Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Chevy-LPG´s Place


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
182 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 23:03

Chevrolet Suburban 5.7 B-LPG -96


Velger å bygge opp igjen min garasje fra bunnen av, siden jeg ikke finner igjen bildene som er linket til den gamle.

Denne bilen er først og fremst kjøpt inn som en familiebil og turmaskin. Mine modifiseringer vil nok være mer rettet mot kjørekomfort og elektronisk stæsj en offroad og inn i skogen ut i myra.....

Er en ivrig hobbyfotograf, så siden vil nok bære mer preg av bilder.
Skal prøve å informere om det som jeg etterhvert har gjort med bilen, slik at dere kan bruke denne siden til å hente ut informasjon om dere ønsker å gjøre det samme.

MERK: Sidene blir oppdatert med tilleggsinformasjon under de forskjellige gruppene. Dette vil ikke komme frem under nye innlegg. Det betyr også at nyeste utlagt informasjon heller ikke kommer som siste innlegg på denne garasjen.



Slik såg den ut når den ble anskaffet.


Slik den ser ut nå.

Edited by Chevy-LPG, 07 June 2007 - 23:34.


#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 10:10

Hengere


Kjører mye med vogn, mye derfor jeg gikk til innkjøp av denne doningen. En drøm å kjøre med vogn. Forbruk med vogn som veier 1500-1600kg når den er lastet, samt fullt bak i bilen og 5 personer var 1.7 pr mil. AC og cruise var for det meste på også. (Min tidligere Nissan Maxima 3.0 hadde 2.15 pr/mil med samme vognen...)








(mobilbilde)

Det var jo ikke krok på denne når jeg kjøpte den. Monoflex ble innkjøpt. Tåler 3000kg på kula. Bilen trekker 3150kg iht vognkort.



Etter hevingen så ble det til at hengere stuket ganske bra der bak. Dette ble løst med en "dropp plate" fra samme fabrikat.


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)

Resultatet ble perfekt opp i mot vogna mi....

Edited by Chevy-LPG, 26 May 2008 - 18:55.


#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 10:51

Midtsete


En annen grunn til at det ble denne bilen var fordi jeg trenger en sete ekstra av og til. Sjekket mye rundt med priser og vil derfor også bruke litt markedsføring denne gangen. Bergheim skulle ha opp mot 8500.- for et midtsete forran. Så kom montering og bilbelte i tillegg. Det som du skal være obs på er at Bergheim ikke er Bergheim. Det er prisforskjeller mellom Bergheim Oslo,Sarpsborg,Drammen etc når det gjelder priser. Ganske store faktisk fant jeg ut når jeg tok ringerunden.

Men jeg kom over en salmaker som det i ettertid viser seg at Alfaset Auto bruker til ombygging av sine biler. Den heter Karosseri-Interiør as. Ligger i Stanseveien 9 på Kalbakken,Oslo. TLf 22254267. Disse skulle ha 3.800.- ferdig montert og med bilbelte. Jobben var skikkelig bra. Dette var fagfolk. De hadde bilen inne en dag, for de sveiste rammen først etter at mål av min bil var tatt.

Denne salmakereren gjør også jobber mot båter og fly. De trekker også rullestoler, treningsbenker og institusjonsmatriell generelt.

Firmaet er nå avviklet !



Webasto

WEBASTO


Webasto Top C ble ganske fort montert når jeg fikk tak i bilen. En drøm å komme til ferdig aviset og varm bil mens naboene står og skraper. Setter meg inn, tar av meg jakken, kjører vindusviskerene en gang, vinker og kjører. En annen fordel for min del er at motoren da har fått så mye varme at jeg kan starte på gassdrift med det samme. Har i ettertid skaffet meg Telestart som kan fjernstarte webastoen på ca 1km i fri sikt. Bildet er tatt ved ca 28 kalde i Saltdalen. Hadde ikke snøet her, bare rim som hadde bygget på og bygget på...

Teknisk info: Webasto Top C gir 5,2 kw og har et forbruk på 0,6 liter pr time.


Edited by Chevy-LPG, 14 March 2007 - 23:17.


#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 10:51

Flott bil.. Har du vært i Tromsø med den?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 11:19

Nei, lengste nord er Bodø.

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 11:36

DVD spiller


DVD spillerer ble ganske fort montert. Gikk for en takmontering da jeg er avhengig av at tre unger skal få se samtidig. Laget meg et eget feste. Dette skal bli trukket i bilens stoff farge når jeg en gang får ånden over meg. Har gjort mang en kjøretur til en stille og rolig tur.... Har også FM sender, så jeg lett kan få lyden ut på bilens høytaleranlegg.

Hint: DVD spilleren oppbevares aldri i bilen....




Edited by Chevy-LPG, 13 February 2007 - 21:29.


#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 13:12

Smittybilt fullsize frontguard


Langt opp på ønskelisten stod en fullsize frontguard. Smittybilt var den som jeg syntes passet best til bilen.
Og tror du ikke den låg under juletreet blink.gif fra kona.... cool.gif
Denne ble kjøpt hos BG-Nor, er godkjent og innskrevet i vognkortet.












Edited by Chevy-LPG, 27 November 2007 - 05:15.


