Gå til innhold



Foto

12 volt på volvo felt.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Klype

Klype

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Jeg har kjøpt meg en volvo felt og lurer på om det går an å få til både 12 og 24 volt på bilen. Kan vel bruke en slik omformer, men er det andre ting og gjøre ? Bilen har jo 24 volt, men jeg vil gjerne ha 12 v til Lysbjelke på tak, vinsj og stereo. blink.gif

#2 cusTOM

cusTOM

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Jippi.Da har jeg fått bilen. Den kom over i fra Kopervik. Jeg kjøpte den usett. Den var knall fin og jammen satt det en radio(stereoanlegg) i den.Og ved varme apperatet bak satt det en omformer24-12v. Alt er på G og jeg skal Aldri (kanskje) mere prate om skjevfordeling av batterier.HI Hi.

På ville veier

#3 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Bytt dynamo til 12v. Finn en dynamo fra en Volvo med B20 eller B18. Ta med braketten. Bytt alle lyspærene og blinklys releèt. Varmeapparat motorene er egentlig 12v motorer som er bygget om til 24v. Skru opp motoren og fjern ett stk motstand som er loddet på. Lodd på en ledning der motstanden sto, og motoren går på 12v.
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.

Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.

TG

#4 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Bytt dynamo til 12v. Finn en dynamo fra en Volvo med B20 eller B18. Ta med braketten. Bytt alle lyspærene og blinklys releèt. Varmeapparat motorene er egentlig 12v motorer som er bygget om til 24v. Skru opp motoren og fjern ett stk motstand som er loddet på. Lodd på en ledning der motstanden sto, og motoren går på 12v.
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.

Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.

TG



Opprinnelig postet av 57sugge




hvordan er det med starteren og vinduspussermotorer wtf.gif
http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

og ikke minst el anlegget som er dimensjonert for 24 V

vil ikke da mange av kablene bli for tynne??




#6 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

I hvertfall kabelen til starteren bør dimensjoneres opp. Må ha ny starter og vindusviskermotor også. Hva med tankmåler? Da er det kanskje ikke så enkelt likevel.

Hva slags lysbjelke på tak er det snakk om? Er det bare ekstralys, så sett inn 24V pærer. Vinsj finnes jo også i 24V utgave. Stereo bør du en omformer til. Stereo i en slik bil?? Bør vel kanskje heller satse på å kjøpe et hørselvern, med innebygget radio.biggrin.gif

Torfinn

#7 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Får jo kjøpt bilstereoer i 24V utgaver også!

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe! På grønne skilt biggrin.gif:D



Faen, her e det noke gale som ikkje e heilt rett biggrin.gif:D:D

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

ellers så er ikke et 12V anlegg så vanskelig å få til...

det er jo bare en 12V dynamo som man lager braketter til, da med innebygget spenningsregulator, eks en ny biltemadynamo(bosh)

en greitt dimensjonert kabel til et eget batteri og for sikkerhets skyld, en fusible link, så kan man jo bare legge opp egene 12V annlegg derfra...




#9 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Bytt dynamo til 12v. Finn en dynamo fra en Volvo med B20 eller B18. Ta med braketten. Bytt alle lyspærene og blinklys releèt. Varmeapparat motorene er egentlig 12v motorer som er bygget om til 24v. Skru opp motoren og fjern ett stk motstand som er loddet på. Lodd på en ledning der motstanden sto, og motoren går på 12v.
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.

Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.

TG

Opprinnelig postet av 57sugge




hummm..........er det bare en motstand inni motorene,wtf.gif eller er det flere (slik at jeg havarerer hele dritten:D om jeg tar vekk feil wtf.gif

http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]

#10 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Det er bare en motstand inne i motoren. Det er umulig å ta feil. Ledningene i felten tåler fint 12v, så lenge du ikke skal ha lyspærer på 200w eller derover. Starter tar du fra en personbil med B18,B20 eller en B23. Passer rett på. Vindusvisker motor kjøper du på biltema. De gamle er sikkert slitne likevel. Tankmåleren har aldri virka i bilen vi bygde om, så det er jeg ikke sikker på. Er sikkert en lur måte å få den til å virke på også.

