Gå til innhold



Foto

Høy Avgass


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#21 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:41

QUOTE(Generalen4x4 @ 29 Jan 2007, 22:33) <{POST_SNAPBACK}>
Men om ein motorrens vil ha posetiv innvirkning på den høge co`en din vett eg ikkje, men forsøk verdt! Dieselmotorer har eg ikkje får mye greia på wink.gif


vet ikke men får prøve det og justere ned dieselpumpen enda mere og funker ikke det får noen med utdanning på område sjå pån

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#22 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 13:52

Prøv å hiv på noe parafin eller lampeolje på tanken, har gjort det før med en trooper
som hadde 6.5 på co en etterpå var den 1,7
Konditordiesel e best,det vett jo alle

#23 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 15:43

QUOTE(patrolman @ 30 Jan 2007, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv å hiv på noe parafin eller lampeolje på tanken, har gjort det før med en trooper
som hadde 6.5 på co en etterpå var den 1,7


men hvordan er det for motoren da??

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#24 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:14

Parafin/lampeolje er (nesten) bare renset diesel ,og er ikke skadelig i moderate mengder, den er litt "tørrere" enn diesel

Edited by Tom K, 31 January 2007 - 16:26.


#25 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:15

QUOTE(Tom K @ 30 Jan 2007, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Parafin/lampeolje er bare renset diesel (nesten) ikke skadelig i moderate mengder, den er litt "tørrere" enn diesel


ok så hvis jeg fyller på 1 liter, har ca 20 liter på tanken nå, hvordan går det?

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#26 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:45

Du kan sikkert helle på litt mere også, vinterdiesel er jo vanlig diesel som er tynnet ut med parafin for å hindre at den vokser seg når det blir kaldt

#27 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 21:10

jeg hadde iallefall 50% om ikke mere!!
men når eu er ok så fyller du opp med diesel igjen

går fint det kjørte 6000 liter ren parafin med 0,5 ltr olje pr oljefat jeg hadde
på en gammel hiace, dette var en automatik som slukte drivstoff ca 1,5 på mila ble brukts som arbbil og byggebil, aldri noen problem..men nå går den som 100 seters minibuss i afrika en plass biggrin.gif

patrolman
Konditordiesel e best,det vett jo alle

#28 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 21:13

får rekke med en 3-4l tror jeg, er ganske nedskrudd på pumpa i tillegg så, toppfart på 70 ca

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#29 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 16:01

f**n as, kom ikke gjennom på kontrollen i dag heller. lå på 6. nå sjønner jeg ingenting. er så nedjustert at det er ikke bunndrag i den.

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#30 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 16:28

Mere lampeolje

#31 Mittibushen

Mittibushen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 23:33

mulig e misforstår deg, men måler vel ikke co på en diesel. Er vel partikkelmåling. Syns likavel det er rart, hadde en gammal kc på kontroll i fjor og den hadde rulla en del km. Ingen problemer med kontrollen der, huska ikke tallet. Sikker på at verkstedet har brukt riktig apparat da???? Ka e kravet du ska under?
trond-anders.halle@midthaug.no
trond.anders.halle@bluezone.no

#32 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 00:32

QUOTE(Mittibushen @ 2 Feb 2007, 23:33) <{POST_SNAPBACK}>
mulig e misforstår deg, men måler vel ikke co på en diesel. Er vel partikkelmåling. Syns likavel det er rart, hadde en gammal kc på kontroll i fjor og den hadde rulla en del km. Ingen problemer med kontrollen der, huska ikke tallet. Sikker på at verkstedet har brukt riktig apparat da???? Ka e kravet du ska under?



Har nettopp vert på EU med patrolen(y60) fulgte selvfølgelig med på saker og ting da.
Avgass målingen kunne maks vise 2,5 ettelerannet. De satte en sonde inni avgassrøret
ruste først en gang da viste det ca. 6 andre gang ca 4,5 tredje gang ca 3 osv.
Etter fem seks skikkelige rusinger viste måleren 0,78. slå den.
Det var SVÆRT vigtig at man ruste bilen mange ganger før man tok den endelige målinga
Når de ruste bilen så kraftig, slipper ALL sota som har lagt seg i anlegget og går rett i måleren.
Derfor MÅ det renkes KRAFTIG ut av elendiheten før måling.
Mekanikeren sa at viss man ikke gjorde dette før måling, var det få biler som kom igjennom
avgassmålinga

mvh
Guttorm Ekaas

#33 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 00:54

kansje det er nevnt her før, men du har vel for all del tatt ut luftfilteret?
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#34 chevy-namsos

chevy-namsos

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 430 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 22:56

QUOTE(offroad king @ 3 Feb 2007, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
kansje det er nevnt her før, men du har vel for all del tatt ut luftfilteret?

fikk ned co,n ned til det normale ved bruk av 5dl 2 taktsolje,blandet på full tank, da jeg hadde isuzu,fikk rådet av verkmestern på motorpartner,og det funket

Edited by aageaassved, 03 February 2007 - 22:57.

aaaassve@hotmail.com

#35 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 10:29

QUOTE(offroad king @ 3 Feb 2007, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
kansje det er nevnt her før, men du har vel for all del tatt ut luftfilteret?



er et åpent konfilter på den

QUOTE(Mittibushen @ 2 Feb 2007, 23:33) <{POST_SNAPBACK}>
mulig e misforstår deg, men måler vel ikke co på en diesel. Er vel partikkelmåling. Syns likavel det er rart, hadde en gammal kc på kontroll i fjor og den hadde rulla en del km. Ingen problemer med kontrollen der, huska ikke tallet. Sikker på at verkstedet har brukt riktig apparat da???? Ka e kravet du ska under?




skal under 2.5 ja

QUOTE(gass @ 3 Feb 2007, 00:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har nettopp vert på EU med patrolen(y60) fulgte selvfølgelig med på saker og ting da.
Avgass målingen kunne maks vise 2,5 ettelerannet. De satte en sonde inni avgassrøret
ruste først en gang da viste det ca. 6 andre gang ca 4,5 tredje gang ca 3 osv.
Etter fem seks skikkelige rusinger viste måleren 0,78. slå den.
Det var SVÆRT vigtig at man ruste bilen mange ganger før man tok den endelige målinga
Når de ruste bilen så kraftig, slipper ALL sota som har lagt seg i anlegget og går rett i måleren.
Derfor MÅ det renkes KRAFTIG ut av elendiheten før måling.
Mekanikeren sa at viss man ikke gjorde dette før måling, var det få biler som kom igjennom
avgassmålinga

mvh
Guttorm Ekaas


hva om jeg går på eksosanlegget med hammer å banker litt på det? skiftet lydpotte i høst og da måtte jeg banke på det for å få gammel potta til å slippe, var nesten så jeg fikk juling både hjemme og hos nabon pga. alt sotet og partikkelene somkom ut når jeg starta bilen igjen

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#36 Rogaland

Rogaland

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 22:56

Hadde ein Mazda b2200 på den målte de over 9 i co. Kjøpte ei flaske med noe stoff som hette tuneup (trur det var det det hette). Kjøpte det på bilverkstedet, fordelte flasken på 2 tanker etter det så var co målingen på 3,5 men de godskreiv litt så eg slapp gjennom.

#37 Opelmannen

Opelmannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 18:52

Bytt dieselfilter...

#38 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 19:09

Her var det jammen mange gode forslag..... whistle.gif

Ikke helt sikker på om noen av de hjelper på høy co.

Ved co-måling skal måler kjøre motor driftsvarm! Mine dieselbiler har aldri blitt målt på co på eu.
Hvorfor er jeg ikke sikker på men mener det hadde noe med at dieselbilene går med et luftoverskudd som gjør at om motoren funker som den skal så skal ikke dette være et problem.

Men har du et co-problem på bilen din er nok enten kompresjon eller slitte dyser som er årsaken.

#39 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 21:26

QUOTE(Opelmannen @ 5 Feb 2007, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Bytt dieselfilter...



har gjort det no i helga no som var+ hatt i ei kruttblanding med dyserens

QUOTE(Garret @ 5 Feb 2007, 19:09) <{POST_SNAPBACK}>
Her var det jammen mange gode forslag..... whistle.gif

Ikke helt sikker på om noen av de hjelper på høy co.

Ved co-måling skal måler kjøre motor driftsvarm! Mine dieselbiler har aldri blitt målt på co på eu.
Hvorfor er jeg ikke sikker på men mener det hadde noe med at dieselbilene går med et luftoverskudd som gjør at om motoren funker som den skal så skal ikke dette være et problem.

Men har du et co-problem på bilen din er nok enten kompresjon eller slitte dyser som er årsaken.



om den var skikkelig varm første gangen vet jeg ikke men andre gangen var den go og varm i vertfall, for da kjørte jeg den fra jobb og direkte til måling og det er ca 2 mil og det med frisk kjøring.

men om det er co eller hva de måler er jeg usikker på, eneste jeg vet er at jeg hadde alt for høy verdi.

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#40 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 22:39

QUOTE(hans petter @ 5 Feb 2007, 21:26) <{POST_SNAPBACK}>
har gjort det no i helga no som var+ hatt i ei kruttblanding med dyserens
om den var skikkelig varm første gangen vet jeg ikke men andre gangen var den go og varm i vertfall, for da kjørte jeg den fra jobb og direkte til måling og det er ca 2 mil og det med frisk kjøring.

men om det er co eller hva de måler er jeg usikker på, eneste jeg vet er at jeg hadde alt for høy verdi.

Spør din izusu forhandler eller elektrodiesel eller lignende om hva problemet er. Jeg har sterk mistanke om slitte dyser (dårlig forstøving= lite effekt og høyt forbruk(sikkert å høy co)
Hva er tomgangsturtallet ditt?