#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 13:30

Lysoppsett


Fant ganske snart ut at en amerikaner skal se ut som en amerikaner. Med andre ord litt mer lys og markeringer.....

Gikk til innkjøp av blanke hjørnemarkeringslys. Var på en høgger og fikk tak i lyssokkeler til en eldre Chevroletutgave, slik at jeg fikk pærer i gul som har 5/21w. (GM nr 94418383990) Dermed så ble også blinklyset markeringslys når det ikke blinker.

Vurderte gult i parklyset også, men endte opp med hvit halogen 20w taxipære (som passer direkte). Bruker derfor bare bilen på park til vanlig, har da kjørelys.





PIAA lykter


PIAA lykter med H4 pærer hjelper meg igjennom mørke kvelder med regntung asfalt. Spesielt i bybildet med regn er de gode å ha i de mindre opplyste bakgatene. Fotgjengerne tror jo at vi billister ser de selv uten refleks når de går midt i byen...

Som dere sikkert har erfart så er original lysene på Suburban/ Tahoe ikke mye å skryte av.



Montering av parklys i PIAA lyktene


Noe jeg alltid har ønsket meg er parklys i PIAA lyktene. Vet det er mange som har borret inn parklys i reflektorene. Jeg er litt usikker på hvordan dette påvirker reflektoren over tid, med tanke på at den kanskje sprekker, rust etc.

Har i lengre tid gått rundt og tenkt på hvordan dette kunne løses. Og for noen uker siden kom jeg på løsningen…. I beste Rema 1000 versjon…..det enkleste er ofte det som man ikke tenker på. Denne er nå utprøvet og fungerer etter intensjonen.

Du trenger følgende:

H4 pære
1 stk diode ultravit, 30mA 3.5v (Clas Ohlson art nr 36-1208, evt www.ledteknikk.no)
1 stk diode kontakt med motstand på 470 (www.ledteknikk.no)
1 stk borr 5mm


(mobilbilde)

Det er så enkelt at til og med jeg fikk det til…..borr hull i H4 pæren, lag det på en slik plass at det ikke kommer i konflikt med festeordningen til lykten.


(mobilbilde)


(mobilbilde)

Dioden er på 5mm, så den lar seg presse inn med litt trykk, sitter som støpt. Så er det kun å sette kontakten på dioden, tre ledningene ut gjennom lyktehuset og koble til park.


(mobilbilde)

Disse diodene finnes i mange farger, blå, grønn, rød, gul og ultravit. Bildet er med blå, men har satt i ultravit nå.
Eneste ulempe jeg ser, er at ved skifte av H4 pære så må den borres igjen.

Beklager den elendige bildekvaliteten....

Utskifting av alle front originale lykter


Noe som i sin tid overrasket meg var de dårlige lysene som var på disse bilene. Etter å ha ventet alt for lenge kom jeg meg omsider til å få bestilt komplett lyktesett fra Statene. Valget falt på projektor lykter, samt at jeg ønsket en litt spesiell ansiktsløftning på bilen så jeg gikk for blanke glass men med svarte reflektorer (bortsett fra langlysene)



Projektorlyktene var som natt og dag i forhold til original lyktene. Plutselig fikk jeg markerte skiller etter nærlysene. Det er H1 pærer i projektorlampene. Disse kan jeg bare anbefale. Noe som tok tid, for min del var at 3 av 4 høyde/sidejusteringsskruer fungerte ikke. Disse måtte plukkes fra hverandre og sjekkes ut. Problemet var at gjengene her var av plast. Ved litt motstand så var de borte da de jobbet mot metall….

Problemet ble løst ved å borre inn nye gjengeenheter i stål. Mye tid og irritasjon gikk med. Da jeg demonterte hele fronten for å skifte lyktene og måtte sette alt samens igjen med uforrettet sak…



En annen ting som også skapte litt tidsmessige problemer for meg, var makkverkjobben som var gjort mot blink og parklys den gangen bilen var kommet til Norge. Det var limt inn egne gummiforinger der tidligere 5/21w pærer hadde sittet. Slik at små parklyspærer kunne dyttet løst inn i foringen. Så jeg måtte skaffe nye sokler som taklet 5/21w pærer.

Alfaset skulle ha 700kr for to slike sokler….men heldigvis hadde kompisen min en astro delebil stående. Denne hadde denne type sokler. Selvsagt var markeringslyskabelen klippen helt inntil når også denne kom til Norge, men den gikk greit å åpne og lodde på ny ledning.

En del tid ble også brukt til å lage hurtigkoblinger siste biten ut mot lyktene. Dette for at om jeg av en eller annen grunn (PKK) må bytte til originale, så er det bare å koble fra og koble til… ferdig ferdig….



Tidligere har jeg hatt 20w halogen pærer i parklysene som kjørelys. Nå ønsket jeg litt forandring, så jeg har koblet begge nedelampene likt. Så nå lyser de 5w markering i gult og blinker 21w begge to. På grunn av de mørke reflektorene så fikk jeg en slags diode loock i gult når også sidemarkeringslysene var gule.



For å få hovedlyktene på plass måtte det til en del frisering av karosseri. Projektorlyktenes bakkant er en del større enn originallyktenes bakkant. Men det var tynt blekk og fort å fikse.

