monopolisme,
jeg hater scannernytt.

#28 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Oljen skal være på det øvre merket på Peilepinnen ved kald motor.
Kan være oljepumpen som er slitt å gjør at du mister oljetrykket.
Hvis du har en bil som har blitt skrudd en del på av garasje amatører så her jeg ingen problemer med å tro at olje pickupen kan være løs i bunnpanna.
Mange sier skrudd og reparert, men ofte er det desverre det motsatte som skjer slik som skrudd i hjel.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

Opprinnelig postet av fra-norm



Motore har stått i en ambulanse frem til jeg satte den i min, så jeg tviler på at så mange har fiklet med den. Skal ut å peile nå, kald motor..

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


Opprinnelig postet av wazzza



Alt dere skriver her er bare tull, gir han bare mye utgifter, gi heller en måte og stille diagnosen på.

Jeg hater monopolisme,
jeg hater scannernytt.

#29 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Catopett!!! hva i H:::: har du av allverdens viten om biler???????
Hvordan kan du påstå at alle andre har feil i hva de skriver her inne.
At du hadde flaks og fant ut at det var det som var galt med den gammle morkne volvon gjør deg ikke til noen verdensmester!!!!!
Han som startet denne linken spurte om noen kan gi en pekepinn om hva som kan feile bilen...
Alle som har svart her inne har gitt sitt svar etter beste evne, alle pekepinner her inne gir faktisk noen pekepinner om hvor han kan lete etter feil.
Å gi en faktisk diagnose over nettet er ikke som å se bilen i natura.
Slutt å kalle andres meninger for TULL. Legg inn ditt bidrag å hold kjeft om hva du synes hva andre skriver.
HVa skrev jeg som er dyrt for han å sjekke???
Eneste som kan koste han penger er at han kanskje bør/ må kjøpe seg en oljetrykksmåler som han skru inn i okljetrykkbrytr hullet for å se hva eksakt oljetrykk er ...
Bare en liten opplysning til deg om overtrykk i ventilkammer!
Hvis det er ventilene under topdekslet du mener så skal det ikke vere overtrykk der , hvis du har overtrykk der så er vevhusventilasjonene tett og den må åpnes eller så trykker overtrykket oljen ut av pakkninger
dermed så blir det lekasjer og svetting ut av motoren.


Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#30 Henrik

Henrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

tror ikke vi skal ergre oss alt for mye over catopett , han vet nok ikke bedre. Han dukker stadig opp i slike diskusjoner her inne. bare å overse.

¤ Henrik Nygaard ¤
www.hn-racing.net
Tlf:400 45 255

#31 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Ingen gjerning er for liten. Trenger ikke å krangle over det en lørdags aften.

Trykksmåleren ligger rett over bryteren.



----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#32 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Ja der har du oljetrykks måleren .
Kjøp deg et manometer som måler bar ,og en slange stubb og en nippel med samme gjenger, så kan du se hva det olje trykket ligger på.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#33 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Jeg har da ingen grunn til å tro at måleren min er feil? lampa slo ut på litt under kiloet.

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#34 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Nei det er ofte slik på verkstedet der jeg jobber også, kunder sier at de nettopp har skiftet noe, å vi sier at det er den som er ødelagt, å kunder sier akuratt det du skriver her.
Jeg tror jeg ville sjekket trykket før det er forseint, for instrumentet KAN faktisk være misvisende etter mange år i tro tjeneste.
Nå har jeg snakket med en som har jobbet på Volvo i mange år, Han sier at du har med stor sansynlighet en sviktene oljepumpe.
Han sa at denne bilen er gammel selv om den ikke har gått veldig langt , oljen har nok begynt å tære på innmaten i pumpa.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#35 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Jeg tror jeg ville sjekket trykket før det er forseint, for instrumentet KAN faktisk være misvisende etter mange år i tro tjeneste.

