Gå til innhold



Foto

Pajero'n går som ei bøtte møkk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
74 replies to this topic

#41 black ghost

black ghost

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:33

Hvis den ytre store pakningen din er ordentlig så skal det jo ikke komme
noe ut ved den rød streken din . kan jo kansje ha på noe silikon
Gi på a
lang paj 2.3td

#42 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 17:27

Hallo K!

Jeg sjekket reservefilteret mitt og den pakningen skal ikke være der. Det er heller ikke noe på den i bilen heller. Kan det være denne som gjør at den ytre pakningen din ikke kommer skikkelig i klem?
Nå som den bare suger fra filteret som du beskriver er et klassisk tegn pålekkasje et sted, om det er på den pakningen som tydelig er lekk, eller lufteskruen, eller slangen/røret til tanken eller fler av delene er ikke godt å se for det er ikke rare lekkasjen som skal til. Får du diesel frem når du bruker trykkluft eller når du pumper er det i alle fall ikke den som er frosset.
Lekkasje på returslangen kan å gi slike pussige symptomer.

Håper du får noe ut av dette unsure.gif

[attachment=189:attachment][attachment=190:attachment][attachment=191:attachment
]

#43 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 18:13

Da har jeg holdt på som en gærning her. Nå begynner det å hjelpe bittelitt.... Den suger fram diesel av tanken, jeg har fått lufta ved filteret, og ved dysene. Den går fortsatt ikke ordentlig, og maks turtallet er 3500 rpm. devil.gif

Jeg merka meg at diesel spruten ikke er helt "normal" på 1 og 4. Da man skrur opp på dysene mens motor går, så skal det jo sprute en del. Det gjorde det før idag, men ikke nå. Har jeg fortsatt noe luft i området som sperrer dieselen i å komme wtf.gif

Jeg gjør det på ca. 1500 rpm. Er det galt ?

Den går pent som f*** på tomgang.

Noen i Årnes området som kan bistå meg litt imorgen ? Når som helst på døgnet. Skal selvfølgelig få betalt smile.gif Må ha bilen opp å gå.

QUOTE(black ghost @ 30 Jan 2007, 16:33) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis den ytre store pakningen din er ordentlig så skal det jo ikke komme
noe ut ved den rød streken din . kan jo kansje ha på noe silikon



Jeg hadde på pakning på tube, og skrudde til. Resultatet var at alt ble borte fra kontaktflata til pakningen. Dro en konklusjon om at det ikke hadde noe for seg, så jeg tørka det vekk igjen. Dro ei oljestripe på pakningen og satte det sammen igjen.

Resten ser du i innlegget under smile.gif

Edited by Kenneth32, 30 January 2007 - 18:07.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#44 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 18:17

Når du har kjørt litt og den har stått og gått litt, kommer det da luft i filteret som kan bobler ut når du håndpumper?
Hva har du sjekket?

Hva var den siliconen du brukte? Jeg anbefaler IKKE å bruke silicon på noe som har med drivstoff å gjøre.
Den løser seg opp og blir slik ufyselig gele som tetter alt.
Har gitt meg masse problemer tidligere!

Hva vil det si rar sprut på syl 1 og 4?

Går motoren ujevnt på høyere turtall?

#45 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 18:26

QUOTE(Garret @ 30 Jan 2007, 17:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo K!

Jeg sjekket reservefilteret mitt og den pakningen skal ikke være der. Det er heller ikke noe på den i bilen heller. Kan det være denne som gjør at den ytre pakningen din ikke kommer skikkelig i klem?
Nå som den bare suger fra filteret som du beskriver er et klassisk tegn pålekkasje et sted, om det er på den pakningen som tydelig er lekk, eller lufteskruen, eller slangen/røret til tanken eller fler av delene er ikke godt å se for det er ikke rare lekkasjen som skal til. Får du diesel frem når du bruker trykkluft eller når du pumper er det i alle fall ikke den som er frosset.
Lekkasje på returslangen kan å gi slike pussige symptomer.