Sluttresultatet



xenon nærlys
(nov 2007)


Mye vil ha mer og det gikk ikke lang tid fra projektorlyktene var på plass til jeg hadde bestilt meg xenon sett til disse. Nå hadde jeg fått meg veldig godt nærlys følte jeg, så jeg var litt skeptisk til hvor mye mer jeg ville få med xenon.



Nå har ikke jeg så mye greie på dette, men disse ble skaffet via en bekjent som mente at dette var kvalitet…disse er på 6000k.

Må bare si at jeg ble veldig overrasket igjen…det var som å gå fra natt til dag igjen, enda en gang. Jeg skjønner nå ikke hvordan jeg har sett med original lyktene…men så ha jeg jo også kjørt med PIAA nærlys hele tiden.

Ved høylys dag så ser jeg lykteskinnet mitt på steder jeg aldri har sett det før. Samt at du får xenon effekten opp i mot hvite ting, hvitlinje etc.

Fant gode plasser til xenon trafoene og fikk montert de skikkelig.





Her er ene lykten montert. Sier vel seg selv hvilken det er, selv om det er forferdelig bildekvalitet…

Neste forsøk var å montere xenon i PIAA lyktene...var godt i gang, før kompisen spør etter å ha sett lyktene...får du plass til den xenon kladden i huset da?..... gulp.... bort og prøve....og....de ble for dype.... hadde vært konge med xenon i PIAA lyktene, men det blir bare en våt drøm...

Men vurdere nå å sette xenon i de originale langlysene....

xenon langlys
(des 2007)

Det ble som jeg fryktet, kun leveringstiden det tok før xenon til langlysene også kom på plass. Disse har 9005 HB3 pærer hos meg. Like enkle å montere som de andre. Var gjort på en halv time denne gangen.

Resultatet ble mildt sagt "drittbra".... nesten så jeg føler jeg ikke har bruk for PIAA lyktene lengre. Har ikke brukt nærlysene på siden jeg fikk xenon nærlys.


(mobilbilde)


(mobilbilde)

Plathinum White
(feb 2007)


(mobilbilde)

Det ble helt feil med PIAA lyktene når jeg hadde montert xenon. Fargen stemte overtidet ikke i lysbildet. Med plathinum white som ligger på 4800k ble det betraktelig bedre. Gikk også opp til 100/90 W

Edited by Chevy-LPG, 11 May 2008 - 03:25.


#9 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 13:34

Kjempe tøfft dribble.gif Helvete at man ikke kan så mye med data.... skulle gjerne ha laga sånn der... Må vel bare prøve meg fram,men som sagt tøfft!
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#10 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 13:38

knallflott bil dett her alså. smile.gif kjøp deg noen andre felger også da, det er halve bilen. di orginale blir litt daffe dry.gif tongue.gif fangeren var knallfin til bilen.. snill kone du har. Du har ikkje tenkt på gangster cap da? rofl.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 13:53

Rød Koni Heavy Track


Etter en stund ble jeg lei av å være kaptein på USS Suburban. Har ikke angret en dag. Bilen er nå stivere og legger seg raskere til ro en vår Mercedes E220T. Har de på middels foran, og en runde til på hardheten bak, dette for å kompensere litt mot last og henger.

Rød Koni Heavy Track
Chevrolet, K-1500, K-2500 Suburban 4x4 92-98
Front Note 82-2372
Rear Note 82-2384



QUOTE(Ski-doo @ 13 Feb 2007, 13:34) <{POST_SNAPBACK}>
Kjempe tøfft dribble.gif Helvete at man ikke kan så mye med data.... skulle gjerne ha laga sånn der... Må vel bare prøve meg fram,men som sagt tøfft!


Dette får du til vet du, sikkert noen rundt deg som kan vise deg dette på noen få minutter....

I verstefall får vi ta en lengre telefonsamtale.


QUOTE(offroad king @ 13 Feb 2007, 13:38) <{POST_SNAPBACK}>
knallflott bil dett her alså. smile.gif kjøp deg noen andre felger også da, det er halve bilen. di orginale blir litt daffe dry.gif tongue.gif fangeren var knallfin til bilen.. snill kone du har. Du har ikkje tenkt på gangster cap da? rofl.gif


Jeg kjøpte i høst nye dekk og felger til bilen med sommerdekk. Kommer til det, prøver å ta dette nå litt kronologisk.... smile.gif

Gangster cap har jeg en gang vurdert, men slo det litt fra meg når jeg fant ut at jeg måtte ta hull i taket. Men...hehe tanken har vært der igjen....

Edited by Chevy-LPG, 13 February 2007 - 21:42.


#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:20

Takgrind


Kombi, det betyr gitter og maks 180cm lasterom. Stort nok tenker de fleste, helt til du skal hente juletreet.

Ble mye surfing før jeg kom frem til hva som passet min bil best. Endte opp med denne, som ser litt nøytral ut, ligger helt nede på railsen (hater flosshatt skobokser) og er åpen i front og bak. Dette gjør at luften får den gjennomstrømingen som den trenger. Dette igjen gjør at det nesten ikke er noen takstøy med denne på.

