Jeg trenger en Pajero
#21
Posted 02 April 2007 - 10:42
#23
Posted 02 April 2007 - 11:53
00-01 har brems på foraksling i tillegg men ingen andre..
kompisen min sin 07 modell har ikke sperrebak, kun i fordelerkassa, men mulig det er kommet brems på de forran igjen...
Med "brems" så antar jeg at du mener en god gammel diffrensialbrems?
Men det er ikke det jeg mener, elektronikken oppdager at eks. høyre forhjul spinner og at venstre ikke gjør det, ergo har venstre hjul best friksjon, og elektronikken griper inn og holder litt på bremsen på høyre hjul slik at diffrensialen flytter kraften over til venstre side. Hvis ikke det hjelper griper antispinn inn og reduserer motorkraften. Min Intense fra 05 har det i alle fall og jeg antar at det er slik på alle 04 tilogmed 06 med esp.
Når dette aktiveres høres en rekke klikkelyder, prødve å forsere en bratt skråning i en skrå vinkel, straks bilen begynner å tilte over til en siden mister en hjulside vekt og begynner å spinne, "tikkingen" starter, antispinn trår inn og man føler at det ikke er motorkraft igjen, men opp går det. Med fast sperre bak går det sikkert bedre, det er ikke det jeg mener, men det virker dette systemet også.
Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter
#24
Posted 02 April 2007 - 15:45
tenkte på det du skrev at de hadde sperre.
#25
Posted 02 April 2007 - 17:33
tenkte på det du skrev at de hadde sperre.
ESP opphever overstyring eller understyring.
Traction kontroll var det jeg beskrev i forrige innlegg.(elektroniske sperrer)
Anti spinn regulerer motorkraften slik at grepet blir gjennvunnet ved hjulspinn.
Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter
#26
Posted 02 April 2007 - 17:45
#27
Posted 02 April 2007 - 19:28
Ja nå fikk vi det rett, og jeg er jo enig med deg, mekanisk 100% sperre gir lik drift på begge hjul på en aksel, elektronsike dippedutter gir ikke i nærheten av det fordi at bremsene låser de hjulene uten grep for å få kraften overført. Så vi kan vel si at sperrebegrepet ikke hører hjemme her og egentlig driver kun et av hjule i sanntid. Diffrensialbrems fordeler vel typpisk 1/3 av kraften til det hjulet med mest grep, og begge hjul driver, men et spinner litt.
Har forøvrig eid to transporter/caravelle med skikkelig sperre på begge aksler, det var utrolig hva den boksen kunne greie, men så blei den noe tung på rattet med sperre foran aktivert :-)
Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter
#28
Posted 02 April 2007 - 21:32
#29
Posted 02 April 2007 - 21:50
Ja, men du trenger bare ARB foran på en Pajero fra 92 til 03, de har jo allerede sperre bak
#30
Posted 02 April 2007 - 21:57
#31
Posted 02 April 2007 - 22:36
#32
Posted 08 April 2007 - 18:17
The artist formerly known as Spyflua
#33
Posted 08 April 2007 - 19:59
#34
Posted 08 April 2007 - 21:47
og MYE MYE bedre å kjøre hehe men bilen hans er helt rå, masse arbeid er lagt i den og den fungerer.
nei desverre så er det lagt litt på is, er hjemme bare litt innimellom fordi dama har noe komplikasjoner i magen etter fødselen for 4uker sider så vi er mer på AHUS en vi er hjemme..men blir vel noe opperasjon til uka så vi får håpe alt ordner seg da..hu sier magesmertene er 10ganger hardere en en fødsel.
har egentlig funnet en gammel som jeg har litt lyst på og en gen3 som frister litt...skal få prøvd den gen3 til neste helg hvis den ikke er solgt enda..
#35
Posted 20 April 2007 - 11:14
noen som vet om frontguard, liten eller stor til disse? 99` GLS ? evnt noe annet artig til dem? bgnor skaffer ikke lengre til dem..utgått..
#36
Posted 20 April 2007 - 11:17
The artist formerly known as Spyflua
#37
Posted 20 April 2007 - 11:21
noe særlig over 100`km = uaktuelt
#38
Posted 20 April 2007 - 13:15
Nå var det ikke bare militærbiler som skulle kunne komme seg opp på fjellet uten vei. Neida. Bilene fikk "tilto-meter" og de ble vist frem i magasiner og blader, med hvor mye helning de tålte sideveis, bakover og i alle retninger, før de veltet.
De ble avbildet både på i og under vann. Helst med både løver, giraffer og andre villdyr som tislkuere.
Bilene var både røffe og firkantede. Men det var jo mennene også. De hadde gjerne både Burt Reynolds og Sean Connery og flere teppe-belagte James Bond mansidealer på den tiden.
Mercedes kom med sin Gelandewagen, Nissan med sin Patrol, Mitsubishi med sin Pajero og mange flere produsenter kastet seg inn i konkuransen ed sine versjoner.
