Anbefaling på Rusty 6,5"
#21
Posted 26 February 2007 - 13:16
Foruten bilfabrikkene (som aldri gir slike godkjenninger) finees de en haug slike godkjente selskaper i Tyskland (blant annet TÜV), noe i England, Østerike og Spania. Mulig det finnes flere, det er en stund siden jeg så lista. Det koster ikke veldig mye å få enkeltgodkjent bilen på et slikt sted. Men en generell godkjennelse for et produkt, koster mye penger.
Skyjacker har TÜV-godkjenning for et 3" sett (tror jeg har de et sted) ingenting annet. Jeg kjøpte mitt 8" hos BG. Vil tro det er et mer naturlig sted for handel av et slikt produkt, selv om Stolen er hovedimportør. Tror heller ikke Amund/BG sitter på mer papir fra Skyjacker enn det.
Det finnes en bil i Norge som er godkjent med Rusty 6.5", men det er gjort på en finurlig måte med materialgodkjenninger. Neppe noe man får til i dag.
Teknologisk institutt har lagt ned sin bilavdeling.
Bt har kunnskapen, men vil ikke ta ansvaret, de overlater det til selskaper som EU har godkjent.
Amcar kan kun anbefale godkjenning, basert på at samme eller lignende bil har vert levert med lignende utrusting (motor, dekk osv) orginalt eller fabrikkgodkjente spesialversjoner. Ingen grunn til å være sure på de, Deres uttalelser om Rusty sett ville være helt uten betydning for BT uansett.
Om man hever en bil så mye som 6-8" gjenstår det mye før bilen kan regnes som god og forsvarlig og kjøre. Med slik heving følger det større dekk og dermed behov for flere forsterkinger, blant annet bremser og aksler. PÅ en XJ er hydroboost bortimot et must for sikre bremser. Man kan mao ikke bare spare seg fram til et hevesett, man må også ha pengene klare til resten..
www.terrengbil.com
#22
Posted 26 February 2007 - 13:35
Det finnes delte meninger om hydroboost!
#23
Posted 26 February 2007 - 18:25
Det finnes delte meninger om hydroboost!
Mulig.. Det gjør det sikkert om det meste..
Med det gamle bremsesystemt på min hadde jeg ikke mulighet til å holde igjen bilen i bratt nedoverbakke med bilen i drive. Jeg kan garantert låse hjulene på asfalt i alle hastigheter. Det finnes sikkert andre bremsesystem som kan brukes, men det orginale før -91 er iallefall helt ubrukelig ved store hjul.
Det blir garantert HB på CJ7'en også når jeg starter på den.
www.terrengbil.com
#24
Posted 26 February 2007 - 22:05
Og at jeg vil ha bilen min minimum 5" (Long arm sett) over bakken og med 35" dekk godkjent av BT. Med hva må dette krever/koste.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#25
Posted 26 February 2007 - 23:22
Og at jeg vil ha bilen min minimum 5" (Long arm sett) over bakken og med 35" dekk godkjent av BT. Med hva må dette krever/koste.
jeg ser bare en mulighet for å få til dette... Kjøp et kvalitetssett, ikke Rusty. Forbedr bremser og bakaksling. Få med mest mulig papirer fra produsenter på utstyret. Gjerne felger med TÜV-papirer til så store dekk på XJ.
Så må du ta turen til tyskland og få et akreditert selskap til å gå gjenom bilen. Har du gjort jobben rett godkjenner de. De papirene skal det mye til at Bt ikke må godta.
Med dagens regler og SFOOR-tider er dette eneste muliget om alt skal være 100% godkjent og uten noe juks.
Det handler ikke om at det skal være vanskelig å ha det gøy, men at det som går på veiene skal være mest mulig trygt. Praksis i Norge er egentlig ikke så ulik Eu's, problemet vårt er at det ikke finnes noe selskap som kan ta jobben med godkjenning. Det har de i sverige, for svensker. Men det firmaet står ikke på Eu sin akrediteringsliste og kan derfor pr i dag ikke brukes av oss.
www.terrengbil.com
#26
Posted 27 February 2007 - 08:00
Stiv pris på 2" Ome??
#27
Posted 27 February 2007 - 08:53
Det blir jo feil og gjøre som mastermedic sier: kjøpe et Trailmaster 115mm 20-25000 og så sette på det man vil av long arm osv. da er jo dette like ulovlig som et Rustys sett.
Men Frode hvilke sett bør jeg velge da? hva er det størst mulighet og få godkjent. vanskelig og vite hva som egentlig er kvalitet når man bare ser det på et bilde og leser om de på nett.
Edited by Dynna, 27 February 2007 - 08:54.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#28
Posted 27 February 2007 - 10:15
Rustys er etter det jeg forstår noe som nermest er satt sammen av ting en gammel mann finner på byen..
Driver fra en garasje.
Skyjacker-settene ser ut til å være svært robuste og gjennomførte. Dersom du ber om det får du med anbefalingsbrev ang dekk ol. Ellers kan du jo høre med Amund eller Hoel. Vil anbefale deg å handle dette i Norge, da får du best mulig hjelp med å skaffe papirer/anbefalinger. Men siden TÜV ikke finnes på så høye sett, slipper du nok ikke unna en tur til Tyskland. Finn et slikt selskap og ha en dialog med de.
www.terrengbil.com
#29
Posted 27 February 2007 - 10:44
Gamlingene har nå kjøpt en Citroen C5 01 modell. Den har elektrisk drevet hydraulikkpumpe. Trekker 50A når den starter På den bilen er det vanlig vakumforsterker siden hydr.pumpa er elektrisk...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#30
Posted 27 February 2007 - 21:20
Helt seriøst så tror jeg at jeg hadde spart mange tusen hvis jeg hadde solgt min og kjøpt Morten sin.. er den som er målet for de som ikke har fått med seg det
Hven er Hole?
