Gå til innhold



Foto

fødepumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

hei:). har en misstanke om at fødepumpen min ikke lenger er helt i form-_-,kjenner at bilen fusker litt av og til, men har nå tenkt å bestille ny fødepumpe, hvem er det som er mest kurant på pris, hørte på dodge verksted å de skulle ha 5500,- for ny pumpe. er det mye jobb å bytte:wtf: har forstått at den er inne i diesel tanken.


mvh Tor Erik

#2 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 20 January 2007 - 00:00

kjekt med litt kontroll over hva som skjerB)

#3 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 20 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Kjøpte du diesel trykk manometer på Minges å? Pris? Kanskje litt risikabelt med mekanisk måler inn i kupeen? Tenkte å handle inn en ny elektrisk fra autometer,men de er svindyr 200-250$

aage3500@hotmail.com

Opprinnelig postet av ÅH



kjøpte alt av trimdeler hos Minges. bra priser..
viste ikke at det fantes mekaniske målere av denne typen før den lå i postkassa mi:mellow: er en membran i motorommet som skiller dieselen fra frostveska som går inn i kupeen til måleren. veldig mye arbeid å få det til, med lufting osv. litt søl oxo:D sikkert mer pålitelig denne da, men hadde jeg valgt, så hadde jeg tatt en elektrisk ja, uten tvil.cool.gifcool.gif

har ennå ikke montert temperaturføleren på automatkassa, har du peiling på hvor jeg kan putte den inn?? ta gjerne ett bilde.

#4 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00



Trykkgiver 0,15 - 0,35

kjøpt for 95kr hos minges universalservice i trøgstad

#5 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00


trykkmåler +varsellampe som lyser ved trykk under 7psi

#6 Jägarna

Jägarna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Det er et ettermontert Fleetguardfilter, ser ut som et vanlig bensin/dieselfilter som du monterer på slangen. Det fulgte med FASS-pumpa jeg monterte i fjor høst og skulle, ifølge monteringsanvisningene plasseres mellom tanken og pumpa, som sitter montert under planet, rett bak hytta. Men, originalt så er det ikke noe filter der.

För faan brorsan, här finns inte en polis på tie mil...

#7 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

hvor befinner filteret mellom fødepumpa og tanken seg:wtf: har vært under min bil flere ganger, men jeg har ikke funnet noe filter.

#8 Jägarna

Jägarna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Jeg har et annet "interessant problem ang. fødepumpe. Ettermonterte en FASS pumpe i sommer og alt har vært fryd og gammen, helt til nå i det siste. Nå mister jeg nesten alt trykk da jeg har full tank?? Da ligger det på 10 psi på tomgang men så fort jeg gir gass så synker det ned mot 6, og drar jeg på ordentlig så går trykket ned mot null!! Men, det som er det interessante her er at når jeg har under halv tank, da er trykket tilnærmet normalt?? Da ligger det på rundt 15 psi på tomgang og ned på rundt 11-12 på fullgass. Hva er dette?? Har sjekket hovedfilter, det er rent og i orden, har et filter mellom tanken og fødepumpa, det har jeg ikke sett på ennå, dette har skjedd de to siste fyllingene jeg har gjort. Er det et filter i tanken? Hvis det var møkk i filteret så synes jeg da egentlig at det skulle vært motsatt? Eller er jeg på "bærtur"?? Er det noen som har en formening før jeg går til "angrep" på tanken og alle filtre?

För faan brorsan, här finns inte en polis på tie mil...

#9 Jägarna

Jägarna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Nå har jeg sjekket filter mellom tanken og pumpa, det er i orden. Drenerte hovedfilteret i tilfelle vann og "bumpet" starteren. Da pumpa jobbet, i ca. 15-20 sek. lå trykket på manometeret stabilt på 18 psi. Så fort jeg startet opp så gikk trykket opp til 12 og så ligger det der og pulserer litt mellom 10 og 12 psi på tomgang og synker drastisk så fort jeg gir gass?? Jeg regner med at jeg må ned med tanken og ta ut armaturen men jeg har fortsatt nesten full tank så det gidder jeg ikke i kveld:) Men, den er da økonomisk i drift da... kjører som jeg skulle ha et råttent egg under gasspedalen og overvåker trykkmåleren med falkeblikk så nå er jeg nede på 1,05 i snitt på mila;) Men det er jo ikke noe særlig å ikke kunne gi mer enn kvart gass-_- Har lett på TDR forum men har ikke funnet noe der ennå ang. dette lille men dog så irriterende problem! Får vel fylle lite og ofte da heretter:D

För faan brorsan, här finns inte en polis på tie mil...

#10 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

hei:). nå har jeg tatt en flow-test og det var ikke noe problem å fylle en o,5l flaske, tok bare 9-10 sekunder, og det var overraskende:) har også prøvd å få fram feilkoder, men det kom bare fram "done" etter at jeg at jeg var ferdig. kansje det hadde vært lurt å fått målt trykket på fødepumpen, kansje det bare er på tide å bytte dieselfilteret. skal montere en trykkføler på fødepumpen, med rødt lys i kabinen så jeg ser når jeg skal stoppe.

