Gå til innhold



Foto

Registrering av veteran


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Kenneth Kristiansen

Kenneth Kristiansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 21 February 2007 - 16:44

Hei,

Forsøker og registrere en Chevrolet C-10 pickup og får følgende valg:

bevaringsverdig, eller vanlig registrering...

Skjønner det slik at det legges en del begrensninger på hva jeg kan gjøre med bilen om jeg velger bevaringsverdig. Noen som kan fortelle hva dette innebærer? Vil gjerne senke, bytte motor, kanskje drivverk etc...

Om jeg velger det andre alternativet, må jeg fremlegge dokumentasjon på verdier på avgass, motoreffekt, bremser etc som var originalt i 1976 på AKKURAT min bil ( må oppgi mitt chassinummer ) Dette er regler som kom i 1971, og erstatter reglene fra 1942!! eller noe sånn..

Får opplyst at det er importør eller Tüv som sitter på opplysninger, men det er vrient og få tak i... Noen der ute som har vært gjennom samme mølle, og har noen tips??? Amcar foreningen kan ikke hjelpe, og anbefaler og registrere som bevaringsverdig...

Hjelp!!!!

Ring gjerne 907 88 253

-Kenneth-

#2 Arild

Arild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 15:51

Hei.

Jeg ønsker og samme informasjon.

Håpe noen har noen svar.

mvh arild

#3 hasukoreamega

hasukoreamega

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 28 February 2007 - 10:48

Jeg har en kamerat som registrerte en 69' mod C10.

Ringte til Amcar og fikk de til å sende spesifikasjonene på en C10 fra 69', hva som er godkjent på den osv. Du må vel oppgi motorstørrelse og alt mulig, så får du et brev i posten om at Amcar går god for bilen. Det var vel kanskje en anbefaling. Mulig du må ha VIN-nr og det også.

Du må være medlem for å få slik hjelp av Amcar tror jeg.

Var endel småting han måtte gjøre, som blandt annet å slå inn Chassinr i ramma osv.

Kan du ikke bare senke og styre og drite i BT?

Det gjør iallefall jeg wink.gif

#4 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 19:51

QUOTE(Kenneth Kristiansen @ 21 Feb 2007, 16:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,

Forsøker og registrere en Chevrolet C-10 pickup og får følgende valg:

bevaringsverdig, eller vanlig registrering...

Skjønner det slik at det legges en del begrensninger på hva jeg kan gjøre med bilen om jeg velger bevaringsverdig. Noen som kan fortelle hva dette innebærer? Vil gjerne senke, bytte motor, kanskje drivverk etc...

Om jeg velger det andre alternativet, må jeg fremlegge dokumentasjon på verdier på avgass, motoreffekt, bremser etc som var originalt i 1976 på AKKURAT min bil ( må oppgi mitt chassinummer ) Dette er regler som kom i 1971, og erstatter reglene fra 1942!! eller noe sånn..

Får opplyst at det er importør eller Tüv som sitter på opplysninger, men det er vrient og få tak i... Noen der ute som har vært gjennom samme mølle, og har noen tips??? Amcar foreningen kan ikke hjelpe, og anbefaler og registrere som bevaringsverdig...

Hjelp!!!!

Ring gjerne 907 88 253

-Kenneth-


Veteranbil:
§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:

- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-6, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:

« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

« Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »

8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.

#5 tommwolf

tommwolf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 18:52

hei Kenneth
Jeg har "rega" 2 cheva pickuper, en 58 apache, og en 77/78 cheyenne, en som bevaringsverdig og en som vanlig veteran. Fikk fin info og tekn speck fra amcar klubben, uten dette hadde d vært håpløst. Meld deg inn i klubben d r "value for money"
Unsett hva du har av papirer så må du regne med mange turer på BT, de finner på no nytt hver gang.
lykke til
tommwolf
95925098



.

QUOTE(Kenneth Kristiansen @ 21 Feb 2007, 17:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,

Forsøker og registrere en Chevrolet C-10 pickup og får følgende valg:

bevaringsverdig, eller vanlig registrering...

Skjønner det slik at det legges en del begrensninger på hva jeg kan gjøre med bilen om jeg velger bevaringsverdig. Noen som kan fortelle hva dette innebærer? Vil gjerne senke, bytte motor, kanskje drivverk etc...

Om jeg velger det andre alternativet, må jeg fremlegge dokumentasjon på verdier på avgass, motoreffekt, bremser etc som var originalt i 1976 på AKKURAT min bil ( må oppgi mitt chassinummer ) Dette er regler som kom i 1971, og erstatter reglene fra 1942!! eller noe sånn..

Får opplyst at det er importør eller Tüv som sitter på opplysninger, men det er vrient og få tak i... Noen der ute som har vært gjennom samme mølle, og har noen tips??? Amcar foreningen kan ikke hjelpe, og anbefaler og registrere som bevaringsverdig...

Hjelp!!!!

Ring gjerne 907 88 253

-Kenneth-


#6 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 23:19

Biler før 71 er ingen problem, siden kravene som skal tilfredstilles er fra -42 smile.gif

Veteranbiler nyere enn -71 må man derimot bevise at de tilfredstiller kravene som kom i -71.
Dette er lettere på Europeiske enn Amerikanske, siden det finnes papirer tilsvarende typegodjenninger.

Ved hjelp av Amcar og en god dialog med BT burde det likevel være mulig å fremskaffe data som gir mannen på bt beviser nok til å godta at din bil stiller til kravene. Dersom det finnes en importør er det mulig de kan hjelpe til. Også amerikanske klubber kan sikkert skaffe frem litt data?

Alternativt drar man til TÜV eller Dekra og får de til å teste bilen etter kravene.. Går den gjennom får du papirer og BT godtar de.

Prøv å unngå å registere som bevaringsverdig.. Bilen må være tilsvarende orginal ved registrering og man får ikke godkjent noe som helst ombygg i ettertid. Tilogmed uorginal farge er et problem.

Det var en rettsak ganske nylig der staten vant. BT mente at det var ulovlig å montere LPG på en bil registrert som bevaringsverdig. Når de ikke engang tillater miljøforbedrende endringer så sier det seg selv at senking heving blir umulig..
IPB Image

www.terrengbil.com

#7 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 11:23

Er det dato 1/1-71 eller på et senere tidspunkt i 1971 som gjelder ?

#8 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 07:58

De startet i 1971 (sikkert 1.1) med å stille strengere krav til bilene enn de gamle krava.
Det kom støykrav i -72 og avgasskrav i -74, osv... Dvs at til nyere bilene er til større krav er det.
Men generelt er det fra 1971 man får problem med å dokumentere at bilene tilfredstiller kravene. Og da spesielt Amcar..
IPB Image

www.terrengbil.com

#9 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 12:27

Henter opp denne tråden litt.
HVa vil det i praksis si da at et kjøretøy registeres som bevaringsverdig, omgår man det dette avgasskrav, sikkerhetskrav og annet?

Hva med en amcar fra 1978 f.eks. Denne er jo over 30 år og kan registreres som bevaringsverdig i følge loven. Hvilke krav vil da kunne stilles ved godkjenning i Norge?

mvh

B:

Sjølberging er alfa og omega.