Gå til innhold



Foto

Mangler strøm


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
67 replies to this topic

#41 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 23 February 2007 - 23:47

Her må du være svært forsiktig, er mange viklinger inn der. ta den pent og rolig av..

Den tykke ledningen som går til dynamo er +. Den gir dynamoen strøm. Dynamoen må ha strøm for og kunne lade batteriene.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#42 rasmuss

rasmuss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 23 February 2007 - 23:54

QUOTE(offroad king @ 23 Feb 2007, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Her må du være svært forsiktig, er mange viklinger inn der. ta den pent og rolig av..

Den tykke ledningen som går til dynamo er +. Den gir dynamoen strøm. Dynamoen må ha strøm for og kunne lade batteriene.


Må dynamoen ha strøm fra batt, for å lade batt???? dry.gif ohmy.gif

Trodde dynamoen lagde strøm når den går rundt, å førte strøm til batt via den tykke ledningen som går fra dynamoen til batt.
Rasmuss.....

tlf 99 43 83 13



#43 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 23 February 2007 - 23:58

Den må ha strøm for og lade ja. Det står konstant strøm på den tykke ledningen. Om det ikkje gjør det, skal det iallefallg jøre det.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#44 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 01:08

Det er derfor tomme/ødelagte batterier kan være årsak til at dynamoen ikke lader. Den må ha litt strøm, for å få igang prossessen.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#45 rasmuss

rasmuss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 09:43

jaha, man lærer så lenge man lever.
Dette var jeg rett å slett ikke klar over. smile.gifsmile.gif

Edited by rasmuss, 24 February 2007 - 09:43.

Rasmuss.....

tlf 99 43 83 13



#46 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 00:27

jeg har afmonteret dynamoen, og forsøgte at skille den ad, men jeg kom til at skille den forkert sted, så jeg smadrede det stykke hvor kul-stifterne er.

nyt stykke koster 3200 kr hos forhandler :-(

jeg har fået en anden dynamo, faktisk en hel bil, (pajero 86 årgang) den har en fin dynamo, forskellen er bare at min bil har to dynamo-reme, mens pajeroen har en.

I stedet for plads til to reme, er der plads til en og så sidder der en "vifte" der blæser luft ind i dynamoen.

kan jeg skifte de hjul hvor remen skal være med den med plads til to reme uden at der opstår problemer?

#47 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 00:38

Jeg gjorde det på min, men jeg måtte lage et avstandstykke, for å få det til å passe. Men det er ikke sikkert du må det. Du må bare prøve deg fram.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#48 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 00:40

Det tror eg du kan. Bare ta av begge remhjula og se lengden på bolten, det går nesten helt garantert. Pass på og få vifta på riktig vei når du monterer det igjenn.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#49 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 03:02

Nu har jeg monteret den nye dynamoen. der er en lille forskell på oljepumpen, da den nye er lidt mindre, dog ikke noget der har synlig betydning.

den nye dynamo giver 13,67 volt, med lys på. og radioen tendt. Så nu er jeg endelig færdig og har fået min bil igen (har kørt med konens mazda 323).

jeg har kørt om 100 km i dag, og den fungerer fint :-)

#50 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 03:10

så er den gal igen.....

nu mistede den strømmen igen.... kan være at der også er noget galt med kablingen.

eller er dynamoen for svag??

#51 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 09:10

Sjekk di to tynne ledningene som går ut fra dynamoen.Visst isolasjonen på disse er dårlig å lager kortslutning,vil du miste ladingen.Er du sikker på at jordingsledningen (minus) er i orden?Prøv å legg opp en ny ledning fra motorblokka og til batteriet.Ledningene kan se bra ut,men det kan være irret opp innvendig eller dårlig kontakt.Dynamoen er nok ikke for svak.Jeg har 55 amp dynamo i min pajero med to batterier å masse ekstralys,å det er aldri problemer med ladingen.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#52 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 11:08

jeg brugte de samme to tynde ledninger fra den gamle dynamo. Der er hul i isulationen, og ledningen er lidt irret, det er nok fejlen..... jeg skifter den og ser um ikke det løser problemet.

#53 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 02 March 2007 - 18:24

Ser ut som du har hatt alle problemer som er mulig med bilen din!Jeg måtte skifte kontakt når jeg skifta dynamo.Satte på to løse koblinger.Dette fordi det var annerledes kontakt.Tull med årstall på dynamo og karosseri.Måtte bare prøve meg frem når jeg satte på ledningene.Satte feil første gang,da lyste det i dashbordet,å dynamoen lada ikke.Bytta om ledningene,å den var i gang med det samme!Vær obs på at det er strøm i den ene av di tynne ledningene.Det knitrer fælt når den går til jord!Er nok best å koble av batteriene når du skal bytte ut ledningene!
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#54 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 14:15

har skiftet ledningerne....

men var det på en af de tynde ledningerne, at jeg skal måle ca. 14V? eller var det på den tykke?

og hvor f.... kommer de ind på baterierne?, jeg kan ikki finde de samme ledningerne igen.

#55 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 15:23

hvis jeg sætter en ny minus (-) ledning fra batteri til motorblokk, hvor skal jeg så sætte den fast på blokken? hvor sidden den anden?

#56 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 18:16

Det er 1 stort skruehull på hver side, litt lenger fram enn midten. Der har jeg mine ihvertfall. Pass på at skruene du setter inn ikke er for lange, for da kan blokka di sprekke når du drar til skruene.

Du kan jo bruke hvilket som helst skruehull. Det viktigste er jo å få god jord.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#57 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 12 March 2007 - 11:24

Nu har jeg lagt nye ledninger både (+) fra dynamo til batteri og (-) fra mototblok til batteri (her satte jeg en ekstra ledning fra samme sted som den "gamle" (-) så der nu er to ledninger)

derefter startede jeg motoren og målte ved batterierne, det startede ved 12,8 V, og gik hurtigt opad.

Så prøvede jeg at tænde for radio, lys (langlys), varmerude bag og varmeapparat på fuld fart. Nu målte jeg strømmen igen og den gik rimelig hurtigt nedad!!!

Kan det virkelig være rigtigt at strømmen skal falde, når alt er tændt?? eller er der flere fejl at rætte på??

#58 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 12 March 2007 - 11:53

skal lige sige at motoren gik i "tomgang" med ca 13-1400 rpm da jeg målte strømmen

#59 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 12 March 2007 - 15:10

Min lader over 14 volt på 1100 rpm. med det meste av utstyr på. Den bør ikke på noe tidspunkt synke under 13.6 volt. Da har du enten for mye forbruk i forhold til størrelsen på dynamo, eller sliten dynamo.

Prøv evt. å øke turtallet til 2000 rpm., og se om det samme skjer nå.

Edited by Kenneth32, 12 March 2007 - 15:11.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#60 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 16 March 2007 - 12:12

Den dynamo som jeg satte i bilen, er fra en ca. 18 år gammel pajero. Kan der være forkell på kapasiteten på den og den "gamle"??