Gå til innhold



Foto

Ekstralys


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 rmyra

rmyra

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 08 January 2007 - 00:00

Har noen noen erfaringer med de største runde ekstralysa på BILTEMA??
Er disse brukelig til noe??
Skal bare ha noen enkle og rimelige ekstralys til fullt lys på en Hilux

#2 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Har et sett på King Cabben fungerer godt prisen tatt i betraktning.
Ikke noe og klage på etter ca 1 år.

#3 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Et fornuftig kjøp... Har prøvd de selv...

OMEGA

#4 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Dette var oppe i en anen tråd for ikkje lenge siden.. Men lyktene er bra nokk. men har fort for å dugge.. det er mi meining.. har sjøl 4stk rally 3000 på min bil, og di lyser veldig bra.
Di er iallefall en del bedre enn biltemabøttene.. smile.gif



#5 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Noen som har sett hvordan de lyser forhold til Hella Rally 3000 eller noen bosh lykter i samme størrelsen. De på biltema er vel rundt 20 cm i diameter.

1997 Toyota Hilux 2.4 D

#6 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 22:14

Hei, gjenoppliver tråden jeg:)

Er det noen vits i å kjøpe de sorte ekstralyktene til Biltema, 2stk for 249kr?
Eller bør jeg gå for de store lyktene deres med en gang? Tipper jeg skal ha 100w pærer i dem. Vær så snill og svar, noen - høstmørket nærmer seg!

Skal brukes på en Campo forresten.

#7 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 06 September 2008 - 01:25

Hei.

Du kan få mine svarte biltema-buckets for en hundrings + frakt biggrin.gif
Skal ordne meg orntli lys nå.

Mvh
Rocker

#8 turru

turru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 17:18

hei jeg har hatt disse lyktene med 100w i. var biltema sine pærer også. jeg syntes at de lyste mye bedre enn rallye 3000. men plukk av gitteret for d stjeler mye lys. vill absolutt anbefale di.
gje gass. d går sikkert

#9 V8 4x4

V8 4x4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 300 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 20:06

non som har prøvd de store med blå ring fra biltema da?
eller de store med metall hus derfra?

Edited by V8 4x4, 07 September 2008 - 20:07.

88 chevy subb 4x4
79 cutlass
å div ræl

#10 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 22:01

Hehe, sorry Rocker, men inkl. frakt blir det fort dyrere enn å kjøpe nytt hos BIltema som ligger rett borti gata her:)

Hvor mange trenger jeg for å få lyst opp veien skikkelig? Er to nok, eller bør det være flere?

#11 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 23:12

QUOTE(hurricane @ 8 Sep 2008, 23:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, sorry Rocker, men inkl. frakt blir det fort dyrere enn å kjøpe nytt hos BIltema som ligger rett borti gata her:)

Hvor mange trenger jeg for å få lyst opp veien skikkelig? Er to nok, eller bør det være flere?


Hei.

rofl.gif Var nå mest på kødd da.
Ta 4 du, så blir det nok bra.

Det jeg ikke liker med de lyktene, er at det liksom ikke er en distinkt lyskjegle, hvis du skjønner.
Blir bare en vegg med lys, som ikke er "klar" hvis du skjønner.
Diffust liksom.

Mvh
Rocker

#12 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 11:45

Okei, det kan være lurt å vite. De du snakker om er de svarte til 249,- ikke sant? Noe annet du anbefaler? Har rævva lys fra før, og er på jakt etter noe som kan tilsvare "gode" langlys på "vanlige" biler:)

#13 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 14:50

Hei.

Ja, det er de jeg mener.
Nå kan det jo hende at pærene er gamle og at de ikke er riktig justert, siden de var på bilen da jeg kjøpte bilen i mai/juni.
Kan hende andre har et annet inntrykk av de smile.gif

Jeg sitter å ser på denne siden akkurat nå.
De fleste lyktene der kan vell brukes universal.
Mye billigere enn i Norge ihvertfall biggrin.gif

Edit: KC Hilites

Mvh
Rocker

Edited by Rocker, 09 September 2008 - 15:04.


#14 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 10 September 2008 - 20:48

Okei, jeg kjøpte et sett på Biltema til 599 jeg. Får se om jeg klarer å montere alt riktig først. Dersom jeg ikke synes det er bra nok så får jeg vel bare bytte dem.

Hva mener du med at de KC-lyktene kan brukes "universal"? Kan man bytte ut vanlige kjørelys med ekstralys?

Regnes spredere som langlys eller kjørelys? Har null peiling og mange spørsmål:)

#15 Christian-navara

Christian-navara

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 11 September 2008 - 15:29

QUOTE(hurricane @ 10 Sep 2008, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
Okei, jeg kjøpte et sett på Biltema til 599 jeg. Får se om jeg klarer å montere alt riktig først. Dersom jeg ikke synes det er bra nok så får jeg vel bare bytte dem.

Hva mener du med at de KC-lyktene kan brukes "universal"? Kan man bytte ut vanlige kjørelys med ekstralys?

Regnes spredere som langlys eller kjørelys? Har null peiling og mange spørsmål:)

Spredere regnes vel som tåkelys og "kun" til bruk i tåke. Til nød sammen med parklys, da blir det vel kanskje et slags kjørelys.?
Offroad amatør!

