Gå til innhold



Foto

Pajero'n går som ei bøtte møkk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
74 replies to this topic

#1 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Hadde litt luft i systemet fant jeg ut istad. Greit nok, så jeg lufta. Det ble mye bedre enn det var, men gikk fortsatt ræva.

Skifta dieselfilteret, og det var fullt av is, og tjukk diesel.

Hadde nesten tom tank, så jeg fylte full tank etter dette(på Statoil) Motoren sperrer på 3000 rpm.

Fikk et tips om å fylle 2 dl. rødsprit og 1 liter bensin på tanken. Riste på bilen, så det blanda seg godt i tanken, og la den stå på tomgang i 30-45 min.

Motoren går pent på tomgang, og starter med en gang med og uten motorvarmer.

Hvis dette ikke funker, er det da noen som har noen ideer wtf.gif
Kan det være filteret inni dieselpumpa som er tett wtf.gif
Åssen er det å fikse sjøl wtf.gif
Please help me cool.gif

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#2 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Skifta dieselfilteret, og det var fullt av is, og tjukk diesel.



Hvorfor er jeg ikke overasket over at den ikke gikk som et skudd:D

Siden dieselfilteret var i dårlig stand, hva med luftfilter, olja/oljefilter, prøvd dyserens ?, evt fuktfjerner til drivstoff.

Er det et filter i pumpa så er det jo litt jobb å rense...

Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250

#3 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

He he, du har et poeng der wink.gif

Skifta dieselfilter, olje og oljefilter, luftfilter for ca. 6000 km siden. Kan jo ta ut luftfilteret, og se om turtallet kommer mer til sin rett da.
Kan man bruke kondensfjerner, eller bør man bruke noe annet wtf.gif

Hvilket produkt er du fornøyd med wtf.gif

Fylte på dyserens i begynnelsen av januar.

Og turbotrykket er normalt på 0,9

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#4 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Testa uten luftfilter nå. Da gikk turtallet opp til 3400 rpm, før den henger igjen.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#5 Pajless

Pajless

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 286 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Tror nokk det er is /vann som er problemet ditt. Du må se om det er et forfilter før hovedfiltret. Det å kan være fullt av is. Har vel hvert best å fått den inn i varmen å få på litt westfrost eller lignende på tanken. Passpå å ha mye diesel på tanken når det er kaldt.

#6 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Hva var hendelsesforløpet? Kom det gradvis eller i kulde etc


Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800

#7 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Pajless: Nå har j skrudd av hele dieselfilterholderen. Det er slush inni der, så nå ligger det inne i varmen og koser seg. Hvis det er slush inni dieselpumpa også, kan det ødelegge noe wtf.gif Åssen skal jeg gå fram for å få hånd om det wtf.gif

Har ikke mulighet til å ha bilen inne, så det er utelukka.

Garret: Før jeg skifta dieselfilteret seinhøstes, så hadde jeg litt samme symptomer, men det forsvant da filteret ble bytta.

I noen dager nå har den fjuska litt. Skulle en tur til Lillestrøm idag, men jeg snudde på Kløfta. Nesten så jeg ikke tok meg hjem. Tenkte jeg skulle lufte litt da jeg kom hjem, og ja, det var luft i systemet. Ble bedre, men laaangt ifra bra.

Da jeg skrudde igjen lufteskruen, og pumpa litt, så kom det diesel mellom filteret og holderen ohmy.gif Der er det jo 2 pakninger. Den store som sitter fast på filteret, og den lille som skal tette rundt skruen man skrur filteret inn på.
Dette stusser jeg litt over, for den lille fulgte ikke med filteret jeg kjøpte idag.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#8 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Hei Kenneth!
Skjer ittno med pumpa di sjøl om det er ''slush'' inni der så det er inegn fare;)
Få tak i ei flaske med westfrost å ha på en halvliter av det på tanken(hvis den er full da) å la den gå på tomgang en times tid,da tenker je isen å detta forsvinner..

Ang den lille pakningen på dieselfilteret så er det itte alle filter merker som har den på de filtera..den pakningen er itte nødvendig egentlig,dieselen går gjennom filteret uansett sjøl om den itte er der..

''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''


#9 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
He he, du har et poeng der wink.gif

Skifta dieselfilter, olje og oljefilter, luftfilter for ca. 6000 km siden. Kan jo ta ut luftfilteret, og se om turtallet kommer mer til sin rett da.
Kan man bruke kondensfjerner, eller bør man bruke noe annet wtf.gif

Hvilket produkt er du fornøyd med wtf.gif

Fylte på dyserens i begynnelsen av januar.

Og turbotrykket er normalt på 0,9

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

Opprinnelig postet av Kenneth32



rødsprit er nesten bærre enn kondensfjærner. Chevy'n våres var itte helt go i dag tidlig. fikk en skvett rød hembrent å skøt i vei;)

Min Blogg: http://www.offroadbl...OsthagenOffroad


#10 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Hei Kenneth!
Skjer ittno med pumpa di sjøl om det er ''slush'' inni der så det er inegn fare;)
Få tak i ei flaske med westfrost å ha på en halvliter av det på tanken(hvis den er full da) å la den gå på tomgang en times tid,da tenker je isen å detta forsvinner..