#11 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Får du opp "done" så er det ikke lagret noen feilkoder. Dieselpumpa kan kvelde uten at det kommer feilkoder også, men siden at fødepumpa fløder som den gjør så er det ikke mangel på diesel hvertfall. Bytt filter først å se hvordan det blir da. Når du monterer trykkføler så monter den på testporten på dieselpumpa, da får du med eventuelt trykkfall pga tett filter også. Hadde du bodd litt nærmere meg så kunne du ha stukket innom å fått testet trykket, men du har kanskje ikke lyst på en tur til Østfold i natt smile.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#12 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

jo da jeg hadde nok kommet fram:) har ikke fått opp check engine så da har jeg vel ikke fått noen ny feilkode. det var det med testporten på dieselpumpa, er det den banjokoblingen som går inn på pumpa, er noen gjenger med en gummi hette påwtf.gif

#13 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Feilkoder lagres automatisk, om det dukker opp en ny kode så vil "check engine" lampa lyse. Lampa vil slukne etter et antall starter, men feilkoden vil ligge lagret i hjernen helt til den blir slettet. Det kan gjøres med Orginal diagnoseverktøyet DBR III, eller med Smarty, Superchips programerer og muligens noen andre trimbokser.

Dodgen hadde nok gått fint til Østfold skal du se, bare sjåføren var stødig nå i natt smile.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#14 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

hvordan lagrer man inn feilkoder wtf.gif er ikke sikkert jeg hadde kommet fram til østfold,hehe:)

#15 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
hei:). har en misstanke om at fødepumpen min ikke lenger er helt i form-_-,kjenner at bilen fusker litt av og til, men har nå tenkt å bestille ny fødepumpe, hvem er det som er mest kurant på pris, hørte på dodge verksted å de skulle ha 5500,- for ny pumpe. er det mye jobb å bytte:wtf: har forstått at den er inne i diesel tanken.


mvh Tor Erik

Opprinnelig postet av patrol tdi



går ut ifra at det er en 24V cummins.tongue.gif
fødepumpa sitter rett under og litt bakenfor dieselfilteret. enkelt å bytte. er den dårlig så vil dieselpumpa gå føyken ganske snart og da blir det veldig mye dyrere.
sjekk om trykket inn til dieselpumpa er bra. skal aldri være under 5psi selv under max belastning.
dieselpumpa mi røyk og jeg bestilte en FASS racing fuel fødepumpe + ny VP44 dieselpumpe. (4+10tusen) +evnt.arbeid

tips:
du kan få tak i en trykkføler som løser ut på 7psi. den får du tak i hos en traktorforhandler el. som du feks. skrur oppå dieselfilteret istedenfor en av de to skruene som sitter der. den kobler du til ei lita rød lampe som du plasserer godt synlig i førerhytta.
den må kobles slik at det er strøm på den når tenningen er på.
dermed har du en varsellampe som forteller deg når du ikke må finne på å kjøre lenger.

Dieselpumpeforsikring til rundt 250kr:D:D[:

#16 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

fuskingen kan også være et tegn på at dieselpumpa er i færd med å skjære seg..sleep.gif

#17 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

ja det er en 24v cummins. har parkert dodgen nåsleep.gif, tør ikke å bruke den lengere før jeg har fått tak i ny fødepumpe. tenkte å bytte føde pumpen og dieselfilteret og se hvordan resultatet ble da. håper ikke det er dieselpumpa som holder på å skjære seg-_- hvor der det best å få tak i ny fødepumpe og dieselpumpe i norge, eventuelt i usa:wtf: kansje det er noen som kunne tenke seg å hjulpet meg å handle fra usa hvis det blir aktuelt:wtf:

mvh Tor Erik

#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Du kan begynne med å ta en flow-test. Først så kan du "bumpe" starteren. Opp med panseret og vri på tenninga og gi starteren en liten "dult" uten å starte motoren, la tenninga stå på. Nå skal fødepumpa starte og du hører en summing fra den i ca 30 sekunder. Er det stille så er det ikke tvil. Om den durer i vei så dytter du drenslangen fra dieselfilteret ned i en plastflaske og åpner ventilen. Når du "bumper" starteren nå så skal flaska fylles ganske raskt. Om den fyller flaska på den tida pumpa går så skal pumpa gi tilstrekkelig. Har du noen feilkoder? Vri tenninga på og av to ganger og tredje gangen så lar du tenninga stå på. Da vil kilometertelleren vise noen siffer om det er lagret noen feilkoder. Om du ikke fikk med deg alle så prøv igjen. Om det er noen så kan du sende meg en PM. Dukker 216 opp så må du belage deg på en ny VP44.
Fuskinga kan være APPS'en også (den som styrer signalet fra gasspedalen) Tror sånn i farta at koden for det er 122.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#19 patrol tdi

patrol tdi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

tips:
du kan få tak i en trykkføler som løser ut på 7psi. den får du tak i hos en traktorforhandler el. som du feks. skrur oppå dieselfilteret istedenfor en av de to skruene som sitter der. den kobler du til ei lita rød lampe som du plasserer godt synlig i førerhytta.
den må kobles slik at det er strøm på den når tenningen er på.
dermed har du en varsellampe som forteller deg når du ikke må finne på å kjøre lenger.

Dieselpumpeforsikring til rundt 250kr[:


har litt problemer med å få tak i en sånn trykkføler, har vært på traktorverksted, lastebilverksted(scania), tess, og diverse industributikker, men det er ingen som har. noen som vet hvor det er å få tak i:wtf: eller er det et spesielt navn på disse trykkfølerne:wtf:

mvh Tor Erik

#20 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Cummins leverer nå et orginalt kit som inneholder ny fødepumpe, T-stykke og alle koblinger for innvendig kontrollampe. Er en sikkerhetspakke som blir montert i alle busser levert med 24v Cummins. Mener den koster ca. $200 over disk.

Det er vel en gammel hederlig oljetrykksbryter du behøver for kontrollampa di, holder med en tur på skroten å plyndre en gammel bil for en slik bryter. Er vel ikke så nøye akkurat når den begynner å lyse, det viktigste er å få et forvarsel på at det er trykkløst. I alle tilfeller så vil lampa varsle når du drar på skikkelig. Er som regel en del forskjell på dieseltrykket på tomgang og bånn gass (ca 5psi er ikke unormalt)

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)