Gå til innhold



Foto

Hjul dimensjon, fordeler og ulemper


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Frogger

Frogger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Er rimelig fersk i gamet, men leser de fleste steder her på forumet om heving av bilen, øke hjul dimensjonene osv.
Hvilken fordeler /ulemper er det ved å sette på større hjul enn orginalt ? Skjønner at bilen funker bedre i terrenget men hvordan er en slik bil på veien ?

#2 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Den kan spore mere, virke mere ustabil. Alt avhengig av dekktype. Større slitasje på hjul-lager/driv-verk. Bilen blir latere, da større dekk= mer vekt og luftmotstand. Misvisning på speedometer. Så alt dette er ting man må tenke på og gjøre noe med.

Man kombinerer jo som regels større dekk med bredere felger som gjør at bredden på bilen økes. Dette fører til at bilen tåler mere krenging.

En annen bakdel er at du må ta turen til BT og forsøke å få dette godkjent.

selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#3 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

dårligere bremser/lengere br.lengde.......mer bensin førbuk;)

#4 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Tyngre gir...


_____________________
Det gikk jo shukt fort a'

#5 Frogger

Frogger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Vurderer å sende bilen min på besøk til Fjallasport og få satt på 35" med dertil tilbehør, får håpe ikke bilen blir helt unulig etterpå smile.gif

#6 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

større uavfjæra vekt...

Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250

#7 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
større uavfjæra vekt...

Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250

Opprinnelig postet av Driving



ikke tilfelle på min landcruiser lj73 et orginalt hjul er like tungt som 2.stk 35x12,5x15 dunlop radial på gs101 felg 10"

men stort sett så er det nok som du skriver, men ikke i alle tilfeller

#8 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Fjallasport addresserer jo alle problem, så strengt tatt så blir den vel bedre etterpå... smile.gif

selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#9 Frogger

Frogger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 02 January 2007 - 00:00

Ja Fjallasport er flinke, men det er greit å være forberedt på hva man går til smile.gif

#10 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

Fjallasport er flinke, men jeg tror ikke de girer ned aksler? Eller kan man kanskje be om det... men mange biler 'trenger' større hjul fordi de er så lavt gira originalt, LJ70'n min klarer nå omtrent 100 km/t med 33", og da er turtallet i taket... skulle nesten hatt 35 for å få passe turtall, den må være grusom på originalhjul! Hoel mener også at ny Navara med 174 hk diesel og manuell blir mer riktig giret og bedre å kjøre med 35 (fjallasport edition).

www.bilbygging.no

#11 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

min lj 73 har 35"hjul og på den viser faktisk speedometeret helt riktig og i tilegg ca 2000rpm i 80kmt, så den bilen er jo ganske riktig med de hjula, det faktiske dieselforbruket har heller ikke økt men det virker som det har økt hvis man måler på triptelleren men det blir litt feil da den før tellte 1,1-1,2 km pr skikkelige km, så min bil har forsikringselskapet gjort gode penger påsmile.gif

Kopi av melding:
Fjallasport er flinke, men jeg tror ikke de girer ned aksler? Eller kan man kanskje be om det... men mange biler 'trenger' større hjul fordi de er så lavt gira originalt, LJ70'n min klarer nå omtrent 100 km/t med 33", og da er turtallet i taket... skulle nesten hatt 35 for å få passe turtall, den må være grusom på originalhjul! Hoel mener også at ny Navara med 174 hk diesel og manuell blir mer riktig giret og bedre å kjøre med 35 (fjallasport edition).

www.bilbygging.no

Opprinnelig postet av Amund