Håper du får noe ut av dette unsure.gif

[attachment=189:attachment][attachment=190:attachment][attachment=191:attachment
]



Dette ser ut som på min ja. Jeg har droppa den lille pakningen nå. Hvor hardt skrur du egentlig til filteret ? Jeg tar så hardt jeg kan med henda, og bitte litt med oljefiltertang blush.gif

QUOTE(Garret @ 30 Jan 2007, 18:17) <{POST_SNAPBACK}>
Når du har kjørt litt og den har stått og gått litt, kommer det da luft i filteret som kan bobler ut når du håndpumper?
Hva har du sjekket?

Hva var den siliconen du brukte? Jeg anbefaler IKKE å bruke silicon på noe som har med drivstoff å gjøre.
Den løser seg opp og blir slik ufyselig gele som tetter alt.
Har gitt meg masse problemer tidligere!

Hva vil det si rar sprut på syl 1 og 4?

Går motoren ujevnt på høyere turtall?


Jepp, da kommer det litt luft når jeg pumper.

Den guffa jeg brukte var den røde pakning på tube opplegget som selges på Europris. Da den har herda, så løser den seg ikke opp i diesel(ser det ut som) Har ikke prøvd dette over tid. Jeg har fjerna alt som har med denne guffa å gjøre nå.

Det la seg bare et skumlag rundt røret på 1 og 4. På 2 og 3, så spruta det helt opp i trynet på meg.

Den går tålig jevnt til ca. 2800-3000 rpm. Da hører man at den ikke yter, og draget er vesentlig redusert over hele spekteret. Rett og slett kraftløs.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#46 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 19:05

QUOTE(Kenneth32 @ 30 Jan 2007, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Dette ser ut som på min ja. Jeg har droppa den lille pakningen nå. Hvor hardt skrur du egentlig til filteret ? Jeg tar så hardt jeg kan med henda, og bitte litt med oljefiltertang blush.gif
Jepp, da kommer det litt luft når jeg pumper.

Den guffa jeg brukte var den røde pakning på tube opplegget som selges på Europris. Da den har herda, så løser den seg ikke opp i diesel(ser det ut som) Har ikke prøvd dette over tid. Jeg har fjerna alt som har med denne guffa å gjøre nå.

Det la seg bare et skumlag rundt røret på 1 og 4. På 2 og 3, så spruta det helt opp i trynet på meg.

Den går tålig jevnt til ca. 2800-3000 rpm. Da hører man at den ikke yter, og draget er vesentlig redusert over hele spekteret. Rett og slett kraftløs.


Jeg bruker litt olje som på oljefilter og trekker det til det jeg klarer med håndmakt uten at noe går i stykker eller vrir seg.

Det skal prute like mye ved alle dysene! Du vrir vel litt på rørene samtidig så røret løsner fra i konen?

Gjenget du opp til lufteskrue etter noe problemer med den??

Om det bare er bittelitt luft i filteret så (5-10 bobler) så begynner jeg å tro pumpa di har et problem.
Var noen som nevnte et filter i pumpa??????? Noen som vet mer om den?
Prøvd å pumpe febrilsk på manuelle pumpa mens du lufter ved dysene når du er sikker på at det ikke er noe luft i filkteret? (mulig enda et skudd i mørke men)
Er du skytter forresten? aso_orange.gif
dribble.gif

#47 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 19:20

Har du prøvd å gå utenom filteret, slange rett fra tanken og inn? Ev. fyllr diesel i kanne. Kan være behjelpelig med med plass på bukk, hvis du kommer deg til sander. grunnen til at jeg nevner det med å gå utenom fiter og håndpumpe, er at jeg hadde problemer med den på en 86 paj. jeg hadde en gang, men jeg husker ikke hvordan den oppførte seg.

Edited by 91patrol, 30 January 2007 - 19:25.


