Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Chevy-LPG´s Place


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
182 replies to this topic

#21 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 12:09

Kjettinger

Som lovligheten selv kjørte jeg en gang inn til kontroll siden jeg var pålagt det som lett lastebil.... takken ble et forelegg på 500,- for ikke å ha kjettinger. Fikk lov til å kjøre videre fordi jeg hadde piggdekk. Hvis ikke måtte jeg ha ventet til kjettingene ankom......noe å ha i baktankene....

Så dermed måtte jeg vise bilen med kjettinger hos BT....
Husk at kjettinger til biler over 3.5t hos mange BT ikke blir godkjent med billige hurtigkjettinger. Kjettingene skal være av en styrke som står i stil til vekt og trekk kraft på kjøretøyet.

Kjøpte BRENTA-C 4x4.

Det beste valget for lette lastebiler og distribusjonsbiler. Ekstra lettmonterbar kjetting



http://www.transport...uktoversikt.htm


Informasjon om bruk av sommerdekk, piggdekk og kjettinger

Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2.påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober

Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Vinterdekk er merket med disse alternativene: (M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow»). "Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.

Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker.

Det er ingen bergrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk.

På sommerdekk er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm.

Det er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidlertid være mer enn 1,6 mm.

En må være klar over at vinterdekk er konstruert for vinterføre, og har ikke de samme egenskapene på sommerføre som sommerdekk. Piggfrie vinterdekk har blant annet ofte dårligere evne til å motvirke vannplaning, og de har lengre bremsestrekning på våt asfalt sommerstid enn sommerdekk.

Når det gjelder bruk av piggdekk på biler med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, kreves det at alle hjul er utstyrt med piggdekk. Tilsvarende gjelder tilhengere/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems.

Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg
Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

Antall kjettinger som skal medføres: I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger. Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel. I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

Kilde: Vegvesen

Merk: Siden det ikke er lov med henger i Norge på over 3.5t med påløpsbrems, så vil ikke probleminnstillingen ang om vi skal bruke kjettinger på henger være til stede. Det er kun 3 stk kjettinger til bilen, hvor 2 er til drivhjul og en til styrehjul.

Hvordan legge på kjettinger

Edited by Chevy-LPG, 14 October 2007 - 20:05.


#22 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 13:05

Det har opp igjennom tiden vært flere spørsmål om forskjellen på interiørskillet som kom i 1995.


Gammelt


Nytt

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 20:22

Bilflagg

I løpet av et år er det gjerne noen begivenheter som medfører flagging. Gjør bilen din til et blikkfang. Bilflagg er enkle og raske til å sette på og ta av. De smettes bare ned på vindu før du kjører det opp.

Du får kjøpt de HER



#24 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 22:39

Kjempefin garasje du har laget deg på det "nye" forumet. Må innrømme at det frister med Sub igjen etter å ha lest om gromvogna di. Kos deg med bilen!
'08 Nissan X-Trail
'99 W210
'86 W124
(X) '00 Toyota Yaris
(X) '96 Chevrolet Suburban
(X) '86 MB 209D
(X) '82 Nissan Urvan
(X) '77 MB 608D
(X) '74 Volvo 144

#25 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 22:47

Takk for det ØHN.

Du får bare hoppe i det og bytte ut Mercedesen....

#26 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 11 March 2007 - 23:35

Stilig, men du tror ikkje de vill bli et problem med at lysene lyser litt mye rett ut, og ikkje ned?
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 March 2007 - 23:38

Håper ikke det, er lys utover og ikke direkte i bakken jeg egentlig trenger. Håper på at spredningen er god nok i glassene. Ellers så får jeg legge på en utbygger i overkant for å vippe det litt ned.

Edited by Chevy-LPG, 12 March 2007 - 07:07.


#28 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 11 March 2007 - 23:52

Blir sikkert så bra så:=) lyktene passa veldig fint til formålet, det er iallefall sikkert.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#29 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 13 March 2007 - 03:34

Skal sei Chevy-LPG, jekla bra garasje du har!!! Bilen din ser knall fin ut! regner med du banna litt når du kom utfor den her haglebygeren på turen din! Utroli surt! Men får e lov å spørre hvor mye en sånn kufanger koster? Har utroli lyst på en e å! Tror du e hadde fått den inn i vognkortet nå etter de nye reglene?

Mvh Marius
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#30 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 March 2007 - 11:10

Takk for det.

Jeg er usikker på dagens priser. Men i sin tid skulle Steinar Stolen ha 13.500+mva for denne frontguarden. Jeg kjøpte den til en helt annen pris hos BGNor. Men det var da en de hadde liggende.

Mener også at disse ikke produseres lengre, men er litt usikkker her. Merket er Smittybuilt

Såg senest her om dagen en som lignet litt til salgs på finn.no. Jeg la vel inn en link i en annen tråd om den. Den skulle de ha under 3000kr for, men det spiller jo også litt inn hvordan den ser ut. Du skal stelle den kromen jevnt og trutt skal den holde seg fri for røstvann.

