Gå til innhold



Foto

Fra 4.2L til 4.0L i Jeep Wrangler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
59 replies to this topic

#41 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 20:56

QUOTE(F R E D R I K @ 9 Feb 2007, 12:00) <{POST_SNAPBACK}>
En ting jeg lurte på angående vakuum slangene på renixen..er det mulig å bytte ut de stive vakuum rørene med gummislanger, eller er det viktig at diameteren er akkurat slik den er?
Hadde vært greit å byttet ut alle de stive rørene, knekker så lett...


Det går helt fint å bruke tynne gummi slanger til vacum, bruker metervis på YJ'n.
Har også fjernet de fleste stive plastrørene på MJ Renixen, med gummislanger.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#42 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 21:50

Flott..Det gjelder MAP-sensoren også sant? trodde jeg hadde lest et sted at den skulle ha en viss diameter på røret eller noe sånt, men hvis du har det på din bil og det fungerer er det vel ok..Gode greier smile.gif
Fredrik

#43 taalest

taalest

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:19

Må si at jeg er imponert Fredrik, jævli bra det du og thomsen driver på med.... Har bilen i trondheim nu, men får se om vi kan mekke til sumaren... jeg er klar...

#44 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:26

QUOTE(taalest @ 12 Feb 2007, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Må si at jeg er imponert Fredrik, jævli bra det du og thomsen driver på med.... Har bilen i trondheim nu, men får se om vi kan mekke til sumaren... jeg er klar...


Jokke har også kjøpt seg ny motor..95 modell lt1 fra corvette tror jeg..300 hk og 460 nm
Fredrik

#45 taalest

taalest

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:31

hvorfor det egentlig? Mye kødd med hans? Burde jo fått inn noe mer min, men er jo ikke mulig å få det godkjent på noe vis....

#46 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 08:35

Er noen som prover iallefall: http://www.jeepclubn...php?topic=106.0

Tror du maa dure i gang noe slikt du og
Fredrik

#47 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 21:13

Da har jeg vært i verkstedet hele helgen og jobbet med byttet...Har fått gjort en god del!

Har fått satt på Teraflex Extreme Short shaft kit, klokket aw4en så transferen får riktig vinkel, fått ut 4.2 literen og inn 4.0 literen...og..................




DEN GÅR!!!!! Jess, er overlykkelig...

I morgen skal jeg få på skidplaten under girkassen, lagt opp eksosanlegget fra borla, festet shifteren, og satt på mellomakslingene..

Fikk faktisk ca 5 cm lengre mellomaksling med aw4 og teraflex kitet...ikke dårlig..

Når 4.0 literen sto i cherokeen tikket den en del på tomgang, men det er helt vekke nå..

Fikk tak i en pierburg bensinpumpe på autodeler..skulle visst være en bra pumpe..nesten eneste butikken som ville selge med en bensinpumpe selv om jeg ikke hadde et registreringsnummer til dem..

Kjøpte også et kn-lignende filter til motoren, fikk ikke plass til den originale luftfilterboksen (ville egentlig ikke ha den heller så...)

Noen bilder fra helgens arbø:








Fredrik

#48 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 21:09

Veldig bra thumbsup.gif

Håper du har mye mere bilder av dette..
IPB Image

www.terrengbil.com

#49 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 00:28

Jepp...har tatt masse bilder underveis..Tenkte jeg skulle lage en write up om å sette renix 4 liter i wrangler, med bilder og koblingsskjema og diverse..

Kjørte hjem med bilen nå i sted..gikk ganske bra..tomgangen er litt høy, sikkert en vakuumlekkasje ett eller annet sted. Kassen girer fint også..har ikke justert tps enda, tror det skal bli litt bedre når jeg har fått gjort det.. whistle.gif

Gjenstår litt småmessig inni bilen, satser på å ta det i løpet av uken.
Fredrik

#50 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 28 February 2007 - 22:00

Morsomt at ny Renixen/AW4kassen sviver som den skal thumbsup.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#51 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 01 March 2007 - 21:43

Er fornøyd jeg og, men er ikke helt fornøyd enda..synes ikke motoren går helt rent..fusker liksom litt på et visst turtall, under og over dette er den fin..synes heller ikke den trekker så veldig bra...noe vakuumlekkasje kanskje..har ikke fått koblet opp egr ventilen enda..kan dette ha noe å si? er litt usikker hvor vakuumslangene går fra egrsolenoiden(eller hva den heter) til egr ventilen..noen som har et godt bilde av dette...

512 tr, ser du har samme luftinntak som meg, du hadde ikke giddet å legge inn et bilde av hvordan du har lagt opp vakuum på motoren din? hadde vært gull rolleyes.gif
Fredrik

#52 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 11:59

Her er vacum diagram over Renixen



Slik gjorde jeg det med mitt luftfilter oppsett, slange 1 og 2 inn på luftfiltret.




512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#53 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 22:51

Takk skal du ha..men lurer fremdeles på en ting: på egr ventilen er det to ventiler??! og det går bare en liten gummislange fra den ene til den andre...den er ikke koblet til noe annet..synes dette virker rart..noen som har et foto av hvordan dette skal se ut?
Fredrik

#54 Herman

Herman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 23:28

QUOTE(F R E D R I K @ 2 Mar 2007, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
Takk skal du ha..men lurer fremdeles på en ting: på egr ventilen er det to ventiler??! og det går bare en liten gummislange fra den ene til den andre...den er ikke koblet til noe annet..synes dette virker rart..noen som har et foto av hvordan dette skal se ut?


Fjern EGR sytemet er bare tull

QUOTE(F R E D R I K @ 2 Mar 2007, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
Takk skal du ha..men lurer fremdeles på en ting: på egr ventilen er det to ventiler??! og det går bare en liten gummislange fra den ene til den andre...den er ikke koblet til noe annet..synes dette virker rart..noen som har et foto av hvordan dette skal se ut?