Mvh Frank

Opprinnelig postet av fra-norm



Instrumentet er nytt, monterte det i sommer. Får høre litt med sjefsmekanikern (gamlingen) Når han kommer hjem fra Dubai..

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#36 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hvordan kan jeg forklare deg dette....
Du har en liten slange som går inn på fordeler fra innsugsmanifoilen, du har nok vært uheldig å få tettet falskluften dit,
uten at du har tenkt deg om.

Mvh Frank




http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

Opprinnelig postet av "bedreviter"



Du innbiller deg vel ikke at jeg er dum?
Jeg vet da om den slangen, den er ikke akkurat montert i toppdekselet da...
Den har vært påmontert hele tiden, utenom da jeg diagnostiserte, da kobblet jeg den fra,
for og se om det ble endringer, NIX, ikke noe reaksjon der gett.

Det går en vakumslange fra karburator til regulatoren,
den ble derfor kobblet fra, for og få en avlesing, uten og få utslag,
fikk derimot utslag når toppdeksel ble byttet, bilen gikk normalt etterpå.

FORKLAR, (BEDREVITER fish.gif),
hvorfor sånne utslag, etter toppdeksel ble byttet, hvorfor ble bilen normal?

Kopi av melding:
Dessuten er de, sikkert andre også, utsatt for at sikringsbokskontakter brenner opp,
og at strømmen forsvinner, uten forklaring, og plutselig kommer igjen, forklaringen er veldig enkel der,
på 340/360-serien, er hovedstrømledningen "klypet" på kablen mellom startmotor og batteri,
en slags strømtjuv, den liker ikke veisalt, så etter noen år, blir det dårlig kontakt der,
da blir strøm uten forvarsel, borte. Ikke engang VOLVO BILIA, visste om dette.


Hvis jeg ikke har peil,
åssen vet da jeg sånt? Når fabrikk/verksted ikke vet det heller?

Du har peil på VOLVO?

Jeg er 38 år, har hatt MANGE volvoer, jobbet med de, osv, har du?.mad.gifmad.gifmad.gif

Jeg hater scannernytt.
Jeg er bilelektrikker/mekaniker.
user posted image
Radio i våres repeatere.


#37 gpw44

gpw44

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Ikke for spørre dumt men til bake til sila i bunnpana så ser man ikke det ved å ta av topp deksle der kan det være rent å pent for olja går jo gjennom olje filtre før den kommer til toppen men i bunnpana så tar sila om slam og støre partikler. Selv med lite olje skal du ikke miste trykke når du svingre eller kjører i oppoverbakke.Olje pumpen gir riktig trykk
den pleier ikke komme å gå er den dålig så får du lite tykk hele tiden
for på en sånn motor så sitter det vell en mekanisk pumpe:)

#38 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Tviler på at sila er tett. Har jo en helt enormt oljetrykk ellers, 5-6 bar. Hvis det ikke er avleringer oppi toppene skulle det jo da heller ikke være det nedi motoren....

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#39 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 17 December 2006 - 00:00

Bilelektrikere/Møkkanikere er ikke hva de en gang var. Det har de forresten aldri vært. Har lært noen få ord på østlandet, jeg. Dem dekker mange forskjellige personligheter.
Det Gåkke, Vi Kanke, Vi Bøkke, Vi Måkke, Vi Vikke, Vi Skakke, Vi Tøkke. biggrin.gif

God Jul

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#40 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Jaja jeg vet ikke om du sikta den komentaren på meg Ural. for meg kan Wassa kjøre den bilen i tusen steiner .
men jeg bare spurte min sjef på jobben som har jobbet hos volvo i stavanger i 35 år. men dette er jo en typisk feil ved en sviktenede oljepumpe.

CARTOPETT Jeg trenger ikke inbille deg at du er dum , det klarer du jo helt aleine. Du svever jo på himmelnettet ditt du. GOD TUR VIDERE

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117