TG

#11 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Det er bare en motstand inne i motoren. Det er umulig å ta feil. Ledningene i felten tåler fint 12v, så lenge du ikke skal ha lyspærer på 200w eller derover. Starter tar du fra en personbil med B18,B20 eller en B23. Passer rett på. Vindusvisker motor kjøper du på biltema. De gamle er sikkert slitne likevel. Tankmåleren har aldri virka i bilen vi bygde om, så det er jeg ikke sikker på. Er sikkert en lur måte å få den til å virke på også.

TG

Opprinnelig postet av 57sugge



kjøpte en visker motor på biltema:fish: passet ikke noe særlig godt,
da må man borre nytt hull i ramma.hele dritten ente i søpla:fish: :)bruker de orginale jeg de funker på 12v også biggrin.gif
er det problemer med tank måleren er det to ting det kan være, selve instumentet eller jordingsldningen ved tanken............har jeg hørt biggrin.gif

http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]

#12 cusTOM

cusTOM

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Mitt første inlegg. Hallo alle sammen:-)

Jeg har hørt fra en kar at det bare er å ta 12 v rett i fra det ene batteriet. Skjevfordeling er vist ikke noe stort problem.

På ville veier

#13 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Mitt første inlegg. Hallo alle sammen:-)

Jeg har hørt fra en kar at det bare er å ta 12 v rett i fra det ene batteriet. Skjevfordeling er vist ikke noe stort problem.

På ville veier

Opprinnelig postet av cusTOM



velkommen skal du være cusTOM.... fyll gjerne ut profilen din..slik som en del av oss 'brukere' her på offroad.no..biggrin.gif:Ddet spøres vel sikkert hvor mye du skal ta ut det wtf.gif

http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]

#14 cusTOM

cusTOM

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Takk takk. Nå er det litt mere kjøtt på beinet. (ca 100 kg) Det stemmer nok det du sier, men om man vræker ett batteri så er det billligere enn å bygge om hele stasen ..

På ville veier

#15 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
men om man vræker ett batteri så er det billligere enn å bygge om hele stasen ..
Opprinnelig postet av cusTOM



Hvor ofte hadde du tenkt å bytte batteri?

Du må ikke hente ut 12V mellom batteri i et 24V anlegg, det blir garantert skjevbelastning, selv om det kun er minne til stereoen. Hvis du vraker et batteri, så bør du bytte begge. Det er nok på sikt billigere å kjøpe en konverter eller å bygge om med en 12V dynamo (dersom det er plass).


Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#16 Klype

Klype

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Har nå kjøpt en konverter 24 v til 12 v fra Porsgrund bilglass for 500,- .Liten hendig sak som jeg skal sette inn. Har kjøpt div 12 v lys på biltema og kommer til å sette in 24 volt pære i disse.
Da tror jeg alle problemer er løst og jeg har både 12 v og 24 v på bilen.
Nå er det bare å lakkere bilen i ørken farge, monter ekstra lys, arbeidslys og takbjelke med varsellys så er det tut og kjør.biggrin.gif:D:D

#17 cusTOM

cusTOM

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Jeg tror ikke litt skjevbelastning gjør så mye.Om man tenker batterier i en transistor radio så er vel ikke all dønn like,men det spiller for det.MEN dersom systemet til Klype funker så hadde det vært fint å høre om.Venter i SPENNING.

På ville veier

#18 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

problemet med konverteren er jo om den har stor nok effekt. Men om han skal ha 24v i lyktene er det vel ikke noe problem

_____________________
Det gikk jo shukt fort a'

#19 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg tror ikke litt skjevbelastning gjør så mye.Om man tenker batterier i en transistor radio så er vel ikke all dønn like,men det spiller for det.MEN dersom systemet til Klype funker så hadde det vært fint å høre om.Venter i SPENNING.

På ville veier

Opprinnelig postet av cusTOM



http://www.network54...ead/1140369867/

http://www.offroad.n...

http://www.offroad.n...



Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.