Edited by TheChevyChieF, 10 February 2007 - 23:03.
Partikkel filter på diesel biler
#1
Posted 10 February 2007 - 23:02
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no
#2
Posted 10 February 2007 - 23:05
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 10 February 2007 - 23:20
#4
Posted 10 February 2007 - 23:31
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no
#5
Posted 11 February 2007 - 00:04
The artist formerly known as Spyflua
#6
Posted 11 February 2007 - 02:13
Slik har jeg oppfattet saken (delvis via diverse artikler og delvis via jobb):
-Finansdep har vel opptil flere ganger sagt at årsavgift ikke skal økes til 8-10k, men til et noe høyere nivå enn bensinbiler/dieselbiler med DPF(=dieselpartikkelfilter).
-Kan ikke huske å ha sett at EU-pålegger ettermontering av DPF, men EU4 normen som er tatt i bruk (noe avhengig av typegodkjennelse) fordrer DPF.
-Ettermontering på VW/Audi personbiler koster ca 7-10.000,- Dersom det gir foreks 1000,- lavere årsavgift enn biler uten DPF vil det da ta 7-10 år å tjene inn denne monteringen.
-Ettermontert filter er ikke like effektivt som orginalmontert.
-DPF freduserer NOX-gasser. Har ingenting med CO2 å gjøre.
-CO2 er et produkt av forbruk, høyere forbruk høyere CO2. Derfor avgir ofte en diesel mindre CO2 enn bensinbiler. Automat gir også høyere forbruk, dermed mer CO2 avgift.
-DPF gir høyere forbruk, dermed mer CO2 og dermed mere avgifter.
Det er selvfølgelig mulig at norske politikere i vanlig kortsiktig tankegang vil pålegge montering av DPF for alle dieselbiler uten at det nødvendigvis gir noen god effekt i forhold til ressursbruken.. Noe bedre miljø i storbyene vil det nok gi, men da kunne de likegodt droppet lage et nytt avgiftssystem som stimulerer bilkjøpere til å kjøpe dieselbiler...
www.terrengbil.com
#7
Posted 11 February 2007 - 09:06
[quote]
Dette med partikkelfiltret er iallefall ikke noe avisene skriver...
Finansministeren sto på tv lørdag og sa det til oss face to face at det vil komme krav om ettermontering av filtret.
#8
Posted 11 February 2007 - 14:56
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#9
Posted 11 February 2007 - 16:16
Tør å på stå at 80% av brukerne her inne kjører diesel, og bør jo derfor ha en mening om at AS norge ønsker å på føre oss diesel bil eiere en extra utgift på 7000-10000.-
Eller er det sånn med de fleste av dere at dere bare sitter på gjerdet og bukker og sier takk når regninga kommer? for den kommer og når den er kommet er det for sent å gjøre noe med det.
At det ikke engasjerer A & A er også ganske rart. hva om A & A hadde dratt i gang en underkrifts kampanje som vi kunne overlevert denne rød/grønne regjeringa, ikke for at det kansje hjelper så veldig mye, men da ser dem at det er noen som bryr seg. Vi er faktisk ikke eu medlem og da er det heller ikke riktig at vi skal innføre alle eu regler som blir laget.
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no
#10
Posted 11 February 2007 - 16:32
jeg søkte litt på dpf for å finne ut hva det faktisk er snak om her og etter det jeg skjønner så er det bare er vanelig luftfilter i eksosanlegget, hvorfor i alle dager skal det koste så mye å instalere?
her står det litt om dpf for de som lurer: http://www.trolleyco...on.org/dpf.html
Edited by mini_88, 11 February 2007 - 16:34.
#11
Posted 11 February 2007 - 16:40
Hvem tullinger er det engentlig som har svart ja på at dem er enig i å sette på partikkelfilter?????? Dere hjelper ikke akkurat.....
#12
Posted 11 February 2007 - 16:46
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#13
Posted 11 February 2007 - 16:51
Men jeg føler på gikta at partikkelfilter + ekstra årsavgift kommer til å bli reelt Åssen i svarte granskauen skal vi få stoppa dette
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#14
Posted 11 February 2007 - 16:55
Det er vel de samme forbanna idiotan som har stemt på den jævla regjeringa!!
#15
Posted 11 February 2007 - 17:15
Edited by massey, 11 February 2007 - 17:15.
#16
Posted 11 February 2007 - 17:21
#17
Posted 11 February 2007 - 17:48
Å tvinge noen til å gjöre noe de ikke har lyst til kommer det skjeldent noe godt ut av.
Når de först har satt seg mål inne i Oslobyen er det ikke stort å få gjort.
Det minner jo litt om Ole brumm det her, ja takk begge deler !
En mulighet er jo å gjöre som jeg har gjort, flyttet til Sverige og beholdt jobben i Norge !
Billig hus, bil, mat og drikkevarer.......
mvh Björn
#18
Posted 11 February 2007 - 17:53
Leder UBL
#19
Posted 11 February 2007 - 17:56
Hør,................ her er det tydeligvis en som har forstått tegningen. Man visste hvilken
vei det kom til å gå med Halvorsen og co ved roret......
Stem Frp ved neste valg !!!
#20
Posted 11 February 2007 - 18:25
Å tvinge noen til å gjöre noe de ikke har lyst til kommer det skjeldent noe godt ut av.
Når de först har satt seg mål inne i Oslobyen er det ikke stort å få gjort.
Det minner jo litt om Ole brumm det her, ja takk begge deler !
En mulighet er jo å gjöre som jeg har gjort, flyttet til Sverige og beholdt jobben i Norge !
Billig hus, bil, mat og drikkevarer.......
mvh Björn
Miljøvernere er jo ikke helt med. Det er ikke alle som bor så jævlig sentralt. Flytte til Sverige? Tror ikke det. Sverige er jo et EU land som garantert får dette påbudet. Dieselbil er jo ikke akkurat gratis fra før i Sverige heller.