Gå til innhold



Foto

Sveising med TIG


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 15:48

Jeg fikk anledning til å prøve TIG-apparatet på jobben i dag. Det er av typen Migatronic ettelleranna. Beklager at bildene ble så store, men siden de er tatt med mobilkamera må de være så stor for å vise detaljene..

Må sitere Amund: "How`s my welding? Still sucks?"

Må få understreke at jeg aldri har tatt i et TIG-apparat før.


Bildet er tatt før jeg skrubbet rent sveisene




Her begynte "tuppen" på pistolen å bli rund. Vet ikke hav den heter. Sveisen fløt mye utover. Har heller ikke skrubbet rent.


[i]Min personlige favoritt.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 17:09

Noen som vet av gode bøker om TIG? Har jo ikke peiling på hva alle instillingene er til...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 19:26

Koss var det å sveisa med Tig? lett, vanskeligt? Hva gass blir mest vanligt brukt? Har lyst å kjøpe tig sveiser, men har aldri sveist med sånt utstyr rolleyes2.gif

Edited by Generalen4x4, 29 January 2007 - 19:27.


#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:27

Usikker på hvordan gass det var. Jeg sveiste med likestrøm (DC). Ifølge internett-kilder skal man da ha Helium som dekkgass. Ved AC skal man ha ei blanding av helium og co2?

Var overraskende lett å sveise faktisk. Mine arbeidsstykker var av ca 4mm syrefast. Hvis displayet på apparatet viste amperestyrke, sveiste jeg med ca 90A.

Men pass på! Det ble forbanna varmt å holde på. Så at hanskene begynte å ryke igjennom masken. Da var det på tide med pause.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 OgH

OgH

    Team Welt Medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 09:55

Hei.

Fant dette på www.aga.no

De mest benyttede beskyttelsesgassene for TIG-sveising er argon (Ar) og helium (He) – eller blandinger av disse. Argon/hydrogen-blandinger brukes ofte til sveising av austenittiske rustfrie stål. Gassforbruket ligger mellom 5-12 l/min.

Fordeler ved TIG-sveising

Stabil lysbue
Høy sveisekvalitet
Ingen sprut eller slagg
Alle stillinger


Håper noen kan finne dette interisant. wink.gif

#6 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 22:30

Sveisingen ser ikke verst ut til å være første gang. Spørsmålet er hvordan det ser ut på baksida. Som med all sveising gjelder 10% teoretisk kunnskap og 90% øvelse.

Innstillingene varierer veldig fra apparat til apparat, og hvilke funksjoner de har. Les brukermanualen for det aktuelle apparatet.
Med vanlig gasskåpe bør flowen ligge på 10-11. Med gasslinse (netting inni) kan du bevege deg ned mot 6
Hvor mye støm du skal ha, avhenger av hvilket material, tykkelse, stilling, krav til gjennombrenning, måten du sveiser på, andre funksjoner i bruk på apparatet osv, osv, osv. Nøkkelordet er erfaring.

LYKKE TIL!
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 00:57

Hei, har som sagt NULL erfaring med denne type sveising og apparatets instilling. Justerte kun på strømstyrken. Skal kjøpe meg ei bok om sveising som de sier er veldig god.

Den heter TIG: Sveising med dekkgass. ISBN: 8258400940
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 19:32

Prisen på et slik aparat?

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 20:05

Aner ikke. Inbillermeg at dette kostet noen lapper. Sjekka i dag. Det er et MTE (MIGmate) 220. Prøvde samtidig litt mere sveising..










Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#10 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 22:41

Interessant...

Prøvd aluminium?

#11 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 00:03

Du kan i utgangspnktet TIG-sveise med en liten likeretter med tilleggsutstyr for TIG. Disse koster vel fra ca 3000 og opp. Du skal imidlertid plages, da disse ikke er serlig egnet. Et skikkelig TIG-apparat ligger vel i prisklasse 15 og opp mot 100 000, alt etter hvor avansert det skal være.

For å sveise aluminium må du ha et apparat med vekselstrømfunksjon. Da gjør prisen et hopp med en gang.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#12 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 18:22

@ pajeroskru

Det virker som at du har en del kunnskap om dette. Kan du forklare litt diverse begreper? Har du noen gode tips? Har øvd meg mere i dag, mn det gikk ikke helt bra. Prøvde å sveise et tynt rustfrittrør til ei tjukk syrefast-plate.

Synes pistolen er veldig hendig. Kan vries og snues slik en ønsker det..



Jeg skal hjem til Tromsø i slutten av måneden. Da skal jeg teste DIGERT BEIST av et TIG/elektrode apparat. Gamlingen har fått tak i et Migatronic som hans Gamling (min bestefar) hadde i sin storhetstid. Det er så gammelt og digert at det er handsveiv type diger for å stille inn strømstyrken biggrin.gif Noen som vet om Tungsten-pinnen blir gammel? DVS. at den må byttes ut om apparatet har vært ubrukt på lenge?

