Gå til innhold



Foto

Bremsekalipper. Ny eller overhale?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Har et stempel som sitter på hver kaliper. Er det bare å kjøpe nye eller kan man overhale de?
Er en 86 300GD

#2 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

www.mekonomen.no

89 460 300GD SWB automat 32"

#3 MB-freak

MB-freak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Disse kan vanligvis overhales. Ny koster mer enn du vil vite!

Man kjøper et repsett til kalipperen (til begge to!!) og så ordner en som kan bremser dette rimelig greitt.

:-) steinar

#4 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

Hvor kjøper men rep. sett til disse?

#5 keltic

keltic

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 16 December 2006 - 00:00

http://www.clutchogbrems.no/
Her kjøpte i allefall jeg til min audi for mange år siden.

#6 SAND

SAND

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Vi har:
Repsett,nye calipere og byttecalipere

ALT! Av deler til G-Wagen 460 og militær

www.vtp.no

Øystein Sand

#7 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Hva er prisen på rep.sett? Må bytte 1 kaliper. Står perrot på kaliperen og den har 2 slanger. Pris på det? Evt er det løse stempler å få kjøpt?

#8 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Hvordan er det å bytte fra perrot til ATE kaliper? ATE er nesten 1000lappen billigere på mekonomen en perrot.

#9 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Tror jeg har en profesjonellt overhalt/ny perrot-caliper liggende. Hva kunne du eventuelt tenke deg å gi for en slik?

'82 300 GD STT Cab
(Støttekontakt for fars 2002 G270 CDi og søsters '85 300 GD kort)

#10 SAND

SAND

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Husker ikke nøyaktig pris men vi kan si:

Repsett perrot kr: 120.- +mva
overhalt caliper kr: 1600.- +mva (byttesystem)
fabrikkny caliper kr:2500.- +mva

Tror ikke vi har løse stempler på lager ,men kontakt oss så kan vi sjekke!

www.vtp.no

tlf: 31291100 man - fre 0800-1700

sand@vtp.no

#11 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hvordan er det å bytte fra perrot til ATE kaliper? ATE er nesten 1000lappen billigere på mekonomen en perrot.

Opprinnelig postet av Nilsh



Synes å ha vært borti at noen varianter ikke har 2 kretser på hvert forhjul. ATE er kanskje en slik variant, med kun 2 stempler og enkrets mens perrot er 2 kretser og 4 stempler. Hvis du skal bytte må du i så fall bygge om kretsene. Jeg vet ikke om ATE er en slik variant, men det ville være logisk med tanke på prisen.

Torfinn

#12 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Før du gjør NOEN ting må du finne ut hva slags calipere du har! Dette kan ikke Bertel O. Steen elle noen andre hjelpe deg med!!!

#13 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Tror jeg har en profesjonellt overhalt/ny perrot-caliper liggende. Hva kunne du eventuelt tenke deg å gi for en slik?

'82 300 GD STT Cab
(Støttekontakt for fars 2002 G270 CDi og søsters '85 300 GD kort)

Opprinnelig postet av Iver460


Du får komme med en pris. Hvor holder du til? Hvilken side?

#14 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Før du gjør NOEN ting må du finne ut hva slags calipere du har! Dette kan ikke Bertel O. Steen elle noen andre hjelpe deg med!!!

Opprinnelig postet av Maybach


Står Perrot på den og har 2 slanger.

#15 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 18 December 2006 - 00:00

GJØR det det??? Jeg klarte ikke finne ut hva jeg hadde, HVOR? Kan du sende bilde av den fra begge sidene, jeg vil sammenligne. Jeg kjøpte er rep-sett som jeg ikke vet om passer. Bremsene er OK og bilen Eu godkjent, men jeg måtte massere stempelen litt så jeg skal bytte!

Alfred Teves har jo alltid vært flink med å merke sine ting! smile.gif

#16 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00


kaliper
Kan ta bedre bilder med kamera i morgen.