Kikket også på en del amerikanske ekspedisjonstakgrinder, men fikk fortalt at de rustet alt for fort.

Denne er det Thule som produserer, og heter Thule Titan.






(mobilbilde)

Jeg liker ikke "flosshatter" på biler, så jeg var ute etter en grind som la seg helt nedpå. Festene som fulgte med var egentlig tiltenkt Thule tversover takstativ. Med litt tilpasning så ble originale fester som fulgte med brukt til å feste den helt nedpå railsen.



Ryggelys


Når først jeg skulle til med noe slikt på taket, monterte jeg like godt et ryggelys også. Dette har 2x55w og veldig god spredning.

Strømmen tok jeg rett fra ene ryggelyset, tok ledingene opp langs pakningen til bakvindu før jeg lot de gå opp i takgrinden.

Nå er lyset kun påslått når bilen står i revers. Det har vært stilt noen spørsmål om sikringer etc er kraftig nok for eksternt ryggelys, jeg har ikke hatt noen problemer med dette.



Sidearbeidslys


Har lenge gått og fundert på å skaffe lykter som kan felles inn i takgrinden på sidene. Endelig kom jeg over en lykttype som ville passe til formålet.


(mobilbilde)

Brukte 50mm multihullsag (nr 30.795) fra Clas Ohlson. (Biltema sin slet ned tennene på 30 sek) Den holdt akkurat til tre hull. Det fjerde hullet ble 55mm i stedet. Takgrinden er dobbel med litt luft i mellom. 30mm hull var passe på den innerste veggen.


(mobilbilde)



Her ser du resultatet. Lykten ble kun adskilt, lengre skruer skaffet og skrudd sammens igjen med takgrinden i mellom. Det ble to på hver side. En i forkant og en i bakkant av grinden.



Den bygger ut nøyaktig 2 cm.




(mobilbilde)

Må legge hodet litt i bløt nå, for å finne beste løsning for ledingstrekk og bryterplassering.

Edited by Chevy-LPG, 25 July 2009 - 07:31.


#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:32

Julepynt


Har en egen forkjærlighet til lys og stæsj....til noens glede og andres fortvilelse....


Edited by Chevy-LPG, 13 February 2007 - 21:45.


#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 16:15

TV og ryggekameraer


Gikk for en kombinert TV og ryggekamera. Kan montere 2 stk ryggekamera mot denne monitoren. Den ene er bak på bilen, den andre er koblet til bak på campingvogna. Den står bare på gulvet, slik at jeg lett kan ta den med. Det på bilen ble litt provisorisk, dette fordi jeg ønsket å kunne lett ta det av og legge det innenfor døren. Dette på grunn av tyveri og hærverk siden de fleste rekker opp til det.

På grunn av denne anordningen har jeg kunne parkert på alle plasser jeg har parkert personbiler tidligere. Nå utnytter jeg de siste centimetrene.

Tv signalene er ikke all verden å skryte av, men det er så du får sett det du ønsker.







Har en god historie fra når jeg jaget en skrikende Danske ut av campingstolen sin. devil.gif Kona gikk for å handle, i stedet for å vinke meg på plass, mens jeg rygget vogntoget inn på en ganske så trang tildelt campingplass. Måtte utnytte hver cm for å få lirket vognen på plass. Nå hadde det seg slik at bilen hans var den som stod nærmest plassen min. shifty.gif
Og, han såg IKKE at jeg hadde ryggekamera..... biggrin.gif

Se også avsnitt for Ryggesensorer

Edited by Chevy-LPG, 08 June 2007 - 07:56.


#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 17:38

Profilering


Her et bilde fra en av mine manger turer nordover.


Edited by Chevy-LPG, 13 February 2007 - 21:46.


#16 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 18:19

LPG-drift


En av hovedgrunnene til at jeg gikk for bensinutgaven var for at jeg skulle sette LPG anlegg i den. (gassdrift)

Jeg har kjørt på LPG siden år 2000. Første LPG bil var en Nissan Maxima 3.0V6, så ble det subben og nå i senere tid har vi også anskaffet oss en Mercedes E220T med LPG.

Jeg skal her gi deg en rask innføring i LPG drift. Dette blir en forenkling som spesielt er myntet på de av dere som ikke vet noe om LPG drift.

Jeg har siden 2000 kjørt på LPG drift og testet ut forskjellige anlegg og komponenter for ServiceXperten i Oslo. www.servicexperten.no . Anleggene som vi har testet er Lovato, Lov-eco,Tulip og Prins. Det er ikke alle anlegg som kan brukes på alle biler. Noen motorer anbefales ikke LPG drift på i det hele tatt. Dette fordi motoren ikke får smøring nok. Systemene er allerede sertifisert for avgasskravene i Euro 4,gjeldende fra 2006.

Hva gjøres med en bil som bygges om til LPG?

