Anbefaling på Rusty 6,5"
#1
Posted 23 February 2007 - 11:38
"Hei!
Vi har sett på det du sendte fra RustyŽs og mener at dette sikkert er bra for off-road bruk, men vil sette et spørsmålstegn ved bruk på vanlig vei.
Ettersom vi skal forsvare våre uttalelser overfor de offentlige myndigheter, tør vi ikke anbefale dette.
Håper du har forståelse for vårt standpunkt."
Jeg er så iritert nå at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre. Det er jo biler som ruller rundt med dette i Norge alt. Trodde Amcar jobbet for alle med Amcar jeg og ikke bare de som polerer gamle biler!
Hva mene dere, er det farlig på vanlig vei?
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#2
Posted 23 February 2007 - 12:27
Du må kjøpe et hevesett med TUV godkjenning først, deretter kan du sette på hva du vil. BT vil ikke kunne klare å se forskell på Rustys long arms, og et hvilket som helst annet hevesett.
Dette har jeg gjort nå.
eller....... bare drite i hva BT sier og kjøre bil, noe de fleste amcar-gutta gjør med sine big blocks på 800 HK med og uten kompressor, og vannvittige breie dekk.
....eller bruke ca 1 år på å krangle med BT, og forsøke annenhver BT stasjon i Norge. Gutta hos BT i lillestrøm skal være litt "greie".
Om noe er trygt forblir uansett bileier/førers egen vurdering.
Jeg mener polske vogntog på 50 tonn er farlig på vanlig vei, alt annet er ganske trygt.
#3
Posted 23 February 2007 - 16:01
Problemet er at BT har et regelverk å forholdet seg til. Amcar Norge må forholde seg til dette. De ønsker seg nok de samme reglene som du og jeg, men hvis de annbefaler allt, så vil de nok bli oppfattet som useriøse. Og da vil ikke lenger en annbefaling fra dem bety noe hos BT.
Jeg sitter med de samme tankene om heving som deg Dynna. Nå har ikke jeg råd til å kjøpe ett 115 sett fra Trailmaster, og bygge videre på det som Mastermedic. Men det er nok en av de beste måtene. Jeg kommer til å kjøpe meg ett billig Rustys 4,5", og heller spare til jeg har råd til Trailmaster senere. Må jeg inn til BT så får jeg skru av delene... Kommer jeg utfor en ulykke så kan det bli helvete... Men det kan et jo uansett når man kjører....
Sjekk også denne linken. Er rimligere enn Rustys og var i alle fall store i USA. http://www.roughcoun..._lift_kits.html
Lykke til!
JRS
#4
Posted 23 February 2007 - 18:24
blir nok og drite i hele BT tror jeg.. ER DRITTLEI alt som heter Norge og regler...
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#5
Posted 23 February 2007 - 19:01
Du kan komme et stykke på vei med å kjefte og gråte igjenom de billigste løsningene. Men skal du oppfattes som en seriøs bilbygger her og på BT må du bare bruke penger.
Jeg er såvidt begynt å pirke i sakene, og har med delebil, motor, girkasse, hevesett, SYE-kit, Fordaksler, ARB sperrer, WARN winch, WARN frontfanger. o.s.v. passert over 50 000,-K.
Bare hevesettet kostet over 20 K, skal også ha long-arms så denne kostnaden kommer i tillegg.
"no pain no gain".
Edited by mastermedic, 23 February 2007 - 19:09.
#6
Posted 23 February 2007 - 21:25
Men det jeg synes er så dumt er at det er så få sett som er TUV godkjent.
Blir så lite og velge mellom og det blir masse ulovlige biler. forde det er dyrt og masse regler. blir jo helt feil.
111mm er jo nesten ingjen ting.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#7
Posted 24 February 2007 - 02:31
Forskjellen er altså denne TUV godkjenninga. Dette er en Tysk godkjenning hvor produktet blir testet meget grundig, på en måte som Norske myndigheter liker.... Settene fra USA kan være eksakt like, men de blir testet på en anderledes og enklere måte, eks DOT merking, som Norske myndigheter ikke liker....
Problemet er jo at de fleste produsenter av heveset er fra USA, og disse blir ikke godkjent i Norge. OME er vel Australsk og Trailmaster i Norge den Europeisk del av Trailmaster i USA. Disse har ikke like produkter. Selv i Polen koster Trailmaster 115mm over 20 000! Og med lav dollar blir jo forkjellen i pris veldig stor fra de amerikanske merkene!
Et spørsmål Dynna, hva slags info om Rustys var det du sendte til AmCar Norge?
JRS
#8
Posted 25 February 2007 - 09:39
Der står det et sted at handling og bremsing blir dårligere en orginalt ved heving og store hjul...
Og Amcar mente at XJ før 97 var så svakt konstruert at de ikke egnet seg til og bli hevet.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#9
Posted 25 February 2007 - 09:58
Har Amcar sagt dette?
#10
Posted 25 February 2007 - 13:52
At Cherokee ikke egner seg for heving er en helt annen ting. BT har jo godkjent heving av Cherokee med Trailmaster! (Ikke 6,5" trur jeg..) Det de sikter til er kanskje at heving høyner tyngdepunkt og at Cherokeens takkonstruksjon ble forsterket, var det i 1995?