#17 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Takk, greit bilde men kan ikke se hvor dette er på caliperen, har du bilde av caliperen fra begge sider, ikke logo!

#18 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Det er en kurant sak å moe opp stempler som har satt seg litt. Ta av hjulet (opskrift på dette finnes vel i arkivet), ta ut bremseklossene og finn et brekkjern el.l. Ta så en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fyll med bremsevæske (som er det eneste jeg vil anbefale å smøre med i bremsesystemet). Stikk den gjennom støvmansjetten (i overkant), og sprøyt inn litt væske. Så kan du begynne å jobbe frem og tilbake med kubeinet. Få en kamerat eller fruen til å sitte inne i bilen og trykke inn bremsen, men pass på å ha noe i mellom som erstatter bremseklossen, slik at ikke stempelet popper ut(!) Begynn med et trykk på bremsen. Motoren må nok sikkert gå for å få kraft nok til å løse stempelet.

Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!)



Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#19 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det er en kurant sak å moe opp stempler som har satt seg litt. Ta av hjulet (opskrift på dette finnes vel i arkivet), ta ut bremseklossene og finn et brekkjern el.l. Ta så en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fyll med bremsevæske (som er det eneste jeg vil anbefale å smøre med i bremsesystemet). Stikk den gjennom støvmansjetten (i overkant), og sprøyt inn litt væske. Så kan du begynne å jobbe frem og tilbake med kubeinet. Få en kamerat eller fruen til å sitte inne i bilen og trykke inn bremsen, men pass på å ha noe i mellom som erstatter bremseklossen, slik at ikke stempelet popper ut(!) Begynn med et trykk på bremsen. Motoren må nok sikkert gå for å få kraft nok til å løse stempelet.

Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!) Veldig viktig det er denne som gjør at stempelet går tilbake sjekk denne for skader visst jeg ikke tar feil er det vel en 4kantet o-ring


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

Opprinnelig postet av Jagman



HOVEDLEDER I BETTY BOOP RACING KLUBB NORGES MINSTE OFFROAD/RACING KLUBB

#20 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det er en kurant sak å moe opp stempler som har satt seg litt. Ta av hjulet (opskrift på dette finnes vel i arkivet), ta ut bremseklossene og finn et brekkjern el.l. Ta så en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fyll med bremsevæske (som er det eneste jeg vil anbefale å smøre med i bremsesystemet). Stikk den gjennom støvmansjetten (i overkant), og sprøyt inn litt væske. Så kan du begynne å jobbe frem og tilbake med kubeinet. Få en kamerat eller fruen til å sitte inne i bilen og trykke inn bremsen, men pass på å ha noe i mellom som erstatter bremseklossen, slik at ikke stempelet popper ut(!) Begynn med et trykk på bremsen. Motoren må nok sikkert gå for å få kraft nok til å løse stempelet.

Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!)



Jagman, dette er typisk fullstendig ukyndig bakgårdsmekking som gjør at bilene etterhvert blir noen VRAK. Vi brukte jo flere sider her for å få deg til å gjøre jobben på forstillingen ordentlig. Hvilke intensjoner har du med disse tullete forslagene? Stemplene er ikke i rustfritt stål men krommet slik at de skades i overflaten. Jeg har gjorde dette selv som en diagose med rust på en bremseskive. Det er en årsak til at dette setter seg, i tillegg er bremsevæsken hygroskopisk, gummipakningen blir gammel og sprø. Nei, det er heller ikke O-ringer, de er laget slik at de skal trekke stempelet tilbake!!!!! I tillegg trenger jeg vel ikke nevne metall og rust fra skivene, skitt, støv, vann etc fra klossene.

Det er bare EN måte å reparere bremser på, og jo mer du utsetter det jo mer skade blir det på delene, deretter får man dyrere reparasjoner!

Sikkerhet ved i blandt å måtte kunne bråstoppe 2 tonn trenger jeg vel ikke nevne? There's no Silver Bullets!