Et LPG anlegg gjør at din bil får et todriftssystem. Det som monteres inn i bilen din foruten elektronikken for LPG drift er:

Påfyllingsadapter
Gasstank
Gassrør frem til motorrom
Fordamper
Det som måtte trenges for å få gass tilført motoren. Dette varierer fra bil til bil, alt etter hva slags anlegg du kan bruke.
Tankmåler (dette er det eneste som viser inne i bilen at du kjører på LPG)



Jeg blir her å ta for meg det nyeste anlegget først. Etter mange år med testing så har jeg kommet frem til at kvalitet og pris henger sammens. Det er ikke så mange som kan dette med å tune gassanlegg. En del firma som driver og monterer LPG har dette som en sekundær oppgave. Jeg har også vært borti firma som har begynt å tukle med bensinoppsettet på bilen for å prøve å få den til å gå bedre på LPG, noe som medførte at den gikk som en dass på begge drivstofftypene.

Først skal vi ta en kjapp liten forklaring på hvordan ting fungerer på en enkel måte. Jeg kommer til å ta utgangspunkt i bilen min, men det kan også komme bilder fra andre biler når jeg ønsker å vise dere moduler som jeg ikke har på min.

Hovedgrunnen til at jeg fikk byttet til lite skilt bak på min var for å frigjøre hullet dere ser til høyre. På Tahoe hvor reservehjulet er under bilen, er det inn her du setter sveiven som senker reservehjulet. Siden jeg ikke har dette, så var dette et utmerket sted å sette påfyllingsmodulen.



Ikke se på overflaterusten fra baksiden av det gamle skiltet....det er fjernet nå....



Her er alt som vises utenfra at bilen går på LPG.



Her ser dere fordamperen. Dette er innretningen som gjør gassen om fra flytende til gassform. Denne er avhengig av kjølevannet. Kjølevannet må ha en temperatur på ca 30 grader før fordamperen er klar til å levere gassen i gassform. Derfor starter man som på bensindrift før man går over til gassdrift. Dette skjer automatisk.



Gasstankmåleren er det eneste som tilkjennegir at bilen går på gass fra innsiden. Fra utsiden er det kun gasspåfyllingen. Tankmåleren gir også i form av forskjellige lys- og lydsignaler informasjon om bilen går på gass eller ikke, om motoren er varm nok til å gå over til gassdrift. Når det er tomt for gass går den automatisk over til bensin og gir beskjed om dette i form av lydsignal.


(mobilbilde)

I ettertid har jeg skaffet to stk digitale 52mm tankmålerer med riktig ohms for LPG giveren. Mer om disse kan du lese HER



De nyeste anleggene har egen hjerne for gassdriften. Dette er bl.a grunnen til at dagens LPG anlegg er en del dyrere enn de eldre utgavene. Samt at de også fungerer bedre.





Tankene har jeg i denne bilen lagt på tvers bak gitteret. Begge tankene er på 100 liter. Har og laget en ramme med hurtigkoblinger så jeg kan fjerne tank nr 2 hvis det er ønskelig. Husk at i gasstanker ligger det en sikring så du får fyllt de ca 80% av det totale volum.



Til sedanbiler brukes gjerne hjulbrønnstanker. Disse ser ut som et hjul og monteres der reservehjulet normalt ligger. Disse tankene er da på 50-60 liter på en vanlig sedan, 90 liter på eks en Tahoe.



Gassen fordeles ut på hver enkelt dyse. Og vips, så kjører man.....

Dette var som sagt en veldig forenklet fortelling om gassdrift. Bildene er tatt under montering av mitt nyeste anlegg Prins. Derfor ser det ut som spagetti enkelte steder.. whistle.gif

Noen flere bilder fra monteringen.










Her ser du skjermbildene man er innom når man optimaliserer et gassanlegg opp i mot et kjøretøy. Mye som skal tilpasses for at den skal gå optimalt fra tomgang til rødmerket.








Det skrives mer på dette avsnittet, mer info kommer fortløpende

Edited by Chevy-LPG, 11 May 2008 - 23:11.


#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 21:06

Europatour 2006

Så vart det Europatour i år også. Frue og unger tok fly tur / retur München mens jeg kjørte transportetappen.

Var litt spent på det nye Prins LPG anlegget som ble montert kort tid før ferien. Det fungerte utmerket og drar perfekt fra tomgang til rødmerket. Responsen med sekvensiell innsprøytning var merkbart.

Etter å ha plukket de opp i München kjører vi mot første overnatting i Innsbruck. Temperaturen ute er nesten 30 grader, AC jobber for fullt for å holde en moderat temperatur inne i bilen. I høydene der hører jeg plutselig ”plink” også ”plonk”…. Spør ungene ”hva driver dere på med?” før jeg får svar blir det masse ”plink” og ”plonk”, ting treffer takgrinden…. Så skjer det… traileren foran går på med nødblink og stopper opp. Ting kommer igjennom skogen og treffer bilen, skjønner ikke helt hva det er, men etter hvert går det opp for meg, noen kaster golfballer på oss…..ohmy.gif

Helt utrolig, oppe i fjellet blir vi overrasket at en haggelskur som sender isballer på størrelse med golfballer ned (jeg overdriver ikke i det hele tatt, da hadde jeg skrevet tennisballer). De kommer på skrått igjennom skogen og knekker greiner på sin vei. Det går en liten stund før jeg skjønner alvoret i dette og størrelsen på hva som egentlig kommer ned mot oss. Etter en stund gir frontruten etter for presset og sprekker ganske mye etter et par fulltreffere. Det var slik at for hvert treff på frontruten ble det er hvitt område som gradvis forsvant igjen og gjorde frontruten gjennomsiktbar igjen. Kommer meg etter hvert i ly av en trailer som tar av det verste mot slutten.



