Gå til innhold



Foto

Fjerning av trær over veien


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#1 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Så akkurat på nyhetene om svære trær som var falt over veien.
Folk slet for å få dem vekk.
Vi med biler for "alle føreforhold" er jo utstyrt for å kunne komme å fjerne fremmedlegemer av denne sorten.

Kunne det være en ide for Offroad unionen, å fremlegge et forslag for myndighetene om at vi enkelt kan komme oss ut til områder for å avhjelpe med fjerning av trær.

Som et lite pluss, vil vi da kunne søke justisdepartementet om midler til innkjøp av motorsager og verneutstyr.

Hva vil skje?
Vi(formann eller likn) får melding om at det ligger et tre der og der av politiet, vi ringer opp den personen som bor nærmest og han kjører ut å fjerner treet.
Vi skriver da regning for faktiske utgifter, som vi får refundert.

Hvorfor?
Vi blir da medlemmer av FORF http://www.forf.no/
med alle de fordeler som følger med der.

Jeg er i nødsambandstjenesten i Kristiansand (radioamatører). Vår gruppe fikk 80.000kr til innkjøp av sporingsutstyr. Tidligere har vi fått midler til nødaggregat.

Hvordan stiller Unionen seg til å jobbe med dette?

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#2 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 22 January 2007 - 00:00

Ikke kritiser Røde Kors og andre organisasjoner som hjelper mennesker som trenger det. De kan til og med være gode å ha når en over ivrig offroader ligger med en trestamme over seg og ikke har tenkt å kjøre bil på ei stund....

#3 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Jeg synes dette var et veldig godt forslag Bergum. Håper ikke du lar deg knekke av at noen ikke har tro på ideen din. Jeg tror det kan bli veldig bra. Og selv om det kanskje er andre som har det formelle ansvaret tror jeg vi i offroad miljøet må tenke litt større. Vi trenger all den vellviljen vi kan få både fra privatpersoner og fra komune/stat. Jeg tror det kan være veldig positivt om det kommer en bil med store offroad dekk/offroad klistremerker osv og hjelper bilister som står fast, enten det er pga trær som har falt over veien eller dårlig brøyting. Hvordan dette skal organiseres må selvfølgelig tenkes over, om det skal være vakter eller hva. Men det kan løses. Så selv i går at det var en bil som hadde blitt brøytet inne på en parkeringsplass i ved Storo. Den hadde ingen muligheter til å komme seg ut, men med hjelp av en litt større bil hadde det tatt fem minutter og vi hadde hatt en til på vår side når det gjelder synet på store biler. (PS jeg hadde ikke bilen i nærheten så jeg fikk ikke hjulpet sad.gif)

Kanskje vi burde ha en liten informasjonsfolder som vi kunne dele ut til folk vi hjelper der det står om det vi driver med også???

Mvh Hans

Byttet brukernavn fra hanshsh til Hans Holmboe

#4 Kinge`n

Kinge`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Bra referert ZUKI !
Og til Bergum STÅ PÅ ikke la deg knekke !
Har selv vært inne på tanken, ser ut som like barn leker best !
Æ E MED !
Er ikke alle som har hjerte til å stå å sjå på folk med problemer !

Går det, så går det!!
http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3329

#5 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Til deg Bergum:

Til deg Navara01:

om du har noe å komme med som bidrar til saklighet i debatten fremstår du som mere saklig;)

_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986



Opprinnelig postet av Sten_Morten



Og du brukte hvor lang tid på å formulere den setningen der?

Du mener ved å fortelle Bergum at han ikke er den eneste som ble provosert av innlegget ditt så ødelegger jeg tråden?


Hvis noen står fast hjelper jeg med å måke/dra de løs.
Hvis ett tre blokkerer veien fjærner jeg det.

Jeg hjelper til med det jeg kan, og det er godt å se at det er andre her som også tenker slik, selv om du sten_morten kanskje føler deg mer komfortabel med å stå med henda i lomma og se på.


_______________________________
http://www.offroadblog.no/Navara01

#6 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Ikke sånn for å drepe et godt initiativ. For tankene er gode. Men jeg tror det er noen huller i kunnskapen om hvordan redningstjenesten i Norge er organisert ......