Fjern EGR sytemet er bare tull
HJL
user posted image

#55 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 03 March 2007 - 21:59

QUOTE(F R E D R I K @ 2 Mar 2007, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
Takk skal du ha..men lurer fremdeles på en ting: på egr ventilen er det to ventiler??! og det går bare en liten gummislange fra den ene til den andre...den er ikke koblet til noe annet..synes dette virker rart..noen som har et foto av hvordan dette skal se ut?



Ja to ventiler på din bil, den lille kalles visst EGR transducer, den vises ikke på diagrammet.

Som du ser på tegningen skal det være to slanger mellom ERG ventilen og tranduceren, pluss slangen til solenoiden.





Som Herman sier du kan også fjerne hele dritten.. smile.gif
Men EGR systemet's oppgave er å redusere NOx utslipp ved å kjøre exhaust inn i forbrenningskammeret igjen og redusere temperaturen (NOx dannes ved høye temperaturer). Ved å kjøre med EGR systemet skal bensinforbruket reduseres, kan være en av grunnene til at Renixen bruker litt mindre bensin en HO'n.

EGR systemet resirkulerer exhaust kun i closed loop (computeren styrer solenoiden og slipper vacum til EGR ventilen kun i closed loop), så det går ikke ut over effekten når du gir jernet...

Edited by 512TR, 03 March 2007 - 22:00.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#56 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 11:47

Takk for gode svar...ser nå at jeg ikke har egr transducern på min bil...kan forklare hvorfor jeg ikke fant helt ut av det..Er begynt å bli fornøyd med motoren nå..den fusket litt i et visst turtallsområde, men etter at jeg løsnet fordeleren og vridde huset den ene mm det går an å vri gikk motoren helt rent..

Har også ordnet opp i en del jordingsproblemer som jeg har hatt...Plutselig fungerte ikke bensinpumpen lengre..tenkte faen heller, nå har den tatt dagen..men når jeg sjekket om det var forbindelse mellom rammen og minus polen var det ikke noen forbindelse, det samme med karosseriet og batteriet...la opp noen feite kabler fra batteriet til ramme og karosseri og vips, alt i skjønneste orden...det jeg ikke forstår er at det funket en uke før det begynte å tulle seg...jaja..det funker iallefall..

Det eneste jeg jobber med nå er å få ned tomgangen..ligger på ca 1200 rpm i fri og park, og 700 rpm når bilen står i gir..får se etter vakuumlekkasjer e.l.
Fredrik

#57 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 17:44

QUOTE(F R E D R I K @ 4 Mar 2007, 11:47) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for gode svar...ser nå at jeg ikke har egr transducern på min bil...kan forklare hvorfor jeg ikke fant helt ut av det..Er begynt å bli fornøyd med motoren nå..den fusket litt i et visst turtallsområde, men etter at jeg løsnet fordeleren og vridde huset den ene mm det går an å vri gikk motoren helt rent..

Har også ordnet opp i en del jordingsproblemer som jeg har hatt...Plutselig fungerte ikke bensinpumpen lengre..tenkte faen heller, nå har den tatt dagen..men når jeg sjekket om det var forbindelse mellom rammen og minus polen var det ikke noen forbindelse, det samme med karosseriet og batteriet...la opp noen feite kabler fra batteriet til ramme og karosseri og vips, alt i skjønneste orden...det jeg ikke forstår er at det funket en uke før det begynte å tulle seg...jaja..det funker iallefall..

Det eneste jeg jobber med nå er å få ned tomgangen..ligger på ca 1200 rpm i fri og park, og 700 rpm når bilen står i gir..får se etter vakuumlekkasjer e.l.


QUOTE
QUOTE(F R E D R I K @ 2 Mar 2007, 22:51)

Takk skal du ha..men lurer fremdeles på en ting: på egr ventilen er det to ventiler??! og det går bare en liten gummislange fra den ene til den andre...den er ikke koblet til noe annet..synes dette virker rart..noen som har et foto av hvordan dette skal se ut?


Du burde ta noen bilder av opplegget ditt, blir mye lettere å se hva som er feil!

Renixen er levert med 2 forskjellige EGR systemer, ett uten transducer. Regnet med at du hadde det med transducer siden du spurte om 2 ventiler, men det er ikke sikkert at ditt EGR oppsett har transducer.

På min -87 MJ er det ikke, noen bilder...







Vacum lekasje og høy tomgang:
Du sier at du har samme luftfilter oppsett som meg, har du da blendet vacum utaket som gikk til bi-metall temperatur sensoren på den gamle luftfilter boksen?



Du sier det er bare en gummi slange fra den ene til den andre...er det ikke vacum-slange fra innsuget til EGR solenoiden



Vacum til /fra EGR solenoiden



Kom med bilder av greiene dine !! smile.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#58 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 21:40

Konge svar...skal ta bilder i morgen av opplegget mitt..ser at det skal være vacuum til veivhuset..den gummipakningen som sitter på ventildekselet er alltid løs når jeg åpner panseret...det kan nok være en grunn..rødhetten din har jeg blendet ja, i dette tilfellet med en skrue (ikke onkel skrue biggrin.gif )
Fredrik

#59 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 23:41

hei igjen..fant noen bilder:



Sånn ser det ut idag..ser ut som det skal være en transducer men at den ikke er der..eller?

Slik ser den ut på 4.2 litern..kanskje den kan brukes?

:



Any thoughts?
Fredrik

#60 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 08:26

Ja, det ser ut som om du mangler transduceren, men den som står på 4,2literen ser lik ut den som står på min Renix...så den kan passe.

Har du EGR solenoid?
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari