Gå til innhold



Foto
* * * - - 2 votes

Hyper's "Ole Brum"Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
114 replies to this topic

#21 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 18:38

Takk for pm! Jasså, så det er stiv aksel foran på din...? Kun for flexens skyld? Eller er det heavy duty som er sterkere enn originalt pga større motor el no sånt? Suger IFS helt sinnsykt i terreng el er det helt greit? Noen andre ulemper? Og til Rukus: Jeg har tenkt til å heve ja... Det blir ihvertfall et OME sett. Men jeg vil liksom ikke ha for mye løft jeg da. Syntes det er mye penere når hjulsirkel og skjerm harmonerer hvis du skjønner.
Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#22 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 20:17

QUOTE(Thomazinho @ 24 Oct 2007, 18:38) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for pm! Jasså, så det er stiv aksel foran på din...? Suger IFS helt sinnsykt i terreng?



Ja rolleyes.gif

Edited by massey, 24 October 2007 - 20:18.

Bare en haug med deler igjen.....

#23 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 21:22

QUOTE(massey @ 24 Oct 2007, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ja rolleyes.gif


Ja, tenker du da pga dårligere fleks? eller er det andre ting også? Burde ta seg like godt frem, men takler kanskje ikke så kupert terreng som man kan med stiv aksel? Spør litt dumt, man pleier å få bra svar da rofl.gif
Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#24 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 07:49

QUOTE(Thomazinho @ 24 Oct 2007, 21:22) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, tenker du da pga dårligere fleks? eller er det andre ting også? Burde ta seg like godt frem, men takler kanskje ikke så kupert terreng som man kan med stiv aksel? Spør litt dumt, man pleier å få bra svar da rofl.gif



Tar seg ikke like godt frem, dette er bevist flere ganger.. wink.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#25 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 08:19

Smaken er som baken den er delt wink.gif alle bygger til sitt behov, enkelte sverger 100% til IFS jeg synes denna bilen passer meg og mitt. Den diskusjonene IFS kontra stiv aksel har pågått i noen år nå blink.gif
behøver ikke ta den her også.

Dette bildet er et av de siste bildene av Runner'n før den blei shippa over dammen fra USA
blir litt anderledes med stiv aksel i sånnt her tereng.
mikerunnerflex_paint.JPG
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#26 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 21:25

Jaja, det er jo INGEN tvil om at det bildet er et godt eksempel på hvorfor enkelte vil ha stiv aksel smile.gif

Men hva med holdbarhet på orig. stikkaksler, differ, kryss med 35" og rundt der? Tåler mye? Er det noen kjente svakheter på drivverket?
Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#27 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 08:27

QUOTE(Thomazinho @ 25 Oct 2007, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jaja, det er jo INGEN tvil om at det bildet er et godt eksempel på hvorfor enkelte vil ha stiv aksel smile.gif

Men hva med holdbarhet på orig. stikkaksler, differ, kryss med 35" og rundt der? Tåler mye? Er det noen kjente svakheter på drivverket?




Kjente svakheter på drivverket er cv-leddene framme. Det er de som som regel går først. Men side dette er et kjent problem, har noen kloke hoder funnet løsninger for dette. Så man få forsterkete cv-ledd, stikk aksler, utgående til transfer osv. Så en slik bil som Hyper's tåler mye juling den cool.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#28 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 17:13

Så du selger unna bilen du også

Edited by massey, 26 October 2007 - 17:27.

Bare en haug med deler igjen.....

#29 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 21:47

QUOTE(massey @ 26 Oct 2007, 17:13) <{POST_SNAPBACK}>
Så du selger unna bilen du også



Har ikke solgt'n enda da laugh.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#30 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 18:47

QUOTE(Thomazinho @ 25 Oct 2007, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jaja, det er jo INGEN tvil om at det bildet er et godt eksempel på hvorfor enkelte vil ha stiv aksel smile.gif

Men hva med holdbarhet på orig. stikkaksler, differ, kryss med 35" og rundt der? Tåler mye? Er det noen kjente svakheter på drivverket?