Edited by wazzza, 06 February 2007 - 19:31.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#13 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 18:50

hva med televin inverter med tigutstyr, hvordan er det å sveise rustfrie rør med dette?
Er resultatet så dårlig a?

#14 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 20:39

QUOTE(Garret @ 6 Feb 2007, 18:50) <{POST_SNAPBACK}>
hva med televin inverter med tigutstyr, hvordan er det å sveise rustfrie rør med dette?
Er resultatet så dårlig a?


Resultatet kan bli bra, men det er lett å brenne fast wolframen, og du vil trolig bruke like mye tid på å slipe denne som å sveise. mad.gif

Wazzza:
Har TIG-sveist en del på de fleste materialer utenom titan. Der er jeg blank.b Jobben skal spandere sertifisering på meg. biggrin.gif
Er borte i slutten av måneden, men tilbake i midten av mars. Kan prøve å gi et lynkurs en kveld.

Edited by pajeroskru, 06 February 2007 - 20:48.

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#15 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 22:52

QUOTE(pajeroskru @ 6 Feb 2007, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
Wazzza:
Har TIG-sveist en del på de fleste materialer utenom titan. Der er jeg blank.b Jobben skal spandere sertifisering på meg. biggrin.gif
Er borte i slutten av måneden, men tilbake i midten av mars. Kan prøve å gi et lynkurs en kveld.



Hadde vært supert om du kunne vist litt ja biggrin.gif Problemet er at jeg skal bare være hjemme til 4 mars tror jeg. Da drar jeg tilbake til føkkings kalde trøndelag blink.gif Fikk melding av gamlingen nå. Apparatet skal være et MTA 200. Hørt om det?

Edited by wazzza, 06 February 2007 - 22:53.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#16 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 21:28

Har ikke hørt om det som jeg kan huske nei. Trolig er det oppkjøpt av en annen produsent. Det har sansynlig en strømstyrke opp til 200 A. Med det kan du sveise det meste.

Wolframelektoden går ikke ut på dato. Det er viktig at den er slipt riktig for å få en stabil lysbue. Slipes mot spissen, og ikke rundt. Spissen bør ha en vinkel på ca 60 grader. På svartstål er det viktig at den ikke er for spiss. da får du lett porer. (90 grader)
Mest brukte elekroder:

Rød: Rustfritt, syrefast og legeringer som CuNiFe. (Kan brukes på svartstål).
Svart eller grå: Svartstål. (Svart kan brukes på rustfritt)
Hvit og grønn: Aluminium og zilumin (alu/zinc). (Foretrekker hvit).

Gasskåpa er den rosa dingsen på tuppen.

VIKTIG: Ved TIG-sveising kommer det ikke synlig røyk. Det frigjøres derimot gasser med mye tungmetaller. Argon er heller ikke bra å supe i seg for mye av. Bruk avsug og helst maske med friskluft. Plasser avsuget slik at det ikke drar gasser gjennom maska.
På kort sikt gjør gassene deg sløv og trøtt. Du kan også merke en spesiell lukt i hud og klær. Tør ikke nevne langtidsvirkningene.
Den røde wolframen er lett radioaktiv, så ikke pust inn slipestøv fra denne.
BØ! Dær vart dokk skræmt ja!
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#17 Rogaland

Rogaland

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 21:34

Sveiser mye tig å bruker stort sett rød wolfram til alle materialer, meget anvendelig, men ikkje gå med den i bukselommen på kjeledressen visst du har planer om å produsere noe i fremtiden. Radioaktiviteten er nemligt ikkje bra for løkene. (Har hørt om folk som har fått testikkelkreft av å gå med wolfram i lommene)

#18 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 22:53

Jeg slipte Wolframtråden på en bandsliper. Slipte helt fremst og lagde en spiss. Gjorde jeg noe galt da? Har brukt å ha avsuget fremfor meg under sveising.

Her er et bilde av "mitt" apparat


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#19 Rogaland

Rogaland

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 23:08

Når du sliper wolfram så skal du slipe den innente og ut. det vil si att du skal slipe den mot spissen (Holde den slik att bandsliperen treffer det tykke partiet først og spissen til slutt) så når du sliper på bandsliper så holder du spissen rett ner. Vanskelig å forklare dette var da biggrin.gif . Får håpe att du forstod. Angåendes apparatet så er det sikkert heilt greit som garasjeapparat. Migatronic er jo eit velkjent merke selv om det aldri har fått heilt innpass i industrien

#20 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 23:37

Trodde du mente MD(T)A var merket på apparatet. Ser ut som et greit apparat, uten at jeg har sveist spesielt mye med Migatronic. Det er som Rogaland skriver, at det aldri har fått den helt store anerkjennelsen i industrien. Har sett en del Migatronic på bilverksteder og hos maskinenterpenører. Ligger vel litt lavere i pris enn Esab, Kemppi og Lincoln som er markedsledere i industrien.

Får du til et større og skarpere bilde av 1 -7 ?
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.