#48 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 19:37

QUOTE(Garret @ 30 Jan 2007, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bruker litt olje som på oljefilter og trekker det til det jeg klarer med håndmakt uten at noe går i stykker eller vrir seg.

Det skal prute like mye ved alle dysene! Du vrir vel litt på rørene samtidig så røret løsner fra i konen?

Gjenget du opp til lufteskrue etter noe problemer med den??

Om det bare er bittelitt luft i filteret så (5-10 bobler) så begynner jeg å tro pumpa di har et problem.
Var noen som nevnte et filter i pumpa??????? Noen som vet mer om den?
Prøvd å pumpe febrilsk på manuelle pumpa mens du lufter ved dysene når du er sikker på at det ikke er noe luft i filkteret? (mulig enda et skudd i mørke men)
Er du skytter forresten? aso_orange.gif
dribble.gif



Jepp, jeg vrikker litt på rørene etter jeg har løsna dem. Lufteskruen er original, og holder tett. Kan ta et par tre pump, så kommer det rein diesel igjen.
Da det gjelder filteret i dieselpumpa, så gjør faktisk ikke Mitsu noe med dem sjøl engang wtf2.gif Dem sender den til Sandefjord(mener jeg å huske han sa) Den herligheta kosta ca. 5000,-

Skal lufteskruen stå oppe da jeg skal pumpe som f***, mens jeg lufter på dysene ?

Jepp, jeg skyter på figurer og leirduer. Er medlem i Sør- Odal jff. Skyter du også ?

QUOTE(91patrol @ 30 Jan 2007, 19:20) <{POST_SNAPBACK}>
Har du prøvd å gå utenom filteret, slange rett fra tanken og inn? Ev. fyllr diesel i kanne. Kan være behjelpelig med med plass på bukk, hvis du kommer deg til sander. grunnen til at jeg nevner det med å gå utenom fiter og håndpumpe, er at jeg hadde problemer med den på en 86 paj. jeg hadde en gang, men jeg husker ikke hvordan den oppførte seg.



Dæven, det har jeg ikke tenkt på. Skal fylle ei kanne imorgen og prøve utenom filteret cool.gif Hvis den da fortsatt ikke går som den skal(etter at jeg har lufta på dysene), så er det vel dieselpumpa da ? Eller dysene ?

Sier takk til lån av bukk, hvis jeg må under bilen og herje rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#49 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 20:01

Hvis du ikke finner ut noe, så kan du ta en t.l.f til Sand-teck i Nord-Odal på tlf.: 62 97 40 50 og spørre om mulig årsak.

Ev. løsne de banjo kobblingen på pumpa, og se om det sitter sil i de.

#50 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 20:59

QUOTE(91patrol @ 30 Jan 2007, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du ikke finner ut noe, så kan du ta en t.l.f til Sand-teck i Nord-Odal på tlf.: 62 97 40 50 og spørre om mulig årsak.

Ev. løsne de banjo kobblingen på pumpa, og se om det sitter sil i de.



Takker smile.gif Da skal jeg sjekke opp det også imorgen. Skal prøve å koble ut tank og filter først.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#51 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 14:01

Nå nærmer det seg her. Nå får jeg godt over 4000 rpm. Motoren går jevnt og pent, men er veldig lat wtf.gif iiam.gif

Skal ringe sand-teck ASAP.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#52 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 15:53

Har vært i kontakt med Sand-teck nå. Dem hadde samme forslag som deg 91patrol. Løsne banjoslangen og se om det er filter under der. Er det ikke det, så må pumpa demonteres og sendes til rep. devil.gif

Nå har jeg latt bilen stå på tomgang i en halvtimes tid på 2000 rpm. Stoppa den. Lufta på filteret igjen. Starta den, og latt den gå på tomgang ei stund. Så kjørte jeg meg en liten tur. Den var fortsatt lat, men bedre.

Parkerte hjemme. Stoppa motoren og lufta på filteret. Starta opp og kjørte opp turtallet til 2000 rpm. Så begynte jeg å lufte på dysene. Da var det full sprut på alle 4. Lufta ca. 7 sek. pr. dyse. Prøvde bilen en tur igjen. Den gikk mye bedre nå, men er ikke helt oppe i dagen enda.