#16 mcguy

mcguy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 13 September 2008 - 20:37

QUOTE(Christian-navara @ 11 Sep 2008, 16:29) <{POST_SNAPBACK}>
Spredere regnes vel som tåkelys og "kun" til bruk i tåke. Til nød sammen med parklys, da blir det vel kanskje et slags kjørelys.?



Ser det er en masse fram og tilbake om diverse lys her. Men det aller viktigste er tydeligvis glemt smile.gif
STRØM.
Hjelper ikke hva slags lamper man har om strømmen ikke kommer fram smile.gif
Ser det er noen som har fryktelig dårlige orginale lys.
Løsningen på det er da fryktelig enkel.
Legg upp nye, kraftige kabler.
Har selv en 92 Blazer S10 og ble helt forskrekket da jeg så hva slags kabel som lå i nesa på denne. Helt sytrå. Og stive som ståltråd. Og det skulle da dra to hovedlamper. Var omtrent det samme som å løpe foran med Zippoen. ER vel så sin sak at de sealed beam lampene de bruker der over til stor del bare er 35W men alikevel... Samtidig er også da denne sytråden gjerne meter på meter lang, fra strømkilde til forbruker. Man kan bli redd..
Følgende ble gjort. Og her er kluet, så kort strømvei som overhodet mulig gir så lite motstand i kabelen som overhodet mulig, sammen med grov kabel.
Alle kabler bortsett fra en for blend og en for fullt til EN side, ble klippet i hovedkabel på venstre innerskjerm og fjernet.
16mm2 hovedstrømkabel ble koblet fra batteri, via en stor sikringsholder beregnet på store bilforsterkere og inn i en fordelingsblokk også av stereotype med en inngang og fire mindre ut.
Disse går igjen via 4mm2 kabel til fire relèer montert fremme på høyre innerskjerm. De orginale kablene er nå KUN styrestrøm, noe de så vidt duger til wink.gif
Alle relèene er så klart ikke vekslende og med dobbel utgang. 87 og 87a. Derfra mer 4mm2 kabel til hvert av frontlysene. Ett relè for blend, ett for fullt og de to siste for ekstra lamper typ bøtte.
OBS. Noe kanskje ikke alle tenker på er at jordingskabel MÅ være like grov som strømkabel.
Nå er vel kanskje 4mm2 kabel noe overkill på vanlig 55W pære, men jeg tenker også på at disse kablene blir gamle og med det øker motstanden i dem. Da skal de fremdeles holde mål. Dessuten er muligheten for 100W pære også der uten fare. Selv bruker jeg nå Osram Nightbraker i alle lampene og det er helt dagslys på fullt smile.gif Hovedlampene er HELT hvite. En utrolig forskjell.
Dette er kanskje ett noe omfattende arbeid men det lønner seg stort i lengden.
Ett annet alternativ er selvfølgelig å bruke to ekstra relèer til hovedlysene, men da synes i alle fall jeg at Spaghetti får en helt ny mening smile.gif
Har sett at de kablene som blir levert med, spesielt Biltema sett er dårlige greier. Se bare på hvor mye isolasjon det er. Ser ut som en tjukk, fin kabel, og så er det bare plast med en TYNN, TYNN tråd inni. Ubrukelig. Og direkte skummelt med 100W. 2.5mm2 kabel kan også brukes men til 100W er de ikke mer enn det man MÅ ha når de er nye, og etter ett par år vil de ha bygget opp for mye motstand. Dessuten, hva er prisforskjell på 2.5 og 4? smile.gif
Tenkte dette som ett tips for de som ikke har noe i mot å jobbe litt wink.gif
EN bakdel er det dog med dette. Ser ut til at hovedlys pærer er ment å tåle mer eller mindre presis 12V for med all den strømmen en vanlig bil kan gi dem ryker de ofte. Men det kan jeg leve med smile.gif

Ha en fortsatt fin kveld.
Mvh.
Jan.

Edited by mcguy, 13 September 2008 - 20:48.


#17 henning_aamot

henning_aamot

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 18 November 2008 - 16:24

har de maxtel biltema lyktene på min hvis det er de du mener?
de lyser jo sånn passe godt men det er gult lys og når du ser på lyktene (med lys på) ser de blå ut tongue.gif
ta en titt i min garasje: http://www.offroad.n...sje-t98073.html ;)

#18 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 11:31

QUOTE(mcguy @ 13 Sep 2008, 20:37) <{POST_SNAPBACK}>
Selv bruker jeg nå Osram Nightbraker i alle lampene og det er helt dagslys på fullt smile.gif Hovedlampene er HELT hvite. En utrolig forskjell.


Satte inn disse pærene i hovedlysene i helga, UTROLIG forskjell fra de gamle standardpærene jeg hadde før! Dyre, javel (var halv pris-kampanje på Mekonomen nå, forresten), og levetiden vet jeg ikke noe om enda, men godt lys ble det i hvert fall biggrin.gif

#19 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 19:57

QUOTE(JRO @ 26 Nov 2008, 11:31) <{POST_SNAPBACK}>
Satte inn disse pærene i hovedlysene i helga, UTROLIG forskjell fra de gamle standardpærene jeg hadde før! Dyre, javel (var halv pris-kampanje på Mekonomen nå, forresten), og levetiden vet jeg ikke noe om enda, men godt lys ble det i hvert fall biggrin.gif


Vel, den moroa varte i 5 000 km, så sluknet den ene mad.gif Godt lys, men gidder ikke bytte pærer fire ganger i året!

#20 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 08 April 2009 - 22:39

Har samme erfaring selv smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)