Gå til innhold



Foto

Høy Avgass


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#1 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 17:10

var på eu-kontroll med isuzun i dag.
fikk en feil på for høy avgass og dermed ikke godkjent.
bilen var påjustert en halv runde men det justerte jeg ned igjen+ at jeg satte på åpent konfilter for 2 uker siden.

likevel hadde jeg 8.40 på avgassen.
hvordan får jeg redusert dette mer??

Edited by hans petter, 06 February 2007 - 19:16.


Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#2 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 17:55

Sørg for å ha nesten tom tank (5-10 liter) , slå på en liter med kondensfjerner å kjør den varm, det pleier å hjelpe

#3 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 20:08

over 8 i co..hehe..va helste godt gjort det biggrin.gif Men eg va på eu med mor sin opel i dag..kjørte lenge med høyt turtall før eg skulle inn..noe som eg har hørt vil hjelpa viss du har høg co smile.gif

#4 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 20:27

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 20:08) <{POST_SNAPBACK}>
over 8 i co..hehe..va helste godt gjort det biggrin.gif Men eg va på eu med mor sin opel i dag..kjørte lenge med høyt turtall før eg skulle inn..noe som eg har hørt vil hjelpa viss du har høg co smile.gif


men jeg satte dit bilen klokka 06.30 i dag men kontrollen var klokka 12.00. samme hvor hardt jeg hadde kjørt bilen dit tviler jeg at den hadde holdt varmen så lenge

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#5 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:05

QUOTE(Tom K @ 29 Jan 2007, 17:55) <{POST_SNAPBACK}>
Sørg for å ha nesten tom tank (5-10 liter) , slå på en liter med kondensfjerner å kjør den varm, det pleier å hjelpe


Synes det høres drøyt ut med 10-20% kondensfjerner på tanken.
Det hadde jeg rett og slett ikke turt å kjøre en meter med thumbsdown.gif

Juster ned dieselpumpa litt til og så tar du en motorrens (med Pro Tec eller noe lignende) og skifte motorolje og filter før du prøver en gang til.
Viktig at du kjører den godt varm og tyner den litt på girene før du prøver en ny test.
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#6 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:22

Nå var det ikke snakk om å kjøre langtur heller da, kun for å få den gjennom Co målinga,

#7 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:24

QUOTE(pat33int @ 29 Jan 2007, 21:05) <{POST_SNAPBACK}>
Synes det høres drøyt ut med 10-20% kondensfjerner på tanken.
Det hadde jeg rett og slett ikke turt å kjøre en meter med thumbsdown.gif

Juster ned dieselpumpa litt til og så tar du en motorrens (med Pro Tec eller noe lignende) og skifte motorolje og filter før du prøver en gang til.
Viktig at du kjører den godt varm og tyner den litt på girene før du prøver en ny test.



hvordan funker den motorrensen da??

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#8 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:35

QUOTE(Tom K @ 29 Jan 2007, 21:22) <{POST_SNAPBACK}>
Nå var det ikke snakk om å kjøre langtur heller da, kun for å få den gjennom Co målinga,


Nei da, kan godt hende det funker det der, hater bare kondensefjerner som pesten, det er noe dritt, finnes masse ting som gjør samme nytten uten å tære på motoren. Smak og behag...
Bare husk at avgasstesten i utgangspunktet er en hard belastning for motoren , spesielt om den ikke er helt i form, noe co verdi på over 8 kan være et tegn på.

QUOTE(hans petter @ 29 Jan 2007, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
hvordan funker den motorrensen da??

Den fjerner sot og avleiringer i motoren.
Motoren går renere og lettere og støyer mindre etterpå.
Har prøvd dette mange ganger og det funker thumbsup.gif

Edited by pat33int, 29 January 2007 - 21:39.

http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#9 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:39

QUOTE(pat33int @ 29 Jan 2007, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Den fjerner sot og avleiringer i motoren.
Motoren går renere og lettere og støyer mindre etterpå.
Har prøvd dette mange ganger og det funker thumbsup.gif


hvordan brukes den da?

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#10 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:41

QUOTE(pat33int @ 29 Jan 2007, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Nei da, kan godt hende det funker det der, hater bare kondensefjerner som pesten, det er noe dritt, finnes masse ting som gjør samme nytten uten å tære på motoren. Smak og behag...
Bare husk at avgasstesten i utgangspunktet er en hard belastning for motoren , spesielt om den ikke er helt i form, noe co verdi på over 8 kan være et tegn på.
Den fjerner sot og avleiringer i motoren.
Motoren går renere og lettere og støyer mindre etterpå.
Har prøvd dette mange ganger og det funker thumbsup.gif


Eg bruker noe som hetter QMI motorrens og QMI motorkur..effektive greier biggrin.gif

#11 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:51

må prøve sånn motorrens i morgen da, sammen med oljeskift da.
men hvordan bruker man motorrens?

Edited by hans petter, 29 January 2007 - 21:52.


Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#12 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:00

QUOTE(hans petter @ 29 Jan 2007, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
må prøve sånn motorrens i morgen da, sammen med oljeskift da.
men hvordan bruker man motorrens?


QMI motorrens heller eg i olja, ned peilepinne-hullet, og lar bilen gå på tomgang i 20 minutt, så tapper du fort av olja i motoren og heller på ny olje, evnt. med QMI motorkur biggrin.gif


Får ta med at motorrensen er vel på 1 liter (ikkje heilt sikker) og er tyntflytende!

#13 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:02

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 22:00) <{POST_SNAPBACK}>
QMI motorrens heller eg i olja, ned peilepinne-hullet, og lar bilen gå på tomgang i 20 minutt, så tapper du fort av olja i motoren og heller på ny olje, evnt. med QMI motorkur biggrin.gif
Får ta med at motorrensen er vel på 1 liter (ikkje heilt sikker) og er tyntflytende!


tapper av mens bilen går huh.gif

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#14 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:09

Obs..det glømte eg å skriva...nei du slår av motoren..ellers kan det gå gæli rolleyes2.gif

#15 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:09

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Obs..det glømte eg å skriva...nei du slår av motoren..ellers kan det gå gæli rolleyes2.gif


begynte å spekulere ja.

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#16 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:12

Hadde vært kjedeligt å skåre motoren, så blei eg erstattningsansvarlig siden eg kom med feil opplysninger sad.gif hehe

#17 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:19

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde vært kjedeligt å skåre motoren, så blei eg erstattningsansvarlig siden eg kom med feil opplysninger sad.gif hehe



erstatningsanvarlig hadde du nok ikke blitt men hadde det sjedd hadde 2.5d ryki til fordel for en 3.1td

Edited by hans petter, 29 January 2007 - 22:19.


Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#18 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:27

biggrin.gif Ja må tenka sånn og! Ryker motoren du har, så sett inn ein større etterpå cool.gif

#19 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:28

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
biggrin.gif Ja må tenka sånn og! Ryker motoren du har, så sett inn ein større etterpå cool.gif


2.5d er ikke så sprek at jeg blir redd i allefall

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#20 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:33

Men om ein motorrens vil ha posetiv innvirkning på den høge co`en din vett eg ikkje, men forsøk verdt! Dieselmotorer har eg ikkje får mye greia på wink.gif