JRS
#11
Posted 25 February 2007 - 14:58
Hvis (feks. trailmaster) en leverandør av bilgreier tar ett av sine sett til en uavhengig seriøs kontrollinstans (feks. Teknologisk institutt i norge eller TUV i tyskland) og tester dette etter gitte standarder kan man fastlå at dette faktisk holder under stress.
Kun produsenten (Chrysler/Jeep) kan da igjen si om dette settet kan brukes på deres biler (om tyngdepunkt, vekt, lende, bredde tåler modifikasjonen).
Personlig er jeg glad for at vi har et BT som tar slikt på alvor, plutselig blir jeg påkjørt fordi noens bærearmer knakk,,, hvem skal jeg da saksøke?
1. Eier og byggeren av bilen?
2. BT?
3. TUV?
4. Chrysler/Jeep?
Jeg saksøker den som har sagt ja til bærearmer av papp!
Hvis en gjerrig "biltemamekker" kjører på og dreper ett av mine barn, vil jeg drepe han, hele hans familie og hans katt.
BT har ansvaret for det ikke ruller trafikkfeller på norske veier, og SKAL ikke gjøre unntak for Jørgen Hattemaker eller kong Salomon.
Chrysler/Jeep Norge har vært kjempegreie å ha med å gjøre under min bygging. De har fortalt meg hva som jeg ikke burde og hva som går. De har tilogmed sendt all dokumentasjonen til meg skriftlig uten å forlangt en krone.
Jeg har hendvendt meg på en seriøs måte til dem (pr. brev) og vedlagt bilder og grundig beskrivelse av mine modifikasjoner.
Mitt hevesett er TUV godkjent, og all dokumentasjon er satt inn i en perm som BT skal få tillgang til under godkjenningen.
Jeg synes virkelig ikke dette er vanskelig, men det tar tid og koster penger.
Edited by mastermedic, 25 February 2007 - 15:13.
#12
Posted 25 February 2007 - 15:25
AmCar Norge driver jo bare med anbefalinger, en slags lobbyvirksomhet. Jeg syns det var noe enkelt å si at de ikke kan anbefale Rustys ved kunn å se på hjemmesiden deres, når Trailmaster har lignende godkjente sett.
Det Rustys skulle ha gjort var å få en godkjenning hos TUV, men det er vel uaktuellt for dem siden det Europeiske marketdet er allt for lite.
BT har sin misjon det, ellers kan det fort bli utryggt å bevege seg i trafikken! Har faktisk lurt litt på å søke jobb der. Men nå passer kanskje ikke jeg inn der, for jeg er ingen "paragrafrytter". Det viktigste er jo at ting skal være trygt, og det må jo dokumenteres.
JRS
#13
Posted 25 February 2007 - 15:40
Her ligger den hele og fulle sannhet.
Jeg skulle "dog" ønske gutta på BT var litt "kulere". Mange av dem har ingen interesse for bil i det hele tatt, de synes det er en plage med eldre biler.
Pensum er for dem å pugge kjøretøyforskriften, og følge den i det daglige.
Hadde de i tillegg fungert som rådgivere/støttespillere for oss, tror jeg enda flere biler kunne vært enda bedre/høyere/raskere/sikrere.
De jobber for oss, med lønn av våre skattepenger.
Edited by mastermedic, 25 February 2007 - 15:48.
#14
Posted 25 February 2007 - 20:31
Det er jo litt av problemet at folk ikke har penger til og kjøpe et sett med TUV fordi det koster nesten like nye som bilen. Og da heller velger et uten papirer og "glemmer " å vise bilen. eller lager enda farlige løsninger sjøl. Og kjører rundt med det til en unge er flat. Det er hele greiene mot sin hensikt. Folk virker nesten redde for hele BT.
http://pirate4x4.no/...hread.php?t=513
Edited by Dynna, 25 February 2007 - 20:34.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#15
Posted 25 February 2007 - 20:51
Det virker som vår type "greie" ikke er så lønnsomt for leverandørene.
Se på gutta som bygger Audi, BMW der er nesten alt TUV godkjent (selv spoilere og blinklys). De er såpass mange i hele europa som bygger tysk bil at det lønner seg økonomisk.
Koster sikkert noen kroner å TUV sertifisere hver minste lille dingz.
#16
Posted 25 February 2007 - 21:44
Venter bare på svar fra rustys om de har en uavhengig test av noen av settene sine.
Det må jo ikke vere TUV i følge Lovdata.no
Edited by Dynna, 25 February 2007 - 21:46.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#17
Posted 25 February 2007 - 22:45
Det har blitt godkjent fler Cherokeer som er høyere enn 115mm, (uten TUV) men det er mye pes, og tar lang tid! Selv om det står i loven/forskriften at det ikke må være TUV, så er det det BT i praksis krever, og det eneste som vil gjøre at det sklir sånn någenlunde greit igjennom....
Får du svar fra Rustys, så post det her!
JRS
#18
Posted 25 February 2007 - 23:29
Amund svaret at de hadde kun papirer til de settene de solgte og ga de ikke bort hvis jeg ikke kjøpte det BGnor. (fult forstålig egentlig de skal jo tjene penger)
Skal poste et referat av samtalen med rustys. Finner ikke moe mail adr. noe sted. Så jeg må ringe, ingen som har svart så langt...
Har lyst til og prøve et sett uten TUV bare for og krangle med Staten og BT, men er litt redd for og ødelegge for andre som kommer etter meg...
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#19
Posted 25 February 2007 - 23:46
#20
Posted 26 February 2007 - 10:43
hahahaha----noooot