Ja, og de hullene ser ut til å finnes først og fremst her hos deg, eller du har misforstått helt hva vi egentlig prater om her. Vi prater i tillegg til det emnet startet om (ryddig av trær) om den delen av redninstjenesten som baserer seg på frivillighet, først og fremst S/R.

Kopi av melding:

Jeg forstår ikke helt hva dere ønsker å bidra med?

Ikke så lett når du ikke har skjønt hva vi egentlig diskuterer.



Kopi av melding:

Fjerning av trær?

Dette er blir ikke definert som redningsoppdrag. Og er ingen av nødetatenes ansvar.


Er det noen i det hele tatt som har sagt det da?

Kopi av melding:

Hovedredningsentralene blir først koblet inn når aksjoner går over flere distrikt. Dette har ingen ting med redningstjenesten i Norge å gjøre....


Apropos hull...hvis ikke HRS har noe med redningstjenesten i norge å gjøre...

Kopi av melding:

Hva mere? Bli kalt ut for å bistå i redningsoppdrag med Winch?


Vi har da ganske godt presisert transport, da av mannskaper og utstyr? Dette er utprøvd i samarbeid med RK i Tromsø, med hell. Ingen har da nevnt noe om vinsj i redningsoppdrag, vinsjen var kun nevnt ved f.eks fjerning av trær.

Kopi av melding:

Her er det en utredt holdning at dette skal gjøres av profesjonelle. Om det er kaotisk, mennesker er fastklemt, og ting skal gå fort, ønsker man aller minst stressede privatpersoner inn, med høyst varierende grader av ferdigheter. Her er det brannvesenet som foretar redningen. Om ikke lokalt brannvesen har nok utstyr leies kran og bergningsutstyr fra Viking, Falken osv... Slik Winching er farlig og ambulansemanskaper utsetter seg for fare og er sammen med pasienten. Dette gjelder ofte selv ved daglige trafikkulykker. I disse oppdragene slipper dere ikke til.


Atter en gang er du helt på bærtur, du snakker om ulykker som håndteres av profesjonelle tjenester, og det har da alle andre enn du oppfattet at VI ikke snakker om. Som sagt, når vi snakker om redningstjenester her menes den delen som dekkes av frivillige.

Kopi av melding:

Dette handler også om forsikring og ansvarsplasering om noe går galt!! De fleste av oss har ikke en gang en bilforsikring som gjelder ved winching!!!!! DETTE ER IKKE FOR OSS!!!


Her har du for første gang et poeng, som da vi også er fullstendig klar over. Ansvarsforhold er noe som må tas med i vurderingen.



Kopi av melding:

Om du ønsker å kjøre med Røde Kors meld deg heller inn i Røde Kors. Så bidrar du til noe positivt i lokalsamfunnet der du bor.


Denne tjenesten var ment som assistanse til RK, NF og andre frivillige org med sanitetstjeneste, de fleste har vel skjønt at man i tillegg kan melde seg inn?


Kopi av melding:

Om noen av nødetatene har behov for å komme seg inn i et vanneskelig tilgjengelig sted, rekvireres helikopter, båter, forsvaret osv... De kan bruke ubegrenset med resusser. Varsler ikke en privatperson med en bil som kanskje ikke engang er hjemmme...


Atter en gang snakker vi ikke om nødetatene...hvis nødetatene (Dvs Brann, ambulanse og politi) ikke kommer seg inn, ordner de dette som regel selv med de ressursene de trenger. Vi snakker fremdeles om å assistere frivillige org, på oppdrag fra politiet (som da er de frivillige orgs "arbeidsgiver" i slike aksjoner). De varsler rett som det er privatpersoner med bil, ettersom både RK og NF består av privatpersoner med bil som kanskje ikke er hjemme. Men varsler de en organisasjon som igjen varsler sine medlemmer, får man alltids kjapt tak i noen som er hjemme...på akkurat samme måte som RK varsler sine mannskaper etter først å ha fått et oppdrag fra LRS.

Kopi av melding:

Dette blir ikke noe landsomfattende nettverk. Dette er fryktelig dyrt. Og det må oppdateres og krever mange ansatte.


