Pajero'n går som ei bøtte møkk
#1
Posted 24 January 2007 - 00:00
Skifta dieselfilteret, og det var fullt av is, og tjukk diesel.
Hadde nesten tom tank, så jeg fylte full tank etter dette(på Statoil) Motoren sperrer på 3000 rpm.
Fikk et tips om å fylle 2 dl. rødsprit og 1 liter bensin på tanken. Riste på bilen, så det blanda seg godt i tanken, og la den stå på tomgang i 30-45 min.
Motoren går pent på tomgang, og starter med en gang med og uten motorvarmer.
Hvis dette ikke funker, er det da noen som har noen ideer
Kan det være filteret inni dieselpumpa som er tett
Åssen er det å fikse sjøl
Please help me
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#2
Posted 24 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Skifta dieselfilteret, og det var fullt av is, og tjukk diesel.
Hvorfor er jeg ikke overasket over at den ikke gikk som et skudd:D
Siden dieselfilteret var i dårlig stand, hva med luftfilter, olja/oljefilter, prøvd dyserens ?, evt fuktfjerner til drivstoff.
Er det et filter i pumpa så er det jo litt jobb å rense...
Garasje1: http://www.offroadga...d=2&thread_id=2
Garasje2: http://forum.m4x4cn....sp?TOPIC_ID=250
#3
Posted 24 January 2007 - 00:00
Skifta dieselfilter, olje og oljefilter, luftfilter for ca. 6000 km siden. Kan jo ta ut luftfilteret, og se om turtallet kommer mer til sin rett da.
Kan man bruke kondensfjerner, eller bør man bruke noe annet
Hvilket produkt er du fornøyd med
Fylte på dyserens i begynnelsen av januar.
Og turbotrykket er normalt på 0,9
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#4
Posted 24 January 2007 - 00:00
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#5
Posted 24 January 2007 - 00:00
#6
Posted 24 January 2007 - 00:00
Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800
#7
Posted 24 January 2007 - 00:00
Har ikke mulighet til å ha bilen inne, så det er utelukka.
Garret: Før jeg skifta dieselfilteret seinhøstes, så hadde jeg litt samme symptomer, men det forsvant da filteret ble bytta.
I noen dager nå har den fjuska litt. Skulle en tur til Lillestrøm idag, men jeg snudde på Kløfta. Nesten så jeg ikke tok meg hjem. Tenkte jeg skulle lufte litt da jeg kom hjem, og ja, det var luft i systemet. Ble bedre, men laaangt ifra bra.
Da jeg skrudde igjen lufteskruen, og pumpa litt, så kom det diesel mellom filteret og holderen Der er det jo 2 pakninger. Den store som sitter fast på filteret, og den lille som skal tette rundt skruen man skrur filteret inn på.
Dette stusser jeg litt over, for den lille fulgte ikke med filteret jeg kjøpte idag.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#8
Posted 24 January 2007 - 00:00
Skjer ittno med pumpa di sjøl om det er ''slush'' inni der så det er inegn fare;)
Få tak i ei flaske med westfrost å ha på en halvliter av det på tanken(hvis den er full da) å la den gå på tomgang en times tid,da tenker je isen å detta forsvinner..
Ang den lille pakningen på dieselfilteret så er det itte alle filter merker som har den på de filtera..den pakningen er itte nødvendig egentlig,dieselen går gjennom filteret uansett sjøl om den itte er der..
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
#9
Posted 24 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
He he, du har et poeng der
Skifta dieselfilter, olje og oljefilter, luftfilter for ca. 6000 km siden. Kan jo ta ut luftfilteret, og se om turtallet kommer mer til sin rett da.
Kan man bruke kondensfjerner, eller bør man bruke noe annet
Hvilket produkt er du fornøyd med
Fylte på dyserens i begynnelsen av januar.
Og turbotrykket er normalt på 0,9
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
Opprinnelig postet av Kenneth32
rødsprit er nesten bærre enn kondensfjærner. Chevy'n våres var itte helt go i dag tidlig. fikk en skvett rød hembrent å skøt i vei;)
Min Blogg: http://www.offroadbl...OsthagenOffroad
#10
Posted 24 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Hei Kenneth!
Skjer ittno med pumpa di sjøl om det er ''slush'' inni der så det er inegn fare;)
Få tak i ei flaske med westfrost å ha på en halvliter av det på tanken(hvis den er full da) å la den gå på tomgang en times tid,da tenker je isen å detta forsvinner..
Ang den lille pakningen på dieselfilteret så er det itte alle filter merker som har den på de filtera..den pakningen er itte nødvendig egentlig,dieselen går gjennom filteret uansett sjøl om den itte er der..
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
Opprinnelig postet av Inge
Hvor får jeg tak i westfrost Da skal jeg prøve uten den jævla pakningen imorgen. Har jo ingenting å tape. Kan ta dritten ifra hverandre enda en gang jeg.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#11
Posted 24 January 2007 - 00:00
Min Blogg: http://www.offroadbl...OsthagenOffroad
Jeg var litt redd for å ta på for mye rødsprit idag så det ble bare 2 dl. Fikk også et råd om 1 liter bensin, siden tanken min er full, så jeg prøvde det også Men dette hjalp ingenting.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#12
Posted 24 January 2007 - 00:00
Meir turtall,je gass!
#13
Posted 24 January 2007 - 00:00
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#14
Posted 24 January 2007 - 00:00
Dieselfilter eller luftfilter skal ikke under noen omstendighet rengjøres med bensin da dette kan gi uønsket høyt turtall og til og med sprenge motor ved oppstart.
Rødsprit funker som kondensfjerner og en liter er ikke farlig å ha på om en motvirker tapet av smøreegenskapene ned totaktsolje. Det er dysene og pumpa som trenger det!
Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800
#15
Posted 24 January 2007 - 00:00
I stedet skal man fylle 1/2% lavoktan bensin dersom det er fare for sørping. Da vil vannet i deiselen fortsatt synke til bunnen i tanken, og kan tappes av forsiktig til det kommer ren diesel. Er det frost vil vannet ligge som en isklump i bunnen av tanken og gjør ingen skade. Det lille vannet som suges opp av tanken blir utskilt i filteret og kan tappes av der. Eneste bivirkningen er at man reduserer bankefastheten noe, og dermed får litt dårligere effekt. Dette er imidlertid knapt merkbart, og ingenting i forhold til et filter med sørpe.
Har fulgt dette med pajeroen i alle år, og aldri hadd problemer. Selv ikke i 30 blå. Det betinger bare at man gidder å fjerne vannet der det samler seg. Det beste for å forebygge vann i tanken, er å ha den mest mulig full i kalde perioder. Da unngår man rim og kondens på innsiden.
Vil gå så langt som å påstå at kondensfjerner er et produkt som aldri burde vært på markedet. Det er kun laget som en salgsgimmik som oljeselskapene markedsfører som vidundermiddel. Kvakksalver-medisin!
Get off the road again!
#16
Posted 24 January 2007 - 00:00
Dette pisset her skal jeg faen ikke ha om igjen nei
Takker for alle innspill folkens
Har tatt med meg dieselfilteret og holderen inn, for å få ut slushen. Klart til montering imorgen.
Kryss fingra for meg. Legger inn mld. imorgen efta/kveld om åssen det har gått. Kan hende det kommer flere dumme spm. fra meg imorgen
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#17
Posted 24 January 2007 - 00:00
Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800
#18
Posted 25 January 2007 - 00:00
#19
Posted 25 January 2007 - 00:00
Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
http://www.offroad.n...=ShowID&id=6800
#20
Posted 25 January 2007 - 00:00