Da det gir seg og vi kjører videre ser vi hvor hard medfart mange av de andre har fått. Flere biler har fått perforerte ruter. Kun et krater der prosjektilene gikk igjennom. Ser faktisk ut som skikkelige skuddsår. Når vi etter hvert får kjørt til sides og sjekket ut skadene kan vi konstantere følgende: 15-20 bulker i panser, sprukket frontrute, hele høyresiden har småbulker, slike du får når folk slenger opp dørene når de parkerer inntil deg. Høyre sideblinklys var borte, det ekstra ryggelyset på taket i hardplast var sprukket, samt en del bulker i taket...




Antall bulker og dybden kommer ikke så godt frem her på bildet.

Etter noen dager skal vi på et badeland i nærheten av Pasero. På turen hjem kaster jeg øynene på instrumentene som jeg bruker ganske ofte…..faen….laddingen ligger skikkelig lavt. Slår av alt av elektrisk utstyr, da ligger den rett over 12v. Av alle ting så kjører vi på turen hjem forbi et bygg hvor det lyser et digert skilt på veggen ”CHEVROLET”. Tenker stille i mitt sinn, at nå hadde jeg litt flaks tross alt….. GPS posisjon blir logget så jeg finner tilbake.

Neste morgen går turen til denne butikken. Selvsagt var det ingen som kunne et ord engelsk…. Men med blokk og blyant blir det tegnet et voltmeter etc og til slutt kommer de med måleutstyret. Når alt er avslått ladder den 12.3. Med masse hender etc blir jeg forklart at jeg må på den andre siden av bygget. Jeg kjører rundt og blir loset inn mellom to av disse nye korea chevyene. Jeg måtte av en eller annen grunn rygge inn mellom de…. Jeg blir stående og vente litt også skjer det….drittsekken kommer med fotoappratet… Jeg hadde blitt parkert foran hovedinngangen med hans firmaskilt og en liten chevy på hver side…..maken til frekkhet…..men innerst inne skjønner jeg jo han også….til slutt får jeg en lapp med en adresse til et bilelektrofirma.

TomTom navigasjon tar meg til neste bestemmelsessted. Her ble på ny Chevyen det nye blikkfanget på verkstedet. Her var det en 15-16 åring som kunne noen gloser engelsk. Han fikk 20 euro og beskjed om å følge meg hele tiden….Dette firma må jeg bare skryte opp i skyene. Til tross for at de hadde mye å gjøre så slapp de alt de hadde i hendene og startet umiddelbart med bilen min. Etter en del målinger og funksjonstester så kom de frem til at dynamo burde skiftes. (den ble kjøpt ny i fjor høst) Men de hadde jo selvsagt ikke noen slike liggende, heller ikke deres nærmeste leverandør. Etter en god del telefoner fikk jeg beskjed om at de kunne ha den levert fredag ettermiddag (2 dager etterpå). Tro det eller ei, ny dynamo kom fredags ettermiddag og ble montert med en gang. Ladding på topp igjen… Lørdags morgen kjørte vi med friskt mot mot Caorle like utenfor Venezia…

Etter bare noen kilometers med kjøring skal vi til å kjøre inn for å ta billett for motorveien. En annen bil sklir opp på siden av meg, tuter og peker bakover. Mystisk, kjører inn til siden for å sjekke hva det kunne være. Når døren åpnes så er det jo ikke så vanskelig å se, venstre bakhjul er flatt….. Skal uflaksen ingen ende ta? Pussig nok så merket jeg ikke en gang at det var flatt når jeg kjørte. Tenk, jeg har aldri punktert før, har hatt bil siden 87, også skulle det jo selvsagt skje akkurat på denne turen. Jaja, man skal ikke grine over spilt melk, vi hadde tenkt oss via San Marino på turen, det tar jo ikke så lang tid å skifte dekk, har jo gjort det en del ganger på den bilen. Sjekket til og med at jekken, kryss etc var på plass før jeg dro. Har ikke brukt originaljekken før, har jo tilgang på bukk og stor garasjejekk til daglig. Ut med 1/3 av bagasjen, jekken finnes frem, men hvor f…. er den jeg jekker den opp med? Den hadde jeg ikke sjekket var der…. Til alt hell så stod det en annen kar med en liten bil foran bomstasjonen og ventet. Han tømte bagasjerommet sitt så jeg fikk låne hans. Jekker opp, av med boooooltene, faen som de sitter….nytt hjul legges under krysset på utsiden, 85 kg hopper opp og ned, men neida…rikker seg ikke en gang. Minner svakt at de ble dratt til med latmannsarm…. (har løsning av alufelger friskt i minnet siden omegaen sin tid). Så står jeg der da som en dust…. Jaja, ut og gå, like bortenfor er det et industriområde med et firma som driver lastebilverksted. Til alt hell så har de også veihjelp. De kommer med hjelpebilen sin, bruker kranen og lastetropp på hengerfestet mitt, jekker på den måten. Men ikke han heller fikk opp boltene med en 50 cm latmannsarm. Jeg giddet ikke hjelpe i det hele tatt. For 90 euro skulle han jaggu få gjøre det selv… 1,5 m latmannsarm måtte til.