En frivillig org har da svææært få ansatte, da det baseres på frivllighet. Kostnader og ansvarsområder er ting som må tas i betraktning, ja, men dette er da absolutt med i tankene til både Bergum alle oss andre som har luftet dette...

Kopi av melding:

Sier du i fra til kommunen om at du ønsker å bidra med dette, havner dette på en papirlapp og blir borte. Ingen husket på den eller fant den, når du tror du leser noe i lokalavisen du "burde" ha rykket ut på.


Og dette nevnte jeg da ganske tidlig i tråden, at det må organiseres som en frivillig organisasjon som fra nødetater og andre når gjennom et eneste telefonnummer, i alle fall i et distrikt et eneste telefonnummer. Men det har du sikkert heller ikke lest.

Kopi av melding:

Ikke meningen å slakte noen, men denne tråden bygger på noen missforståelser.


Ja etterhvert gjorde den visst det...og de er stort sett dine misforståelser.

Kopi av melding:

Det å bidra i samfunnet der du bor er et fint initiativ!! Bidra heller med å fjerne trær som privat person der du kommer over dem. Dette markedfører Off Road miljøet på en positiv måte.


Det kan man gjøre i tillegg, og det gjør folk. Og det var vel en slik tanke som utviklet seg til at man faktisk har en del ressurser å tilby. hvis det gjøres på riktig måte og i samarbeid med dem det er aktuelt å tilby ressurser for.


Moralen i historien: Hvis du har lest tråden så lite grundig at du faktisk ikke har fått med deg hva vi prater om, avgrensningene som allerede er gjort, og i tillegg sprer rundt deg med såpass mye inkompetanse som dette og samtidig later som at dette har du peiling på...da er det greiest for oss andre (som har litt initiativ, og funderer på hvordan vi skal sette det inn i et spiselig system) at du ikke blander deg inn i tråden.





"When I die, I want to be buried face down. So that everybody who doesn't like me can kiss my ass! "

Mitt prosjekt: http://www.bilbyggin...topic.php?t=650


#7 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Ikke sånn for å drepe et godt initiativ. For tankene er gode. Men jeg tror det er noen huller i kunnskapen om hvordan redningstjenesten i Norge er organisert ......

Jeg forstår ikke helt hva dere ønsker å bidra med?


Fjerning av trær?

Dette er blir ikke definert som redningsoppdrag. Og er ingen av nødetatenes ansvar. Trær som faller over strømlinjer er kraftselskapet sitt ansvar. Disse får bøter om de ikke gjenoppretter strømforskyningen etter en vis tid. Derfor har kraftselskapene egene ansatte som rydder trær.

Trær som faller over fylkes og riksvei er statens vegvesen sitt ansvar. De har også egene manskaper i vakt.

Trær som faller over kommunalvei, er kommunens ansvar.

Trær som faller på privat grunn, er grunneier sitt ansvar.

Brannvesenet sikkrer der de får melding om trær som kan være til fare.

Hovedredningsentralene blir først koblet inn når aksjoner går over flere distrikt. Dette har ingen ting med redningstjenesten i Norge å gjøre....


Hva mere? Bli kalt ut for å bistå i redningsoppdrag med Winch?

Her er det en utredt holdning at dette skal gjøres av profesjonelle. Om det er kaotisk, mennesker er fastklemt, og ting skal gå fort, ønsker man aller minst stressede privatpersoner inn, med høyst varierende grader av ferdigheter. Her er det brannvesenet som foretar redningen. Om ikke lokalt brannvesen har nok utstyr leies kran og bergningsutstyr fra Viking, Falken osv... Slik Winching er farlig og ambulansemanskaper utsetter seg for fare og er sammen med pasienten. Dette gjelder ofte selv ved daglige trafikkulykker. I disse oppdragene slipper dere ikke til.

Dette handler også om forsikring og ansvarsplasering om noe går galt!! De fleste av oss har ikke en gang en bilforsikring som gjelder ved winching!!!!! DETTE ER IKKE FOR OSS!!!


Kjøre utrykning med mannskaper fra Røde Kors hjelpekorps på dårlig vei eller opp i skogen?

