Gå til innhold



Foto

Bremsekalipper. Ny eller overhale?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#21 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Forsvarets verksted håndbok sier at man ikke skal dele caliperne. Hvis de er så ødelagte at de må deles skal de kastes og erstattes med nye.

Maybach, hva er det som er så galt med å mosjonere stempelet?

Torfinn

#22 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Jeg skjønner ikke hva som skulle være galt med denne fremgangsmåte for å løse opp et stempel som binder. Jeg har gjort det selv på en Jaguar med godt resultat... Ok, så er stemplene forkrommet, men så lenge de ikke er gravrustet, så kan de rengjøres, og trenger ikke skiftes. det var det som var mitt poeng. Skitt og møkk skal i teorien ikke kunne komme inn i systemet. Det er derfor mansjetten er der, og bare derfor.

Jeg er slett ikke noen ukyndig bakgårdsmekaniker. Jeg gikk mine første skritt i min fars mekaniske verksted, og har holdt det gående siden, men da mest med biler. Jeg tar avstand fra at det jeg gjør med mine biler skulle resultere i at bilene ender opp som vrak!!!!! Dette er en fullstendig grunnløs påstand. Tvert imot er det heller slik at jeg løfter bilene opp fra en tvilsom tilstand og tilbake til mest mulig original stand. I Jaguarmiljøet er jeg kjent som en purist. Det er jeg også med min Mercedes!

Imidlertid er jeg ikke så perfekt på alle områder at jeg ikke konsulterer ekspertisen. Derfor var jeg overlykkelig da jeg fant dette forumet etter å ha hatt G-Wagen siden 1992 og etter mange ganger å ha lurt meg grønn på hvordan dette og hint skulle gjøres. At forstillingen min i dag er perfekt (i hvert fall mht. lagring) skyldes i stor grad hjelp og tips fra forumet, men jeg vil våge påstanden at ikke hvem som helst ville kunne ha gjort jobben uten å ha en viss teknisk innsikt og erfaring samt, ikke minst sansen for å gjøre ting skikkelig. Jeg har også skiftet lagre før jeg fant dette forumet, med gode resultat(!)

Apropos O-ringer, så mente ikke jeg stempelpakningen!!!!!! (Her kan en nok bli forvirret av at der var en Toyota-fan som redigerte mitt innlegg og la det inn som "kopi av melding") Den ER en del av repsettet! Jeg mente den lille O-ringen mellom kalipper-halvdelene. Den er ikke med i settet, og er av ukurant størrelse og type. Derfor bør en passe på den... Spør meg hvordan jeg vet...

Jeg er jo enig i at bremser skal tas på alvor, men mener fortsatt at man med en kalipper som har hengt seg litt, så kan den løsnes på den beskrevne måten. Jeg ville nå tro at dere visste om slike tiltak i Angola q;-)



Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#23 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Jeg mener at det er en årsak til at dette setter seg, altså dårlig gummi, støv, skitt, vann fra innersiden, rust, etc. Derfor klarer man ikke å "reparere" dette med slike løsninger. Litt midlertidig bevegelse kan man få i gang, men det er egentelig ikke noe å gamble!!!!

#24 minus

minus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 310 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 20:55

QUOTE(Jagman @ 21 Dec 2006, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skjønner ikke hva som skulle være galt med denne fremgangsmåte for å løse opp et stempel som binder. Jeg har gjort det selv på en Jaguar med godt resultat... Ok, så er stemplene forkrommet, men så lenge de ikke er gravrustet, så kan de rengjøres, og trenger ikke skiftes. det var det som var mitt poeng. Skitt og møkk skal i teorien ikke kunne komme inn i systemet. Det er derfor mansjetten er der, og bare derfor.
Jeg er slett ikke noen ukyndig bakgårdsmekaniker. Jeg gikk mine første skritt i min fars mekaniske verksted, og har holdt det gående siden, men da mest med biler. Jeg tar avstand fra at det jeg gjør med mine biler skulle resultere i at bilene ender opp som vrak!!!!! Dette er en fullstendig grunnløs påstand. Tvert imot er det heller slik at jeg løfter bilene opp fra en tvilsom tilstand og tilbake til mest mulig original stand. I Jaguarmiljøet er jeg kjent som en purist. Det er jeg også med min Mercedes!
Imidlertid er jeg ikke så perfekt på alle områder at jeg ikke konsulterer ekspertisen. Derfor var jeg overlykkelig da jeg fant dette forumet etter å ha hatt G-Wagen siden 1992 og etter mange ganger å ha lurt meg grønn på hvordan dette og hint skulle gjøres. At forstillingen min i dag er perfekt (i hvert fall mht. lagring) skyldes i stor grad hjelp og tips fra forumet, men jeg vil våge påstanden at ikke hvem som helst ville kunne ha gjort jobben uten å ha en viss teknisk innsikt og erfaring samt, ikke minst sansen for å gjøre ting skikkelig. Jeg har også skiftet lagre før jeg fant dette forumet, med gode resultat(!)
Apropos O-ringer, så mente ikke jeg stempelpakningen!!!!!! (Her kan en nok bli forvirret av at der var en Toyota-fan som redigerte mitt innlegg og la det inn som "kopi av melding") Den ER en del av repsettet! Jeg mente den lille O-ringen mellom kalipper-halvdelene. Den er ikke med i settet, og er av ukurant størrelse og type. Derfor bør en passe på den... Spør meg hvordan jeg vet...
Jeg er jo enig i at bremser skal tas på alvor, men mener fortsatt at man med en kalipper som har hengt seg litt, så kan den løsnes på den beskrevne måten. Jeg ville nå tro at dere visste om slike tiltak i Angola q;-)
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985


Har du prøvd å kløve en perrot kalipper Jagman?
Hvordan fungerte det etterpå?
-84 300GD

Kommer langt med noen liter tectyl!

#25 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 23:57

Det er en lek å dele bremsecaliper, jeg delte mine Perrot.
Noen skjønner ikke at det en en O-ring mellom caliperne, roter den bort,
og kan ikke skjønne hvorfor de ikke får dette tett etterpå....

Det er forskjellige stempler på en caliper, om du kjøper nytt stempel må
du sjekke om du skal ha ytre eller indre! Rep-sett er kun gummidelene.

#26 Cash

Cash

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 01:17

Sjekk ut nettbutikken til VTP.
Der ligger priser på caliptere og repsett, kan betale med Visa/Master så kommer det i posten.
Enkelt og greit.
www.gdeler.no

Cash

#27 sivi

sivi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 21:30

Det må jo vær en mening med at det selges repset. Skal du overhale en kaliper må den deles.

Jeg har nettop gjort det på min. Jeg tok også en spansk en med å dele kaliperen på bilen, tok av skiva for å komme til. Da slapp jeg å ta av kaliperen og å skru av bremse rør, de kan lett brekke. En ting jeg lærte er at stemplene skal ikke stå så lenge til neste gang de er ute. Setter de seg blir det skade på crom belegget og det er ikke bra. Som det stod skrevet høyere oppe er bremsevæska hygroskopisk og det er veldig viktig å skifte væske ofte for å unngå rust.

Har forøvrig "major break down på maskinen forøyeblikket" byttemotor eller full overhaling blir nok neste step. Jeg stoppet på tur til Arendal før jul, kun 15 min tauing fra Fjeldstad i Holmestrand, den bor der for tiden og jeg kjører tog og buss, trist ikke sant!

mad.gif mad.gif
Sivi