Frode jeg tror du får ta en tur inn på rustysoffroad.com, mulig det startet med en gammal gubbe, men etter det jeg kan se så har det skjedd litt http://rustysoffroad.com/news.html Synes faktisk det virker veldig bra.
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#31
Posted 27 February 2007 - 22:14
Min utalelse om Rustys var nok en tanke overdrevet, men poenget mitt var at Rustys er billig og man får ofte det man betaler for. Les litt på foreks www.naxja.com, så ser du sikkert at Rustys ofte blir omtalt noe negativt. Men det er et par år siden jeg brukte mye tid på temaet, så ting kan ha forandret seg. Se litt i garasjen min, så ser du litt av dimensjonene som er brukt i Skyjacker sitt hevesett kontra det som viser på Rustys sin side.
Jeg hadde uten tvil kjøpt Morten sin om jegvar deg, ja.. Hadde det ikke vert for at jeg har et prosjekt på gang med CJ7 hadde jeg nok kjøpt den selv. Mulig for å flytte over Skyjackersettet fra min egen. Men også på den bilen gjenstår en tur til Tyskland for å få dekk godkjent.
www.terrengbil.com
#32
Posted 28 February 2007 - 13:09
Prøver på og komme på gode grunner til og ikke gå for Long arm sette....
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#33
Posted 28 February 2007 - 15:32
www.terrengbil.com
#34
Posted 28 February 2007 - 18:26
(merk: jeg kjenner godt han kisen BT, og når han sier slik har alt tidligere godt i boks.)
Det stod på bremser....måtte ha dokumentasjon sa han, og dermed skaffa jeg papirer fra Amcar og Chrysler/Jeep på at min konfig kunne fungere.
Jeg har bytta til skivebremser bak, og dokumentert fra hvilken bil og spec på disse (Ford explorer) og det ser ut til å gjort susen.
Alt avhenger at bilen klarer bremsetesten på BT. Skal teste bremsene selv på mandag hos et verksted i byen med en kamerat som er bilmekaniker og god på bremser.
Skal lufte bremsene som helvette i helga, samt sette på High steer kit fra Terraflex.
Kryss fingre!!!!!
EDIT: P.s. det har vært litt pes om speedometer,, omdreving i transfer har jeg påregna før BT besøk.
Edited by mastermedic, 28 February 2007 - 18:32.
#35
Posted 28 February 2007 - 20:03
Da skal CJ7'en få svære hjul og Hydroboost.
Har du lastavhengig ventil på bilen? Med skivebremser bak og store dekk vil jeg tro at det bortimot er en forutsetning for å komme gjennom en std bremsetest.
Blir ikke det jeg beskriver om snill BT-mann, sterkere aksling og bedre bremser omtrent akkurat som du sier?
www.terrengbil.com
#36
Posted 28 February 2007 - 20:05
På en 86 modell?
#37
Posted 28 February 2007 - 20:30
Sårri. Feil tråd. De som kan, kan slette innlegget.
Edited by Skywalker, 28 February 2007 - 20:31.
#38
Posted 28 February 2007 - 21:51
Jeg har bytta til skivebremser bak, og dokumentert fra hvilken bil og spec på disse (Ford explorer) og det ser ut til å gjort susen.
Alt avhenger at bilen klarer bremsetesten på BT. Skal teste bremsene selv på mandag hos et verksted i byen med en kamerat som er bilmekaniker og god på bremser.
Skal lufte bremsene som helvette i helga, samt sette på High steer kit fra Terraflex.
Har du satt på skivebremsene bak, hvordan fungerer de med den originale hovedbremse-sylinderen og propotion-ventilen ?
Hydroboost er tingen, har kjørt med hydoboost i to år på YJ'n med 35"..låser hjula på tørr asfalt hvis en går inn for det.. hydroboost video..... http://www.stu-offro...t-braketest.wvx
På Comanche pick-up'n (86-92) er det lastavhengig bremesventil, jo tyngre last en har på planet jo mer hydraulisk trykk går til bakbremsene.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#39
Posted 28 February 2007 - 23:24
Tenkte mest på om du hadde ettermontert noe i forbindelse med ombygget.
Vil tro at med det orginale oppsettet av bremsedeler og med skivebremser bak burde det være vanskelig å få rette fordelingen på en bremsetest.
Ser iallefall på min at det ikke er det, men det spiller liten rolle siden den ikke blir flyttet på vei.
Edited by Frode, 01 March 2007 - 08:50.
www.terrengbil.com
#40
Posted 01 March 2007 - 00:44
På XJ 86 mod, må jeg stramme wirene til bremseskoa for å øke bremsetrykket, så hvis jeg hadde "nappa" håndbrekket opp ett par hakk pr kilo last hadde det kanskje gjort samme nytta!
"full mekanisk møkk på denna" orginalt".
Er midt i prosessen med å bytte aksel nå, på toppen av heving, vibrasjoner, High steer, vondt i halsen, syke barn og ordre om å jobbe 3x 12 timer overtid i helga med time til EU kontroll mandag.
Skulle ha vært hos Amund og hjulpet med rørbilen, og vært i søster sin bursdag i helga, og kjæringa har invitert familie til overnatting hele helga.
Samt pes om hvorfor jeg bruker penger og tid på den "derre gamle bilen", når bad nr2 skulle vært pussa opp. Teeeenk så fine flis vi hadde fått på badet for prisen det derre heisesettet-tinga kosta.
AAARRRGGgg
""Hadde det ikke vært for sex, hadde jeg levd sammen med menn"".