Gå til innhold



Foto

Diesel HK vs Bensin HK?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Spyderco

Spyderco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:01

Hei!

Noen av dere som vet hva f.eks 100HK Diesel utgjør i Bensin HK?

#2 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 21:28

100hk er 100hk uansett om det er en bensinmotor eller det er en dieselmotor. Det som er forskjellen er at en dieselmotor har en annen effekt og dreiemomentkurve
Bare en haug med deler igjen.....

#3 Spyderco

Spyderco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:54

hhmm... "annen effekt og dreiemomentkurve"?... jeg er rimelig blank fremdeles..... hva er forskjellen på kraften?

#4 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 00:05

QUOTE(Spyderco @ 29 Jan 2007, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
hhmm... "annen effekt og dreiemomentkurve"?... jeg er rimelig blank fremdeles..... hva er forskjellen på kraften?


Jeg prøver meg unsure.gif : Noe forenklet: Mest HK - raskest akselerasjon, Høyest dreiemoment - jamn fart lengst i motbakke med økende stigning. En bensinmotor har typisk et maks. dreiemoment på et relativt høyt turtall, og over et kort område. Kurven er et "spisst fjell". Dieselen har typisk et "maks" dreiemoment på et lavere turtall og over et lengre område. Kurven er et "flatt" og relativt til effekt, høyere "fjell". Med ideell girveksling hver seg og identisk friksjon ville to like tunge biler biler med 100hk i hver, en diesel og en bensin være like raske i aks. I virkeligheten ville sannsynligvis dieselen i eksperimentet dratt fra, da den har maks drag over et lengre område per gir. Ser bort fra variomatic (!)
- Om jeg har oppfattet det hele noenlunde korrekt rolleyes2.gif - bare skyt noexpression.gif (søker dekning)

Edited by wizz, 30 January 2007 - 10:15.

-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#5 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 16:49

QUOTE(wizz @ 30 Jan 2007, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg prøver meg unsure.gif : Noe forenklet: Mest HK - raskest akselerasjon, Høyest dreiemoment - jamn fart lengst i motbakke med økende stigning. En bensinmotor har typisk et maks. dreiemoment på et relativt høyt turtall, og over et kort område. Kurven er et "spisst fjell". Dieselen har typisk et "maks" dreiemoment på et lavere turtall og over et lengre område. Kurven er et "flatt" og relativt til effekt, høyere "fjell". Med ideell girveksling hver seg og identisk friksjon ville to like tunge biler biler med 100hk i hver, en diesel og en bensin være like raske i aks. I virkeligheten ville sannsynligvis dieselen i eksperimentet dratt fra, da den har maks drag over et lengre område per gir. Ser bort fra variomatic (!)
- Om jeg har oppfattet det hele noenlunde korrekt rolleyes2.gif - bare skyt noexpression.gif (søker dekning)



Får vel prøve et lite skremmeskudd, ihvertfall biggrin.gif . Dreiemoment er spinn (eller massefart ved rettlinjet bevegelse) pr. sekund. Jo større dreiemoment, jo større masse kan en sette i rotasjon pr tidsenhet. Mener derfor at det alltid er den med høyest dreimoment som har den raskeste akselerasjonen, uansett effekt (hestekrefter). Dette gjelder ved samme vekt på kjøretøyet, samme girutveksling, og så lenge en ikke girer.

Fra 0-100 vil likevel ofte bensinbilene vinne, fordi de har et lengre turtallsområde på hvert gir og slipper vel gjerne med ett girskift, mens dieselbilene må ha to eller tre. Men fra f.eks 70-120 på fjerdegir er det dieselen med høyest dreiemoment som er raskest. Pajero gen1 burde være et bra eksempel, sammenlign 2,6 B mot 2,5 tdi. Begge har omtrent 100 hk, og er omtrent like tunge (dieselen litt tyngre). Dieselen har høyest dreiemoment (husker ikke i farten hvor mye). Hvem er raskest? whistle.gif

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 18:51

Barndomslæren min er HK= toppfart og Nm= akselerasjon.

#7 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 04:29

Hk er bare en teoretisk betegnelse. Derfor snakker man alltid dremoment. Dreimoment X turtall = hk

Dermed har en dieselmotor mye mindre hester enn en bensinmotor men er like sterk pga. at selv om den har høyere dreimoment enn bensin x lavt turtall '= lite hester. Alltså vil en 100 hk diesel sdkillig sterkere enn en bensinmotor
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#8 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 19 February 2007 - 22:42

http://www.mc-avisa.....html?id=147373