Så etter en halvannen time så var vi på veien igjen. San Marino utgikk. Resten av turen til Norge gikk uten problemer. Men jeg hadde hele tiden en litt guffen tanke i hodet, blir sikkert en punktering til, for nå hadde jeg ikke reservehjul lengre……

Det eneste morro var når jeg skulle fylle LPG og hadde så godt som tomme tanker. Først ville de stoppe etter 100 liter, så etter 120, 130 og 150. Personen kunne ingen engelske gloser så det gikk på fingerspråk. Når vi nesten nådde 170 liter så var det fullstendig stopp, han nektet plent å fylle mer.. thumbsup.gif




Restaureringen

Når uhellet først var ute så var det ikke så mye å gjøre med det. Forsikringen dekket skader som dette.

Jeg brukte et firma på Alnabru i Oslo som heter Bilskade og lakk. http://www.bilskadeoglakk.no
Dette firma gjorde en kjempefin jobb, hvor kundekontakten ble satt høyt. Sluttresultatet ble perfekt.

Når bilen først skulle under kniven, så benyttet jeg også muligheten til å gjøre litt ekstra. Hadde fått litt overflaterust på festepunktene til sidestepen, dette ble tatt. Likedan var det antydninger til bobler i underkant på samtlige 6 dører på innsiden. Akkurat der dørplaten er festet mot innderdel av døren. Hadde også en liten rustboble opp i ene hjørnet på vinduet. I og med at ruten skulle byttes så fikk jeg også tatt det. Rutene er jo limt, så jeg hadde jo aldri kommet til denne ellers. (betalte selvsagt ekstra for dette...)

Når først bilen skulle lakkes så mye som det ble. Faktisk så var det kun venstre førerdør, passasjerdør og bakskjerm som slapp unna kuleregnet. Gikk derfor for hellakkering. Disse flatene tok jeg på egen regning. Panseret fikk så mye juling at det ble nytt. Taket slapp også egentlig ganske bra fra det, du ser takgrinden tok av en del. Du ser på bildet av taket et markert skille fra takgrinden og fremover.

Syntes også at fargen min var litt blass. Gikk for en litt mer friskere grønnfarge som er litt spesiell. Den er mørk når det er overskyet, og lys med masse metalic når det er direkte sollys. Dette er GM farge, brukes på de nyere chevyene. Faktisk så legger du ikke merke til fargenyansen når du åpner dører uten at du vet om det.

Dermed ble resultatet en 100% restaurert og rustfri bil. Denne skal jeg passe på og dulle med i årevis fremover. cool.gif Pris for restaureringen totalt inkl det jeg betalte. Kr 113.500.-. whistle.gif

Her er noen bilder fra restaureringen:


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)


(mobilbilde)

Når helhetsinntrykket skulle sluttføres og jeg allikevel trengte nye sommerdekk, så ble det felger også.


Edited by Chevy-LPG, 22 March 2007 - 21:48.


#18 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 22:46

Chassis nummer

Chassis identifikations number forteller deg ganske mye om bilen din. Her får du en innføring i dette.



1992-1999 Chevrolet Suburban

Suburbans moved to the platform of the current full-size GM pickup trucks for 1992. Cargo space and towing capacity grew. As before, Suburbans were sold in nearly identical form by Chevrolet and GMC dealers. Both have four side doors. Wheelbase grew two inches (to 131.5), and Suburbans stood 3.2 inches lower. Glass area grew by 30 percent, and buyers could choose either twin swing-open rear panel doors or a lift-glass tailgate. A 210-horsepower 5.7-liter V8 continued as standard, but a heavy-duty 190-horsepower version went into some 2500-series models. Diesel V8s departed, but a 7.4-liter gas V8 could be installed. A 4-speed automatic was the only transmission. Suburbans came with 2- or 4-wheel drive, in a 1500 series with half-ton payload, or as the 2500 series rated 3/4 ton. Each could be equipped to seat up to nine passengers. Part-time Insta-Trac 4WD had standard automatic-locking hubs. Antilock brakes now worked on all four wheels, in either 2WD or 4WD.


Year-to-Year Changes

1993 Chevrolet Suburban: Electronic control for the automatic transmission was one of the few changes in Chevrolet's big wagon. The new automatic also added a second-gear start feature, for increased traction on slippery surfaces.

1994 Chevrolet Suburban: A turbodiesel engine returned to the powertrain parade, as side door-guard beams and a center high-mounted stoplamp were installed.

1995 Chevrolet Suburban: A driver-side airbag was added, in a redesigned interior with recontoured seats. The turbodiesel engine could now go into 1500-series models as well as the 2500 series, and the standard V8 lost 10 horsepower.

1996 Chevrolet Suburban: More-potent Vortec engines debuted for '96. The 5.7-liter gas V8 leaped from 200 to 250 horsepower. The optional 7.4-liter V8 gained 60 horsepower (now 290). Pushbutton engagement for the 4-wheel-drive system became available, and daytime running lights were installed.

