Bremsekalipper. Ny eller overhale?
#1
Posted 16 December 2006 - 00:00
Er en 86 300GD
#2
Posted 17 December 2006 - 00:00
89 460 300GD SWB automat 32"
#3
Posted 16 December 2006 - 00:00
Man kjøper et repsett til kalipperen (til begge to!!) og så ordner en som kan bremser dette rimelig greitt.
:-) steinar
#4
Posted 16 December 2006 - 00:00
#5
Posted 16 December 2006 - 00:00
#6
Posted 17 December 2006 - 00:00
Repsett,nye calipere og byttecalipere
ALT! Av deler til G-Wagen 460 og militær
www.vtp.no
Øystein Sand
#7
Posted 17 December 2006 - 00:00
#8
Posted 17 December 2006 - 00:00
#9
Posted 17 December 2006 - 00:00
'82 300 GD STT Cab
(Støttekontakt for fars 2002 G270 CDi og søsters '85 300 GD kort)
#10
Posted 17 December 2006 - 00:00
Repsett perrot kr: 120.- +mva
overhalt caliper kr: 1600.- +mva (byttesystem)
fabrikkny caliper kr:2500.- +mva
Tror ikke vi har løse stempler på lager ,men kontakt oss så kan vi sjekke!
www.vtp.no
tlf: 31291100 man - fre 0800-1700
sand@vtp.no
#11
Posted 18 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Hvordan er det å bytte fra perrot til ATE kaliper? ATE er nesten 1000lappen billigere på mekonomen en perrot.
Opprinnelig postet av Nilsh
Synes å ha vært borti at noen varianter ikke har 2 kretser på hvert forhjul. ATE er kanskje en slik variant, med kun 2 stempler og enkrets mens perrot er 2 kretser og 4 stempler. Hvis du skal bytte må du i så fall bygge om kretsene. Jeg vet ikke om ATE er en slik variant, men det ville være logisk med tanke på prisen.
Torfinn
#12
Posted 18 December 2006 - 00:00
#13
Posted 18 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Tror jeg har en profesjonellt overhalt/ny perrot-caliper liggende. Hva kunne du eventuelt tenke deg å gi for en slik?
'82 300 GD STT Cab
(Støttekontakt for fars 2002 G270 CDi og søsters '85 300 GD kort)
Opprinnelig postet av Iver460
Du får komme med en pris. Hvor holder du til? Hvilken side?
#14
Posted 18 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Før du gjør NOEN ting må du finne ut hva slags calipere du har! Dette kan ikke Bertel O. Steen elle noen andre hjelpe deg med!!!
Opprinnelig postet av Maybach
Står Perrot på den og har 2 slanger.
#15
Posted 18 December 2006 - 00:00
Alfred Teves har jo alltid vært flink med å merke sine ting!
#16
Posted 19 December 2006 - 00:00
kaliper
Kan ta bedre bilder med kamera i morgen.
#17
Posted 19 December 2006 - 00:00
#18
Posted 20 December 2006 - 00:00
Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!)
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985
#19
Posted 20 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det er en kurant sak å moe opp stempler som har satt seg litt. Ta av hjulet (opskrift på dette finnes vel i arkivet), ta ut bremseklossene og finn et brekkjern el.l. Ta så en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fyll med bremsevæske (som er det eneste jeg vil anbefale å smøre med i bremsesystemet). Stikk den gjennom støvmansjetten (i overkant), og sprøyt inn litt væske. Så kan du begynne å jobbe frem og tilbake med kubeinet. Få en kamerat eller fruen til å sitte inne i bilen og trykke inn bremsen, men pass på å ha noe i mellom som erstatter bremseklossen, slik at ikke stempelet popper ut(!) Begynn med et trykk på bremsen. Motoren må nok sikkert gå for å få kraft nok til å løse stempelet.
Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!) Veldig viktig det er denne som gjør at stempelet går tilbake sjekk denne for skader visst jeg ikke tar feil er det vel en 4kantet o-ring
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985
Opprinnelig postet av Jagman
HOVEDLEDER I BETTY BOOP RACING KLUBB NORGES MINSTE OFFROAD/RACING KLUBB
#20
Posted 20 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det er en kurant sak å moe opp stempler som har satt seg litt. Ta av hjulet (opskrift på dette finnes vel i arkivet), ta ut bremseklossene og finn et brekkjern el.l. Ta så en plastsprøyte (fås kjøpt på apoteket) og fyll med bremsevæske (som er det eneste jeg vil anbefale å smøre med i bremsesystemet). Stikk den gjennom støvmansjetten (i overkant), og sprøyt inn litt væske. Så kan du begynne å jobbe frem og tilbake med kubeinet. Få en kamerat eller fruen til å sitte inne i bilen og trykke inn bremsen, men pass på å ha noe i mellom som erstatter bremseklossen, slik at ikke stempelet popper ut(!) Begynn med et trykk på bremsen. Motoren må nok sikkert gå for å få kraft nok til å løse stempelet.
Jobb nå stempelet inn og ut til det går greit. Ca 10-15 pump skulle hjelpe. Alternativer et å ta kaliperen av og demontere for overhaling. Stemplene er i rustfritt stål og burde la seg rengjøre greit. Pass godt på O-ringen mellom kaliperdelene. Denne er ikke del av repsettet(!)
Jagman, dette er typisk fullstendig ukyndig bakgårdsmekking som gjør at bilene etterhvert blir noen VRAK. Vi brukte jo flere sider her for å få deg til å gjøre jobben på forstillingen ordentlig. Hvilke intensjoner har du med disse tullete forslagene? Stemplene er ikke i rustfritt stål men krommet slik at de skades i overflaten. Jeg har gjorde dette selv som en diagose med rust på en bremseskive. Det er en årsak til at dette setter seg, i tillegg er bremsevæsken hygroskopisk, gummipakningen blir gammel og sprø. Nei, det er heller ikke O-ringer, de er laget slik at de skal trekke stempelet tilbake!!!!! I tillegg trenger jeg vel ikke nevne metall og rust fra skivene, skitt, støv, vann etc fra klossene.
Det er bare EN måte å reparere bremser på, og jo mer du utsetter det jo mer skade blir det på delene, deretter får man dyrere reparasjoner!
Sikkerhet ved i blandt å måtte kunne bråstoppe 2 tonn trenger jeg vel ikke nevne? There's no Silver Bullets!