Ja, jeg bannet en del ja. Var sur og grinete i flere dager. mad.gif Det var jo også helt i starten på ferien. Men Østerrike hadde godt med flytende medisin mot slikt... beer.gif Når folk spurte hvor jeg hadde vært på ferie når de såg bilen så svarte jeg bare at jeg hadde kjørt Vestbredden hjem igjen... ball.gif

Men, var en smule skjelven til jeg fikk logget meg på nett og sjekket forsikringen min...eneste de ikke dekket av naturhendelser var jordskjelv og vulkanutbrudd.

Edited by Chevy-LPG, 13 March 2007 - 11:13.


#31 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 March 2007 - 23:05

Utetemperaturmåler

Dette er jo noe som er totalt fraværende på denne årgangen. Jeg kikket mye rundt ang slike saker. Men stort sett alt jeg fant hadde for korte ledinger. Det skal litt strekk til for å komme frem innunder frontstøtfangeren. Er der jeg ønsket å ha føleren, slik at den ikke blir påvirket av så mye annen varme.

Men som alltid, sjefen over alle dubbeditter er jo Clas Ohlson... kom pluteselig på at i stuen så hadde jeg trådløs mottaker for trådløs overføring av utetemperatur. Dette måtte da også fungere i bil...

Selv om det er litt størrelse på denne så føler jeg ikke at den akkurat ruver i bilen heller. Subben blir jo som en liten stue.. tongue.gif

Den er kun festet med borrelås. (må lett komme til for å bytte batterier en gang i blant)


(mobilbilde)



Gått for ny løsning på utetemp. Kom over denne trådløse hos Clasern, og den er ikke så stor når det gjelder mottaks enheten. Festet den på plast deksel inn under støtfanger foran. Frem til nå så ser det ikke ut som den blir påvirket av motorens/ radiators varme.


Var i utgangspunktet hvit, så lakken den svart slik at den ikke skulle bli så dominerende i kupeen.


Valgte å sette den diskré på frontruten slik at jeg akkurat ser den over speilet.

Edited by Chevy-LPG, 04 May 2012 - 19:09.


#32 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 14 March 2007 - 23:37

Passa veldig bra med temp måleren der, men hvordan funker det når du tar ned vinduet? synes den fra utsiden?
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#33 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 March 2007 - 00:00

Her er bilde jeg har tatt for deg. Så ser du hvor mye den bygger ut.


Edited by Chevy-LPG, 02 April 2007 - 17:19.


#34 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 02:01

Profilering









Edited by Chevy-LPG, 18 March 2007 - 02:13.


#35 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 02:23

Tuning






Gikk til innkjøp av Hyptertech Power Programmer III. Det var egentlig flere grunner til at jeg valgte akkurat denne. Det som denne enheten kan gjøre er følgende:

- Diagnostic Trouble Code (DTC) information
- Engine tuning
- Top-speed limiter
- Tire size
- Rear Gear Ratio
- Transmission shift point
- Transmission shift firmness

Når en bil blir tunet på denne måten så anbefales det at den går på høyest mulig oktan. Dvs i Norge blir det da 99 oktan på bensin og 110 oktan på LPG.

Tester på 5.7 vortec motoren til K1500 med Low-Temp termostat ble følgende målt: hk øket med 20hk ved 5500 omdreininger. Nm ble øket med 61 ved 1250 omdreininger.

Edited by Chevy-LPG, 18 March 2007 - 03:38.


#36 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 19:54

Du sier det ikke finnes utetempmåler i disse bilene, det er det i min.
Det er en '99 modell, siste typen med dette karosseriet.

Der er det et utetemp måler i hjørnet på det innvendige speilet, det man ser ut bakruta med smile.gif
Der kan jeg med en knapp enten velge temperatur eller kompass....
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#37 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 20:13

Det stemmer nok det. Når jeg skrev "disse bilene" refererer jeg til biler lik min, altså 96 mod. Men ser det kan misforståes, har endret det til "på denne årgangen." nå.

Vet du hvor føleren er lagt på din? Synes du den viser riktig?

Edited by Chevy-LPG, 22 March 2007 - 21:51.


#38 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 20:40

Hei, virkelig flott garasje du har. Det du ikke har i oljete mekkebilder tar du igjen i nyttig informasjon og ryddighet smile.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#39 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 21:03

QUOTE(Chevy-LPG @ 18 Mar 2007, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det stemmer nok det. Når jeg skrev "disse bilene" refererer jeg til biler lik min, altså 96 mod. Men ser det kan misforståes, har endret til til "på denne årgangen." nå.

Vet du hvor føleren er lagt på din? Synes du den viser riktig?



Er ikke helt sikker på hvor føleren befinner seg, men kan se om jeg finner den.
Har sammenliknet tempmåleren med diverse andre temperaturmålere.
Og den er ganske riktig egentlig. Så er meget fornøyd med den sånn sett....

Men hva er egentlig forskjellen på en 96 og en 99.
Trodde nesten de var like alle samma fra 95 til 99.
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#40 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 21:26

http://www.offroad.n...a...t&p=1316877

Her finner du oversikten over de store tingene som er forskjell. Men noe slikt som temperaturmåler kommer nok ikke frem her.