Røde Kors er en frivilig organisasjon. De rykker ikke ut på ulykker. De trener førstehjelp ved å være på idretts stevner og konserter. De bidrar med å lete etter mennesker som har kommet bort. Det å lete etter mennesker som kan være i livet er Politiets ansvar og defineres som et redningoppdrag. Og Røde kors som medlem av tidligere nevnte FORF får dekket utgiftene sine. Om du ønsker å kjøre med Røde Kors meld deg heller inn i Røde Kors. Så bidrar du til noe positivt i lokalsamfunnet der du bor. Og du blir varslet gjennom deres system.


Frakte redningstjensten inn i vanskelig tilgjengelig steder?

Om noen av nødetatene har behov for å komme seg inn i et vanneskelig tilgjengelig sted, rekvireres helikopter, båter, forsvaret osv... De kan bruke ubegrenset med resusser. Varsler ikke en privatperson med en bil som kanskje ikke engang er hjemmme...


Dette blir ikke noe landsomfattende nettverk. Dette er fryktelig dyrt. Og det må oppdateres og krever mange ansatte. Folk selger bilene sine, folk flytter, folk må meldfra når de reiser bort og mange er ikke komptente til å fjerne trær. ( Det er ikke jeg heller, selv om jeg har stor bil og winch) Og ikke minst et slikt landsomfattende nettverk krever MANGE biler. Dette blir for dyrt og det er ingen som betaler for det.

Sier du i fra til kommunen om at du ønsker å bidra med dette, havner dette på en papirlapp og blir borte. Ingen husket på den eller fant den, når du tror du leser noe i lokalavisen du "burde" ha rykket ut på.

Ikke meningen å slakte noen, men denne tråden bygger på noen missforståelser. Da det ikke finnes penger til dette arbeidet.

Det å bidra i samfunnet der du bor er et fint initiativ!! Bidra heller med å fjerne trær som privat person der du kommer over dem. Dette markedfører Off Road miljøet på en positiv måte.



_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986

#8 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Du har faktisk kritisert oppstarten av Røde korps.
Din mening er jo helt klar: All reddning og opprydning er kommunen/veivesenets oppgave.
Du velter alt over på det offentlige.
Når du tenker over hvor effektive de offentlige er, så rekker trærne å råtne i stykker før de blir fjernet.

Men, uansett, du har drept initiativet mitt i denne saken, og den er død for min del. DU drepte den med ditt innlegg. Håper du er stolt.
Bare husk mine ord. Den dagen du står forran et tre, og må vente i 4 timer før det blir flyttet. Det kan være din egen feil.

Dette prosjektet er nå offesielt dødt for min del.
Gratulerer Stein Morten, du "vant"
PS. Kommunen likte ideen.

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#9 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Til deg Bergum:

Du bør holde deg saklig.

Jeg har ikke kritisert Røde Kors Hjelpekorps. Jeg oppfordret heller til å delta i deres arbeid!

Radio amatørene har bidrat med mye positivt og har mye utsyr og kunnskap!!

Roverene har jeg ikke nevnt med et ord, de bidrar på lik linje som hjelpekorpset og Folkehjelpen men i mindre målestokk.

Jeg har aldri kritisert iniativet ditt, om du leser innlegget mitt en gang til ser du det. Men drømmen om en "landsomfattende off road tre redningsorganisasjon" tror jeg du sikter litt for høyt . Du må stikke fingeren litt i jorda. Jeg skal være den første til å ta av meg hatten om du klarer det!!

Til deg Navara01:

Dette har ingen ting med min kunnskap, om du har noe å komme med som bidrar til saklighet i debatten fremstår du som mere saklig;)

_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986

#10 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Du har helt rett. Vi bare glemmer det.
Samtidig legger jeg dødt prosjektet om å spore helpemannskper i terengt, enda Røde Kors virkelig likte det. ( er radioamatør med APRS som fagfelt)
Hva skal vi engentlig med røde kors? De er jo bare på idrettsaragngementer alikavell.
Roverne, hvem har vel hørt om Roverene? De kan jo ikke være til nytte. Ingen ringer jo dem.

