Er rimelig fersk i gamet, men leser de fleste steder her på forumet om heving av bilen, øke hjul dimensjonene osv.
Hvilken fordeler /ulemper er det ved å sette på større hjul enn orginalt ? Skjønner at bilen funker bedre i terrenget men hvordan er en slik bil på veien ?
Hjul dimensjon, fordeler og ulemper
Started by
Frogger
, Jan 02 2007 00:00
10 replies to this topic
#1
Posted 02 January 2007 - 00:00
#2
Posted 02 January 2007 - 00:00
Den kan spore mere, virke mere ustabil. Alt avhengig av dekktype. Større slitasje på hjul-lager/driv-verk. Bilen blir latere, da større dekk= mer vekt og luftmotstand. Misvisning på speedometer. Så alt dette er ting man må tenke på og gjøre noe med.
Man kombinerer jo som regels større dekk med bredere felger som gjør at bredden på bilen økes. Dette fører til at bilen tåler mere krenging.
En annen bakdel er at du må ta turen til BT og forsøke å få dette godkjent.
selvbygg er velbygg...
Man kombinerer jo som regels større dekk med bredere felger som gjør at bredden på bilen økes. Dette fører til at bilen tåler mere krenging.
En annen bakdel er at du må ta turen til BT og forsøke å få dette godkjent.
selvbygg er velbygg...
#3
Posted 02 January 2007 - 00:00
dårligere bremser/lengere br.lengde.......mer bensin førbuk;)
#4
Posted 02 January 2007 - 00:00
Tyngre gir...
_____________________
Det gikk jo shukt fort a'
_____________________
Det gikk jo shukt fort a'
#5
Posted 02 January 2007 - 00:00
Vurderer å sende bilen min på besøk til Fjallasport og få satt på 35" med dertil tilbehør, får håpe ikke bilen blir helt unulig etterpå
#6
Posted 02 January 2007 - 00:00
større uavfjæra vekt...
Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250
Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250
#7
Posted 02 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
større uavfjæra vekt...
Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250
Opprinnelig postet av Driving
ikke tilfelle på min landcruiser lj73 et orginalt hjul er like tungt som 2.stk 35x12,5x15 dunlop radial på gs101 felg 10"
men stort sett så er det nok som du skriver, men ikke i alle tilfeller
#8
Posted 02 January 2007 - 00:00
Fjallasport addresserer jo alle problem, så strengt tatt så blir den vel bedre etterpå...
selvbygg er velbygg...
selvbygg er velbygg...
#9
Posted 02 January 2007 - 00:00
Ja Fjallasport er flinke, men det er greit å være forberedt på hva man går til
#10
Posted 03 January 2007 - 00:00
Fjallasport er flinke, men jeg tror ikke de girer ned aksler? Eller kan man kanskje be om det... men mange biler 'trenger' større hjul fordi de er så lavt gira originalt, LJ70'n min klarer nå omtrent 100 km/t med 33", og da er turtallet i taket... skulle nesten hatt 35 for å få passe turtall, den må være grusom på originalhjul! Hoel mener også at ny Navara med 174 hk diesel og manuell blir mer riktig giret og bedre å kjøre med 35 (fjallasport edition).
www.bilbygging.no
www.bilbygging.no
#11
Posted 03 January 2007 - 00:00
min lj 73 har 35"hjul og på den viser faktisk speedometeret helt riktig og i tilegg ca 2000rpm i 80kmt, så den bilen er jo ganske riktig med de hjula, det faktiske dieselforbruket har heller ikke økt men det virker som det har økt hvis man måler på triptelleren men det blir litt feil da den før tellte 1,1-1,2 km pr skikkelige km, så min bil har forsikringselskapet gjort gode penger på
Kopi av melding:
Fjallasport er flinke, men jeg tror ikke de girer ned aksler? Eller kan man kanskje be om det... men mange biler 'trenger' større hjul fordi de er så lavt gira originalt, LJ70'n min klarer nå omtrent 100 km/t med 33", og da er turtallet i taket... skulle nesten hatt 35 for å få passe turtall, den må være grusom på originalhjul! Hoel mener også at ny Navara med 174 hk diesel og manuell blir mer riktig giret og bedre å kjøre med 35 (fjallasport edition).
www.bilbygging.no
Opprinnelig postet av Amund








