Nå har jeg akkurat byttet støtstengene på min 1996 2,5 TD. Det var trollet som sprakk, for å si det med folkeventyrene. En utrolig enkel og liketil oppgave.
Du trenger følgende:
1: En torx T40 med overgang fra 1\4" skralle
2: En 17 mm fast eller pipe.
3: En stjernetrekker
4: Kaffe
5: En 1\2" fast eller pipe.
6: En 10 mm fast eller pipe.
7: 8 stk. nye støtstenger og toppdekselpakning
8: Kaffe og en ørliten sigarett.
Prosedyre:
1: Løsne støttearmen som går fra toppdekselet til brakett ved dynamo\servopumpe. 10mm skruehode.
2: Løsne slangeklemme til slange i bakkant av toppdekselet.
3: Løsne toppdekselet. Dette sitter med to Torx og to 17mm skruer\bolter.
4: Løsne alle 4 pluggkabler til glødepluggene.
5: Ta av toppdekselet.
6: Lokaliser den avhoppede støtstang for kuriosaens skyld
Som her:
7: Skru av de to mutterene 1\2" som holder vippearmsbroen.
8: Løft opp hele vippearmsbroen med vippearmer og fjærholder. Kontroller for slitasje.
Vippearmsbro:
9: Ta opp støtstengene. Kontroller dem for slitasje, sammenlikn med de nye, ikke minst lengden. Dette gir en indikasjon på hvor langt forfallet har kommet.
10: Kaffe
11. Sett i de nye støtstengene. Sjekk at de er rene. Mine nye var klissete av en eller annen grunn, så de ble vasket med White Spirit. Husk også olje i begge ender, så ikke dette går tørt etter oppstart før oljetrykket kommer.
12: Sette på igjen vippearmsbro med fjærklemme. Hvis ikke du har tatt av selve vippearmene er det ikke mulig å sette denne feil. Har du demontert alt, skal buen på fjærklemmen peke mot førersiden av bilen.
13: Skru muttere til suksessivt. Pass på at støtstengene holder seg i vippearmene. Er ikke sikker på momentet her, Jeg dro godt til med fastnøkkel, uten å bruke alt jeg hadde å by på.
14: Siden du nå er ferdig med å bytte på en sylinder er det på tide med mer kaffe, hvor man selvsagt samtidig beskuer verket.
15: De tre neste sylindre.
16: På med toppdeksel i motsatt rekkefølge. Husk pakning, og at det ikke sitter igjen pakningsrester på motor eller toppdeksel.
17. Start opp, kontroller for oljelekkasje og muligens ulyder. Alt ok? Gratulerer, du har nå brukt ca. kr. 1000,- og har tilført din kjære Jeep minst 25000 km til.
mvh
Bie
Edited by Bie, 23 February 2007 - 20:41.