Holdbarheten kommer helt ann på åssen du kjører, er du hard på høyrefoten med masse hjulløft/hjulspinn så tar du kryss,stikkaksler you name it, Går du jevnlig over å smørere og etterdrar så holder det seg stort sett på plass, men det er absolut mulig å kjøpe forsterka deler til disse bilene, trur du kan tømme lommeboka x-antall ganger og fremdeles finne ting du kan gjøre om på. Har fakt til overs å høre om noen som har greid å rase fordelingskassa på disse bila.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#31 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 20:44

QUOTE(Hyper @ 28 Oct 2007, 18:47) <{POST_SNAPBACK}>
Holdbarheten kommer helt ann på åssen du kjører, er du hard på høyrefoten med masse hjulløft/hjulspinn så tar du kryss,stikkaksler you name it, Går du jevnlig over å smørere og etterdrar så holder det seg stort sett på plass, men det er absolut mulig å kjøpe forsterka deler til disse bilene, trur du kan tømme lommeboka x-antall ganger og fremdeles finne ting du kan gjøre om på. Har fakt til overs å høre om noen som har greid å rase fordelingskassa på disse bila.




Fordelings kassa? Tenke du da på transfer? Isåfall er det jo faktisk et kjent problem at transfer kan gå i stykker. riktig nåkk ikke så ofte i norge da det ikke er så mye rock crawling her til lands å dual transfer ikke er så vanlig.
Men over "dammen" så er inngående aksel, serlig når man ha 21 spline i transfer, en av tingene som ryker, ellers så går utgående aksel av transfer også sund. Så dette er faktisk et lite problem med visse typer bruk da smile.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#32 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 22:26

Takk for gode svar! Jeg gir ikke mer gass enn det som er nødvendig for å si det sånn... Jeg liker å kose meg på 1. lav og snirkle meg oppover og bortover. Må man gi gass på andre gir, så er ikke jeg vond å be, men det gjøres med fornuft. Tanken min er at jeg skal ha ei feit "ekspedisjonskjerre". Skal kunne komme seg frem overalt, om det er snø, traktorvei, kjerrevei o.l. på fisketurer, bilekspedisjoner eller kjøre hengerlass som er litt tyngre enn det vanlige og sånt, men samtidig god på vei, må nemlig brukes i det daglige. En tur til Island står f.eks høyt på ønskelista... Den skal samtidig takle det terrenget Svarstad f.eks kan tilby...

Min ønskeliste er som følger (i 1 omgang):


ARB Winch Bar (Driter i myndighetene der ass...)
Vinsj selvfølgelig...
Et par-tre bøtter (IPF?) i grillen
HID-sett i frontlysa
Bugshield og vindavvisere
Et roofrack som ser bra ut på bilen (Har ennå ikke finni et jeg er helt happy med)
Slidere fra Slee (De er fete ass!!!)
ARB sperrer foran og bak
35" og noen fine breddere + OME-sett (Trenger jeg noe mer lift?)
Egensveisa bakfanger ala ARB frontfanger
Større eksos
CB-radio
Bedre/sterkere bremser på en el annen måte...

Ka dokker tru?

Edited by Thomazinho, 28 October 2007 - 22:28.

Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#33 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 00:50

QUOTE(Rukus @ 28 Oct 2007, 20:44) <{POST_SNAPBACK}>
Fordelings kassa? Tenke du da på transfer? Isåfall er det jo faktisk et kjent problem at transfer kan gå i stykker. riktig nåkk ikke så ofte i norge da det ikke er så mye rock crawling her til lands å dual transfer ikke er så vanlig.
Men over "dammen" så er inngående aksel, serlig når man ha 21 spline i transfer, en av tingene som ryker, ellers så går utgående aksel av transfer også sund. Så dette er faktisk et lite problem med visse typer bruk da smile.gif


