Ekstralys
#1
Posted 08 January 2007 - 00:00
Er disse brukelig til noe??
Skal bare ha noen enkle og rimelige ekstralys til fullt lys på en Hilux
#2
Posted 09 January 2007 - 00:00
Ikke noe og klage på etter ca 1 år.
#3
Posted 09 January 2007 - 00:00
OMEGA
#4
Posted 10 January 2007 - 00:00
Di er iallefall en del bedre enn biltemabøttene..
#5
Posted 09 January 2007 - 00:00
1997 Toyota Hilux 2.4 D
#6
Posted 05 September 2008 - 22:14
Er det noen vits i å kjøpe de sorte ekstralyktene til Biltema, 2stk for 249kr?
Eller bør jeg gå for de store lyktene deres med en gang? Tipper jeg skal ha 100w pærer i dem. Vær så snill og svar, noen - høstmørket nærmer seg!
Skal brukes på en Campo forresten.
#8
Posted 07 September 2008 - 17:18
#9
Posted 07 September 2008 - 20:06
eller de store med metall hus derfra?
Edited by V8 4x4, 07 September 2008 - 20:07.
79 cutlass
å div ræl
#10
Posted 08 September 2008 - 22:01
Hvor mange trenger jeg for å få lyst opp veien skikkelig? Er to nok, eller bør det være flere?
#11
Posted 08 September 2008 - 23:12
Hvor mange trenger jeg for å få lyst opp veien skikkelig? Er to nok, eller bør det være flere?
Hei.
Var nå mest på kødd da.
Ta 4 du, så blir det nok bra.
Det jeg ikke liker med de lyktene, er at det liksom ikke er en distinkt lyskjegle, hvis du skjønner.
Blir bare en vegg med lys, som ikke er "klar" hvis du skjønner.
Diffust liksom.
Mvh
Rocker
#12
Posted 09 September 2008 - 11:45
#13
Posted 09 September 2008 - 14:50
Ja, det er de jeg mener.
Nå kan det jo hende at pærene er gamle og at de ikke er riktig justert, siden de var på bilen da jeg kjøpte bilen i mai/juni.
Kan hende andre har et annet inntrykk av de
Jeg sitter å ser på denne siden akkurat nå.
De fleste lyktene der kan vell brukes universal.
Mye billigere enn i Norge ihvertfall
Edit: KC Hilites
Mvh
Rocker
Edited by Rocker, 09 September 2008 - 15:04.
#14
Posted 10 September 2008 - 20:48
Hva mener du med at de KC-lyktene kan brukes "universal"? Kan man bytte ut vanlige kjørelys med ekstralys?
Regnes spredere som langlys eller kjørelys? Har null peiling og mange spørsmål:)
#15
Posted 11 September 2008 - 15:29
Hva mener du med at de KC-lyktene kan brukes "universal"? Kan man bytte ut vanlige kjørelys med ekstralys?
Regnes spredere som langlys eller kjørelys? Har null peiling og mange spørsmål:)
Spredere regnes vel som tåkelys og "kun" til bruk i tåke. Til nød sammen med parklys, da blir det vel kanskje et slags kjørelys.?
#16
Posted 13 September 2008 - 20:37
Ser det er en masse fram og tilbake om diverse lys her. Men det aller viktigste er tydeligvis glemt
STRØM.
Hjelper ikke hva slags lamper man har om strømmen ikke kommer fram
Ser det er noen som har fryktelig dårlige orginale lys.
Løsningen på det er da fryktelig enkel.
Legg upp nye, kraftige kabler.
Har selv en 92 Blazer S10 og ble helt forskrekket da jeg så hva slags kabel som lå i nesa på denne. Helt sytrå. Og stive som ståltråd. Og det skulle da dra to hovedlamper. Var omtrent det samme som å løpe foran med Zippoen. ER vel så sin sak at de sealed beam lampene de bruker der over til stor del bare er 35W men alikevel... Samtidig er også da denne sytråden gjerne meter på meter lang, fra strømkilde til forbruker. Man kan bli redd..
Følgende ble gjort. Og her er kluet, så kort strømvei som overhodet mulig gir så lite motstand i kabelen som overhodet mulig, sammen med grov kabel.
Alle kabler bortsett fra en for blend og en for fullt til EN side, ble klippet i hovedkabel på venstre innerskjerm og fjernet.
16mm2 hovedstrømkabel ble koblet fra batteri, via en stor sikringsholder beregnet på store bilforsterkere og inn i en fordelingsblokk også av stereotype med en inngang og fire mindre ut.
Disse går igjen via 4mm2 kabel til fire relèer montert fremme på høyre innerskjerm. De orginale kablene er nå KUN styrestrøm, noe de så vidt duger til
Alle relèene er så klart ikke vekslende og med dobbel utgang. 87 og 87a. Derfra mer 4mm2 kabel til hvert av frontlysene. Ett relè for blend, ett for fullt og de to siste for ekstra lamper typ bøtte.
OBS. Noe kanskje ikke alle tenker på er at jordingskabel MÅ være like grov som strømkabel.
Nå er vel kanskje 4mm2 kabel noe overkill på vanlig 55W pære, men jeg tenker også på at disse kablene blir gamle og med det øker motstanden i dem. Da skal de fremdeles holde mål. Dessuten er muligheten for 100W pære også der uten fare. Selv bruker jeg nå Osram Nightbraker i alle lampene og det er helt dagslys på fullt Hovedlampene er HELT hvite. En utrolig forskjell.
Dette er kanskje ett noe omfattende arbeid men det lønner seg stort i lengden.
Ett annet alternativ er selvfølgelig å bruke to ekstra relèer til hovedlysene, men da synes i alle fall jeg at Spaghetti får en helt ny mening
Har sett at de kablene som blir levert med, spesielt Biltema sett er dårlige greier. Se bare på hvor mye isolasjon det er. Ser ut som en tjukk, fin kabel, og så er det bare plast med en TYNN, TYNN tråd inni. Ubrukelig. Og direkte skummelt med 100W. 2.5mm2 kabel kan også brukes men til 100W er de ikke mer enn det man MÅ ha når de er nye, og etter ett par år vil de ha bygget opp for mye motstand. Dessuten, hva er prisforskjell på 2.5 og 4?
Tenkte dette som ett tips for de som ikke har noe i mot å jobbe litt
EN bakdel er det dog med dette. Ser ut til at hovedlys pærer er ment å tåle mer eller mindre presis 12V for med all den strømmen en vanlig bil kan gi dem ryker de ofte. Men det kan jeg leve med
Ha en fortsatt fin kveld.
Mvh.
Jan.
Edited by mcguy, 13 September 2008 - 20:48.
#17
Posted 18 November 2008 - 16:24
de lyser jo sånn passe godt men det er gult lys og når du ser på lyktene (med lys på) ser de blå ut
#18
Posted 26 November 2008 - 11:31
Satte inn disse pærene i hovedlysene i helga, UTROLIG forskjell fra de gamle standardpærene jeg hadde før! Dyre, javel (var halv pris-kampanje på Mekonomen nå, forresten), og levetiden vet jeg ikke noe om enda, men godt lys ble det i hvert fall
#19
Posted 05 April 2009 - 19:57
Vel, den moroa varte i 5 000 km, så sluknet den ene Godt lys, men gidder ikke bytte pærer fire ganger i året!
#20
Posted 08 April 2009 - 22:39
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)