Vi overlater ALT til staten, og så sitter vi og venter på dem til vi bli rettet. Akkurat som i USA når demningen røyk i New Orleans.
Da ble jo bare folkk stoppet på broen.

Du har helt rett. Du har nå¨drept mitt intitiv. Gratulerer. Skal aldri bry dere med positive tanker mer.

Nestegang du sitter fast i heia, så håper jeg at ingen komnmer og tauer deg løs før brannvesenet kommer med sin 4x4 bil, og politiet gir deg ei feit bot.
Du mener jo at slikt er det offentliges arbeid.

Og, om du lurer. JA! du har fått meg sur!

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

Opprinnelig postet av Bergum




Du er ikke den eneste som ble provosert av den fantastisk kunnskapsrike sten_morten. devil.gif


_______________________________
http://www.offroadblog.no/Navara01

#11 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Du har helt rett. Vi bare glemmer det.
Samtidig legger jeg dødt prosjektet om å spore helpemannskper i terengt, enda Røde Kors virkelig likte det. ( er radioamatør med APRS som fagfelt)
Hva skal vi engentlig med røde kors? De er jo bare på idrettsaragngementer alikavell.
Roverne, hvem har vel hørt om Roverene? De kan jo ikke være til nytte. Ingen ringer jo dem.

Vi overlater ALT til staten, og så sitter vi og venter på dem til vi bli rettet. Akkurat som i USA når demningen røyk i New Orleans.
Da ble jo bare folkk stoppet på broen.

Du har helt rett. Du har nå¨drept mitt intitiv. Gratulerer. Skal aldri bry dere med positive tanker mer.

Nestegang du sitter fast i heia, så håper jeg at ingen komnmer og tauer deg løs før brannvesenet kommer med sin 4x4 bil, og politiet gir deg ei feit bot.
Du mener jo at slikt er det offentliges arbeid.

Og, om du lurer. JA! du har fått meg sur!

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#12 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

da det gjelder fjerning av 3 over veien så er ikke beredskapen der den beste, jeg jobber i e-verk og må ut og jobbe da strømmen er borte, i det siste har det vært endel vindfall og da har det skjedd mer enn en gang at vi må fjærne trær fra veien for og komme oss fram for satans veivesen har ikke all verdens beredskap, men som jeg skrev lenger opp, fjærning av trær i veien er en fin ting men ikke overvurder deres evner for et 3 som ligger i spenn er ikke nødvendigvis så godt og vite hvor tar veien når man kutter i det. stå på, men noen stor organisasjon av dette tviler jeg på at det blir men vi får holde motet oppe, skader ikke og prøve og få til noe

#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 January 2007 - 00:00

Sier ikke mere jeg:
http://www.fvn.no/ny...ticle434308.ece


Syv trær over veien

En rekke trær har blåst over ende og landet over veiene i agderfylkene lørdag ettermiddag og kveld. Se oversikten i politiloggen.

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#14 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Dette synes jeg er en meget bra idè. Kunne kansje også inneholde de som har scooter osv.



Mattis (kjent fra de fleste aviser og kanal 24 http://www.nordlys.n...icle1704968.ece )

#15 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Ja, jeg som Linjerydder og som kjører 4x4 har jo alltid utstyr med meg, og det er ting som dette jeg gjør hver eneste dag...

Slimjim

G-Wagen 460 300GD STT
Toyota Landcruiser LJ70
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650
http://www.offroad.n...e=View&RID=2071

#16 Jarle Danielsen

Jarle Danielsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Så akkurat på nyhetene om svære trær som var falt over veien.
Folk slet for å få dem vekk.
Vi med biler for "alle føreforhold" er jo utstyrt for å kunne komme å fjerne fremmedlegemer av denne sorten.

Kunne det være en ide for Offroad unionen, å fremlegge et forslag for myndighetene om at vi enkelt kan komme oss ut til områder for å avhjelpe med fjerning av trær.

Som et lite pluss, vil vi da kunne søke justisdepartementet om midler til innkjøp av motorsager og verneutstyr.

Hva vil skje?
Vi(formann eller likn) får melding om at det ligger et tre der og der av politiet, vi ringer opp den personen som bor nærmest og han kjører ut å fjerner treet.
Vi skriver da regning for faktiske utgifter, som vi får refundert.