Transfer/Fordelingskasse. Ja er vel det samma det bare forskjellige ord. Nå skal vel Thomazinho stort sett kjøre her på bjerget. Som du sjøl skriver så er det et vistnok problem med transferne over dammen. Her hjemme er det sjeldent transfer/fordelingskassa ryker. omtrent 99% av toyotaene her har har jo 2,4D eller TD. ikke akkurat noen rakettmotorer med overveldende dreimoment. så med org motorer og single fordelingskasser/trasfere så er nok ikke det det svakeste ledd. Tror heller rusta og drivaksler er et værre problem. Har hatt en rimelig fresk 4,3L Chevy motor og 700 At med Advanced Adapter over til org Toyota Fordelingskasse/Transfer aldri vært noe problem, ei heller på Toyletten samma oppsettet der.
Alle ting du bygger om Motormessig og gjør noe med vil vel alltid flytte det svakeste led et sted videre. dobbel transfer får du jo en vanvittig økning av, noe jeg sjøl erfarte i DK 2006 klemte tell på 3 gir i dobbel lavserie. blei helt reit i klutsjhuset fakt. der klutsjen rett å slett gikk i oppløsning.

QUOTE(Thomazinho @ 28 Oct 2007, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for gode svar! Jeg gir ikke mer gass enn det som er nødvendig for å si det sånn... Jeg liker å kose meg på 1. lav og snirkle meg oppover og bortover. Må man gi gass på andre gir, så er ikke jeg vond å be, men det gjøres med fornuft. Tanken min er at jeg skal ha ei feit "ekspedisjonskjerre". Skal kunne komme seg frem overalt, om det er snø, traktorvei, kjerrevei o.l. på fisketurer, bilekspedisjoner eller kjøre hengerlass som er litt tyngre enn det vanlige og sånt, men samtidig god på vei, må nemlig brukes i det daglige. En tur til Island står f.eks høyt på ønskelista... Den skal samtidig takle det terrenget Svarstad f.eks kan tilby...

Min ønskeliste er som følger (i 1 omgang):
ARB Winch Bar (Driter i myndighetene der ass...)
Vinsj selvfølgelig...
Et par-tre bøtter (IPF?) i grillen
HID-sett i frontlysa
Bugshield og vindavvisere
Et roofrack som ser bra ut på bilen (Har ennå ikke finni et jeg er helt happy med)
Slidere fra Slee (De er fete ass!!!)
ARB sperrer foran og bak
35" og noen fine breddere + OME-sett (Trenger jeg noe mer lift?)
Egensveisa bakfanger ala ARB frontfanger
Større eksos
CB-radio
Bedre/sterkere bremser på en el annen måte...

Ka dokker tru?




Høres ut som om du vil kjøpe Runner'n min detta biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif .

Edited by Hyper, 29 October 2007 - 00:51.

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#34 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 08:50

Så sant så sant Hyper smile.gif Ingen problemer her på berget. Men for min å din del kan det bli et problem ja unsure.gif vi som har doble transfer å greier. Vi får kjøre me hue da laugh.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#35 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 19:26

Ja...... rolleyes.gif Men jeg liker det europeiske karroseriet bedre jeg da... whistle.gif

Edited by Thomazinho, 29 October 2007 - 19:27.

Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#36 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 11:15

QUOTE(Thomazinho @ 29 Oct 2007, 19:26) <{POST_SNAPBACK}>
Ja...... rolleyes.gif Men jeg liker det europeiske karroseriet bedre jeg da... whistle.gif



Europeiske? mener du fra 89 og oppover
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#37 Thomazinho

Thomazinho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 11:57

Ja, sorry. Det er sånn det er selvfølgelig... blush.gif Trodde det var litt forskjell i karroseriene i USA og her jeg...
Offroad-bilder og filmer her
IPB Image

#38 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 23:07

QUOTE(Thomazinho @ 30 Oct 2007, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, sorry. Det er sånn det er selvfølgelig... blush.gif Trodde det var litt forskjell i karroseriene i USA og her jeg...


Fordel med US modeller da de stort sett er utstyrt med AC, elvinduer, Cruice kontroll, sentrallås ++++
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#39 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 05 January 2008 - 15:21

Nå har snøen kommet og vi har tatt frem "Spaden" fra garasjen

ST830330.JPG

ST830331.JPG

ST830333.JPG

ST830332.JPG

ST830329.JPG

Edited by Hyper, 05 January 2008 - 15:22.

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#40 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 21:47

hehe artig spade..
godt nytt år smile.gif
_RalliArt_