I dag er konkuransen dradd litt mer inn på det moderate feminine og fornuftige. "Offroad" egenskapene de skilter med, er med fokus på dårlig vei, eller dårlig føre. "Akk o ve"! Dette gjør de ved hjelp av ektronikk som ESP, ABS, Traction kontroll, Anti spinn.. og "you name it".
Bilene i dag er gjerne runde i formene, og mennene som kjører de går ikke i skogen med våpen, eller og bader i elvene. De går i helsestudio, barberer seg på brystet og bader helst bare i baseng. "Jeg får gysninger bare ved tanken".
Skal du kjøre i skogen med det "smykkeskrinet"? Hallo?! Skal du sminke deg for elgen også da?
Dette kalles kompromiss folkens! Skjerp dere! Om ikke leverandørene klarer å lage nye tøffe biler uten bling, bling og elektronisk kopensasjon for sjåførens inkompetanse, så si at du ikke skal ha "ny bil".
Til alle dere som skryter over nyere pajeroer og andre biler, så vil jeg si. Dette er ett OFFROAD FORUM, ikke kom og si til meg at deres biler er bedre, fordi de er nyere. Man finner få biler etter 95 som har kjørt lenger enn 30 cm inn i skogen frivillig.
Til alle dere som holder fast ved, og pusser opp eldre biler så vil jeg si: "STÅ PÅ! Ja til biler fra 80 tallet, ja til hår på brstet, ja til menn som tør være menn. IKKE LA DERE LURE!"
(Dette er ikke vondt ment, følte bare at det var på tide at noen sa noe).
#39
Posted 20 April 2007 - 14:36
#40
Posted 20 April 2007 - 15:02
Nå var det ikke bare militærbiler som skulle kunne komme seg opp på fjellet uten vei. Neida. Bilene fikk "tilto-meter" og de ble vist frem i magasiner og blader, med hvor mye helning de tålte sideveis, bakover og i alle retninger, før de veltet.
De ble avbildet både på i og under vann. Helst med både løver, giraffer og andre villdyr som tislkuere.
Bilene var både røffe og firkantede. Men det var jo mennene også. De hadde gjerne både Burt Reynolds og Sean Connery og flere teppe-belagte James Bond mansidealer på den tiden.
Mercedes kom med sin Gelandewagen, Nissan med sin Patrol, Mitsubishi med sin Pajero og mange flere produsenter kastet seg inn i konkuransen ed sine versjoner.
I dag er konkuransen dradd litt mer inn på det moderate feminine og fornuftige. "Offroad" egenskapene de skilter med, er med fokus på dårlig vei, eller dårlig føre. "Akk o ve"! Dette gjør de ved hjelp av ektronikk som ESP, ABS, Traction kontroll, Anti spinn.. og "you name it".
Bilene i dag er gjerne runde i formene, og mennene som kjører de går ikke i skogen med våpen, eller og bader i elvene. De går i helsestudio, barberer seg på brystet og bader helst bare i baseng. "Jeg får gysninger bare ved tanken".
Skal du kjøre i skogen med det "smykkeskrinet"? Hallo?! Skal du sminke deg for elgen også da?
Dette kalles kompromiss folkens! Skjerp dere! Om ikke leverandørene klarer å lage nye tøffe biler uten bling, bling og elektronisk kopensasjon for sjåførens inkompetanse, så si at du ikke skal ha "ny bil".
Til alle dere som skryter over nyere pajeroer og andre biler, så vil jeg si. Dette er ett OFFROAD FORUM, ikke kom og si til meg at deres biler er bedre, fordi de er nyere. Man finner få biler etter 95 som har kjørt lenger enn 30 cm inn i skogen frivillig.
Til alle dere som holder fast ved, og pusser opp eldre biler så vil jeg si: "STÅ PÅ! Ja til biler fra 80 tallet, ja til hår på brstet, ja til menn som tør være menn. IKKE LA DERE LURE!"
(Dette er ikke vondt ment, følte bare at det var på tide at noen sa noe).
er forsåvidt enig , men må da si at noen biler bygges fortsatt på "gamle" måten (patrol , landcruiser , og div andre japse 4x4) , og må si jeg ble litt imponert da en kammerat av meg hadde lånt en splitter ny mazda bt 50 og testa den litt.. og når man legger seg under bilen ser man at bare skallet er nytt.. , men det er mange typer merker som ike en gang kan på noen måte vise tilbake til det det startet som.. som feks de nye pajeroene.. uavhengi foran og bak , ikke separat chassi , og ledninger lange nok til og tvinne rundt jorklden jeg veit ikke hvor mange ganger .... LR (minus defender) , vw tuareg , cayenne , audi Q7 er jo blandt .. men... de duger sikkert til sitt.. vi har jo veldig mye tele i bakken her i landet så de får jo selvfølgelig prøvd segt de og..
og som rabalder skrev , er godt og se det gamle "still going strong" !
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.