Ang den lille pakningen på dieselfilteret så er det itte alle filter merker som har den på de filtera..den pakningen er itte nødvendig egentlig,dieselen går gjennom filteret uansett sjøl om den itte er der..

''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''


Opprinnelig postet av Inge



Hvor får jeg tak i westfrost wtf.gif Da skal jeg prøve uten den jævla pakningen imorgen. Har jo ingenting å tape. Kan ta dritten ifra hverandre enda en gang jeg.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#11 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

rødsprit er nesten bærre enn kondensfjærner. Chevy'n våres var itte helt go i dag tidlig. fikk en skvett rød hembrent å skøt i vei;)

Min Blogg: http://www.offroadbl...OsthagenOffroad


Jeg var litt redd for å ta på for mye rødsprit idag blink.gif så det ble bare 2 dl. Fikk også et råd om 1 liter bensin, siden tanken min er full, så jeg prøvde det også blush.gif Men dette hjalp ingenting.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#12 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Slush sier du...Dieselen vokser seg når det blir minusgrader.Derfor blir det tilsatt parafin så dette ikke skal skje,såkalt vinterdiesel.Når sommerdieselen vokser seg,ser det ut som nesten smelta stearinlys.Visst det er det som er problemet ditt,hjelper det med et par liter parafin.Men det blir en sjikkelig "suppe" visst du fortsetter å blande i allt fra di gode rådene...

Meir turtall,je gass!

#13 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Det var ihvertfall issørpe inni filteret og filterholderen. I bunnen av filteret som det skal dreneres, var det massiv is. Skal kaste på 2 flasker kondensfjerner imorgen, og la bilen gå litt(hvis jeg får liv i den da)

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#14 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

For å motvirke utvoksing kan en på full tank bruke inntil 5 liter bensin. Sto faktisk i instruksjonsboka. Mot kondens og vann i dieselen kan kondensfjernere brukes. Westfrost er billig og kjøpes som litersflasake og er beregnet på diesel. Ved bruk av kondensfjerner/bensin er det anbefalt å tilsette litt totaktsolje. En kork eller tre.
Dieselfilter eller luftfilter skal ikke under noen omstendighet rengjøres med bensin da dette kan gi uønsket høyt turtall og til og med sprenge motor ved oppstart.
Rødsprit funker som kondensfjerner og en liter er ikke farlig å ha på om en motvirker tapet av smøreegenskapene ned totaktsolje. Det er dysene og pumpa som trenger det!

Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800

#15 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Lærte en gang, angående anleggsmaskiner i kaldt klima, at alt som het kondensfjerner og sprit skulle man holde LANGT unna dieseltanken. Grunnen de enkel. Spritholdige produkter løser opp vannet slik at det blander seg med dieselen. Dermed går vannet rett gjennom filteret og havner i pumpa og motoren. Her skaper det trøbbel med forbrenning og korrosjon.

I stedet skal man fylle 1/2% lavoktan bensin dersom det er fare for sørping. Da vil vannet i deiselen fortsatt synke til bunnen i tanken, og kan tappes av forsiktig til det kommer ren diesel. Er det frost vil vannet ligge som en isklump i bunnen av tanken og gjør ingen skade. Det lille vannet som suges opp av tanken blir utskilt i filteret og kan tappes av der. Eneste bivirkningen er at man reduserer bankefastheten noe, og dermed får litt dårligere effekt. Dette er imidlertid knapt merkbart, og ingenting i forhold til et filter med sørpe.

Har fulgt dette med pajeroen i alle år, og aldri hadd problemer. Selv ikke i 30 blå. Det betinger bare at man gidder å fjerne vannet der det samler seg. Det beste for å forebygge vann i tanken, er å ha den mest mulig full i kalde perioder. Da unngår man rim og kondens på innsiden.

Vil gå så langt som å påstå at kondensfjerner er et produkt som aldri burde vært på markedet. Det er kun laget som en salgsgimmik som oljeselskapene markedsfører som vidundermiddel. Kvakksalver-medisin!

Get off the road again!

#16 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Gjett om jeg skal gjøre alt etter boka, hvis jeg får bilen opp å gå igjen'a cool.gif

Dette pisset her skal jeg faen ikke ha om igjen nei fish.gif

Takker for alle innspill folkens cool.gif

Har tatt med meg dieselfilteret og holderen inn, for å få ut slushen. Klart til montering imorgen.
Kryss fingra for meg. Legger inn mld. imorgen efta/kveld om åssen det har gått. Kan hende det kommer flere dumme spm. fra meg imorgen blink.gif

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15


Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#17 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kondensfjerner er ikke vidundermedisin men et krisehjelpemiddet når vann forst har gitt problemer. Det vet alle som har fått motorstopp i 35 blå.....


Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800

#18 Pajless

Pajless

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 286 Innlegg:

Posted 25 January 2007 - 00:00

For å varme opp dieselpumpa kan du sette ei abeidslampe(500 watter)mot pumpa. OBS!OBS. Den avgir mye varme

#19 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 25 January 2007 - 00:00

Fått noe fart på møkka????


Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800

#20 Tore M

Tore M

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1104 Innlegg:

Posted 25 January 2007 - 00:00

Det er ett produkt som heter ALRON som er å få kjøpt på bensinstasjonene. Dette både løser opp voks, fjerner kondens og klarner opp gromset diesel. Kjempemiddel som jeg har brukt i mange år med godt resultat.