Nå har jeg slått med slegge rundt trommelen etter tips fra andre, og prøvd å varme opp innerste del av trommelen uten hell. Den skal av! Dette er en Volvo L3314 1962 modell.
Så begynner jeg å spørre meg selv om det er riktig som jeg har blitt fortalt at
trommelen skal løsne ved pilen (se bilde som forhåpentligvis kom med her)??
Eller om jeg også skal løsne skruen i senter slik jeg er vant til fra "vanlige" biler?
Skal også ha av tromler foran også med frihjulsnav, regner med det ikke er likt bak?
Håper noen har noen gode tips før jeg slår slegga i mitt eget hue isteden
Hvordan få av bremsetromler?
Started by
PålR
, Feb 10 2007 16:26
9 replies to this topic
#1
Posted 10 February 2007 - 16:26
#2
Posted 10 February 2007 - 18:26
har demontert på to volvoer og ikke noe problem det...... spøres hva du varmer med jeg bruker varme fra skjærebrenner å det funket utmerket funket ikke noe særlig uten ordentlig varme..... du kan banke til du er blå.....bare varm de skikkelig så detter de nesten av selv.....ja trommelen holdes kunn på plass av hjulet
aksel forran
ikke bry deg om den røde pilen
aksel forran
ikke bry deg om den røde pilen
#3
Posted 10 February 2007 - 18:52
Ok! Godt å vite at jeg gjør det riktig
Kjøpte en gassbrenner fra Biltema. Er vel ikke det sprekeste jeg har prøvd, og den
patronen ble tom ganske kjapt hehe. Får vel ty til sterkere saker =)
Takk for svar!
Kjøpte en gassbrenner fra Biltema. Er vel ikke det sprekeste jeg har prøvd, og den
patronen ble tom ganske kjapt hehe. Får vel ty til sterkere saker =)
Takk for svar!
#4
Posted 10 February 2007 - 19:22
Prøv å bare varme trommelen, ikke navet, spray også med rustløser rundt skruene og der trommelen ligger rundt navet. Så må du banke litt også bruk hørselvern
Terje
Terje
#5
Posted 11 February 2007 - 11:08
Bare vær obs på at til volvo finnes det 2 typer av tromler. det skiller ved chassinummer. Den gamle typen er det ikke løs trommel på, den demonterer du sammen med navet. den nyere typen har løse tromler.Husker ikke helt ved vilket chassinummer det skiller, men det kan jeg kikke litt i manualene og sjekke evt.-
"hvis ikke full gass er nok,, så gir vi enda mere gass"
#6
Posted 11 February 2007 - 19:25
hmm sier du det, hadde vært kjempefint å vite om det kan være forskjellig trommel på den. Modellen jeg har er av veldig tidlig type med stålhytte og 12V. Har hvertfall fått snakket med noen som kan varme det skikkelig opp med ordentlig utstyr så det ble et lite lys i tunellen!
Edited by PålR, 11 February 2007 - 19:26.
#7
Posted 15 March 2007 - 22:18
QUOTE(PålR @ 10 Feb 2007, 16:26) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg slått med slegge rundt trommelen etter tips fra andre, og prøvd å varme opp innerste del av trommelen uten hell. Den skal av! Dette er en Volvo L3314 1962 modell.
Så begynner jeg å spørre meg selv om det er riktig som jeg har blitt fortalt at
trommelen skal løsne ved pilen (se bilde som forhåpentligvis kom med her)??
Eller om jeg også skal løsne skruen i senter slik jeg er vant til fra "vanlige" biler?
Skal også ha av tromler foran også med frihjulsnav, regner med det ikke er likt bak?
Håper noen har noen gode tips før jeg slår slegga i mitt eget hue isteden
Så begynner jeg å spørre meg selv om det er riktig som jeg har blitt fortalt at
trommelen skal løsne ved pilen (se bilde som forhåpentligvis kom med her)??
Eller om jeg også skal løsne skruen i senter slik jeg er vant til fra "vanlige" biler?
Skal også ha av tromler foran også med frihjulsnav, regner med det ikke er likt bak?
Håper noen har noen gode tips før jeg slår slegga i mitt eget hue isteden
Det eneste som fungerer er en avdrager som festes på boltsirkelen, stramm opp og slå til med gummihammer + varme. Da sier det pang å trommelen er av. Den sitter på en lang kon med kilespor.
Mvh
Christian
#8
Posted 17 March 2007 - 13:48
En 62 model burde ha nav og trommel i ett stykke.Må isåfall varme på selve navet.Bruker en varmluftpistol fra biltema selv,blir mer en varmt nok det... Du kan jo prøve denne linken. http://hem.bredband......20och nav.htm http://hem.bredband......nav/77 03.JPG
#9
Posted 23 March 2007 - 18:43
ENDELIG! Der falt den av. Ikke det at jeg har prøvd så aktivt pga kaldt ute men fikk lånt en svær avtager idag, og varmet litt rundt med en brenner.
Det viser seg at trommelen går av helt inne ved navet og ikke der jeg har blitt fortalt fra flere.. mulig det er forskjell på årsmodeller..? Det betyr at trommelen holdes på plass av mutter på navet og ikke av kun hjulet. Dette er baktrommelen da, så får jeg se hvordan det er foran når jeg kommer så langt.
Takk for alle svar !
Det viser seg at trommelen går av helt inne ved navet og ikke der jeg har blitt fortalt fra flere.. mulig det er forskjell på årsmodeller..? Det betyr at trommelen holdes på plass av mutter på navet og ikke av kun hjulet. Dette er baktrommelen da, så får jeg se hvordan det er foran når jeg kommer så langt.
Takk for alle svar !
#10
Posted 23 March 2007 - 22:58
mener å huske at jeg anntydet at den t var to typer, der den gamle ikke hadde løs trommel ,men hang sammen med navet........
"hvis ikke full gass er nok,, så gir vi enda mere gass"