Nå skal den få stå til imorgen, så skal jeg lufte på filteret igjen, og se om dieselen har rent tilbake i løpet av natta.

Dette er et fenomenalt bra forum, og jeg takker alle for hjelp og støtte her rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#53 black ghost

black ghost

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 16:13

Det var godt å høre at pajen går igjen , jeg ville bare begynt å bruke den
så vil jeg tru lufta blir borte med tid å stunder . Min gikk dårlig til jobb i dag
Men når jeg dro hjem gikk den som ei kule (eller no) laugh.gif
Jeg er ganske sikker på at jeg har vann i systemet enda devil.gif
Gi på a
lang paj 2.3td

#54 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 16:50

Hvis du drenerer tanken med den skruen under, så skriv inn åssen det gikk da biggrin.gif Gikk det bra, så er det mye mulig jeg gjør det samme sjøl da det blir litt triveligere i været. Sånn ca. i mai, juni tongue.gif

Godt å høre at kjærra di er oppe og går igjen rofl.gif

Jeg skal en runde på flere mil etterpå, så jeg tør ikke ta Pajen dit. Vil gjerne bli trygg på den i nærområdet, så det ikke er så langt å gå wink.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#55 black ghost

black ghost

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 18:46

Bare tanken blir tom så skal jeg ta den i versted å tømme den .
Regner med det skal gå bra . men det er vel fryst så den må vel
stå en stund . Da tenkte jeg at jeg skulle bytte diesel filteret ,
vis den da ikke slutter å fjuske om morran blir jeg gal dribble.gif .
En annen ting , min stopper ikke den vil bare ikke opp i turtall .
Er din sån også ?
Gi på a
lang paj 2.3td

#56 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 21:55

Et spm. sitter det et ovalt lokk med to skruer nederst på siden av pumpa? i så fall kan du løsne det og se hva som kommer ut, gjorde det på 2.3, men hvet ikke om pumpene er like.
Det med drens skruen på tanken kan du trygt løsne selv om tanken er full, trenger ikke skru den helt ut for å drenere.

#57 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 22:02

Min stoppa heller ikke, men på det værste var vel drøyt 2000 rpm. maks, og den fjuska som om den gikk bare på vann. Det rare er at den gikk tålig pent på tomgang. Disse bilene er rare individer dribble.gif

QUOTE(91patrol @ 31 Jan 2007, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
Et spm. sitter det et ovalt lokk med to skruer nederst på siden av pumpa? i så fall kan du løsne det og se hva som kommer ut, gjorde det på 2.3, men hvet ikke om pumpene er like.
Det med drens skruen på tanken kan du trygt løsne selv om tanken er full, trenger ikke skru den helt ut for å drenere.



Jepp. 2 stk. 10 mm. skruer. Lokket har en sylindrisk greie med ca. dia. på 3 cm. som stikker ca. 3 cm. utover.

Jeg er redd for å få lekkasje i drenerings skruen. Er ikke det noen fare ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#58 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 22:27

Har ikke hatt noe problem med det. Ta og løsne de skruene og se om det kommer disel ut, hvis det kommer noe grums lar du det renne til det er tomt, ikke å ta det av.

#59 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 23:01

Hvis bilen ikke blir bedre, så skal jeg sjekke det du sier ang. pumpa cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#60 black ghost

black ghost

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 23:15

Ja det var interesant det der skal skjekke det på min
også , selv om jeg er ganske sikker på at det er vann
som er problemet . Men klart bilen min er 21 år så noe
dritt har det vel blitt rundt omkring . Trur nok jeg skal
vaske tanken , skifte diesel filter , å løsne litt på disse
lokka han skriver om dry.gif Så skal du nok se at lensmann
får mer brei sladd kjøring å se på smile.gif
Gi på a
lang paj 2.3td