Gå til innhold



Foto

Møte med FORF, og politiet


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 11 March 2007 - 01:44

Referat fra møte mellom politiet og FORF.
Jeg sitter som Nødsambandsmanager for radioamatørene i Kristiansandsgruppen, og fikk dermed presentert Offroad i Kristiansand.
Flere av de tilstedeværende FORF medlemmene var svært innstilte på å bruke oss...
----------------

Var på møte med Svein hos politiet i dag (Tirsdag 13 Februar 2007).
Det var møte med de frivillige organisasjonene i Agder.

En ting er i allefall sikkert.
Politiet har en helt annen oppfattning av frivillige tjenester nå en tidligere.
Dette var et tvers gjennom positivt møte, der politiet ba om tilbakemeldinger på hvordan de kunne bli bedre når de utkalte organisasjonene.

De ville gjerne ha tilbakemeldinger på hva de forskjellige organisasjoenen kunne tilby på et generelt plan, og ser nå på nye varslingsrutiner for dette.

Vi må da nå sette oss ned å se på hva vi kan tilby, og hvilke muligheter vi vil ha for å kunne gi et tilfredstillende samband for alle de tilstedeværende.

Det er helt tydelig at vi og har en plass på dette møte, som vil være en årlig forseelse.

Det vil komme en stor øvelse på høstsiden, som vi enten kan delta på, eller være med som oppservatører.
http://www.sivilfors...t.no/vestagder/
Velg LRS og Øvningskalender.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#2 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 12:33

Da våknet Politiet her i Bergen og vil gjerne ha et møte med meg biggrin.gif

De virket veldig positive, og det er mange fine fjell som det ofte er leiteakasjoner på biggrin.gif
Lovlig kjøring på byfjellene biggrin.gif biggrin.gif

Men jeg er jo ikke like glade i politiet alltid med litt for store hjul på dribble.gif
Eks hjelpe politiet med å frakte personer opp i fjellet for så og få innkalling til Biltilsynet whistle.gif
Noen syns punkter til det??

Gleder med til møtet og kommer tilbake med mere....

KNA Offroaders Hordaland
 


#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 27 March 2007 - 09:30

QUOTE(Bernt S @ 26 Mar 2007, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
Da våknet Politiet her i Bergen og vil gjerne ha et møte med meg biggrin.gif

Eks hjelpe politiet med å frakte personer opp i fjellet for så og få innkalling til Biltilsynet whistle.gif
Noen syns punkter til det??


Dette var jo gøy å høre.
Det kommer også til å bli spennende med hvilke erfaringer vi får fra dette, der politiet ser våre biler, og hva vi får til med dem, når de har "annet utstyr en standard"
Du skal ikke se bort fra at dette muligens, en da lite trolig, kan gi oss en mulighet for permanent å kjøre med disse typen dekk, da det tar "lang" tid å rigge om bilen til offrodkjøring.
Dette vil om mulig (sansyneligvis ikke, men det blir det i allefall ikke om vi ikke prøver) være en brekkstang videre.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 27 March 2007 - 14:03

Hei, har hørt litt rundt blant kompiser med tilbøyelighet til å ferdes i naturen med bil å samtlige er positivt innstillt til å assistere politi/redningsetater ved behov.
Det de alle lurer på er om kjøretøyet må være godkjennt og med skilter, eller om de kan stille med trialbiler osv.
Et annet spm er erstatningsansvar hvis noe blir kjørt i filler, forsikringselskapene er kanskje ikke så intressert i å dekke frakt å reparere skader på biler som er brukt til noe annet enn å kjøre på offentlig vei. Politiet er vel de som kan rekvirere kjøretøy med sjåfør til redningsaksjoner o.l, vil de dekke skader?
Et tredje spm er hva som er egnet av kjøretøy og om de trenger noe ut over vanlig førstehjelpsutstyr, det kunne jeg umiddelbart gi sånn ca svar på etter eget ønske å det er plass til minimum to meter pasient fastgjort på backboard, noen ekstra ullpledd å godt med varmeapperat, men selvfølgelig, alle biler er egnet til sin bruk etter lastekapasitet osv.
4 punkt var "risikerer vi å måtte kjøre døde mennesker?"
5 spm er mitt eget å det er om egensikkerhet, hvor langt kan vi be frivillige sjåfører med eget utstyr til å gå i en akutt situasjon? neppe særlig langt, ikke utover det som ansees for å være normalrisiko, da risikerer vi å måtte hente inn enda mere hjelp til å hjelpe de som skal hjelpe.
sven

#5 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 27 March 2007 - 20:41

QUOTE(steppdeck @ 27 Mar 2007, 15:03) <{POST_SNAPBACK}>
Det de alle lurer på er om kjøretøyet må være godkjennt og med skilter, eller om de kan stille med trialbiler osv.


