Gå til innhold



Foto

Dekkdimensjon/lufttrykk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 August

August

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Finnes det noen retningslinjer for beregning av lufttrykk ved endring av hjuldimensjon. På min Excursion har jeg byttet vinterdekk fra originalt 265/75-16 til 235/85-16 og er kjempefornøyd med det, men hva med korrekt lufttrykk?

#2 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Lurer på det samme på min e350.
Har der 265/75/16 og gnudde i 55psi foran og 80psi bak etter dekalet i døra men, har nå 55psi bak også siden de var mere slitt på midten enn på sidene.

-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D

#3 grizzly mannen

grizzly mannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

på thaoen min bruker jeg 35psi 265/75-16 og på f450 camping bil bruker jeg 55-60 psi dekk 235/85-16 men da er det tvilling bak og egenvekt på ca5 tonn

#4 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

hmmm.. excursion som ser rar nok ut med originale hjul, hvordan ble det da med enda mindre?

pga veigrep du gjorde dette eller?

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

#5 August

August

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
hmmm.. excursion som ser rar nok ut med originale hjul, hvordan ble det da med enda mindre?

pga veigrep du gjorde dette eller?

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

Opprinnelig postet av ChevyHoe

Mindre hjul? De er selvfølgelig smalere, men diameter er faktisk litt i overkant av originalt. Bonusen er jo at bilen kjennes mye mer retningsstabil på sporete isete vinterveier.

#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 January 2007 - 00:00

ah, tenke før man snakker da. hehe

Smalere dekk er selvfølgelig en fordel, og ser jo nå at de er omtrent like store.

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

#7 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 17 January 2007 - 00:00

På 265/75R16 orig. dim på min 2001 Exc. V10 kjørte jeg 52psi foran og 50 bak ved lite eller ingen last (Lappen i døra sier forøvrig 55/55 originalt). Kunne ikke se tegn til ujevn slitasje, passet også opp dekkrotasjon som foreskrevet av Ford.
Nå med 295/75R16 er jeg anbefalt 48 foran og 46 bak av AT. Det virker så langt å være utmerket. Kan det være indikasjon på en regel om opp i dim. ved samme profil = ned i trykk?
Og omvendt? Jeg mener forøvrig at boka på noen av mine tidligere biler som hadde alternativ dimensjoner oppgitt, men samme rulleomkrets, anbefalte uendret trykk i dette tilfellet.

-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks "295"