Hvorfor?
Vi blir da medlemmer av FORF http://www.forf.no/
med alle de fordeler som følger med der.

Jeg er i nødsambandstjenesten i Kristiansand (radioamatører). Vår gruppe fikk 80.000kr til innkjøp av sporingsutstyr. Tidligere har vi fått midler til nødaggregat.

Hvordan stiller Unionen seg til å jobbe med dette?

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

Opprinnelig postet av Bergum



Ganske enkelt, genialt:D

Don"t judge me because I"m blakk,
you"re probably out of cash too:)

#17 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Slikt som dette har vært tenkt på før, i mindre formater. Blant annet har Arctic Expedition Society/TLRK i Tromsø samarbeid med røde kors, slik at RK kan rekvirere biler med sjåfører, og TLRK inngår som en del av RK sin alarmplan.

Jeg har også selv rykket ut med egen bil i Norsk Folkehjelps tjeneste med dispensasjon fra politiet til å kjøre skogsvei, noe som sparte patruljen fra oss for en god time til fots i en liten "hastesak".

Tror vi kan lage mange små vinn-vinn situasjoner med lokale politi/helse/redningstjeneste/myndigheter, og gjerne jobbe mot noe større. Så ideen er veldig god. Kunne det vært en fin plass å begynne om en smart gruppe herfra på 3-4 personer samlet seg, og sendte et forslag til justisdep?

Jeg tror at det uansett må styres lokalt. Alt redningsarbeid av større format ledes av en av Hovedredningssentralene. Mindre redningsaksjoner ledes av LRS (Lokal Redningssentral) med politimester som leder. Hvis vi hadde jobbet mot justisdep. med ideen, og deretter kunne lokale lag/deler av miljøet kontaktet sitt LRS og se om de liker ideen.

Ideen ville fungert akkurat som andre frivillige redningorganisasjoner, dvs all aktivitet som iverksettes av slikt format kommer kun på politiets forespørsel. Det skjer ikke at en lokal Røde Kors-gruppe iverksetter en aksjon selv, og så sender regning til politiet etterpå. Det er også sannsynlig at det kun vil være realistisk administrativt for LRS/politiet dersom vi samlet oss i en ny, landsdekkende organisasjon med et kjent felles navn og lokale lag av denne organisasjonen, på linje med Røde Kors og Norsk Folkehjelp etc. slik har politiet kun et telefonnummer å forholde seg til, nemlig til det lokale lagets vakttelefon. Hvis det blir noe av "Norsk Offroad Union", kunne det vært fornuftig å integrert denne tjenesten som en del av unionen, slik at navnet NOU kunne opparbeidet seg litt cred hos myndigheter også.

På det viset kunne det lokale laget få varsling fra LRS/politiet om at f.eks et tre sperrer et område, og lagets vaktleder ville funnet og varslet den nærmeste bilen fra sin medlemsliste, eller kalt inn nødvendig mannskap. slik funker det for NF og RK. På det viset kunne politiet også varslet "vår" organisasjon samtidig med for eksempel lokalt Røde Kors, dersom det mistenkes at transport av redningsmannskaper og utstyr i lett terreng/skogsvei ville vært nødvendig.

#18 grizzly mannen

grizzly mannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

alt dette er kjempe men det spørs om de høye herrer er enig men hvert forsøket helt klart

#19 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Som ural sier: dette er ein av di beste idè ene eg har hørt i år + fjord:) Hadde vært knall tøft å fått til noe som dette altså..



#20 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Når det gjelder utdeling av statelige midler, så forholder justisdept seg bare til en enkel organisasjon.
Denne mottar støtten og fordeler den.
Når det gjelder varsling, har RK et ypperlig varslingsystem, som sikekrt kan beskrives av en av dem her inne på forumet.
Fjerning av tre, da er det bare at det er meldt inn et mobilnummer pr operasjonasområde, så er det opptil klubbene i det området, å la denne mobil vandre, og sørge for en varslingsplan.

Hovedsaken er at vi må få et felles emblem å samle oss under.


__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748