1997 Chevrolet Suburban: A passenger-side airbag was installed on '97 models. Outboard seats in the middle row gained height-adjustable shoulder-belt anchors. The standard 5.7-liter engine added five horsepower.

1998 Chevrolet Suburban: Suburban added an optional full-time 4WD system called Autotrac. This system can remain engaged on any road surface.

1999 Chevrolet Suburban: GM's biggest wagon was all but unchanged for '99, pending the arrival of a redesigned 2000 model.

Edited by Chevy-LPG, 13 September 2009 - 12:26.


#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 21:16

Hvilke regler gjelder for kjøretøy over 3.5 tonn?

Når man velger å gå til det skritt at man kjøper en bil som er over 3.5 tonn må man også sette seg inn i de reglene som gjelder for nevnte vektklasse. Det er ikke bare å kjøpe noe stort, tøft og tungt og tro at man kan tute og kjøre som en personbil. Da får man heller betale det det koster for å få den samme bilen som bil under 3.5 tonn. Her er bakdelene med å kjøre bil over 3.5 tonn:

Kan kun kjøre i max 80 km/h

EU kontroll hvert år.

Påbudt med kjettinger (min 3 stk) i vinterhalvåret. Spiller ingen rolle hvordan føret er når du blir stoppet. Vi snakker ikke om enkle hurtigkjettinger. De skal være godkjent for 4X4. Se innlegg lengre ned ang reglene.

Dobbel bompengavgift minimum, eks Svinesundbroen er vel nesten 90kr nå, personbil under 20kr.

Må ha sertifikat C1, er ikke store hengeren du kan ha på bak før du må til med C1E. Husk også at du med C1E ikke har lov til å trekke henger som er tyngre enn egenvekten på kjøretøyet.

Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex. Noe som kan være fordyrende...

Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.

Kjøreforbud i helgene i enkelte land som eks Sweits og Østerrike. (de fleste andre land som har kjøreforbud er over 7.5 t)

Enkelte veier er det kjøring forbudt for biler over 3.5t (mener ikke akseltrykk), Eks veier til boligområder i Stockholm, samt en god del veier i Italia, Tyskland og Østerrike.

Fartssperre på enkelte nyer biler. (har ikke satt meg inn i reglene, men mener det var snakk om ettermonteringer også)

Redusert omkjørings-/kjøremulighet på ENKELTE strekninger i Norge. (omkjøring kun for biler under 3.5t)

Kanskje du skal på søppelfyllingen også? Søppelfyllingene i Oslo har begrensing til biler under 3.5tonn.

Vestfold har nå skilting om forbikjøring forbudt for lastebiler, gjelder da de med kjøretøygruppe lastebil. Biler over 3.5 t reg. som personbil/kombi kan kjøre forbi.......

Kjøreforbud over gamle Svinesundbroen for biler over 3.5 tonn.

Miste lappen ved kort avstand til foran kjørende kjøretøy. Dette er 1 sekund for biler under 3.5 tonn, mens 0,5 sek for biler over 3.5 tonn.

For ikke å snakke om videresalgsmuligheten hvor du kun kan forholde deg til de som har C1. Dette har ikke de som tok førerkort etter nov 1992.

Edited by Chevy-LPG, 01 July 2011 - 18:16.


#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 21:45

Vektbegrensninger i utlandet

I flere sammenhenger når vi har diskutert biler over og under 3.5 tonn har det blitt nevnt dette med begrensninger av veier i utlandet.

Sist jeg var på europatur la jeg spesielt merke til at det faktisk var veldig mye slik både i Italia, Østerrike og Tyskland. Nå kjørte jeg en del utenfor motorveier, men allikevel.



Er ikke sikker på hva som står her, kanskje noen som kan oversette?





Dette er fra Italia, en flytebro over en kanal. Var TomTom navigasjon som loset meg rundt her nede, omveien hvis man ikke kunne kjøre over her ble faktisk noen mil mener jeg å huske.



Til og med for i det hele tatt å komme inn til sentrum av Caorle var det begrensninger. En turistby med lange badestrender.



Dette er fra Tyskland, en lite tettsted like utenfor Munchen. Her var begrensningene helt ned i 3 tonn.

Det som gikk litt igjen var at begrensningene ikke var slik som i Norge i hovedsak 3.5 og 7.5 t. Det var like gjerne både 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10 tonn som jeg såg. Noe jeg ikke fikk helt forståelsen for var om det på disse skiltene i utlandet er totalvekt eller aktuell vekt som gjelder.

Hvorfor skriver jeg dette? Det er ikke for å terge dere med at jeg nå har nedregistrert min egen bil, men for å gi en liten aha påminnelse. Kanskje du faktisk ikke får kjørt helt frem til ditt feriested på grunn av slike ting som det ikke er så godt opplyst om når man bestiller seg leiligheter rundt om.

Norge er jo ganske spesiell med vanlige kjøretøy som veier både 3, 4 og over 5 tonn.

Skal man være petimeter så ha også i bakhodet at Østerrike og Sweits har kjøreforbud enkelte tider i helgene for kjøretøy over 3.5 t. I Tyskland gjelder dette over 7.5t.

Edited by Chevy-LPG, 18 February 2007 - 21:49.