Nå er Ford akselen på vei inn...
Oppfatter det sånn at dette interesserer flere, så jeg skal prøve å knote ned litt underveis
Alselen stammer fra en 1998 Ford Explorer, hentet her: http://www.jamtbildemont.com/
De hadde to til når jeg var der BTW.
Fikk med skiver og calippere også...
Konverteringssats fra M.O.R.E. http://www.mountaino...ad.com/more.htm
Inspirasjonskilder:
http://www.jeepclubn...php?topic=403.0
http://jeep.off-road...l.jsp?id=261419
http://members.cox.n....8/ford8_8.html
Jeep/ Dana 35 akselen måler 154cm fra anleggsflate felg-felg
Ford 8.8" måler 151cm, dette har jeg tro på å kompensere litt med spacere, men tror ikke det vil vises så godt... Blir bare 15mm på hver side uten spacere, og med spacere på 7-8mm hver må man nok vite at forskjellen er der tror/håper jeg.
Ford diff'en er MYE større enn Dana'n, D35 ser litt GoCart-aktig ut i forhold...
Ford 8.8
Started by
pkk
, Apr 08 2007 11:16
8 replies to this topic
#1
Posted 08 April 2007 - 11:16
PK
#2
Posted 08 April 2007 - 11:32
Ford innmat med Nokia inni
Fant ikke noe bedre i farten for å illustrere størrelsen..
Prøvemontert...
Usikker på vinklene her, jeg har SYE og CV mellomaksel.
Skal jeg peke yoken mot transferen, eller skal jeg vinkle den litt under?
Bilen er hevet ca 6"
Finner ikke noe givende forslag, er ikke sikker på om de er så nøye på trailriggene i USA...
Det er vel flere tråder her på forumet angående dette, men jeg har ikke lett så hardt...
Bakakselen vil vel vri seg litt opp ved gasspådrag??
Forslag mottas med takk!!
Skal sveise brakettene i dag eller i morgen, får se hva det blir tid til...
PK
#5
Posted 08 April 2007 - 20:53
QUOTE
Usikker på vinklene her, jeg har SYE og CV mellomaksel.
Skal jeg peke yoken mot transferen, eller skal jeg vinkle den litt under?
Skal jeg peke yoken mot transferen, eller skal jeg vinkle den litt under?
Med SYE og cv kryss så skal yoken peke mot utgående aksling på transfer.
Jeg har kjørt med samme oppsettet, Ford 8,8 og M.O.R.E braketter, på min TJ i over 1 år nå. Og er kjempefornøyd, bare pass på å route kobberrøret riktig hvis du skal ha ARB sperre.
Jeg kjøpte også brekkwire fra M.O.R.E, som passer fra TJ til Ford 8,8. Det gjorde bremseopplegget enkelt å sette opp.
Vi fjernet også en o-ring i bremsepumpen, for å kompansere for det økte bremseveskevolumet i caliperene. Og det har fungert meget bra.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"
#6
Posted 08 April 2007 - 21:05
QUOTE(Sætre @ 8 Apr 2007, 20:53) <{POST_SNAPBACK}>
Vi fjernet også en o-ring i bremsepumpen, for å kompansere for det økte bremseveskevolumet i caliperene. Og det har fungert meget bra.
Jeg har også kjøpt med håndbremswirene, virker veldig bra dette M.O.R.E.- kitet...
Hvilken O-ring snakkre vi om?
Sier den seg selv?
PK
#7
Posted 08 April 2007 - 21:12
Check it out here:
http://www.stu-offro...4brake/bc-5.htm
Killer webpage når det gjelder Wrangler, her fant jeg mest/best info om swapet!
http://www.stu-offro...4brake/bc-5.htm
Killer webpage når det gjelder Wrangler, her fant jeg mest/best info om swapet!
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"
#8
Posted 10 April 2007 - 19:26
Sånn ble opplininga, rimelig rett linje fra pinjong til yoke på utgående fra transfer'n.
Dette gir en liten vinkel på det bakre krysset, skulle visstnok være en fordel for å gi krysset litt å bevege seg på for å holde "liv" i nålene til krysset...
Vil vise seg om det vil vibrere... Tok vekk gradekilene som var montert i forbindelse med hevesettet, så jeg har litt å justere på senere.
Mangler litt småtteri til bremsene før det blir test-spin...
PK
#9
Posted 07 August 2007 - 23:16
Kom på jeg har en løs tråd
Har kjørt med denne akselen i noen måneder nå, og må si jeg er veldig fornøyd med resultatet!
Spinner på begge bakhjula, bremser godt og er helt vibrasjonsfri opp til 140 på speedo'n, men da starter den å riste litt... Det kan jeg leve med.
Håndbrekket tar skikkelig bra, og det er gode justeringsmuligheter på wirene for å få jevn bremsekraft på dem.
Ombyggingssettet fra M.O.R.E inneholdt alt som trengtes til ombygginga, med unntak av bremseslanger og rør.
Jeg brukte to høyre slanger fra Ford Explorer til calipperne, etter som Ford har forgreining på venstre side. Det passet ikke mitt oppsett.
I etterkant ser jeg at Teraflex sitt disc- brake kit har slanger jeg kunne brukt, tilpasset Wrangler bremserør.
Bremserør kjøpte jeg på Biltema og rutet selv.
Alt i alt er dette en helt kurant og overkommelig jobb for hobbymekkeren med tilgang på sveiseapparat.
Kan lett anbefales til dere som sliter med D35...
Legger på 35" BFG MudTerrain en av disse dagene med god samvittighet!
Har kjørt med denne akselen i noen måneder nå, og må si jeg er veldig fornøyd med resultatet!
Spinner på begge bakhjula, bremser godt og er helt vibrasjonsfri opp til 140 på speedo'n, men da starter den å riste litt... Det kan jeg leve med.
Håndbrekket tar skikkelig bra, og det er gode justeringsmuligheter på wirene for å få jevn bremsekraft på dem.
Ombyggingssettet fra M.O.R.E inneholdt alt som trengtes til ombygginga, med unntak av bremseslanger og rør.
Jeg brukte to høyre slanger fra Ford Explorer til calipperne, etter som Ford har forgreining på venstre side. Det passet ikke mitt oppsett.
I etterkant ser jeg at Teraflex sitt disc- brake kit har slanger jeg kunne brukt, tilpasset Wrangler bremserør.
Bremserør kjøpte jeg på Biltema og rutet selv.
Alt i alt er dette en helt kurant og overkommelig jobb for hobbymekkeren med tilgang på sveiseapparat.
Kan lett anbefales til dere som sliter med D35...
Legger på 35" BFG MudTerrain en av disse dagene med god samvittighet!
PK