Politiet og Hovedreddningsentralen er flotte folk.
Om de trenger utstyr, så rekvirerer dem det, og da setter de alle regler til side.
De har også egen forsikring, som gjelder alle som blir innmeldt VED OPPDRAGETS BEGYNNELSE, det vil si at når du kommer til stedet, så MÅ du få dette notert. Skader på folk og matriell( kjøretøy) må medes umiddelbart til skadestdsleder eller han som styrer dette.

Når det gjelder skilter osv, så er det oppdagets utforming som avgir hvaslags kjøretøy som trengs. Skal det fraktes en repeater for radioamatørene til en fjelltopp, så vil en trialbil være ypperlig, men skal det fraktes 200mennesker inn til et søksområde, så er den ikke fult så egnet...

95% av alle oppdrag vil være transport av folk og utstyr til et søksområde.
5% vil være intresange oppdrag av ukjent art og
0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% vil være å frakte døde ut.....

Så, biler med plan, og biler med 4+ seter vil være å foretrekke.
Personlig rissiko vil alltid vare så nærme 0% som overhode mulig.
Det er vi som kjenner begrensningene til bilen vår, og evnene til sidemannen.
Føler du deg ikke trygg der du skal, så får du med 1-2 biler ekstra.
Tenk deg at du skal ut med at lag fra røde kors på en skauvei, bilen din velter, og dere sitter fast. Da er det godt dere er en bil ekstra, som kan få trukket deg opp igjen....
Altså, risiko skal alltid holdes så nær 0% som overhode mulig.

Så til det spørsmålet du glemte å stille.
Hvordan får du brukt bilen din uten skilter?

For det første så må reddningstjenesten i ditt område være klar over at den typen biler er tilgjengelig.
Så må det være et deffinert behov for tjenesten den bilen utfører.
Så må de som har et behov, være klar over at det finnes transport.

Derfor et det viktig at de tjenester dere kan utføre, blir reklamert for.
Send E-mail til politiet, Kommunen, hovedreddningsentralen, etc, og be om navnet/e-mail adressen til den som styrer med de tjenestene dere kan tilby.
Send denne personen en mail hvor dere forklarer hva dere er, og hva dere kan tilby.

Post gjerne en kopi her....

Edited by Bergum, 27 March 2007 - 20:42.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 28 March 2007 - 09:58

Dette høres greit ut, å vi kommer nok til å ta kontakt med den lokale sheriffen i første omgang for å lodde stemningen, relativt sjeldent noe skjer i stor skala så planen blir nok å samle oss selv i en klubb først(har ikke det engang...) så vi får noe oversikt over oss selv å hva vi kan tilby lokalt før vi går ut å erobrer verden,vi skal se på det der utover våren nå.
Samarbeid mellom off-road foreningene er og nødvendig ja i tilfelle det blir nødvendig å tilkalle folk og utstyr fra nabofylker ved større katastrofer.
Kjempebra tiltak dette, bra dere kom opp med ideen, mye vil vel falle på plass etter hvert som folk med erfaring fra redning/osv blir klar over hva som finnes av resurser som står ubenyttet å vil ta det i bruk.

For en tid tilbake var jeg på en islandsk nettside, husker ikke adr. men der gikk det på solide 4WD som unimog, hummer, L-C osv.
sven

#7 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 28 March 2007 - 10:07

QUOTE(steppdeck @ 28 Mar 2007, 10:58) <{POST_SNAPBACK}>
For en tid tilbake var jeg på en islandsk nettside, husker ikke adr. men der gikk det på solide 4WD som unimog, hummer, L-C osv.


Island har en helt annen kultur for Offroading en resten av norden.
Der er det lov å kjøre alle plasser det er snø.....
De har også forstått hva breie dekk gjør på snø...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway